I-or skrev:Låt oss inte släpa in centerkanaler här, då detta har diskuterats ganska ingående i flera tidigare trådar. Skälen till att utnyttja tre kanaler vid uppspelning av två kanaler handlar om att skapa ett tydligare ljudsceneri, speciellt för icke sötpunktsplacerade lyssnare, inte om att åtgärda klangbalansen.
Dock måste man i det fallet s.a.s. gå åt andra hållet och korrigera bort den lilla frekvensgångstopp som man annars erhåller för ljudobjekt från centerhögtalaren. "Uppkonvertering" av antal kanaler är för övrigt av flera skäl ganska knepigt, medan "nedkonvertering" är betydligt enklare.
När det gäller klangbalans och tvåkanal så föredrar jag som sagt en viss korrigering, men framförallt att det aldrig tappas någon energi i spridningen i det känsliga 1-2 kHz regionen jämfört med 2-4 kHz. Det finns ett otal högtalare som uppvisar ett "energilyft" vid 3-4 kHz jämfört med 1-2 kHz och detta låter för vissa kvinnliga röster och sopraner/tenorer som lite gällt och hårt. Att det blir ett visst energitapp vid 1-2 kHz vs. 3-4 kHz är lätt hörbart även med svep.
Hur det mäter hemma hos mig syns nedan, med direktljudet (kort fönster) samt direkt+reflekterat ljud (långt fönster, lyssningsplats), så ser man att direktljudet ligger någonstans runt +/- 2 dB men lite fallande mot högre frekvenser, samt att direkt+reflekterat ljud faller främst efter 2 kHz, med lite mer energi då 1-2 kHz. Det är vad jag föredrar, framförallt blir röster naturligare.

Edit: Ovan kurva är en äldre. Det är möjligt att jag har runt 0.25 dB högre från 3 kHz och uppåt idag då jag ändrat motståndet till diskanten.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.