JM skrev:Håller med om att stereoåtergivning i sig är suboptimal. Stereoåtergivningen skall ge bättre spatial upplevelse än mono men lyckas inte riktigt.
Multikanal-inspelningar har såklart en större potential, men nog är stereoåtergivning trots sin enkelhet väldigt kapabel att skapa en väldigt bra spatial upplevelse till den grad att vissa inspelningar låter som om det finns extra högtalare placerade långt utanför de två högtalarna. Stereo lyckas definitivt mycket bättre än mono, och kan som sagt beroende på inspelning ge en väldigt omsvepande ljudupplevelse.
JM skrev:Största felet är som jag ser det är att stereoupplevelsen faktiskt upphör 60 cm från optimala lyssningspositionen. Spatiala upplevelsen upphör totalt.
Med risk för att jag missförstår vad det är du vill ha sagt här, men det finns väl inget ljudåtergivnings-format, såväl stereo som multikanal som fungerar optimalt utanför en centralt optimerad lyssningsposition.
JM skrev:Fantomcentern är diffus och olinjär. Skapar suboptimal spatial upplevelse.
Med reverb misslyckas stereoansatsen att skapa en optimal spatialt ljud.
Fantomcentern är inte särskilt diffus i mitt ljudsystem och den högtalaruppställning jag har optimerat för, och olinjär är den väl knappast så länge man inte byter lyssningsavstånd från den optimerade uppställningen.
Nu finns det ju både artificiell reverb och naturligt inspelat reverb, men jag tycker nog båda varianterna kan lyckas väldigt väl att återskapa ett väl övertygande rumsligt ljud. Beroende på inspelningsteknik så kan man vissa gånger verkligen höra tredimensionaliteten och rummet i inspelningen, två kanaler räcker faktiskt riktigt långt här trots sin enkelhet.
JM skrev:Frånvaron av rena höger och vänster ljud är mycket störande. Att höger signal även återges vänster kanal och omvänt är störande. Ger suboptimal spatial upplevelse.
Att minimera "cross-talk" ger enligt min erfarenhet betydande spatial vinst och ger mycket mer än angripa dippen vid 1700 Hz.
För att crosstalk cancelation ska fungera optimalt så måste ljudproduktionen vara gjord för just en sådan uppspelning, vilket nästan ingenting är förutom ett fåtal binaural-inspelningar. Det du annars hör med crosstalk cancelation i kombination med vanliga stereoproduktioner är bara en vidgnings-effekt, en effekt som med vissa inspelningar kan låta hyfsat övertygande medans det med andra inte kommer fungera alls. För de flesta ordinära stereoproduktioner är det faktiskt tänkt att man ska höra informationen från båda kanalerna i båda öronen, annars sker det en onaturlig cancelation snarlik den man kan få vid hörlurslyssning där vissa hårt panorerade ljudinslag endast hörs i antingen vänster eller höger öra.
Du kan ju ta och fråga dig själv om det någonsin sker i verkliga livet att du endast hör ljud i vänster öra, bara för att de råkar komma från vänster håll. Sen kan du även fråga dig samma fråga gällande rumsreflektioner från vänster vägg, du tror väl inte att de skulle vara helt isolerade till att endast höras i vänster öra?

Det blir lite konstigt att du refererar till just denna text av Toole, då han uppenbarligen anser att crosstalk cancelation ofta ger en överdriven breddning av ljudsceneriet.
Floyd Toole skrev:Cancelling the crosstalk was just the first step, and that is what most people do. It is, in my opinion, not what we want because the soundstage, which should be +/- 30 Deg becomes as much as +/- 90 deg, which is dramatic but totally unrealistic.