petersteindl skrev:Hela företeelsen med ljudåtergivning, musik och loudness-krigande visar på att något har gått helt snett för att lyssna på musik.
Att en konsument ens skall behöva tänka på att välja mellan olika utgåvor och masteringar visar att något är helt fel.
Att ens komma på tanken att behöva jämföra olika medier och att man måste hålla på med masvis och en massa olika program och tjänster och att olika sådana inte passar ihop, visar på att hela företeelsen gått snett.
Det är främst ekonomiska intressen som styr musikbranchen att trycka ut nya utgåvor med nya mastringar, då det ju är enkelt sätt att kunna krama ur konsumenterna ännu mer pengar. Då dessa album i regel redan är storsäljande album, baserat på tidigare försäljningssiffror, så kan de med stor garanti veta att de återigen kommer sälja som smör. För skivbolagen, där det främst handlar om ekonomiska intressen så har nog inte så mycket "gått snett" vad gäller olika utgåvor och mastringar.
petersteindl skrev:Vill man lyssna på musik så skall man bara behöva trycka på en knapp för att få den musik man vill lyssna på och det med bästa ljud. Man skall inte ens behöva tänka.
Det skall inte behöva vara svårt eller komplicerat att lyssna på musik. Varför vill man jämföra överhuvudtaget? Inte undra på att den normala musikkonsumenten helt har tappat intresset för ljudet. Det är för komplicerat och tar för mycket tid i anspråk av ens liv att sätta sig in i eller att reda ut. Det är inte det som är grejen med musik eller ens med musikåtergivning.
För de flesta musikkonsumenter är det nog precis så enkelt som att "bara behöva trycka på en knapp", de varken bryr sig och vet inte annat än på sin höjd det skivbolaget säger, alltså att den nya utgåvan är "ett stort steg framåt vad gäller ljudkvaliten tack vare dagens teknologiska framsteg". Eller så vet de inte ens om att de lyssnar på en my mastring, de slår bara på musiken med ett knapptryck och njuter av musiken.
Det är bara i vår lilla värld, bland oss ljudnördar, som vi bryr oss om att jämföra olika utgåvor av den enkla anledningen att många av oss upptäckt att olika mastringar ofta kan låta olika bra, eller bara olika.
petersteindl skrev:Hela musikåtergivningen och musikbranschen har satt krokben på sig själv. Som jag ser det är musikåtergivning i dagens situation inte ens rumsren.
Vissa kanske försöker åstadkomma systematisering för bättre ljud till höga priser som vänder sig till en kundkrets som egentligen inte är de musikintresserade. Det är apparaterna och varumärket som är det intressanta.
Sedan finns det de som har ljud som hobby men det är inte samma sak som att lyssna på musiken. Istället skall det lyssnas på ljudet. Men dessförinnan måste man mäta i masvis och analysera vilken masteringutgåva som måhända skulle kunna duga.
Hela företeelsen har gått överstyr, som jag ser det.
Det finns helt klart människor med olika intressen när det kommer till musikåtergivning, och man behöver naturligtvis inte dela samma typ av intressen som alla andra. I den här specifika tråden råkar det handla om eventuella ljudskillnader mellan olika streamingtjänster, där jag själv genom analyser kommit fram till att ljudet är detsamma mellan CD, Qobuz och Tidal förutsatt att samma mastringar jämförs. Enligt mig bör därför ens val av stremingtjänst baseras på utbud, användarvänlighet och eventuellt pris. Den främsta orsaken till att jag använder Tidal är att de utöver musik i lossless även tillhandahåller musik i Dolby Atmos. För någon annan är det säkert andra kriterier som avgör, men ljudkvaliten är, enligt vad jag kommit fram till, densamma mellan de aktörer jag jämfört.