Stereosystemfelen (Ja! En gång till!)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Stereosystemfelen (Ja! En gång till!)

Inläggav I-or » 2025-05-26 18:32

juanth skrev:På temat…Ingen verkar bry sig om något idag. Tex på mässan i München så var det uppskattningsvis +80% av alla utställare av högtalare för avlyssning i stereo som struntade i att vinkla in högtalarna eller iaf vinklade in tillräckligt för att ge dem en chans att skapa en fantomcenter/ljudbild. Det är antagligen så att merparten av kunderna nu för tiden inte förstår eller efterfrågar såna petitesser.. :roll:

Hemma hos vanliga dödliga står högtalarna (om de ens existerar numer) nästan alltid uppställda parallellt med högtalarväggen. De flesta tycker nog att invinklade högtalare stör möblemanget.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-05-26 19:44

I-or skrev:
juanth skrev:På temat…Ingen verkar bry sig om något idag. Tex på mässan i München så var det uppskattningsvis +80% av alla utställare av högtalare för avlyssning i stereo som struntade i att vinkla in högtalarna eller iaf vinklade in tillräckligt för att ge dem en chans att skapa en fantomcenter/ljudbild. Det är antagligen så att merparten av kunderna nu för tiden inte förstår eller efterfrågar såna petitesser.. :roll:

Hemma hos vanliga dödliga står högtalarna (om de ens existerar numer) nästan alltid uppställda parallellt med högtalarväggen. De flesta tycker nog att invinklade högtalare stör möblemanget.

Fler får göra som NHT, Carlsson/Larsen, AudioVector (under F3/Lyd-tiden) och bygga in invinklingen från start.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Forello

Inläggav Forello » 2025-05-27 18:05

Ogjort skrev:
goat76 skrev:...men när alla dessa enskilt välljudande instrumenten sätts ihop till en helhet så blir ofta resultatet att de frekvensmässigt överlappar varandra alldeles för mycket, vilket landar i för mycket energi och en massa maskeringar i de känsliga frekvensområdena.

Det här är intressant eftersom det är en vanligt förekommande, nästan helt förhärskande beskrivning "därute".

Jag har aldrig upplevt det så i en mixningssituation, vad jag kan minnas. Så jag har alltid undrat över det där som om det vore det en självklarhet.
För mig är det också väldigt svårt att översätta detta till en livesituation.

T.ex:
Ska vi stryka Gran Cassa ur alla orkesterpartitur där det samtidigt finns låga kontrabasar eller en orgelbas?

Varför spelar oftast bas och "kick" samtidigt i diverse "beatmusik"? Borde inte basstämman ersättas av en, hmm... Ukulele då?

När t.ex. Allan Pettersson lägger cellostämman i samma register som första violin. Gör han det helt i onödan alltså?

Jag får inte ihop det.

/Anders O.

Det beror på vilken genre du jobbar i, är det poprock/deathmetal/elektronisk musik av nyare slag så är det nåt helt annat än dina relativt lättmixade projekt. Det är väl ändå inte så konstigt?

JM

Inläggav JM » 2025-05-27 21:04

Håller med om att stereoåtergivning i sig är suboptimal. Stereoåtergivningen skall ge bättre spatial upplevelse än mono men lyckas inte riktigt.
Största felet är som jag ser det är att stereoupplevelsen faktiskt upphör 60 cm från optimala lyssningspositionen. Spatiala upplevelsen upphör totalt.
Fantomcentern är diffus och olinjär. Skapar suboptimal spatial upplevelse.
Med reverb misslyckas stereoansatsen att skapa en optimal spatialt ljud.

Frånvaron av rena höger och vänster ljud är mycket störande. Att höger signal även återges vänster kanal och omvänt är störande. Ger suboptimal spatial upplevelse.
Att minimera "cross-talk" ger enligt min erfarenhet betydande spatial vinst och ger mycket mer än angripa dippen vid 1700 Hz.

When I was at Harman International in the mid 1990s, I supervised the creation of an algorithm called VMAx - Virtual Multi-Axis. It was based on Cooper-Bauck Transaural crosstalk cancellation. It was very good when fully implemented, but back then the DSP power to do a full implementation was simply too bulky and expensive to be a commercial success. Cancelling the crosstalk was just the first step, and that is what most people do. It is, in my opinion, not what we want because the soundstage, which should be +/- 30 Deg becomes as much as +/- 90 deg, which is dramatic but totally unrealistic. The next step is important - to use HRTFs to synthesize phantom loudspeakers at the right locations. We used real speakers at +/- 10 deg and synthesized stereo or a full 5 channel surround system. It was very persuasive, and we sold simplified versions to Compaq Computers and to be incorporated into Harman Kardon receivers. Sadly, the seriously impressive version was too expensive at the time.
Floyd Toole

https://www.audiosciencereview.com/foru ... 951/page-3
Prospects for Transaural Recording* DUANE H. COOPER AND JERALD L. BAUCK
https://www.academia.edu/8000042/Prospe ... _and_Bauck

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-05-28 00:36

JM skrev:Håller med om att stereoåtergivning i sig är suboptimal. Stereoåtergivningen skall ge bättre spatial upplevelse än mono men lyckas inte riktigt.

Multikanal-inspelningar har såklart en större potential, men nog är stereoåtergivning trots sin enkelhet väldigt kapabel att skapa en väldigt bra spatial upplevelse till den grad att vissa inspelningar låter som om det finns extra högtalare placerade långt utanför de två högtalarna. Stereo lyckas definitivt mycket bättre än mono, och kan som sagt beroende på inspelning ge en väldigt omsvepande ljudupplevelse.

JM skrev:Största felet är som jag ser det är att stereoupplevelsen faktiskt upphör 60 cm från optimala lyssningspositionen. Spatiala upplevelsen upphör totalt.

Med risk för att jag missförstår vad det är du vill ha sagt här, men det finns väl inget ljudåtergivnings-format, såväl stereo som multikanal som fungerar optimalt utanför en centralt optimerad lyssningsposition.

JM skrev:Fantomcentern är diffus och olinjär. Skapar suboptimal spatial upplevelse.
Med reverb misslyckas stereoansatsen att skapa en optimal spatialt ljud.

Fantomcentern är inte särskilt diffus i mitt ljudsystem och den högtalaruppställning jag har optimerat för, och olinjär är den väl knappast så länge man inte byter lyssningsavstånd från den optimerade uppställningen.

Nu finns det ju både artificiell reverb och naturligt inspelat reverb, men jag tycker nog båda varianterna kan lyckas väldigt väl att återskapa ett väl övertygande rumsligt ljud. Beroende på inspelningsteknik så kan man vissa gånger verkligen höra tredimensionaliteten och rummet i inspelningen, två kanaler räcker faktiskt riktigt långt här trots sin enkelhet.

JM skrev:Frånvaron av rena höger och vänster ljud är mycket störande. Att höger signal även återges vänster kanal och omvänt är störande. Ger suboptimal spatial upplevelse.
Att minimera "cross-talk" ger enligt min erfarenhet betydande spatial vinst och ger mycket mer än angripa dippen vid 1700 Hz.

För att crosstalk cancelation ska fungera optimalt så måste ljudproduktionen vara gjord för just en sådan uppspelning, vilket nästan ingenting är förutom ett fåtal binaural-inspelningar. Det du annars hör med crosstalk cancelation i kombination med vanliga stereoproduktioner är bara en vidgnings-effekt, en effekt som med vissa inspelningar kan låta hyfsat övertygande medans det med andra inte kommer fungera alls. För de flesta ordinära stereoproduktioner är det faktiskt tänkt att man ska höra informationen från båda kanalerna i båda öronen, annars sker det en onaturlig cancelation snarlik den man kan få vid hörlurslyssning där vissa hårt panorerade ljudinslag endast hörs i antingen vänster eller höger öra.

Du kan ju ta och fråga dig själv om det någonsin sker i verkliga livet att du endast hör ljud i vänster öra, bara för att de råkar komma från vänster håll. Sen kan du även fråga dig samma fråga gällande rumsreflektioner från vänster vägg, du tror väl inte att de skulle vara helt isolerade till att endast höras i vänster öra? :)

Det blir lite konstigt att du refererar till just denna text av Toole, då han uppenbarligen anser att crosstalk cancelation ofta ger en överdriven breddning av ljudsceneriet.

Floyd Toole skrev:Cancelling the crosstalk was just the first step, and that is what most people do. It is, in my opinion, not what we want because the soundstage, which should be +/- 30 Deg becomes as much as +/- 90 deg, which is dramatic but totally unrealistic.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-05-28 00:43

Forello skrev:
Ogjort skrev:
goat76 skrev:...men när alla dessa enskilt välljudande instrumenten sätts ihop till en helhet så blir ofta resultatet att de frekvensmässigt överlappar varandra alldeles för mycket, vilket landar i för mycket energi och en massa maskeringar i de känsliga frekvensområdena.

Det här är intressant eftersom det är en vanligt förekommande, nästan helt förhärskande beskrivning "därute".

Jag har aldrig upplevt det så i en mixningssituation, vad jag kan minnas. Så jag har alltid undrat över det där som om det vore det en självklarhet.

T.ex:
Ska vi stryka Gran Cassa ur alla orkesterpartitur där det samtidigt finns låga kontrabasar eller en orgelbas?

Varför spelar oftast bas och "kick" samtidigt i diverse "beatmusik"? Borde inte basstämman ersättas av en, hmm... Ukulele då?

När t.ex. Allan Pettersson lägger cellostämman i samma register som första violin. Gör han det helt i onödan alltså?

Jag får inte ihop det.

/Anders O.

Det beror på vilken genre du jobbar i, är det poprock/deathmetal/elektronisk musik av nyare slag så är det nåt helt annat än dina relativt lättmixade projekt. Det är väl ändå inte så konstigt?

Exakt. Riktigt glesa ljudproduktioner kan säkert komma undan de värsta problemen, men sällan tätare ljudproduktioner med närmickade instrument som konstant ”bombarderar” samma frekvensspektrum.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-05-28 14:10

Ogjort skrev:

T.ex:

Jag får inte ihop det.

/Anders O.

Inte jag heller. Man bör alltid hålla i minnet att gröt bildas när man kladdar ihop de olika ingredienserna. I ett hårdkomprimerat, fullimiterat och dessutom överstyrt PA-system försvinner naturligtvis de flesta nyanserna, men det det är onödigt att gröta till en studioproduktion så att man måste "rädda" den med massor av ljudkvalitetsbegränsande trick.

Diskussionen har varit uppe ett flertal gånger tidigare, bl.a. här: viewtopic.php?p=2296008#p2296008

I studiovärlden för man ofta fram problemet med s.k. frekvensmaskering, d.v.s. den märkliga idén att två framträdande instrument som huvudsakligen delar samma frekvensområde närmast per automatik skulle leda till ljudgröt. Förespråkarna av denna hypotes tycks tro att detta är ett inneboende problem vid all musikproduktion med lite mer komplexa mixar. Så är dock inte fallet, då detta i stort sett enbart förekommer i typiskt kladdiga populärmusikproduktioner med massor av effekter och trick som utnyttjas för att skapa ett speciellt sound eller för att "höja" ljudkvaliteten. Frekvensmaskering beror inte på att musiken i dessa produktioner skulle vara mer komplext instrumenterad eller framförd (ofta är det tvärtom - lyssna t.ex. på storskaliga symfoniska verk och räkna antalet olika stämmor), utan på att instrumentens ljudmässiga fingeravtryck har smetats ut av diverse illa valda ingrepp och därför blir otydliga för lyssnaren.

Ett vanligt exempel är hur bastrumman anses frekvensmaskeras av elbasen, men alla som har hört dessa instrument trakteras in natura vet att så inte blir fallet då (naturligtvis förutsatt att basisten inte tillåts vrida nivån i botten på en jättebasförstärkare). Det är självklart att viss processning måste till, speciellt för trummorna, men denna bör hållas till ett minimum för att inte sudda ut instrumentens olika karaktärer.

Utöver albumet Speaking in Melodies och speciellt låten Wishing Well som nämns i den länkade tråden kan man t.ex. lyssna på låten Are You Scary? från albumet The Usual Suspects, vilken framförs av ett sjumannaband live to two-track (något som naturligtvis omöjliggör omfattande efterbehandling av signalerna - audiofilen uppfattar snabbt att instrumentljuden är relativt oförvanskade). Även om ljudkvaliteten inte är fullt lika hög som för Wishing Well är det tydligt att man trots, eller snarare tack vare, frånvaro av överdrivna effekter och trick utan problem kan följa de olika instrumenten i mixens tätare partier. Kompressionen är begränsad (toppfaktor om ca 22 dB) och även andra otrevligheter har begränsats, vilket ger ett betydligt renare och därmed tydligare ljud.

The Usual Suspects.jpg
The Usual Suspects.jpg (200.45 KiB) Visad 542 gånger

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-05-28 14:51

Hur i hela friden har jag missat ovanstående album.

Michale Ruffs "speaking on melodies" är som sagt die Referenz ifråga om välljudande populärmusik.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-05-28 16:55

I-or, de exempel du tar upp där inspelningarna är gjorda "live" i studion är precis det jag säger är en enorm fördel, eftersom alla problem vad gäller eventuellt felaktiga val av mikrofoner samt dessas positioneringar och avstånd nogrannt därmed kan åtgärdas INNAN själva inspelningen ens startar, i.o.m att man i ett tidigt skede i studions kontrollrum redan hör en "råmix" av hur helheten kommer att låta i slutändan.

Den problematik jag tar upp är relaterad särskilt till inspelningar där varje instrumet spelas in enskilt, en och en till ett klickljud. I dessa typer av inspelningar har man inte en chans att höra en "råmix" av helheten förens alla enskilda instrument redan är färdiginspelade, vilket gör det enormt svårt för de flesta människor att på förhand höra/veta om helheten skulle ha gagnas av andra val av mikrofoner, eller om några av dem borde backas av eller kanske ställas än närmare några av ljudkällorna för att gagna helheten. Det kan till exempel låta helt fantastiskt när proximity-effekten eller liknande mikrofonegenskaper kan ge den där lilla extra skutsen i ljudet för ett ensamt instrument, vilket kan få det att låta enormt fylligt och riktigt bra i sin enskildhet. Men gör man detsamma med alla andra enskilt inspelade instrument också så kommer det snabbt att bli lite för mycket av det "goda", och sannolikt med resultatet att helheten kommer låta ganska tjockt och grötigt i slutändan. Det är sådana saker som tvingar fram efterhandskorrigeringar, vilket i sin tur riskerar att leda till diverse kompromisser som gör att helhetsljudet blir lidande.

Jag är emot alla former av omfattande efterhandskorrigeringar, men ofta blir de direkt nödvändiga p.g.a att diverse fel inte uppenbarat sig tillräckligt tydliga, fel som garanterat hade rättats till vid ett tidigare skede av ljudproduktionen bara ljudteknikern hade haft möjlighet att höra en råmix av produktionens helhetsljud innan allt ska sättas ihop.

Men det kanske är nog om detta nu, den här tråden är tänkt att handla om stereosystemfel så vi borde väl kanske återgå till det ämnet. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-05-28 17:03

Är det verkligen så få som lyssnat på de ljudfiler jag har lagt upp? Dels vore det intressant att höra vad fler tycker EQ-justeringarna gör för ljudet, och sen kanske det är någon fler som testat de lyssningstester Peter föreslagit.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-05-28 17:50

Det är inte svårare att mixa rent vid typiska multikanalsproduktioner förutsatt att man arbetar genomtänkt (vilket förvisso är ovanligt inom audioområdet). Snarare är det tvärtom, eftersom ljudteknikern och producenten har mindre tid på sig för upptagningarna när ett helt band om kanske 7-10 personer sitter och väntar. Det man framförallt vinner vid live to two-track-produktioner är att musikerna släpper loss mer och att man därigenom erhåller en musikaliskt sett bättre anrättning. Denna typ av inspelningar är ovanliga både för att kostnaden för musikerna blir högre och för att kraven på kompetens bland alla inblandade är mycket hög. Man får bara ett par chanser att sätta allt och det räcker förstås med att en enda musiker missar ordentligt för att man ska vara tvungen att ta om hela låten.

Det viktiga vid all inspelning är att man börjar med en så oförvanskad upptagning som möjligt. Detta innebär råinspelningar av instrument och röster, där man försöker att uppnå ett så naturtroget ljud som möjligt. I nästa steg kan man sedan lägga på de effekter som önskas för att sedan gå tillbaka till ursprunget om man märker att man har hamnat snett.

Att t.ex. utnyttja mikrofoner som redan vid upptagningen kraftigt färgar ljudet via en ojämn frekvensgång eller olämplig riktverkan och i allra värsta fall även påtaglig distorsion, är att skjuta sig själv i foten. Det är då inte konstigt att man får problem vid efterbehandlingen och slutmixen när allt ska fungera som en enhet. Soundet bör alltid skapas under kontrollerade former för helheten och inte för att man uppskattar det enskilda sound som erhålls t.ex. med de alldeles för vanliga feta närfältseffekter som tryckgradientmikrofoner ger upphov till. En basig sångare eller gitarr kan åtminstone för vissa låta imponerande i soloformat men högst irriterande när andra instrument också ska mixas in. Frekvensgångseffekter som denna kan dock alltid ekvaliseras, men krånglar till det för den som inte har förståelse för den underliggande akustiken och vari felet består. Det blir lätt en förvirrad serie av effektboxar eller s.k. pluggar som ska fixa biffen istället. Om man redan vid upptagningen har ställt till det gällande riktverkan eller distorsion så är man naturligtvis ute på ännu djupare vatten.

Bara för att illustrera att det går alldeles utmärkt att uppnå ett rent och tydligt ljud även vid typiska multikanalsupptagningar (i princip en musiker i taget) så vill jag peka på låten Just Another Beautiful Day från albumet Neon (dra på ordentligt - toppfaktorn är enorma 25 dB). DMP:s Tom Jung har alltid försökt hålla inspelningskedjan så ren som möjligt och lyckas väl här (även om jag skulle uppskatta en aning mer bas, vilket jag förstås löser via ekvalisering).

Det är för övrigt synd att det är så ovanligt med rakt igenom välinspelad rock och pop eftersom jag gärna skulle exemplifiera med någonting annat än fusion/jazz/blues-aktiga låtar.

Neon.jpg
Neon.jpg (46.39 KiB) Visad 444 gånger
Senast redigerad av I-or 2025-05-28 18:08, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-05-28 17:56

goat76 skrev:Exakt. Riktigt glesa ljudproduktioner kan säkert komma undan de värsta problemen, men sällan tätare ljudproduktioner med närmickade instrument som konstant ”bombarderar” samma frekvensspektrum.

Håller inte med... Jag ser det mer som en eftergift för att det inte skall låta alltför illa på sämre system som inte skulle klara att lösa upp det annars. Ligger man och "pressar max" redan, så är där ju ingen marginal för att det ska kunna bli en peak när dessa instrument överlappar.... En inspelning med dynamikreserven för det och en anläggning med dynamikreserven klarar däremot det utmärkt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-05-28 19:07

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Exakt. Riktigt glesa ljudproduktioner kan säkert komma undan de värsta problemen, men sällan tätare ljudproduktioner med närmickade instrument som konstant ”bombarderar” samma frekvensspektrum.

Håller inte med... Jag ser det mer som en eftergift för att det inte skall låta alltför illa på sämre system som inte skulle klara att lösa upp det annars. Ligger man och "pressar max" redan, så är där ju ingen marginal för att det ska kunna bli en peak när dessa instrument överlappar.... En inspelning med dynamikreserven för det och en anläggning med dynamikreserven klarar däremot det utmärkt.

Jag hade gärna velat ge dig någon form av svar här, men jag ser inte riktigt något i ditt inlägg som bär någon relation till det jag skrev om. Förlåt! :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-05-29 11:56

Att diskutera hur stereosystemsfel faktiskt "låter" är ju lite svårt när det låter så olika hos olika användare. Mitt kladdande med olika aktiva digitala filter i 20 år har gjort att jag har den största respekt för de som verkligen kan bygga passiva filter.
Fördelen med dsp är att man kan enkelt hoppa mellan alla minnen och höra hur olika filter, timing, fas osv påverkar ljudbilden.
Det är ganska stora skillnader som uppstår även då man är nästan "rätt". Loobing och andra fenomen går enkelt att förstärka eller motverka och skillnaderna är gigantiska i synnerhet med ganska riktade högtalare.
Jag misstänker att skillnaden mellan små dsp monitorer ofta riktade mot mixaren skiljer sig ganska mycket mot vanliga passiva högtalare i vardagsrum, och de senare inte sällan störda av tidiga reflexer ifrån sidoväggar. Personligen kan jag störa mig på att så ofta när jag lyssnar på olika system är att instrumenten ligger inte på samma ställe och ungefärlig storlek oberoende av ton som spelas. Det räknar jag in i det som jag kallar stereosystemsfel. Personligen skulle jag säga att jag är närmast okänslig för de teoretiska fel som finns med en fantomcenter när det gäller frekvensgång och snarare är jag känslig för stökig placeringen i ljudbilden oavsett anledning.

Så ja, går det att diskuterar de faktiska stereosystemsfelens hörbarhet när det inte finns någon referens?

/Harry

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-05-29 12:47

Harryup skrev:Personligen skulle jag säga att jag är närmast okänslig för de teoretiska fel som finns med en fantomcenter när det gäller frekvensgång och snarare är jag känslig för stökig placeringen i ljudbilden oavsett anledning.

Så ja, går det att diskuterar de faktiska stereosystemsfelens hörbarhet när det inte finns någon referens?

/Harry

Felen är som nämnts oftast åtgärdade vid mixning, så jag upplever sällan något påtagligt problem och tycker för det i princip alltid låter tydligt och skarpt för fantomprojicerade ljud.

Eftersom de typiska stereosystemfelen trots allt är specificerade till vissa frekvensområden så finns det en referens, vilken brukar utgå ifrån en liksidig lyssningstriangel.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-05-30 10:47

goat76 skrev:
Harryup skrev:Personligen skulle jag säga att jag är närmast okänslig för de teoretiska fel som finns med en fantomcenter när det gäller frekvensgång och snarare är jag känslig för stökig placeringen i ljudbilden oavsett anledning.

/Harry

Felen är som nämnts oftast åtgärdade vid mixning, så jag upplever sällan något påtagligt problem och tycker för det i princip alltid låter tydligt och skarpt för fantomprojicerade ljud.

Eftersom de typiska stereosystemfelen trots allt är specificerade till vissa frekvensområden så finns det en referens, vilken brukar utgå ifrån en liksidig lyssningstriangel.

Jo, fast jag tänker på hur det kan översättas till ett och samma lyssningsproblem för enskilda användare. De låter ju så pass olika hos alla användare att just frekvensgången för fantomcentern känns inte så viktigt för min del.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi