Vad händer i Kina?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Vad händer i Kina?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-13 08:39

Hur ska man veta om det är ett litet privat kinesiskt företag som egentligen inte har så mycket med den kinesiska staten att göra? Visserligen gynnar man produktion i det landet men vem tjänar mest på det? Att våra västerländska företag tjänar storkovan därborta och att Kina är en stat som inte bryr sig speciellt mycket om miljö och människa i det stora hela är väl ingen hemlighet?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-08-13 09:47

Både den allmänne kineser och regimen har väl gynnats av att produktionskapaciteten (BNP) i kina ökat med ca 10 % årligen. Miljön har väl dock inte gynnats. Det är inget demokratiskt land men det är man ju inte ensamt om att vara.
Gärna för mig ”miljöskatt” på import från sådana länder. Det är inte så länge sedan vi diskuterade den gratis transport som fanns på privatimporterat från Kina. Men det var nog inte alla som gillade att vi tog betalt för transport samt lite skatt på sådant. Jag var definitivt för detta, Absolut!

Men om man byter perspektiv och ser saken ur ”mitt” eget perspektiv. Jag går relativt ofta och köper till skattjakten vi har när barn-barnen skall sova över hos oss. Då 3 skattjakter med saker att leka och pyssla med. Då vill jag ha saker de kan leka /pyssla/rita med. Jag har aldrig tittat på var dessa olika saker och pyssel samt ritgrejer kommer ifrån. Jag vill ju bara se det ur barnets perspektiv att de skall ha det bra hos oss.

De flesta större saker jag köper kommer absolut inte från Kina men solpanelerna gör det. Solpanelerna är till för att stärka mig och min familj. Då väljer jag ju det billigaste saken med hänsyn till kvalitén. Skulle alla kräva europeiska paneler så skulle ju det ju inte bli många anläggningar i denna delen av världen.

Vi har i genomsnitt en bra levnadsnivå som ju är möjlig genom att vi har handel och därför kan sälja våra produkter samt köpa billigt från exempelvis Kina men också från andra länder. Kina är nog inte längre det billigaste landet att använda för att producera saker.

..

Jag väntar på en rörförstärkare tillverkad i England men det kan ju finnas kinesiska komponenter i den. Men det känns inte som ett större problem för mig. De krav jag ställer på mig måste vara hanterbara. Så denna blev det.
Bild
Senast redigerad av Kronkan 2022-08-13 10:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-13 10:08

Jag bryr mig inte så mycket om var saker och ting är tillverkade
Gränsdragningen blir så luddig om man börjar gräva i det så det blir bara larvigt.

Däremot försöker jag undvika att köpa saker som är skräp. Då är det mycket lättare att skilja agnarna från vetet.

Det innebär i sin tur att i de fall Kineserna producerar kvalitetsprylar så kan jag absolut tänka mig att köpa dem.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-13 10:16

Calleberg skrev:Det innebär i sin tur att i de fall Kineserna producerar kvalitetsprylar så kan jag absolut tänka mig att köpa dem.

Sådana finns väl men då är priset ett helt annat.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-08-13 10:22

Vi är ett gammalt par som inte konsumerar mängder av billiga saker. Snarare tvärtom. Föredrar också lite kvalitetsprodukter som ju kan kosta, men inte nödvändigtvis.

Skulle kunna leasa en kinesiskt bil t ex. Hur det blir vet jag inte ännu. Jag måste ju betrakta saken ur vårt perspektiv. Vad som är möjligt, typ.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-13 10:31

RogerGustavsson skrev:
Calleberg skrev:Det innebär i sin tur att i de fall Kineserna producerar kvalitetsprylar så kan jag absolut tänka mig att köpa dem.

Sådana finns väl men då är priset ett helt annat.

Ja. Kanske inte nödvändigtvis, men generellt är det ju ofta så att kvalitet kostar. Men överprisat skräp finns det ju ochså gott om.

Rent filosofiskt kan man ju såklart argumentera för att allt som är så dåligt att det bara kan beskrivas som skräp är alldeles för dyrt, oavsett pris, och dessutom ett slöseri med ändliga resurser.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-08-13 12:17

Var inte Made in Japan något liknande en gång i tiden, kopior, låg kvalitet, billigt. Idag är väl Made in Japan närmast ett tecken på kvalitet (hoppas jag, som får min först japanska bil någonsin levererad snart). Så kan det väl gå för kineserna också, men vi börjar vrida oss som maskar när de signalerar prishöjningar. Vilket blir nästa lågprisland? Vietnam? Svårt att hitta någon produkt som inte har en enda anstrykning av Kina numera. Min läckra iPhone, min nästa MacBook Pro, kanske finns det t o m komponenter från Kina i mina OA52!? NAD 208 är från den "japanska tiden" så den kanske klarar sig. Min DAC är tillverkad i Kina. Kostar nästan ingenting och går inte att skilja från betydligt dyrare speldosor. Det går nog inte att bedriva tillverkning i längden utan att de kinesiska arbetarna får ta del av ökat välstånd, så något gott borde komma ut av att jag köper en snorbillig DAC... eh... ja...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-08-13 12:20

Japanska bilar för leverans inom EU görs väl i Europa sedan länge? Hur är det med de Koreanska bilarna?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2022-08-13 12:34

hifikg skrev:Var inte Made in Japan något liknande en gång i tiden, kopior....

Så även bitvis i Svea Rike runt sekelskiftet 18-19 hundra och några dekader frammåt. Men mest industriprodukter för inhemskt bruk, som svarvar och dylikt.

Även Volvo "inspirerades" i sin begynnelse rätt ordentligt av redan befintlig design, precis som t.ex Koreanska bilar.
6e54b0fea2e723f99e1a1e59ae3bcc4e.jpg
6e54b0fea2e723f99e1a1e59ae3bcc4e.jpg (42.96 KiB) Visad 3099 gånger

ffbc0fda71acb493337dadeff6b5d2a9--general-motors-vintage-cars.jpg
ffbc0fda71acb493337dadeff6b5d2a9--general-motors-vintage-cars.jpg (100.78 KiB) Visad 3089 gånger

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-08-13 16:55

Snygga förlagor.

Man kan också fundera på saken fast ur Sveriges och EU:s perspektiv. Vi kan ju just nu se på beroendet av Rysslands strategiska export av gas och olja och vilka konsekvenser detta får. Nu har väl inte Sverige varit det värre landet här.

Kina har väl tillgångar och exportvaror som inte lätt kan ersättas.

Det handlar här också om vår brist på lagerhållning. Som vi kunde se under pandemin.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-08-13 20:19

RogerGustavsson skrev:Hur ska man veta om det är ett litet privat kinesiskt företag som egentligen inte har så mycket med den kinesiska staten att göra? Visserligen gynnar man produktion i det landet men vem tjänar mest på det? Att våra västerländska företag tjänar storkovan därborta och att Kina är en stat som inte bryr sig speciellt mycket om miljö och människa i det stora hela är väl ingen hemlighet?

Bra frågor.....och det skulle man gärna vilja ha svar på..... Och jag instämmer i sista. Kunde de bygga här hemma förut så måste de tjäna en massa där borta även om någon hade synpunkt på det förut.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-06-13 12:18

LeifB skrev:Någon som har provat flätad kabel?
Ska ge lägre induktans.

Naqref hade några artiklar i MoLT för ca 20 år sedan:
https://www.lts.a.se/explorer/files/Tek ... lbygg1.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-06-13 20:52

Calleberg skrev:
hifikg skrev:Var inte Made in Japan något liknande en gång i tiden, kopior....

Så även bitvis i Svea Rike runt sekelskiftet 18-19 hundra och några dekader frammåt. Men mest industriprodukter för inhemskt bruk, som svarvar och dylikt.

Även Volvo "inspirerades" i sin begynnelse rätt ordentligt av redan befintlig design, precis som t.ex Koreanska bilar.
6e54b0fea2e723f99e1a1e59ae3bcc4e.jpg
...

Ja amazon liknar förstås Chrysler 300 från 1955:
Bild

Men även Alfa 1900 var väldigt lik och presenterades redan i början på 60-talet:
Bild
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-06-15 17:23

LeifB skrev:Gillar inte förtennade. Blir diskant tapp.
Inga bättre alternativ?

Är du säker på det?
Detta går ju att mäta.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-06-15 17:33

LeifB skrev:Ska vi bojkotta biltema (Kina) ?
Kommer alla kablar därifrån?
Hur tänker ni?
Hur ofta byter ni kablar?
Är det ett bäst före datum på kablar?

Ja en kabel som är mer än ett halvår gammal är helt utspelad.
Det är känt bland alla riktiga hifikillar, och enstaka damer.

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2024-06-15 21:47

Om ni vore konsekventa skulle ni gå runt med rumpan bar...

jansch

Inläggav jansch » 2024-06-16 00:48

AlbertHall skrev:
LeifB skrev:Gillar inte förtennade. Blir diskant tapp.
Inga bättre alternativ?

Är du säker på det?
Detta går ju att mäta.

Kul med lite sanningar........som får fysikens lagar att upphöra på typiskt audiofilmane'r.

Hur många"diskanttapp" blir det då från DAC, förförstärkare och slutsteg där signalen går igenom 100-tals lödpunkter?
Är diskanten helt borta då?
Eller gäller det bara kablar som syns eller något annat intelligent undantag?

jansch

Inläggav jansch » 2024-06-16 01:13

LeifB skrev:Mina från biltema verkar inte vara det.
De oxiderar.

Alltså, all koppar oxiderar oavsett hur ren den är. Det beror på att det är en halvädel metall
och kan därmed förena sig med t.ex syre.
Även ädla metaller är inte riktigt så ädla som man kan önska i vissa lägen

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-06-16 09:51

MoonMartin skrev:Om ni vore konsekventa skulle ni gå runt med rumpan bar...

Men det är väl inte vi som kallas Moon…?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-06-16 11:46

hifikg skrev:Mina fyrkantiga klossar från Kjell sitter bra och har inte degraderats på de år jag haft dem. Någon har t o m uttryckt att de ser rejäla ut, vill tro att det var FBK :)

Nu vet jag inte om dessa är sådana, så tolka mig inte så... men vissa liknande visar sig vara guldpläterad plast.....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2024-06-17 13:01

Mirage skrev:Kablar som är ren koppar brukar betecknas med OFC. Står det inte det så är det ofta blandat med aluminium (CCA).

Som exempel kan vi ta Kjells kablar.

På de i ren koppar står det OFC i namnet: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39955

På de i aluminium och koppar står det inget i namnet, men det står tydligt i beskrivningen vad det är: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39075

Jag har köpt en del av de första och de känns bra. Säljs bara i fasta längder på 10, 25 eller 50 m. Priset per meter sjunker rätt mycket vid större längd. Finns med olika areor.

Sen apropå trådens ursprungliga ämne så är väl Conrad ett kinesiskt företag? Fast Kjells kabel kommer säkert från Kina den med....

Hur är det med Kjells elkabel? Är den OFC eller CCA (eller nåt annat)?

tex https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/belysning-lampor/lamptillbehor/sladdmontage/elkabel-skx-lopmeter-vit-p39668
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-06-17 13:27

Prozac skrev:
Mirage skrev:Kablar som är ren koppar brukar betecknas med OFC. Står det inte det så är det ofta blandat med aluminium (CCA).

På de i ren koppar står det OFC i namnet: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39955

På de i aluminium och koppar står det inget i namnet, men det står tydligt i beskrivningen vad det är: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 0-m-p39075

Jag har köpt en del av de första och de känns bra. Säljs bara i fasta längder på 10, 25 eller 50 m. Priset per meter sjunker rätt mycket vid större längd. Finns med olika areor.

Sen apropå trådens ursprungliga ämne så är väl Conrad ett kinesiskt företag? Fast Kjells kabel kommer säkert från Kina den med....

tex https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/belysning-lampor/lamptillbehor/sladdmontage/elkabel-skx-lopmeter-vit-p39668

OFC är vanlig koppar. CCA är ju copper clad aluminium. Ser att Conrad nämns i citatet. Conrad är ett tyskt företag grundat 1923 och återfinns numera i 17 länder i Europa. Conrad har även ett inköpskontor i Hong Kong. Antagligen importeras en hel del från Kina och andra länder i Asien likt Clas Ohlson, Kjell & Co med flera.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2024-06-17 13:44

RogerGustavsson skrev:
Prozac skrev:

OFC är vanlig koppar. CCA är ju copper clad aluminium. Ser att Conrad nämns i citatet. Conrad är ett tyskt företag grundat 1923 och återfinns numera i 17 länder i Europa. Conrad har även ett inköpskontor i Hong Kong. Antagligen importeras en hel del från Kina och andra länder i Asien likt Clas Ohlson, Kjell & Co med flera.

Nja, det är väl mest Kjell som nämns men är det inte märkligt att Kjells högtalarkabel 0,75 är CCA men att vanlig lampsladd 0,75 är OFC?
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-06-17 15:00

Tja, vad händer i Kina? De bygger flest kärnkraftverk och andra kraftverk. De bygger i särklass mest atombomber och beräknas ha lika stor kärnvapenarsenal som USA inom 6 år.

Deras tekniska högskolor går framåt. Tror de varje år utbildar fler civilingenjörer än hela Europa tillsammans och har gjort så i minst 10 år nu. Om inte detta leder till något, så finns ingen anledning till utbildning och skolor på denna planet.

Då jag gick på KTH på 70-talet var KTH rankad på 4e plats i Världen. I top var alltid MIT, Harvard, Stanford, KTH, Ecole Polytechnique, Oxford och Cambridge.

Idag och för år 2025 ligger KTH på 74e plats.
USA leder, Storbritannien 2a och Kina på 3e plats.
Sverige har dock 3 universitet inom top 100.

Det intressanta är att Indien inte har ett utbildningsväsende som är konkurrenskraftigt bland de 100 främsta.
Ryssland har heller ingen konkurrenskraft.
De kanske har 1 var.

Sydkorea har mindre än vad jag trodde. Australien mer än vad jag trodde. Schweiz likaså. Singapore är alltid långt framme. Japan är fortfarande ok.

Jag kan nog tänka mig att Kinas satsningar ger framtida resultat som Stormakt inom alla områden som tänkas kan, även hifi.

Man kan googla på: antal högskolestudenter i kina.

Det som behöver hända är en inkomstökning i Kina så att det skapas mer jämvikt. USA måste minska sina globala skulder. De måste åter bli en exportnation.

Det är mina tankar just nu.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-06-17 16:55

Min erfarenhet av kinesiska ingenjörer är att de överlag inte alls håller samma klass som svenska dito. De examineras förstås i horder och arbetar många timmar, men det är lite si och så med bredden i kunnandet många gånger och framförallt är de generellt sett svaga på ingenjörsmässighet och kreativa lösningar.

Det råder dock inga tvivel om att Kina i kraft av sin enorma befolkning kommer att fortsätta att göra tekniska och ekonomiska framsteg även om kommandoekonomin och korruptionen sedan ganska länge har begränsat takten högst påtagligt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-06-17 18:19

I-or skrev:Min erfarenhet av kinesiska ingenjörer är att de överlag inte alls håller samma klass som svenska dito. De examineras förstås i horder och arbetar många timmar, men det är lite si och så med bredden i kunnandet många gånger och framförallt är de generellt sett svaga på ingenjörsmässighet och kreativa lösningar.

Det råder dock inga tvivel om att Kina i kraft av sin enorma befolkning kommer att fortsätta att göra tekniska och ekonomiska framsteg även om kommandoekonomin och korruptionen sedan ganska länge har begränsat takten högst påtagligt.

Det är även min erfarenhet, men den erfarenheten jag införskaffat baseras på svenska ingenjörer över 35-40 år och med mer än 10-15 års arbetserfarenhet i jämförelse med kinesiska ingenjörer under 30 år med ingen eller max 5 års arbetserfarenhet. Min erfarenhet haltar därvidlag lite.

Personligen tror jag att det blir andra bullar om 10-15 år då Kineserna fått gå in sig i skorna. Dessutom är det en mycket stor andel internationella studenter på Kinesiska högskolor. De kan ta emot 20 % av hela jordens studenter har jag läst.

Kinas största svaghet, som jag ser det, är språket. Det duger inte med ett skriftspråk utan alfabet. Det bör dessutom finnas vokaler i alfabetet. Det är min övertygelse.
Sedan är den Kinesiska traditionen ännu inte på akademisk hög nivå.
En sak är att vara civilingenjör eller M.Sc., en helt annan sak är att vara PhD med 7-12 års extra forskning efter civilingenjörsexamen eller M.Sc. Men den tiden kommer nog på 2030-talet i Kina om inget oförutsett händer.

Det finns många Kinesiska studerande med M.Sc. i USA och i Storbritannien. Vad jag förstått är M.Sc. en studie på 4 år, medans Civilingenjörsexamen i Sverige tar 5 år av studier. (På min tid var det 4 år). Det är i så fall också en fördel för den svenska civilingenjören av idag i jämförelse med M.Sc. Men om Svensk nivå på Pisa inte höjs avsevärt, så får vi nog gå över bron för att få hit dugligt folk som har intelligens högre än en medelintelligent schimpans. :wink: 8)

Då jag ser på alla moderna "konstiga" arkitekturbyggen på broar och hus i Kina, så slås jag av 2 alternativa tankar. Antingen fungerar de funktionellt bra och länge eller så brakar de ihop som korthus. Fungerar de, så har de en hög kreativitet som Väst idag inte kan mäta sig med. Fungerar de inte så är det ytterligare en spik i kistan för Made in China. Uppriktigt sagt, jag har ingen aning.

Det jag är mest förundrad över är den destruktivitet i Europa och även USA som har blivit förhärskande.

Universitetsläraren.se skrev:Ett Kina på frammarsch, ett svajigt Europa och frågetecken kring USA:s roll. Det är några av de trender som ser ut att prägla högre utbildning under 2018.

Om vi börjar med Asien så är det mest anmärkningsvärda Kinas frammarsch.
Kina försöker bli den dominerande makten i högre utbildning och nå internationell excellens med ett antal av sina universitet.
Landet har också ambitioner att ta emot minst 500 000 internationella studenter senast 2020. Förra året nådde antalet internationella studenter i Kina sannolikt 400 000 efter en stadig ökning sedan 2011.
Antalet internationella studenter i Kina kan dock växa ännu snabbare tack vare en aggressiv offensiv inom högre utbildning med programmet ”One Belt, One Road”, som officiellt lanserades i juni 2017.
Programmet är tänkt att fördjupa kinesiska universitets kopplingar främst med universitet i Hongkong, Singapore, Vietnam och andra grannar runt Stilla Havet, men också i Ryssland, Turkiet och Östeuropa.

https://universitetslararen.se/2018/01/18/kina-flyttar-fram-positionerna/

Det står väl ganska klart varför de politiska zonerna är som de är. Börjar man samarbetet redan på skolstadiet, så skall det mycket till för att ändra på zon-bilden efteråt.

Det finns hur mycket som helst att läsa på nätet. Jag började googla och läsa för någon timme sedan.
Här är en annan sida. https://www.tillvaxtanalys.se/publikationer/arkiv/utlandsbaserad-omvarldsbevakning-2009-2016/kortrapporter/2013-11-25-tre-viktiga-projekt-i-kinas-utbildningspolitik.html
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-06-17 19:27

Såg nyss detta.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringens-oro-svenska-skolor-samst-i-europa-pa-studiero

Jag är inte imponerad. Sverige tävlar i att vara sämst i Europa och lyckas och vinner jumboplatsens excellenta trofé.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-06-17 23:26

https://universitetslararen.se/2021/10/13/forbud-mot-samarbete-med-kina-ar-ingen-bra-losning/

Verkar vara en bra artikel och relativt nyligen. Annars är de flesta artiklar från 2009- 2014 ungefär.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-06-18 00:44

Under mina ca 10 år med ständiga resor till Kina arbetade jag med många lokala ingenjörer som hade både 10 och 20 års yrkeserfarenhet och skillnaden mot de yngre ingenjörerna var i grunden inte speciellt stor inom områden som ingenjörsmässighet och kreativitet. En gång fick fabrikschefen som basade över ca 15 000 personer (huvudsakligen s.k. operatörer som plockade ihop komponenter för hand) ett litet utbrott och undrade varför hans över 100 man starka utvecklingsavdelning inte kunde lösa ett problem som jag löste på några timmar. Detta betyder dock inte att kineserna är inkompetenta, långt därifrån, men att de inte tänker som vi är tydligt. Det svenska självgående och ansvarstagande arbetssättet är närmast diametralt motsatt det kinesiska, men flexibiliteten är mycket stor i båda kulturerna, varför samarbetet oftast förlöper väl.

Om man sätter igång en utvecklings- eller produktionsprocess i Kina undrar man först av goda skäl hur det hela ska sluta för att bara något halvår eller ett år senare högeligen förvånas över att kineserna återigen har överträffat även högt ställda förväntningar. Något överdrivet kan man påstå att Kina känns som en gigantisk myrstack av ständigt pågående arbete som inte alltid framstår som helt genomtänkt men som ändå alltid leder till resultat i slutänden.

Det fanns oerhörda mängder kinesiska ingenjörer redan för 10 år sedan, så vi har nog sedan ganska länge sett vartåt det lutar. Den stora fördelen som Kina har är dels den stora riskbenägenheten bland företagen och dels den extremt höga arbetskapaciteten. Arbetsveckor om 60-70 timmar är helt normalt åtminstone periodvis även om allt fler kineser vill dra ned på arbetstiden. Till detta ska läggas ett enormt offentligt fokus på vad man betraktar som nyckelområden och en ständig prispress på den gigantiska produktionsapparaten med extrem konkurrens. Det blir dessutom inga 10-åringa utredningstider på grund av någon fläckig groda när man ska bygga snabbtågsbanor, motorvägar eller ett nytt dagbrott och dessutom sk-ter kineserna fullständigt i det s.k. Paris-avtalet och fortsätter att färdigställa 2 nya kolkraftverk i veckan. 8O

Nackdelarna är som skrivet var kommandoekonomin och korruptionen som har lett till mängder av felinvesteringar och bubblor som kommer att ta decennier att läka ut. Utvecklingen gick nästan ofattbart fort tidigare men tillväxten har saktat ned betydligt de senaste 5 åren eller så och problemen blir allt mer uppenbara. Inte heller den senaste formen av planekonomi fungerar väl i längden även om den naturligtvis är betydligt bättre än de kommunistiska 5-årsplanerna som ledde till massvält med ca 30 miljoner döda under 1960-talet.

Kinesiska skrivtecken är mycket riktigt en rejäl hämsko för landet. Som skolbarn ägnar kineserna massor av tid till att lära sig rita närmast perfekta tecken. Någon handstil existerar ej, alla skriver exakt likadant. Det största problemet är dock att hela den traditionella kulturen och det kommunistiska arvet lär Jing och Wei att man inte ska sticka ut alltför mycket och heller inte tänka alltför fritt.

Vad gäller den 5-åriga utbildningstiden på svenska tekniska högskolor så är jag inte odelat positiv. 4 år blev först 4,5 år och senast mycket riktigt 5 år. Jag skulle vilja påstå att kompetensen i stort sett är densamma. Skillnaden är att med dagens stora mängder studenter har tempot och kraven av naturliga skäl sänkts en hel del med inledning redan för närmare 30 år sedan.

Att Västvärlden i stort har sjabblat bort grundutbildningen under flera decennier och därmed öppnat upp för strävsamma asiater står helt klart. Ett rent fiasko med Sverige som antagligen den värsta syndaren, men ansvariga personer har väl varit naiva som vanligt. Jag börjar undra om det finns något speciellt naivitetsvirus som bara drabbar företrädare för den offentliga sektorn, då naivitet sällan drabbar det privata näringslivet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-06-18 02:16

Kanonbra inlägg med bra info. Jag vill ge 1 kommentar. Det gäller tidsåtgången idag kontra tidigare. Jag är helt övertygad om att civing på 5 år idag motsvarar civing på 4 år tidigare. Idag behövs 25% mer tid för samma sak. Men jag tror att motsvarande gäller M.Sc. D v s 4 år idag motsvarar 3-3,5 år tidigare. Det ger civing mer högutbildad än M.Sc. Både idag och tidigare.

Min erfarenhet är att kineserna oftast faktiskt förstår att de har mycket att lära av oss svenska civing eller möjligtvis av oss i väst. Det tyder på god självmedvetenhet och ödmjukhet. Det är inte många traditioner som har detta. Knappast i Frankrike eller en del andra länder i Europa eller Japan för den delen och många jag känner säger att Sydkorea är värst i det avseendet. Därvid har jag dock ingen erfarenhet.

En annan sak jag erfarit är att kineserna är livrädda för att bli plagierade eller sidosteppade. Därför smyger de med sina arbeten. De visar ogärna hur de kommit fram till resultat eller på vilket sätt de arbetar.
Detta hämmar team work högst avsevärt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi