Lite intryck av de olika rummen på Göteborgs HiFi Show 2022En del bilder är lite mörka, är skumt nästan överallt på sådana här mässor. Ingen redigering av bilder gjord.
HiFi Consult visade QLN, Vinnie Rossi, Transparent m.m. Tyckte det lät bra. Billigt var det inte…

Martin Logan spelades på när jag var där. Lite typiskt Martin Logan där man måste vara placerad i sweetspot.

Spelades på Klipsch, inget märkvärdigt alls, snarast lite besvikelse, gick snabbt vidare.

Kul skivspelare.

Dessa i andra änden hörde jag inte.

Spelades på de små högtalarna Accordo. De lät ansträngda.

De större högtalarna var DeVore Fidelity.

Stora Harbeth och Conrad-Johnson, rätt bra i det stora rummet men intetsägande musik.

Dynaudio Focus 50 i det 128 kvm stora rummet gjorde inte bort sig. Rimligt pris då allt är integrerat, streamer/Dirac/effektförstärkeri Made in Denmark.

Trådlös förbindelse mellan de två högtalarna.

Hifi-Klubben med de största från Dali och elektronik från Hegel. Förmådde fylla det stora rummet med basdunk.

Omega-systemet med allt från källa till högtalare, det mesta i aluminium. Lät bra på det jag hörde.

I

I

I rören var något istoppat.

De blå är elektrostater från Nederländska Final som överlevt ett antal konkurser. Lite bumlig bas som jag misstänker berodde på för litet avstånd till väggen. Till skillnad från Matin Logan en helt annan spridning och det gick att röra sig i sidled utan att ljudbilden kollapsade. Heco hörde jag inte.

Tillbehör från samma leverantör.

Det här är väl Monitor Audio? Dunkade på rätt bra.

Luxman med några för mig okända högtalare som lät basfattigt.

Fullt hos Holographic, lyssnade inte men jag vet att det kan låta bra om rummet medger det.

Det här har jag glömt…

Här visades några ”add-on-diskanter” (den där lilla tillhöger) som skulle förhöja intrycket. Ingick någon form av processor. Inget för en faktisktian.

Solhaga visade sitt monstersystem. Var mycket folk där. Jag hörde ett missljud i övre delen på den högre ”pelaren”. Vet att det kan låta grymt bra annars.

Magico och Chord elektronik, lät inget vidare i det rummet.

Här var det ett förstärkarbyte, en hade gett upp. Lyssande inte.

IFI hörlursförstärkare.

Fullt ös med hårdrock! Då magen började ropa på mat blev det ett kort besök där men det brukar vara låta allt annat än horn.

Hoppade resten av rummen på Heden. Efter sammankomst med Sammel begav vi oss till Opalen för lite mat och tjöt, trevligt.
JBL M2 (heter de väl) och Mark Levinson. Väl mycket övre bas, något för rockdiggaren. Kunde spela högt.

HiFi-Klubben med B&W 801 D4 och elektronik från Hegel. Som väntat bra ljud.

Småtrevligt ljud från de smala golvstående högtalarna från Totem men prislappen var avskräckande.

Focal och Pass. Inte alls så vasst som en del andra Focal man hört.

Den här utsällaren var med på Sweetspot. Lite nostalgi och dyrt. Studer bandare och Denon skivspelare och resten italienskt hantverk.

ATC, kan inte säga så mycket om ljudet då musiken som spelades inte gav något intryck.

Q Acoustics som inte lämnade något bestående intryck.

Här gavs det bestående intryck, Lindströms högtalare och rörhäckar från APS (västsverige). Jag satt i mitten längst fram och blev imponerad av ljudbilden som målades upp, tredimensionellt! Spelades vinyl och rullband när jag var där (två gånger t.o.m.). Riktigt trevligt!

YG Acoustics högtalare och elektronik från Moon. Satt långt bak på ena sidan men deras demo av nätverksswitchen från Nordost Qnet gav ett tydligt resultat. Vad det nu beror på? Volymen ändrades i varje fall inte på försteget men det går förstås att ha två olika ljudfiler…

Audiovector och Accuphase lät trevligt, var möjligen orimligt pris. Kablaget från InAkustik från Schwarzwald skickades runt i publiken. Man frågar sig varför krångla till det för så stora pengar för så liten verkan?

Chord-demo om kablars inverkan. Tråkigt ljud från det de spelade på. Gick runt och fotade Chord på andra änden i rummet.

Audioactive/Ansuz, som vanligt mycket snack där men de små stativhögtalarna lät förvånansvärt bra. Spelades Johnny Cash ”Sounds of Silence”, lät väldigt frigjort från de brett uppställda högtalarna. Testade hemma och det blir så även här. Dynamikreducerad Cash…

Kef lät inte bra. Ibland låter de bra, ibland inte.

Vienna Acoustics och AVM. Här var det bra ljud. Trevlig musik spelades också. Stod en massa elektronik från Audio Analog med plexiglaslock för insyn. Ser maffigt ut där inne.

De här hörde jag inte.

Ståd några objekt från Audio Analogue med full insyn på innamätet.