Linn Sondek LP12

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Linn Sondek LP12

Inläggav Bill50x » 2025-11-22 18:10

steven33 skrev:
RogerGustavsson skrev:
steven33 skrev:Bara en liten naiv fråga. Men hur kan det va att Linns ingenjörer är så mycket duktigare än t.ex. Thorens ingenjörer när det gäller att konstruera skivspelare. Finns det någon förklaring till det.

Det var nog inte så för typ 50 år sedan, snarare tvärtom att Thorens hade en bättre konstruktion i sina dyrare modeller. Thorens lade ner för tillverkningen för ganska många år sedan och har sedan återupptagit den? Numera är det väl främst mera fokus på att locka nya köpare för Thorens än att ta upp kampen i dyrsegmentet? Thorens New Reference är nog ingen storsäljare.

Går det att hänvisa till tekniska mätvärden som visar att Linn står över andra skivspelare. Eller är det en fråga som bara kan avgöras genom lyssning.

Hör man skillnad så finns det givetvis möjlighet att mäta detta. Allt annat vore ologiskt. Sedan gäller det förstås att mäta rätt och relevanta parametrar samt analysera dessa på rätt sätt. Cocktail-effekten tex, när olika parametrar påverkar varandra. Samma problem som man har med tester av tex läkemedel. Man kan ju mäta ungefär när människor hör svaj, rumble, frekvensgångsskillnader etc och man vet i stort sett var gränsvärdena ligger. Men vad händer när alla parametrar ligger när gränsvärdena eller när man ska ta hänsyn till den sammanlagda effekten?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

steven33

Inläggav steven33 » 2025-11-22 18:21

Tänker lite så att om man köper en skivspelare för 50 000 kr så vill man få någon form av bevis på att den här maskinen är bra jämfört med en skivspelare för 5 000 kr, ungefär som när man jämför högtalare eller förstärkare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-11-22 18:51

Rimligtvis bör man kanske ställa priset i förhållande till den skivsamling man kan tänkas ha. Om sedan skivsamlingen ställer några högre krav är kanske något man behöver fundera på. Själv har jag en större samling men känner inget större behov av en överdrivet dyr skivspelare.

steven33

Inläggav steven33 » 2025-11-22 19:12

Så kan man också se det. Personligen lutar jag mer åt ett faktabaserat synsätt och vill gärna få valuta och bevisad kvalitet för mina pengar. Det gäller nog allt jag köper.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2025-11-22 19:36

Finns en del mätningar här:

https://www.hifinews.com/category/turnt ... cartridges

Sedan finns det många fler äldre mätningar på skivspelare från diverse tidskrifter på nätet.

Linn LP12 anno 1983:
https://www.gammaelectronics.xyz/audio_ ... _linn.html

Linn Axis anno 1987:
https://www.gammaelectronics.xyz/audio_ ... _linn.html

Någon komplett lista har jag inte men det finns många många fler.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

steven33

Inläggav steven33 » 2025-11-22 19:41

Vet inte om jag tänker fel. Men om mätdata ska ha någon relevans då bör man väl har något att jämföra med, eller tänker jag fel.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-11-22 20:12

När Linn kom in på banan var det mest det subjektiva lyssnandet som tog vid. Den tyska tidskriften Stereoplay gjorde en hel del mätningar utöver lyssnandet när det begav sig. Linn LP12 var då hopplöst känslig för återkoppling jämfört med en Thorens. Ställde man de båda skivspelarna bestyckade med likadana tonarmar/pickuper utanför lyssningsrummet hördes ingen skillnad. Vinylmediets begränsningar kan man inte blunda för även om man kan tycka att det låter trevligt trots det. Sedan har vi det där med att hanterandet som är en del av en ritual som en del gillar.

steven33

Inläggav steven33 » 2025-11-22 20:44

Kan bara hålla med om att vinyl är ett riktigt trevligt fysiskt format på alla vis. Men rent visuellt så ser en välutrustad Linn LP12 för 150 000 ut ungefär som en Thoren för 5 000 kr. Så på den biten finner jag ingen anledning att lägga 145 000 kr mer. Därför skulle jag vilja har konkreta mätvärde på att Linnen är värd 145 000 kr mer. Nu förenklar jag lite men du förstår hur jag menar.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2025-11-22 23:49

Jag tycker det är vanskligt att blanda in pengar i värderingen.

Precis som med konst så finns det nog med människor som har råd att betala mer än jag tycker är rimligt för saker som bara har en upplevd skillnad.

Så varför betala 145.000 mer? För att det inte spelar någon roll för vissa.
Jag kan fråga mig själv vad jag tycker är rimligt för mig själv att lägga och vad jag kan få. Så jag är nöjd nu efter att sammanlagt pumpat in kanske
45.000 för en fin LP12 som jag kanske skulle få 12.000 om jag sålde med lite tur. Den låter ljuvligt här hemma.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-11-23 00:26

Min LP12:a har väl totalt (med alla uppgraderingar) kostat mig typ 85-90 tusen. För samma peng kan jag idag köpa en väsentligt bättre spelare. Bland annat med ett mycket stabilare innerchassi, bättre lager, fräschare tonarm/pickup osv.

Det jag upplever med LP12:an är ett större lugn över musiken, det "skramlar" mycket mindre. När jag lyssnar på en skiva där jag med (nästan) säkerhet kan säga att mastern är densamma på vinyl och CD så låter de förvillande lika. Jag har det tystare på ingångsspår och mellan låtarna (jämfört med andra vinylspelare), trots att det nya lagret och nya drivningen/motor är ännu bättre. Tyvärr har jag några vinyler som verkar pressade från samma master som den komprimerade/limiterade CD'n och dessa vinyler låter precis lika illa.

Svårt att beskriva men det finns en sorts fasthet och "riktighet" i LP12:an som jag saknar på en del andra spelare. Men LP2:an är verkligen inte ensam med den kvaliteten så den är inte unik. Kanske inte ens prisvärd. Men den är en kär vän som jag känner utan och innan med dess fördelar och brister...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2025-11-23 01:05

Om man vill jämföra hur ett verk med tonarm och pickup låter med sitt eget så ser jag att det mest praktiska är att jämföra inspelat material från en och samma vinylutgåva. Ett bra verk att testa med är Dominique Fils Aimé första LP i 45 varv. Någon som har detta album i sin ägo?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-12-06 01:38

steven33 skrev:Bara en liten naiv fråga. Men hur kan det va att Linns ingenjörer är så mycket duktigare än t.ex. Thorens ingenjörer när det gäller att konstruera skivspelare. Finns det någon förklaring till det.

'Tillverkare kan ha hur bra eller dåliga konstruktörer som helst. Det finns en budget att hålla sig inom normalt och då kan även en sisådär skivspelare vara väl konstruerad. När det gäller dyrare Thorens (vilka det nu kan vara) så på åttiotalet så fanns det inga i produktion som slog en Linn, Systemdek eller Pink Triangle i ljudkvalité. Och det fanns ju flera engelska spelare som var bra. Dock har aldrig Ariston varit bra. Faktiskt har nog RD11 varit den spelare med sämst precision som jag varit med om. Skeva plåtchassien så att man kunde inte få både arm och skivtallrik i våg samtidigt. Skrot. Vi skickade tillbaka 3 st som hade samma fel och med det tröttnade vi på dom. Personligen så ser jag mätvärden som i princip ointressanta. Om man inte är mätingenjör så är man rätt chanslös på att veta hur man skall vikta värden som skiljer sig åt, och inte ens om man är ingenjör så kan man ju säga hur spelaren låter utifrån några värden. Det skall ju dessutom till både arm och pickup också. Köp det billigaste som du tycker är prisvärt är mitt råd. Men skilj på dyrt och kostsamt. En kostsam spelare kan vara prisvärd om den är hörbart bättre och då kan ju den billigare vara dyrast eftersom det ligger i ordets betydelse att dyrt inte är prisvärt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-12-06 01:44

Thomas_A skrev:Johan Lindroos har väl lite av varje vad gäller lite äldre Linn, även om de kan behöva lite översyn. Kan kanske nyttjas för några jämförelser...

Och vad skulle en sådan jämförelse ge nån som är intresserad av en ny Linn? Finns inget som är lika med en gammal Linn ifrån innan 2000 och dagens LP12. Precis allt är utbytt inklusive plastlocket.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi