Något som har gjort stor skillnad i ert hifi liv

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl

Re: Något som har gjort stor skillnad i ert hifi liv

Inläggav hcl » 2025-05-31 19:38

Att nämna någon specifik sak är väldigt svårt. Skall man sammanfatta så har nog fabrikatet Linn totalt sett spelat en avgörande roll i min hifi-tillvaro. Bara det faktum att de lyft frågan om att olika anläggningar förmedlar musik olika bra och att pris, teknisk hype är tämligen irrelevant gjorde tillvaron betydligt mer begriplig. Skit in resulterar i skit ut är en annan grundbult som står sig fortfarande.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Något som har gjort stor skillnad i ert hifi liv

Inläggav Bill50x » 2025-05-31 23:14

HCL, jag håller med. Upptäckten att två inspelningar/apparater/högtalare låter väldigt lika - men ändå vill man hellre lyssna på en enskild enhet än en annan betyder mycket för förståelsen av musiken. När man upptäcker att det viktiga inte är hur en triangel låter, utan hur den fungerar i det övriga sammanhanget, med de andra instrumenten. Hur man förstår musikernas intentioner bättre i en apparat än i en annan. Det var ett uppvaknande.

Noterade detta redan på tidigt 70-tal när jag jämförde min anläggning med en god kamrats. Min lät absolut bättre, djupare bas, mer tryck, större ljud osv. Men det var fasen så mycket roligare att lyssna på Stones hemma hos honom! På den tiden var det svårt för mig att acceptera detta faktum och jag lärde mig inte så mycket av detta.

20 år senare lyssnar jag på en "omöjlig" Zappa-skiva hos en kamrat med rörförstärkeri och plötsligt förstod jag musiken bara så mycket bättre. Verkligen en öronöppnare!

Jag minns också en jämförelse/lyssning av en Linn MC-pickup när jag för första gången hörde diskanten som något som ingick i musiken och inte ngt som svävade och skramlade ovanpå alltsammans (har jag säkert beskrivit på annan plats här).

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi