av Bill50x » 2025-05-31 23:14
HCL, jag håller med. Upptäckten att två inspelningar/apparater/högtalare låter väldigt lika - men ändå vill man hellre lyssna på en enskild enhet än en annan betyder mycket för förståelsen av musiken. När man upptäcker att det viktiga inte är hur en triangel låter, utan hur den fungerar i det övriga sammanhanget, med de andra instrumenten. Hur man förstår musikernas intentioner bättre i en apparat än i en annan. Det var ett uppvaknande.
Noterade detta redan på tidigt 70-tal när jag jämförde min anläggning med en god kamrats. Min lät absolut bättre, djupare bas, mer tryck, större ljud osv. Men det var fasen så mycket roligare att lyssna på Stones hemma hos honom! På den tiden var det svårt för mig att acceptera detta faktum och jag lärde mig inte så mycket av detta.
20 år senare lyssnar jag på en "omöjlig" Zappa-skiva hos en kamrat med rörförstärkeri och plötsligt förstod jag musiken bara så mycket bättre. Verkligen en öronöppnare!
Jag minns också en jämförelse/lyssning av en Linn MC-pickup när jag för första gången hörde diskanten som något som ingick i musiken och inte ngt som svävade och skramlade ovanpå alltsammans (har jag säkert beskrivit på annan plats här).
/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.