Hur lyssnar ni på internetradio, om ni nu gör det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hur lyssnar ni på internetradio, om ni nu gör det?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-10-19 17:09

Jag hanterar numera minimalt med kontanter och har heller inga problem med det. Jag tror man ska skilja lite på att "ha kvar kontanter" och att "använda kontanter". Ett problem är förstås att bankerna inte längre hanterar kontanter som förut och att många näringsidkare inte heller är så villiga att ta emot dem. Kontantlandet nummer ett i Europa är Tyskland som har problem med att det är många som vill tvätta sina svarta pengar där. Tidigare kunde man köpa en bil kontant i Tyskland men det går inte sedan drygt 10 år. Där jag handlade sa säljaren att det ofta kom folk österifrån med stora sedelbuntar men de togs inte emot längre. Helst var det överföring till bankkonto man ville ha. Hanteringen av kontakter i parkeringsautomater är förmodligen rätt kostsamt numera. Tidigare fanns en gäng i min kommun som skötte både reparationer och insamlandet av pengarna från automaterna. Var nyligen på resa i USA och jag använde minimalt med kontanter.

Bill50x skrev:Däremot är jag irriterad på att de flesta kommuner har olika system för parkering, kollektivtrafik och tex sjukvård. Att hitta gemensamma gränssnitt borde vara relativt enkelt att fixa. Det borde dessutom gå att fixa en gemensam plattförm för TV, varför ska man behöva prenumerera på Viaplay, Disney+, Netflix, HBO osv när allt borde kunna parkeras under samma paraply? Att behöva prenumerera på ett paket ointressanta kanaler för att titta på F1 känns väldigt gammalmodigt.

Visst är det ett otyg. Jag köper mitt F1-tittande via F1TV, blir billigare än en massa TV-prenumerationer som jag inte vill ha.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2022-10-19 17:45

E skrev:”Penningtvätt svepskäl för att slippa kontanter”
https://www.svd.se/a/rlg5Ra/penningtvat ... h-eriksson
[– – –]
Denna oklarhet kring vad som egentligen är rimliga åtgärder har lett till, även om det inte var avsikten, att bankerna i praktiken likställer kontant­användning med skum verksamhet. Följden blir då att hela branscher pekas ut. Frisörer, restauranger, service­butiker och juvelerare hamnar ofta i skott­gluggen. De blir ständigt ifrågasatta och får kämpa med redovisnings­kraven.

Eller så slutar de ta emot kontanter. Det leder då till att en stor kundgrupp, ofta äldre, men även personer med funktions­variationer, förföljda och andra socialt utsatta grupper, utestängs från möjligheten att handla där.

Det kan inte vara rimligt att en kamp mot penning­tvätt utnyttjas som bräckjärn till att pressa företag att sluta med kontanter och därmed utestänga stora grupper från samhället. Så var aldrig tanken att penning­tvätts­lagstiftningen skulle komma att användas.
[– – –]
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-10-19 17:47

Bill50x skrev:Det borde dessutom gå att fixa en gemensam plattförm för TV, varför ska man behöva prenumerera på Viaplay, Disney+, Netflix, HBO osv när allt borde kunna parkeras under samma paraply? Att behöva prenumerera på ett paket ointressanta kanaler för att titta på F1 känns väldigt gammalmodigt. Om man nu inte gillar gammalmodiga saker som myntautomater, mustaschvax och liknande förstås ;-)

/ B

Vad ser du för problem med de tv plattformar som finns (Android Tv, Apple Tv, Ruko, Amazon Fire Tv, Tizen OS, webOS etc.)? Jag har själv en Android Tv box "Nvidia Shield" som jag är mycket nöjd med! Ett tag saknade den Apple Tv applikationen vilket gjorde att jag ej kunde se filmer jag köpt via läsplattan på min Tv :evil: Men den finns sedan ett tag tillbaka, så nu upplever jag utbudet som ganska komplett :D Jag har även erfarenhet av Apple TV plattformen :| Och även den upplever jag som välfungerande :) Att tro det skulle bli bättre utan konkurrens :? gissar jag är ganska långsökt? Som det är nu så pushar de olika leverantörerna utvecklingen framåt i ett snabbt temp! Jag pratar nu inte om hårdvaran (har haft min box sedan 2016) utan om mjukvaran och gränssnitten som blir bättre hela tiden! Åtminstone i min tv så samsas de olika leverantörernas applikationer broderligt på hem-skärmen och man har själv kontroll över vilka som exponeras mest. Det kan dock vara lite störade att serier som går via tjänster man inte har köper in sig som reklam på hem-skärmen, men det får man ta.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-10-19 19:57

All reklam är av ondo.

944_Driver

Inläggav 944_Driver » 2022-10-19 20:26

Gamla Sonos grejer levererar streamad radio här hemma. För stereon används den digitala utgången vidare in i försteget.

I köket styrs i 95% av fallen uppspelningen på Sonos mobilfritt från ett hemmabygge. Arduino med knappsats för val av station, encoder för volymkontroll och ethernetmodul för att skicka kommandon till Sonos. Då blir funktionen nästan identisk med en vanlig radio med snabbval. Nackdelen är att ip adress till spelaren och http till stationerna är hårdkodad i Arduinon så ibland får man uppdatera koden för en ny station eller om man vill styra en annan spelare i hushållet.

// Magnus

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2022-10-19 21:38

Intressanta produkter ser för tillfället ut att vara

1. Primare NP5
2. Bluesound Node

Streamar högupplöst, flac och ingen inbyggd DAC, försteg eller annat jag inte behöver. Digitalautgångar finns.

Tyvärr styrning via mobil, men ändå en stor fördel att slippa laptopen.

Oroande att nätdelen verkar vara en svag punkt. Apparaten/apparaterna är alltså inte färdigutvecklade. Synnerligen irriterande.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2022-10-22 16:07

Vi har två radioapparater en i köket och en i sovrummet. Den i sovrummet kan ta emot digital radio och en del av dessa kanaler är förprogrammerade .

Det är mest vår lilla labbtik som lyssnar på denna. Vi använder den för att maskera utifrån kommande ljud. Hon väsnas mindre då. Annars är hon hyggligt tyst men inte när hon skall berätta att att hon bevakar boet.

Bild

Föregående

Återgå till Generellt om hifi