Avstånd kontra bredd mellan högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ogjort

Re: Avstånd kontra bredd mellan högtalare

Inläggav Ogjort » 2025-10-21 11:47

Undrar över några saker...

Vinklar å bredd å hej å hå - är väl till största delen en subjektiv upplevelsebedömning?

Men om man skall föra in begreppet "korrekt" i sammanhanget så undrar jag över hur många här i tråden
som jämfört en livslevande akustisk musik- eller ljudupplevelse med den sedan återgivna inspelningen av den?

Javisst ramlar det in en massa andra parametrar då i sammanhanget om både var och HUR inspelningen är gjord etc - men ändå.

Sen har i alla fall jag nära konsekvent noterat att i en inspelningsstudios kontrollrum med liksidig triangeluppställning i arbetsposition,
så, när det börjar bli klart, så trycker teknikern till med foten i golvet och den fina stolen rullar då ut en bit från där den brukar stå.
Och från DEN positionen, gärna med bekvämt bakåtlutat huvud och slutna ögon, så bedöms om resultatet är ok eller inte.
Dvs slutbedömningsvinkeln blir helt klart närmare 23 än 30 grader.
Och sannolikt är det här något som sker helt omedvetet av nån slags avslappnings-/mysighets-effekt.

Sen på de bilder och skisser från olika "auktoriteter" därute som dyker upp (även här), så är alltid högtalarna centrerade mitt i rummet.
Alltså lika långt från respektive sidovägg. I min värld är det ett grundfel 1 A, även om det säkert kan finnas speciella situationer där även det funkar bra.
Rum är ju olika. Men det måste (?) väl vara vettigt att fördela reflexer(och annat?) olika från respektive vägg?
Tala gärna om för mig om, och varför, jag tänker helt fel där.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-10-21 11:52

RogerGustavsson skrev:
RJohan skrev:Om något, borde man ha samma vinkel som monitorhögtalarna vid inspelningstillfället. Det är väl i stort sett omöjligt att veta.

Det kan man förmodligen aldrig veta. Numera görs heller inte många stereoinspelningar "rakt av" och när det ska mixas från multikanal blir det väl i regel en multimonopanorerad produkt som kan vara väldigt långt ifrån ett dokumenterande av en verklig händelse och som man vill efterlikna, mera att skapa något utifrån de fragment man samlat in.

Bo Hanssons demo för väldigt många år sedan lät väldigt övertygande direkt från originalbandet. Spelades på ett par Rauna brett uppställda med mycket invinkling. Ljudbild totalt frigjord från högtalarna, det hör man sällan. Hemma hos mig begränsar rummet högtalarnas uppställning till viss del och man gör så gott det går. Avstånden i en likbent triangel har säkert en stor påverkan. Det borde vara skillnad att sitta 2 eller 4 m ifrån högtalarna. Sitter man väldigt nära blir det nästan som att lyssna med hörlurar eftersom rummet inte påverkar lika mycket.

Det kan naturligtvis vara svårt att veta exakt hur högtalarna var uppställda för en specifik ljudproduktion vid mixning, men man kan ända lätt räkna ut att en dominerande mängd av alla stereoproduktioner är gjorda med en lyssning där högtalarna varit uppställda i en liksidig lyssningstriangel, då i princip alla någon gång hört talas om denna standarduppställning, samt att i stort sett alla högtalartillverkare rekommenderar just en liksidig lyssningstriangel i sina manualer och övrig dokumentation. Av den enkla anledningen är det högst osannolikt att inte de flesta användare skulle följa dessa rekommendationer. Det kan man även se när ämnet kommer på tal genom att läsa diverse diskussionsforum fokuserade på ljudproduktion, och det visar även den omröstning jag visade i tidigare inlägg.

Så vad har vi...

- Nästan alla högtalartillverkare rekommenderar en liksidig lyssningstriangel.

- En stor dominans av den information man hittar på nätet beskriver en liksidig lyssningstriangel.

- Omröstningar visar att de flesta inom studiobranchen följer rekommendationen av denna standard.

- Branschorganisationer så som den i följande länk beskriver en liksidig lyssningstriangel på 60 grader. "The reference listening position is specified by the optimal base angle = 60°". https://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3276.pdf

- Experter inom branchen så som exempelvis Floyd Toole ser ingen anledning att avvika från denna väletablerade studiostandard.

Jag vågar nog säga att en liksidig lyssningstriangel med god marginal är den mest etablerade standard som finns när det kommer till uppställning av ett par högtalare för stereolyssning. Man måste nog vara väldigt sugen på att debattera/argumentera om man inte håller med om det. :)
Senast redigerad av goat76 2025-10-21 12:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-10-21 12:30

(Det stavas bransch.)

Jag ser inte att du presenterar något om varför de där människorna
säger ±30°. Är det bara ett jämnt/enkelt tal? Inte heller har du berättat
hur man skall göra när man tittar på film. Eller är standarder (±22,5°) då
helt plötsligt inte intressanta längre?

RJohan skrev:Om något, borde man ha samma vinkel som monitorhögtalarna vid inspelningstillfället.

Mjae, inte nödvändigtvis. Exempelvis har reflexer från högtalarväggen
en ihopdragande effekt på ljudbilden, medan laterala reflexer gör att
den upplevs bredare. Den balansen kan ju variera i olika rum och ge
olika val av lyssningsvinkel med kanske ±2 grader? (Bättre att ni läser
vad Ingvar kommit fram till.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-10-21 13:09

PerStromgren skrev:Och nej, jag har inte mätt vinkeln.

Då har vi ju något att se fram emot! :)

Mvh E*

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2025-10-21 14:13

Jag mätte uppställningen av mina Revel här hemma nu, vinkeln blir 23,9 grader.
De är iofs uppställda på det sätt de får plats på i rummet men jag har tänkt flytta ihop dom något för att få lite mer avstånd till sidoväggarna, fem centimeter längre från väggen så hamnar jag på 23 grader. 8O
Låter bra gör det också, inget hål i mitten och en bred ljudbild.
Jag skulle inte vilja ha dem bredare isär än vad de står nu, men vill prova mer invinkling, ett problem är att det låter så bra så det är svårt att ta sig för att prova annat än hur de står nu. :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-10-21 14:27

Ogjort skrev:Sen har i alla fall jag nära konsekvent noterat att i en inspelningsstudios kontrollrum med liksidig triangeluppställning i arbetsposition,
så, när det börjar bli klart, så trycker teknikern till med foten i golvet och den fina stolen rullar då ut en bit från där den brukar stå.
Och från DEN positionen, gärna med bekvämt bakåtlutat huvud och slutna ögon, så bedöms om resultatet är ok eller inte.
Och sannolikt är det här något som sker helt omedvetet av nån slags avslappnings-/mysighets-effekt.

Det är just sådant (och mycket annat) som man blir varse när man studerar hur studioverkligheten de facto ser ut och inte bara försöker läsa sig till svaren.

Det är, som många gånger poängterats ovan, avsevärd skillnad mellan nominell lyssningsvinkel och faktisk sådan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-10-21 14:31

Min uppfattning är att en så stor öppning som +/- 30 grader gärna medför att det blir ett hål i mitten av ljudsceneriet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-10-21 14:36

Jag tror att man bör fundera över hur stora klangfelen blir över hela
ljudbilden, bland annat.

– – – – –
Ted_B skrev:Jag mätte uppställningen av mina Revel här hemma nu, vinkeln blir 23,9 grader.
De är iofs uppställda på det sätt de får plats på i rummet men jag har tänkt flytta ihop dom något för att få lite mer avstånd till sidoväggarna, fem centimeter längre från väggen så hamnar jag på 23 grader. 8O
Jag skulle inte vilja ha dem bredare isär än vad de står nu, men vill prova mer invinkling, ett problem är att det låter så bra så det är svårt att ta sig för att prova annat än hur de står nu. :)

Om du gör fel vid invinklingen, och vrider högtalarna runt sina centrum-
axlar, så blir även uppställningen något smalare.

Det blir den inte om du gör rätt och vrider runt diskanternas axlar.

Det kan ju vara bra att smälla en fluga i taget ibland.

Mvh E*

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-10-21 14:42

Morello skrev:Min uppfattning är att en så stor öppning som +/- 30 grader gärna medför att det blir ett hål i mitten av ljudsceneriet.

På det sättet brukar konsekvensen av en alltför stor öppningsvinkel ofta beskrivas även om en något mer träffsäker beskrivning kanske skulle kunna vara att centrum av ljudsceneriet blir amorft.

Som skrivet var är förhållandet mellan direktljud och rumsljud betydligt lägre i typisk hemmiljö än i studiomiljö, vilket allt inräknat leder till en minskning av den optimala lyssningsvinkeln.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-10-21 14:53

Och ändå är väl Ingvars undersökningar gjorda med helt dominerande
direktljud.

Mvh E*

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-10-21 15:09

Ted_B skrev:Jag mätte uppställningen av mina Revel här hemma nu, vinkeln blir 23,9 grader.

1. Hur nära sidoväggarna står dina högtalare?
2. Hur stort är avståndet mellan högtalarna?
3. Hur långt är det från lyssningsplats till respektive högtalare?
4. Har du lyssningsplatsen direkt mot bakre vägg eller en bit ut?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-10-21 15:12

E skrev:Och ändå är väl Ingvars undersökningar gjorda med helt dominerande
direktljud.

Mvh E*

Jag känner inte till alla detaljer i herr Öhmans undersökningar, men IACC spelar förstås också in i ganska hög grad här och som skrivet var infaller ett minimum för en lyssningsvinkel runt 20-23 grader om man utgår ifrån hörselns mest känsliga område runt 3 kHz.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2025-10-21 15:37

goat76 skrev:

Mätte lite snabbt bara nu:
1. Diskanterna är ca 70 cm från väggen, sen sitter det en absorbent på ca 15 cm på väggen.
2. 265 cm mellan diskanterna.
3. Orkade inte mäta direkt från lyssningsplats men linjen mellan diskanterna är 300 cm från lyssningsplats.
4. Öronen hamnar ca 50 cm från väggen.
En sak utöver detta är att avståndet från baffeln till högtalarväggen är ca 132 cm, också med en absorbent om ca 15 cm, vet inte hur detta inverkar på återgivningen men de måste nästan stå där, om jag inte flyttar dem ännu närmare lyssningsplats då, men det vill jag inte.
Dessutom är det draperier i främre delen, en bit ut på sidoväggarna, så inte mycket efterklang i rummet.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-10-21 16:28

Ted_B skrev:
goat76 skrev:

Mätte lite snabbt bara nu:
1. Diskanterna är ca 70 cm från väggen, sen sitter det en absorbent på ca 15 cm på väggen.
2. 265 cm mellan diskanterna.
3. Orkade inte mäta direkt från lyssningsplats men linjen mellan diskanterna är 300 cm från lyssningsplats.
4. Öronen hamnar ca 50 cm från väggen.
En sak utöver detta är att avståndet från baffeln till högtalarväggen är ca 132 cm, också med en absorbent om ca 15 cm, vet inte hur detta inverkar på återgivningen men de måste nästan stå där, om jag inte flyttar dem ännu närmare lyssningsplats då, men det vill jag inte.
Dessutom är det draperier i främre delen, en bit ut på sidoväggarna, så inte mycket efterklang i rummet.

Då kan jag förstå att du inte så gärna flyttar högtalarna ytterligare ännu närmare sidoväggarna. Jag har ett något större rum än dig men föredrar samtidigt en klart mindre lyssningstriangel än den du har i ditt rum.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-10-21 17:03

Eftersom jag har avlyssnat högtalare med tydligt olika utstrålningskarakteristik i allt ifrån ekofria rum till ganska reflektiva dito så kanske jag kan tillåtas att dra några slutsatser här:

1. Vid ekofria förhållanden uppstår inget amorft centrum för ljudsceneriet när lyssningsvinkeln uppgår till 30 grader. Dock minskar insvepningen i total frånvaro av laterala reflektioner så till den grad att man tangerar det olyssningsbara.

2. Vid normalreflektiva förhållanden i hemmiljö tycks det bli betydligt viktigare att närma sig det IACC-minimum som uppstår vid en lyssningsvinkel runt 20-23 grader för att hörseln inte ska förvirras av alla rumsbidrag (vilka alltså bl.a. kan ge upphov till ett amorft centrum).

3. Med mycket bredspridande högtalare placerade relativt nära reflektiva sidoväggar ökar inverkan av de tidiga laterala reflektionerna så mycket att optimal lyssningsvinkel kan falla till nedåt 18 grader eller så.

4. Graden av laterala reflektioner är alltså en av faktorerna som påverkar var optimal lyssningsvinkel hamnar men kan vanligen i ganska hög grad kontrolleras via invinkling. När denna ökar blir ljudsceneriet mer noggrant på bekostnad av insvepningen.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-10-21 23:31

I-or skrev:
4. Graden av laterala reflektioner är alltså en av faktorerna som påverkar var optimal lyssningsvinkel hamnar men kan vanligen i ganska hög grad kontrolleras via invinkling. När denna ökar blir ljudsceneriet mer noggrant på bekostnad av insvepningen.

Ungefär så har jag också konstaterat, trots att "första-reflexen" (kraftigaste) i mitt rum är reducerad/minimerad medelst gälar.
Men rummet i övrigt studsar nog lite hipp som happ.
Men "riktnings-noggrannheten" medelst invinkling blir kalasbra.
Här talar jag då om produktionsfasen av f.a. ljuddrama (typ: radioteaaaater) där det handlar om placering av monokällor. (både sidledes och i djupled)
Ofta är mixningen från början gjord i hörlurar av grann-skäl. Men jag korrigerar alltid via högtalarna. Inte minst hörbarhetsmässigt är det helt nödvändigt.
(Då jag oftast levererar i form av "stems", så brukar slutproduktionen tyvärr blir avsevärt sämre, när andra pillat nivåmässigt. Jag ska kolla nån gång,
hur det ser ut i slutproduktionsstudion. De kanske kör 30 grader :D Men ibland tror jag de mixat i lurar och tror att saker hörs som inte hörs)

Sen... "insvepningen" kan jag återfå om jag trycker på "ambiofoniknappen". Då sitter jag plötsligt i en "ljudvärld" igen.
Då kan jag tro att det BORDE bli helfel på alla placeringar - men det blir det inte. Snarare blir det ännu bättre.

Viss musik med mycket spejsiga effekter pålagda kan bli helt corny ambiofoniskt - men ändå mysigt o kul på nå vis.
Men i dramaproduktion är det i stort sett endast "rummet" och frekvensinnehåll jag jobbar med. Man lägger ju typ aldrig "phaser" och "chorus" på aktörernas röster... 8)

Det "konstiga" för mig är att det EFTER högtalarkorrigering även låter bättre i lurar (som oftast är den ursprungliga mix-lyssningen). Även positioner.
Det fattar jag inte varför - men så är det.

Allt det jag beskriver är "bara" subjektivt upplevt när jag lyssnar. Jag har bara grunda teoretiska kunskaper i sammanhanget.
Men jag litar på det jag hör.

Så jag lär fortsätta med ca. 23 grader + invinkling.
----

Jag jobbar mest nu med podden "Folkets historia". Och vi är några olika själar som gör dramagestaltning och ljudredigering.
Så det går att lyssna efter om jag med 23 grader lyckas bättre eller sämre än de andra... (iiiih) :roll:
(PS: ibland är det VÄLDIGT bråttom - så finliret är inte alltid optimalt i det man släpper ifrån sig, tyvärr)

https://hildurs.com/folkets-historia/
AndersL.jpg
AndersL.jpg (24.52 KiB) Visad 390 gånger
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2025-10-22 08:03

Ogjort skrev:Undrar över några saker...

Vinklar å bredd å hej å hå - är väl till största delen en subjektiv upplevelsebedömning?

Men om man skall föra in begreppet "korrekt" i sammanhanget så undrar jag över hur många här i tråden
som jämfört en livslevande akustisk musik- eller ljudupplevelse med den sedan återgivna inspelningen av den?

Javisst ramlar det in en massa andra parametrar då i sammanhanget om både var och HUR inspelningen är gjord etc - men ändå.

Sen har i alla fall jag nära konsekvent noterat att i en inspelningsstudios kontrollrum med liksidig triangeluppställning i arbetsposition,

Sen på de bilder och skisser från olika "auktoriteter" därute som dyker upp (även här), så är alltid högtalarna centrerade mitt i rummet.
Alltså lika långt från respektive sidovägg. I min värld är det ett grundfel 1 A, även om det säkert kan finnas speciella situationer där även det funkar bra.
Rum är ju olika. Men det måste (?) väl vara vettigt att fördela reflexer(och annat?) olika från respektive vägg?
Tala gärna om för mig om, och varför, jag tänker helt fel där.

/Anders O.

Jag gör som du, delvis av praktiska skäl. Mitt resonemang: Tänk perfekt centrerade högtalare och en monosignal. Samma signal från båda högtalarna, första sidoreflexen träffar respektive sidovägg samtidigt och når huvudet samtidigt från varsitt håll. Samma signal, samma amplitud, t.o.m. samma fas når vänster respektive höger öra samtidigt. Då är det lätt att höra lyssningsrummets akustik!

Med ocentrerade högtalare kommer reflexen från respektive vägg att nå lyssnaren vid olika tillfällen och olika fas och kanske t.o.m. olika amplitud.

Jag har provat i praktiken.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-10-22 11:36

Ogjort skrev:
I-or skrev:

Ungefär så har jag också konstaterat, trots att "första-reflexen" (kraftigaste) i mitt rum är reducerad/minimerad medelst gälar.
Men rummet i övrigt studsar nog lite hipp som happ.
Men "riktnings-noggrannheten" medelst invinkling blir kalasbra.
Här talar jag då om produktionsfasen av f.a. ljuddrama (typ: radioteaaaater) där det handlar om placering av monokällor. (både sidledes och i djupled)
Ofta är mixningen från början gjord i hörlurar av grann-skäl. Men jag korrigerar alltid via högtalarna. Inte minst hörbarhetsmässigt är det helt nödvändigt.
(Då jag oftast levererar i form av "stems", så brukar slutproduktionen tyvärr blir avsevärt sämre, när andra pillat nivåmässigt. Jag ska kolla nån gång,
hur det ser ut i slutproduktionsstudion. De kanske kör 30 grader :D Men ibland tror jag de mixat i lurar och tror att saker hörs som inte hörs)

Sen... "insvepningen" kan jag återfå om jag trycker på "ambiofoniknappen". Då sitter jag plötsligt i en "ljudvärld" igen.
Då kan jag tro att det BORDE bli helfel på alla placeringar - men det blir det inte. Snarare blir det ännu bättre.

Viss musik med mycket spejsiga effekter pålagda kan bli helt corny ambiofoniskt - men ändå mysigt o kul på nå vis.
Men i dramaproduktion är det i stort sett endast "rummet" och frekvensinnehåll jag jobbar med. Man lägger ju typ aldrig "phaser" och "chorus" på aktörernas röster... 8)

Det "konstiga" för mig är att det EFTER högtalarkorrigering även låter bättre i lurar (som oftast är den ursprungliga mix-lyssningen). Även positioner.
Det fattar jag inte varför - men så är det.

Allt det jag beskriver är "bara" subjektivt upplevt när jag lyssnar. Jag har bara grunda teoretiska kunskaper i sammanhanget.
Men jag litar på det jag hör.

Så jag lär fortsätta med ca. 23 grader + invinkling.
----

Jag jobbar mest nu med podden "Folkets historia". Och vi är några olika själar som gör dramagestaltning och ljudredigering.
Så det går att lyssna efter om jag med 23 grader lyckas bättre eller sämre än de andra... (iiiih) :roll:
(PS: ibland är det VÄLDIGT bråttom - så finliret är inte alltid optimalt i det man släpper ifrån sig, tyvärr)

https://hildurs.com/folkets-historia/
AndersL.jpg

Men visst är det så att IÖ har installerat och optimerat ditt högtalarsystem i ditt lyssningsrum, eller har du själv kommit fram till en uppställningen på 23 grader och någongång verkligen jämfört den med en uppställning på 30 grader där du även optimerat invinklingen av högtalarna, så att du som lyssnare inte ska luras av den ljudmässiga skillnaden som uppstår av en annorlunda invinkling mot lyssningsplatsen?

När jag jämförde 23 mot 30 grader var jag väldigt noga med att invinklingen blev så lik som möjligt mellan uppställningara. Sen är det naturligtvis en massa andra parametrar som ändras i.o.m att antingen lyssningsplatsen eller högtalarnas placering i rummet ändras, så om man vill vara riktigt seriös så bör man nog lyssna in och nogrannt hitta en fullt individuell optimering för båda uppställningarna, och markera dessa på golvet för att sedan relativt snabbt kunna jämföra två fullt optimerade högtalaruppställningar.

I ditt lyssningsrum med akustikregleringar och den relativt lilla lyssningstriangeln så borde inte en 30-gradig uppställning vara något problem. Jag misstänker att de med (vad jag tror) har en relativt stor lyssningstriangel kontra rummets relativa lilla storlek är de som lätt upplever ett "hål i mitten", och som jag tidigare nämnt lägger ett "plåster" över problemet i tron att den 30-gradiga lyssningsvinkeln är problemet, medans det nog egentligen är det starka bidraget från lyssningsrummets akustik p.g.a den relativt stora lyssningstrianglen mer "avslöjar" de två högtalarna som just två individuella ljudalstrare.

Det jag vill mena är att en liksidig lyssningstriangel aldrig utgör ett problem, åtminstone så länge man anpassar lyssningstriangelns storlek efter lyssningsrummets storlek och akustik. Jag har med min högtalarplacering på 30 grader en bergfast ljudande fantomcenter, det låter precis som om det vore en fysisk centerhögtalare på plats.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-10-22 12:26

Eftersom pi60 är konstruerad för att hantera klangfelen över den 46°
öppningsvinkel som han har nu, kanske det inte blir helt optimalt att
jämföra med en radikalt större öppning?

Mvh E*

PS. Om en liten lyssningstriangel innebär att den hamnar långt från
alla väggar, dvs väldigt inomelliptiskt, så kommer klangbalansen att
behöva justeras en hel del också, om det inte skall låta tunt.
Senast redigerad av E 2025-10-22 12:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-10-22 12:28

Hur hanteras dessa klangfel, menar du?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-10-22 12:39

Det är nog bäst att du läser vad konstruktören själv skrivit om detta,
säkert många gånger, men bland annat i någon av trådarna som
länkats från denna (har jag för mig).

Mvh E*

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-10-22 13:45

Nja, de dunkla och logiskt ihåliga hypoteserna bakom "klangfelskompensation" kan avgjort sägas ha mycket begränsat värde.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-10-22 16:50

E skrev:
PerStromgren skrev:Och nej, jag har inte mätt vinkeln.

Då har vi ju något att se fram emot! :)

arcsin(2,5/(2x4,2)) = 17,3 grader
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2025-10-22 18:16

goat76 skrev:
Men visst är det så att IÖ har installerat och optimerat ditt högtalarsystem i ditt lyssningsrum, eller har du själv kommit fram till en uppställningen på 23 grader och någongång verkligen jämfört den med en uppställning på 30 grader där du även optimerat invinklingen av högtalarna, så att du som lyssnare inte ska luras av den ljudmässiga skillnaden som uppstår av en annorlunda invinkling mot lyssningsplatsen?

Ja så är det förvisso.
Men det finns två olika högtalarplaceringar. En i "sweet spot" för ljudarbete och en för film och slölyssning bak i soffan...
Dvs den ena bredare (för att bli till typ "filmvinkel" vid det längre lyssningsavståndet) - och ibland ids jag inte flytta högtalarna och då uppstår ca 30 grader i den närmare "sweet spotten". Och då gillar jag det inte riktigt och vill flytta ihop dem.
Åt andra hållet är det mindre "störande" trots att vinkeln då krymper ytterligare.
Som ofta - det kan vara en vanesak. Men jag reagerar på det ena - men inte på det andra.

Fast jag upplever inte något "hål" i ljudmitt vid 30 grader heller. Möjligen en något mer diffus stereobild. Kanske..?
Sen kanske den typ "virtuella frontväggen" jag har mellan högtalarna påverkar den saken. (till det bättre?)
Men den optimerade frekvensgången i "sweet spot" påverkas dock något när högtaleriet flyttas närmar hörnen.
Så det kan vara det som jag störs av - vet inte. Man lurar sig själv för ofta för att lita på sig helt.

(Rummet är fantastiskt i "sweet spot", det bästa jag någonsin jobbat i menar jag. Men det är ju lätt att inbilla sig när det är ens eget :roll:
- men det kräver EQ bak i soffan som är nästan dikt mot bakväggen.)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi