Moderator: Redaktörer
lasselite skrev:Bill50x skrev:Jadå, jag har varit på ett antal Linn-demo. Det är bland annat därför som jag inte tycker att man bara ska lyssna på klanger och "ljud" utan också på harmonier, rytm, "spelglädje" och så vidare. Vad för nytta är en rak frekvensgång (nu är jag där igen...) om musiken är kaos?
Vad menar du är motsatsförhållandet? Går det inte ha rak frekvensgång och tydligt separerade musiker?
Har man begränsade ekonomiska resyrser får man tyvärr ofta välja några egenskaper som man prioriterar (i mitt fall är det "släpp" jag hatar när det låter låda) och då kanske valet står mellan "okaos" och rak frekvensgång. Men med tanke på vad Linngrejer betingar för pengar, så verkar det inte vara fallet. Men jag har ofta fel.
Nattlorden skrev:subjektivisten skrev:Du kan köpa flera 10-tals The Wall som låter olika. Så vad är då rätt?
Samtliga av dem uppspelat utan att förändra dem är rätt. Väljer man ut en av dem och bygger en färgad anläggning för att "fixa till" just den inspelningen, så blir ju alla den andra bara än konstigare.
MichaelG skrev:Din inställning att det som låter bra hos dig är bra (=rätt för dig) ställer jag upp på till 100%! Personligen har jag svårt att se hur man (av prinipiella eller andra skäl) kan föredra något annat än det man tycker låter bra.
Däremot tror jag (och detta har ju varit uppe förr i díverse trådar) att det är svårt att i praktiken kompensera fel i inspelning/mastring med motsvarande inverterade fel i anläggningen. Och med fel avser jag då avvikelser från det helt neutrala/transparenta.
Detta kanske skulle vara möjligt med enstaka skivor. Eller kanske med skivor från vissa studior. Men för en (som jag) allätare som lyssnar på musik från flera olika sekler och på inspelningar från hela världen, så blir nog en neutral anläggning det som i genomsnitt blir bäst.
Harryup skrev:Absolut Bill, och LTS gamla anda på senare delen av 80-talet var väldigt mycket Linn och stampa takten.
Men om man lyssnar på en anläggning där man i ett fall inte hör vad dom spelar och i andra fallet det är tydligt så är det svårt att stå på sig och säga att man tycker det är viktigare att det låter ofärgat än man hör vad dom spelar. En dylik demo förutsätts ske i en i övrigt hoppsatt anläggning för stampa takten, men det är en jämförelse som en LP12:a klarar ganska övertygande i vilken anläggning som helst.
Men dålig kvalité Nä
svår att ställa in jajamänsan,
hyfast lågt andrahandsvärde ja faktiskt.
Sen klarar jag inte Linnljudet i övrigt utom ifrån Linn Sara högtalarna som jag tycker är det bästa dom gjort.
Så jag skulle gärna vilja höra hur LTS gänget gör för att lyssna på rätt skivor.
subjektivisten skrev:Nattlorden skrev:subjektivisten skrev:Du kan köpa flera 10-tals The Wall som låter olika. Så vad är då rätt?
Samtliga av dem uppspelat utan att förändra dem är rätt. Väljer man ut en av dem och bygger en färgad anläggning för att "fixa till" just den inspelningen, så blir ju alla den andra bara än konstigare.
Stämmer ICKE! Om man är ute efter artisten/gruppens vision så är olika mastringar av samma alster INTE rätt.
dawen skrev:Vi få som bryr oss om musik på ett inspelningstekniskt plan [...]
E skrev:subjektivisten skrev:Nattlorden skrev:subjektivisten skrev:Du kan köpa flera 10-tals The Wall som låter olika. Så vad är då rätt?
Stämmer ICKE! Om man är ute efter artisten/gruppens vision så är olika mastringar av samma alster INTE rätt.
Och varför inte det då? Påstår du att artisten/gruppen inte
bestämmer hur mastringen/utgåvan skall låta?
Och är det i så fall inte just det som är felet, inte att olika utgåvor
låter olika? En konstnär kan ju mycket väl skapa flera utgåvor
(original).
subjektivisten skrev:Jag har iaf, under mina 15 år som någolunda audiofile, kommit till slutsats att jag föredrar rörförstärkare (speciellt den jag äger nu) över alla transistorförstärkare jag hört. [......] Sålänge musik är inspelad helt godtyckligt, utan några som helst ramar, så kommer det vara mycket subjektivt om vad som är rätt och bra.
Ljudkrav skrev:Rörförstärkare färgar alltid ljudet - bara att inse fakta.
Bill50x skrev:Jag talar nu inte om att spela en akustisk gitarr i ett givet rum och sedan spela samma instrument genom en anläggning i samma rum. Utan om hur det låter "på lokal" och sedan i en välrenommerad anläggning hemma hos någon.
Ljudkrav skrev:Bara att inse fakta?
Rörförstärkare färgar alltid ljudet - bara att inse fakta.
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Jag talar nu inte om att spela en akustisk gitarr i ett givet rum och sedan spela samma instrument genom en anläggning i samma rum. Utan om hur det låter "på lokal" och sedan i en välrenommerad anläggning hemma hos någon.
Klarar anläggningen hemma punkt ett, så är det ju "på lokal" som låter fel.
En annan fundering: Har åtminstone de i musikbranschen med ekonomiska förutsättningar ett riktigt schysst lyssningssystem? Benny Andersson dyker upp i huvudet, vad lyssnar han i för något, tro? Genelec?
Bill50x skrev:Man mäter och donar och det som inte syns på de mätningar man gör finns inte.
Bill50x skrev:Dessutom vet "alla" att tekniska data inte kan påverka rytm, spelglädje, upplevd dynamik osv.
Bill50x skrev:Och då kommer mättekniken i ett motsatsförhållande till subjektiv upplevelse när dom egentligen borde gå hand i hand.
Bill50x skrev:Det är denna motsats som skapar distinktionen "vill man ha ett ofärgat korrekt (men tråkigt illaljudande) ljud eller ett färgat felaktigt men njutningsbart och upplevt bättre ljud".
Utan om hur det låter "på lokal" och sedan i en välrenommerad anläggning hemma hos någon.
DTH skrev:"Mäter det dåligt, så färgar det högst sannolikt vilket kan vara ett uteslutningskriterium, beroende på felets art och grad samt lyssnarens subjektiva preferenser."
DTH skrev:Bill50x skrev:Dessutom vet "alla" att tekniska data inte kan påverka rytm, spelglädje, upplevd dynamik osv.
Den här meningen har jag kämpat med ett tag utan att komma alltför långt. Syftar i detta fall rytm och spelglädje på musiken eller på återgivningskedjan?
Eller menas det att rytm och spelglädje är en egenskap hos anläggningen / återgivingskedjan? I så fall, hur? Och på vad sätt beror denna egenskap inte på tekniska data i så fall?
DTH skrev:Bill50x skrev:Och då kommer mättekniken i ett motsatsförhållande till subjektiv upplevelse när dom egentligen borde gå hand i hand.
Är det verkligen så att ofärgad återgivning kan bli så extremt fel att det låter tråkigt och rent av illaljudande?
Bill50x skrev:Så klart. Egen tillverkad whisky är den bästa, eller hur?
Men du väcker till liv en intressant diskussion. VAD är det vi vill uppnå? Man kan ju tänka sig några olika scenarior...
1) Det som finns på fonogrammet ska återges så exakt det bara är möjligt - oavsett HUR det låter
2) Det är uppförandet av musiken som ska återges - även om återgivningskedjan avviker från "rak tråd med förstärkning"
3) Det ska låta "bra"
Alternativ 1) lägger ansvaret på de som producerat fonogrammet. Har dom gjort ett bra jobb så låter det bra. Men hur många gör ett bra jobb?
Alternativ 2) ger en massa jobb till den som bygger sin anläggning. För alla fonogram är tyvärr inte dåliga på samma sätt. Men det finns åtminstone en referens, dvs hur det låter i verkligheten.
Alternativ 3) är det som många av oss de facto ägnar sig åt. Vi lyssnar, byter grejor, fipplar tills det låter "bra" vilket kan innebära allt från sk "korrekt" till hur färgat som helst. Men det tillfredställer ägaren och den som betalar för kalaset.
Det finns naturligtvis flera scenarior, ska man vara elak så finns det bland annat "Mät-Nisse" som inte bryr sig hur det låter, mäter det "rätt" så är det rätt och därmed bra.... Att man sedan aldrig lyssnar mer än 20 sekunder på varje låt, konstaterar hur "rätt" det låter - och sedan börjar meka med nästa tweak, det är väl OK så länge man är lycklig?
subjektivisten skrev:Sålänge musik är inspelad helt godtyckligt, utan några som helst ramar, så kommer det vara mycket subjektivt om vad som är rätt och bra.
subjektivisten skrev:När det kommer till film och bild är jag ännu mer åt "objektivist" hållet (även om ögona är det som är viktigast), för att där har vi en referens. Filmer överförs med kalibrerade monitorer som följer en och samma standard.
Bill50x skrev:Frågan är, kan vi idag mäta allt vi hör? Mäter vi rätt saker?
DTH skrev:Bill50x skrev:Frågan är, kan vi idag mäta allt vi hör? Mäter vi rätt saker?
Detta verkar vara din grundtes, Du är skeptisk till mätningar?
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:1) Det som finns på fonogrammet ska återges så exakt det bara är möjligt - oavsett HUR det låter
[...]
Alternativ 1) lägger ansvaret på de som producerat fonogrammet. Har dom gjort ett bra jobb så låter det bra. Men hur många gör ett bra jobb?
Tja, på denna frågan finns det bara två möjliga sätt att hantera situationen: Att köpa eller inte köpa fonogrammet.
Nattlorden skrev:Bill50x - du kanske skall ta och skilja på några olika grundsituationer:
1) Mätning som säger "det här kommer att låta bra".
2) Mätning som säger "det här kommer att låta illa".
3) Det låter dåligt och mätningen kan svara på varför.
Så vitt jag vet så kan vi inte utföra nummer 1... och det verkar vara den som folk argumenterar emot allför ofta.
Användare som besöker denna kategori: Lassej, WhereNextColumbus och 34 gäster