Sub-bas engagerar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan

Re: Sub-bas engagerar

Inläggav Morgan » 2021-02-09 17:45

DQ-20 skrev:För övrigt tycker jag att den här tråden har lite Påtalåten över sig: "Du har känslan men inte rätta viljan". Vadan denna plötsliga vurm för pyttesmå lådor? Jag trodde vi på faktiskt.io var överens om att bra bas kräver stora lådor? Med t.ex. en SEAS L26RFX/P får man jättesnygga tonkurvor i simuleringar. Enda kruxet är att varje låda blir ungefär 80 liter mekanisk volym och eftersom slaglängden är begränsad behöver man helst fyra eller sex. Går å andra sidan att driva alla sex med en stereoförstärkare. Och vem säger inte nej till att ha 500 liter baslådor i handrollad mdf i vardagsrummet? Vänd om hädare! :twisted:

DQ-20

500 liter är för småpojkar. Man behöver minst 8st långslagiga 12-tummare och en sammanlagd volym strax under en kubikmeter för att nå adekvata nivåer med låg dist i ett rum på 20 kvadrat. (Jag är nästan helt allvarlig)
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-09 17:49

Tangband skrev:Vad säger du generellt om 4 subbasar i vardera hörn ?

Med fyra soffor i vardera hörn ?

Edit , du skrev ju generellt. .. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-09 17:52

Morgan skrev:
DQ-20 skrev:För övrigt tycker jag att den här tråden har lite Påtalåten över sig: "Du har känslan men inte rätta viljan". Vadan denna plötsliga vurm för pyttesmå lådor? Jag trodde vi på faktiskt.io var överens om att bra bas kräver stora lådor? Med t.ex. en SEAS L26RFX/P får man jättesnygga tonkurvor i simuleringar. Enda kruxet är att varje låda blir ungefär 80 liter mekanisk volym och eftersom slaglängden är begränsad behöver man helst fyra eller sex. Går å andra sidan att driva alla sex med en stereoförstärkare. Och vem säger inte nej till att ha 500 liter baslådor i handrollad mdf i vardagsrummet? Vänd om hädare! :twisted:

DQ-20

500 liter är för småpojkar. Man behöver minst 8st långslagiga 12-tummare och en sammanlagd volym strax under en kubikmeter för att nå adekvata nivåer med låg dist i ett rum på 20 kvadrat. (Jag är nästan helt allvarlig)

Jag är nästan helt allvarlig när jag påstår att det aldrig kommer att kunna bli aktuellt i mitt rum och menar att "good enough" är olika för oss alla. Med äggen har jag i mitt tycke redan kommit mycket långt.

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2021-02-09 17:53

För böveln! Vil ni ha bra ljud, litet format, till ett hyffsat pris? Men det är ju tre önskningar i en! (Kinder-ägg reklamen.., som för övrigt är märklig då Mamman pratar Stockholmska och barnen bräkig skånska..)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-09 17:54

Morgan skrev:
DQ-20 skrev:

Vet att jag kastar sten i glashus nu ( har själv kommit med det ena förslaget efter andra i denna tråd) men vi kanske ska lämna över bollen till eljulio nu så får han bestämma den fortsatta inriktningen på tråden , dvs om den enbart ska vara koncentrerad på soffsubben dvs. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-09 18:13

Jag håller mig till soffbasen eftersom allt annat har diskuterats till f-rbannelse^n redan. Enkla soffbasar ungefär som den ovan är inte alls ovanliga, men man bör känna till att det går att göra riktigt bra varianter för rimliga pengar och det är vad jag försöker förmedla. Många tar i något oerhört, men för lite mer sansade audiofiler räcker mer beskedliga baslösningar riktigt långt.

Två kapabla 10"-element fungerar bra för de flesta i ett normalstort rum. Ibland blir jag ganska häpen över hur oerhört mycket större linjär ljudtryckskapacitet en del faktisktianer har för basen jämfört med mellanregister och diskant. Visst kräver bas mer luftpumpningskapacitet, men hörseln är också ett par tiopotenser mindre känslig för distorsion under 100 Hz.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-02-09 18:14

Almen skrev:Får man verkligen skriva så utan smiley?

Här dras inte på några smilband inte. Inte när jag diskuterar hifi.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-02-09 18:22

Morgan skrev:500 liter är för småpojkar. Man behöver minst 8st långslagiga 12-tummare och en sammanlagd volym strax under en kubikmeter för att nå adekvata nivåer med låg dist i ett rum på 20 kvadrat. (Jag är nästan helt allvarlig)

I feel you. Men allvarligt talat räcker det nog med ca 500 liter, t.ex. Ino Infra Y-8 eller motsvarande. Eller varför inte 8 st Seas L26RO4Y? Men som I-or framhåller har ju effekt som passar för basregistret blivit relativt billigt och kan driva 2 ohm utan några större problem. Har dock svårt att vänja mig vid tanken på bilstereo-estetiken med stora förstärkare och trögdrivna basar. Men jag försöker.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-02-09 18:27

eljulio skrev:Jag är nästan helt allvarlig när jag påstår att det aldrig kommer att kunna bli aktuellt i mitt rum och menar att "good enough" är olika för oss alla. Med äggen har jag i mitt tycke redan kommit mycket långt.

Om du inte promt skall ha dem under soffan kan du ju fundera på att använda någon slags möbel, typ en trompe-l'œil baser. En långslagig 10" behöver inte en särskilt stor låda för slutet och då finns det bättre element att tillgå än om man promt vill ha en pannkaksmotor.

/DQ-20

PS. Snygga ägg. Bra där!
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2021-02-09 18:28

Varför inte tänka lite utför boxen?
Utrymmet bakom soffan förefaller att endast vara för passage så varför inte sno lite luft där?
En låda formad som ett L.
Denna skor man med snygga skivor som passar resterande möblemang.
Toppskivan 300 mm ?
Hyllplan 100-150 mm, lagom för att ställa en ljusstake/fotografier/lite nostalgiskt skrammel.
En snabb skiss så ni förstår bättre.
20210209_171719.jpg
20210209_171719.jpg (1.69 MiB) Visad 2490 gånger

Har inte räknat något men volymen torde bli mycket roligare att jobba med :)

Hepp/Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-09 18:33

Det finns alldeles fullt av trådar där mastodontanläggningar byggs i hembiosar. Det är inte alla som är ute efter återgivning ner till nära nog 0 Hz. Kan vi inte för en gångs skull titta på lite mera vardagsrumsvänliga lösningar? De där färdiga köpeförslagen i tråden tycker jag vi kan lämna där hän. Mera då hyggligt kompetenta lösningar som Peter och I-or m.fl.redan skissat upp.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2021-02-09 18:51

RogerGustavsson skrev:Det finns alldeles fullt av trådar där mastodontanläggningar byggs i hembiosar. Det är inte alla som är ute efter återgivning ner till nära nog 0 Hz. Kan vi inte för en gångs skull titta på lite mera vardagsrumsvänliga lösningar? De där färdiga köpeförslagen i tråden tycker jag vi kan lämna där hän. Mera då hyggligt kompetenta lösningar som Peter och I-or m.fl.redan skissat upp.

Mitt förslag är inte baserat på mastodont manér.
Endast för att underlätta i val av element med större volym att jobba med.
TS nämnde väl ändå en önskan om 20 Hz isch och lite skralt i kassan?
Peters (snart uppdaterade? ) variant är inte direkt billig, men säkert bra :)

/Johan

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-09 18:59

I-or skrev:Jag håller mig till soffbasen eftersom allt annat har diskuterats till f-rbannelse^n redan. Enkla soffbasar ungefär som den ovan är inte alls ovanliga, men man bör känna till att det går att göra riktigt bra varianter för rimliga pengar och det är vad jag försöker förmedla. Många tar i något oerhört, men för lite mer sansade audiofiler räcker mer beskedliga baslösningar riktigt långt.

Två kapabla 10"-element fungerar bra för de flesta i ett normalstort rum. Ibland blir jag ganska häpen över hur oerhört mycket större linjär ljudtryckskapacitet en del faktisktianer har för basen jämfört med mellanregister och diskant. Visst kräver bas mer luftpumpningskapacitet, men hörseln är också ett par tiopotenser mindre känslig för distorsion under 100 Hz.

Hum... par tiopotenser säger du. Men då kan man väl köpa tex en billig begagnad förstärkare/ slutsteg att ha ihop med soffbasen? Det bör väl duga till? Om nu disten inte är så avgörande dvs. . Kanske tom ett PA slutsteg ( bortsett storlek och fläktar) och lägga krutet (pengarna) på bra element ...Vilka i och för sig säkerligen de där du tipsade om är...

Edit. Kom på . Soffbasen är ju en kombination av ljud och estetik . Då vill nog inte eljulio lassa in ett stort ruffigt PA slutsteg i vardagsrummet. Det skulle liksom inte passa in. Slutsteget ska väl också in under soffan . Helst Bluethooth . Inga kablar . Snyggt och prydligt. :) lämnar över det till dig eljulio.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2021-02-09 19:17

1. Ring till jobbet och säg att du kommer efter frukost.

2. Vänta tills tanten åkt till jobbet.

3. Skruva bort ett ben på soffan.

4. Ta med benet till en mekanisk verkstad och be dom tillverka exakt likadana ben,fast en decimeter högre.

5. Åk hem och skruva tillbaks benet.

6. Åk till jobbet.

7. Vänta tills verkstaden hör av sig om att benen är klara.

8. Hämta benen.

9. Upprepa punkt ett och två.

10. Skruva dit dom nya benen.

11. Bygg högre, bättre baslådor.

12. Njut av den braiga basen och att din onda plan passerade obemärkt.

8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-02-09 19:22

Vem vill sitta högt som på en köksstol? Vi kapade benen direkt när nya soffan anlände.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2021-02-09 19:25

Basen är viktigare. 8)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-02-09 19:27

Ungefär p.f.s. kan man göra (jag ber om ursäkt för den fula 3-minuters-3D-skissen):

soffbas.png
soffbas.png (45.73 KiB) Visad 2448 gånger

Detta är hardcore-varianten med en motor vänd utåt och jag har hoppat över låddetaljer kring baselementen (som åtminstone liknar Dayton LS10-44 lite grand). Portarna är fulskissade utan strömningsoptimerande åtgärder (man kan ersätta dessa med ett par slitsportar på botten och toppen av lådan om man vill). Prestanda för denna konstruktion om ca 60 liter netto räcker och blir över för trådstartaren. Man kan gärna lägga till en förstyvande vägg i mitten längs den långa dimensionen och lådan byggs då lämpligen i 12 mm tjock plywood.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-02-09 19:36

DQ-20

SEAS XM001-04 L26ROY har dubbla slaglängden och simulerar fint i mindre låda än L26RFX/P:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-02-09 19:37

I-or skrev:Ungefär p.f.s. kan man göra (jag ber om ursäkt för den fula 3-minuters-3D-skissen):

soffbas.png

Detta är hardcore-varianten med en motor vänd utåt och jag har hoppat över låddetaljer kring baselementen (som åtminstone liknar Dayton LS10-44 lite grand). Portarna är fulskissade utan strömningsoptimerande åtgärder (man kan ersätta dessa med ett par slitsportar på botten och toppen av lådan om man vill). Prestanda för denna konstruktion om ca 60 liter netto räcker och blir över för trådstartaren. Man kan gärna lägga till en förstyvande vägg i mitten längs den långa dimensionen och lådan byggs då lämpligen i 12 mm tjock plywood.

Där tycker jag den satt . Två Dayton LS10-44, pris 3000 kr . Byggmaterial och en duglig klass d förstärkare . Klappat och klart. :)

Går det ens att på marknaden ,i dagsläget, att köpa en soffsubb/ bas som klår detta? Till det priset?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-02-09 19:41

I-or skrev:Ungefär p.f.s. kan man göra (jag ber om ursäkt för den fula 3-minuters-3D-skissen):

soffbas.png

Intressant . :)
Vilken blir högsta användbara delningsfrekvens i en sådan låda tycker du och vilken branthet på filtret behövs för att undvika stående vågor i lådan som verkar vara 1,5 meter lång ?

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-02-09 19:51

Spoiler:
Visa
soffbas.png

Plywood rekommenderas i andra forum och då helst björkplywood. Är det mindre resonansbenäget än MDF? Räcker 12mm till en 12" förutsatt man stagar rätt? Hur kopplas elementen i denna konfiguration och spelar det roll var elementen sitter relativt varandra?

Förtydligande: Spelar det roll var elementen sitter vid en push-pull konfiguration?
Senast redigerad av RolffRojs 2021-02-09 21:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-02-09 19:57

soffbas.png

Fint, det börjar likna något trådskaparen snart kan börja bygga. :)

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-02-09 20:19

Morgan skrev:500 liter är för småpojkar. Man behöver minst 8st långslagiga 12-tummare och en sammanlagd volym strax under en kubikmeter för att nå adekvata nivåer med låg dist i ett rum på 20 kvadrat. (Jag är nästan helt allvarlig)

Du kör slutet med 80 liter vardera? Man vinner runt 3dB i lägsta basen om man ökar från 30l till 60l. Jag är lite tveksam över ljudkvalitén när volymen ökar, luftfjädern minskar och upphängningen tar över, eller är det inget som märks av? Pga av effektivitetsskäl hade jag nog velat ha en större låda men är lite tveksam över resultatet.

basta.jpg
basta.jpg (229.66 KiB) Visad 2404 gånger

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2021-02-09 20:55

RolffRojs skrev:Du kör slutet med 80 liter vardera? Man vinner runt 3dB i lägsta basen om man ökar från 30l till 60l. Jag är lite tveksam över ljudkvalitén när volymen ökar, luftfjädern minskar och upphängningen tar över, eller är det inget som märks av? Pga av effektivitetsskäl hade jag nog velat ha en större låda men är lite tveksam över resultatet.

Låda till vad? Vad har du simulerat?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

RolffRojs

Inläggav RolffRojs » 2021-02-09 21:25

DQ-20 skrev:
Låda till vad? Vad har du simulerat?

/DQ-20

Simulerade med en SEAS XM001-04_L26ROY som visserligen är 10" men frågeställningen är allmänt gällande. Känsligheten blir högre i det lägsta registret med större kavitet än rekommenderat, men när xmax börjar nås så är kanske en högre luftfjädring att föredra? Med flera subbar så når man kanske inte xmax och då kanske större kavitet är att föredra?

Basta! ger 30 liter för SEAS XM001-04_L26ROY om man trycker på "Design suggestion" som sluten låda.
Senast redigerad av RolffRojs 2021-02-09 21:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-09 21:37

soffbas.png

Ser oerhört spännande ut! Ser jag rätt att den är 20 cm på höjden i detta utförande? Otroligt inspirerande och roligt med denna respons på frågan. Jag är verkligen tacksam! :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-09 21:42

RSG skrev:
RogerGustavsson skrev:Det finns alldeles fullt av trådar där mastodontanläggningar byggs i hembiosar. Det är inte alla som är ute efter återgivning ner till nära nog 0 Hz. Kan vi inte för en gångs skull titta på lite mera vardagsrumsvänliga lösningar? De där färdiga köpeförslagen i tråden tycker jag vi kan lämna där hän. Mera då hyggligt kompetenta lösningar som Peter och I-or m.fl.redan skissat upp.

Mitt förslag är inte baserat på mastodont manér.
Endast för att underlätta i val av element med större volym att jobba med.
TS nämnde väl ändå en önskan om 20 Hz isch och lite skralt i kassan?
Peters (snart uppdaterade? ) variant är inte direkt billig, men säkert bra :)

/Johan

I passagen som det benämns ska det någon gång i framtiden placeras en förvaringshylla (obs! ej vitrin av uppenbara skäl!!) :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-02-09 21:43

I-or skrev:

Ja! Håller helt med.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-09 21:43

+1 :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-02-09 21:52

Baffel skrev:

soffbas.png

Där tycker jag den satt . Två Dayton LS10-44, pris 3000 kr . Byggmaterial och en duglig klass d förstärkare . Klappat och klart. :)

Går det ens att på marknaden ,i dagsläget, att köpa en soffsubb/ bas som klår detta? Till det priset?

Byggmaterial är en försumbar kostnad i sammanhanget. Totalpris med tillräckligt bra förstärkeri? Ja, vad kan det bli? Under 10 000 i denna version vad det verkar. Känns ju oerhört aptitligt...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi