Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:RJohan skrev:Om något, borde man ha samma vinkel som monitorhögtalarna vid inspelningstillfället. Det är väl i stort sett omöjligt att veta.
Det kan man förmodligen aldrig veta. Numera görs heller inte många stereoinspelningar "rakt av" och när det ska mixas från multikanal blir det väl i regel en multimonopanorerad produkt som kan vara väldigt långt ifrån ett dokumenterande av en verklig händelse och som man vill efterlikna, mera att skapa något utifrån de fragment man samlat in.
Bo Hanssons demo för väldigt många år sedan lät väldigt övertygande direkt från originalbandet. Spelades på ett par Rauna brett uppställda med mycket invinkling. Ljudbild totalt frigjord från högtalarna, det hör man sällan. Hemma hos mig begränsar rummet högtalarnas uppställning till viss del och man gör så gott det går. Avstånden i en likbent triangel har säkert en stor påverkan. Det borde vara skillnad att sitta 2 eller 4 m ifrån högtalarna. Sitter man väldigt nära blir det nästan som att lyssna med hörlurar eftersom rummet inte påverkar lika mycket.
RJohan skrev:Om något, borde man ha samma vinkel som monitorhögtalarna vid inspelningstillfället.
PerStromgren skrev:Och nej, jag har inte mätt vinkeln.
Ogjort skrev:Sen har i alla fall jag nära konsekvent noterat att i en inspelningsstudios kontrollrum med liksidig triangeluppställning i arbetsposition,
så, när det börjar bli klart, så trycker teknikern till med foten i golvet och den fina stolen rullar då ut en bit från där den brukar stå.
Och från DEN positionen, gärna med bekvämt bakåtlutat huvud och slutna ögon, så bedöms om resultatet är ok eller inte.
Dvs slutbedömningsvinkeln blir helt klart närmare 23 än 30 grader.
Och sannolikt är det här något som sker helt omedvetet av nån slags avslappnings-/mysighets-effekt.
Ted_B skrev:Jag mätte uppställningen av mina Revel här hemma nu, vinkeln blir 23,9 grader.
De är iofs uppställda på det sätt de får plats på i rummet men jag har tänkt flytta ihop dom något för att få lite mer avstånd till sidoväggarna, fem centimeter längre från väggen så hamnar jag på 23 grader.![]()
Låter bra gör det också, inget hål i mitten och en bred ljudbild.
Jag skulle inte vilja ha dem bredare isär än vad de står nu, men vill prova mer invinkling, ett problem är att det låter så bra så det är svårt att ta sig för att prova annat än hur de står nu.
Morello skrev:Min uppfattning är att en så stor öppning som +/- 30 grader gärna medför att det blir ett hål i mitten av ljudsceneriet.
Ted_B skrev:Jag mätte uppställningen av mina Revel här hemma nu, vinkeln blir 23,9 grader.
De är iofs uppställda på det sätt de får plats på i rummet men jag har tänkt flytta ihop dom något för att få lite mer avstånd till sidoväggarna, fem centimeter längre från väggen så hamnar jag på 23 grader.![]()
Jag skulle inte vilja ha dem bredare isär än vad de står nu, men vill prova mer invinkling, ett problem är att det låter så bra så det är svårt att ta sig för att prova annat än hur de står nu.
E skrev:Och ändå är väl Ingvars undersökningar gjorda med helt dominerande
direktljud.
Mvh E*
goat76 skrev:Ted_B skrev:Jag mätte uppställningen av mina Revel här hemma nu, vinkeln blir 23,9 grader.
1. Hur nära sidoväggarna står dina högtalare?
2. Hur stort är avståndet mellan högtalarna?
3. Hur långt är det från lyssningsplats till respektive högtalare?
4. Har du lyssningsplatsen direkt mot bakre vägg eller en bit ut?
Ted_B skrev:goat76 skrev:Ted_B skrev:Jag mätte uppställningen av mina Revel här hemma nu, vinkeln blir 23,9 grader.
1. Hur nära sidoväggarna står dina högtalare?
2. Hur stort är avståndet mellan högtalarna?
3. Hur långt är det från lyssningsplats till respektive högtalare?
4. Har du lyssningsplatsen direkt mot bakre vägg eller en bit ut?
Mätte lite snabbt bara nu:
1. Diskanterna är ca 70 cm från väggen, sen sitter det en absorbent på ca 15 cm på väggen.
2. 265 cm mellan diskanterna.
3. Orkade inte mäta direkt från lyssningsplats men linjen mellan diskanterna är 300 cm från lyssningsplats.
4. Öronen hamnar ca 50 cm från väggen.
En sak utöver detta är att avståndet från baffeln till högtalarväggen är ca 132 cm, också med en absorbent om ca 15 cm, vet inte hur detta inverkar på återgivningen men de måste nästan stå där, om jag inte flyttar dem ännu närmare lyssningsplats då, men det vill jag inte.
Dessutom är det draperier i främre delen, en bit ut på sidoväggarna, så inte mycket efterklang i rummet.
I-or skrev:
4. Graden av laterala reflektioner är alltså en av faktorerna som påverkar var optimal lyssningsvinkel hamnar men kan vanligen i ganska hög grad kontrolleras via invinkling. När denna ökar blir ljudsceneriet mer noggrant på bekostnad av insvepningen.
Ogjort skrev:Undrar över några saker...
Vinklar å bredd å hej å hå - är väl till största delen en subjektiv upplevelsebedömning?
Men om man skall föra in begreppet "korrekt" i sammanhanget så undrar jag över hur många här i tråden
som jämfört en livslevande akustisk musik- eller ljudupplevelse med den sedan återgivna inspelningen av den?
Javisst ramlar det in en massa andra parametrar då i sammanhanget om både var och HUR inspelningen är gjord etc - men ändå.
Sen har i alla fall jag nära konsekvent noterat att i en inspelningsstudios kontrollrum med liksidig triangeluppställning i arbetsposition,
så, när det börjar bli klart, så trycker teknikern till med foten i golvet och den fina stolen rullar då ut en bit från där den brukar stå.
Och från DEN positionen, gärna med bekvämt bakåtlutat huvud och slutna ögon, så bedöms om resultatet är ok eller inte.
Dvs slutbedömningsvinkeln blir helt klart närmare 23 än 30 grader.
Och sannolikt är det här något som sker helt omedvetet av nån slags avslappnings-/mysighets-effekt.
Sen på de bilder och skisser från olika "auktoriteter" därute som dyker upp (även här), så är alltid högtalarna centrerade mitt i rummet.
Alltså lika långt från respektive sidovägg. I min värld är det ett grundfel 1 A, även om det säkert kan finnas speciella situationer där även det funkar bra.
Rum är ju olika. Men det måste (?) väl vara vettigt att fördela reflexer(och annat?) olika från respektive vägg?
Tala gärna om för mig om, och varför, jag tänker helt fel där.
/Anders O.
Ogjort skrev:I-or skrev:
4. Graden av laterala reflektioner är alltså en av faktorerna som påverkar var optimal lyssningsvinkel hamnar men kan vanligen i ganska hög grad kontrolleras via invinkling. När denna ökar blir ljudsceneriet mer noggrant på bekostnad av insvepningen.
Ungefär så har jag också konstaterat, trots att "första-reflexen" (kraftigaste) i mitt rum är reducerad/minimerad medelst gälar.
Men rummet i övrigt studsar nog lite hipp som happ.
Men "riktnings-noggrannheten" medelst invinkling blir kalasbra.
Här talar jag då om produktionsfasen av f.a. ljuddrama (typ: radioteaaaater) där det handlar om placering av monokällor. (både sidledes och i djupled)
Ofta är mixningen från början gjord i hörlurar av grann-skäl. Men jag korrigerar alltid via högtalarna. Inte minst hörbarhetsmässigt är det helt nödvändigt.
(Då jag oftast levererar i form av "stems", så brukar slutproduktionen tyvärr blir avsevärt sämre, när andra pillat nivåmässigt. Jag ska kolla nån gång,
hur det ser ut i slutproduktionsstudion. De kanske kör 30 graderMen ibland tror jag de mixat i lurar och tror att saker hörs som inte hörs)
Sen... "insvepningen" kan jag återfå om jag trycker på "ambiofoniknappen". Då sitter jag plötsligt i en "ljudvärld" igen.
Då kan jag tro att det BORDE bli helfel på alla placeringar - men det blir det inte. Snarare blir det ännu bättre.
Viss musik med mycket spejsiga effekter pålagda kan bli helt corny ambiofoniskt - men ändå mysigt o kul på nå vis.
Men i dramaproduktion är det i stort sett endast "rummet" och frekvensinnehåll jag jobbar med. Man lägger ju typ aldrig "phaser" och "chorus" på aktörernas röster...![]()
Det "konstiga" för mig är att det EFTER högtalarkorrigering även låter bättre i lurar (som oftast är den ursprungliga mix-lyssningen). Även positioner.
Det fattar jag inte varför - men så är det.
Allt det jag beskriver är "bara" subjektivt upplevt när jag lyssnar. Jag har bara grunda teoretiska kunskaper i sammanhanget.
Men jag litar på det jag hör.
Så jag lär fortsätta med ca. 23 grader + invinkling.
----
Jag jobbar mest nu med podden "Folkets historia". Och vi är några olika själar som gör dramagestaltning och ljudredigering.
Så det går att lyssna efter om jag med 23 grader lyckas bättre eller sämre än de andra... (iiiih)![]()
(PS: ibland är det VÄLDIGT bråttom - så finliret är inte alltid optimalt i det man släpper ifrån sig, tyvärr)
https://hildurs.com/folkets-historia/
E skrev:PerStromgren skrev:Och nej, jag har inte mätt vinkeln.
Då har vi ju något att se fram emot!
goat76 skrev:
Men visst är det så att IÖ har installerat och optimerat ditt högtalarsystem i ditt lyssningsrum, eller har du själv kommit fram till en uppställningen på 23 grader och någongång verkligen jämfört den med en uppställning på 30 grader där du även optimerat invinklingen av högtalarna, så att du som lyssnare inte ska luras av den ljudmässiga skillnaden som uppstår av en annorlunda invinkling mot lyssningsplatsen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster