Vad krävs för att lansera en dyr-kabel?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-10-04 15:39

DTH

Mycket bra sammanfattat!

Tycker du skulle posta denna på Hf.nu också. Eftersom många av dom som huserar där är just av typen THK.
Dessutom är det nästan ingen som ifrågasätter kablar, däremot så finns det gott om förståsigpåare som inte gör annat än bidrar med ännu mera vilseledande uppgifter där...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 15:50

fbk skrev:Jag förespråkar inte planekonomi Flint.

Jag har gjort ett kapitalt misstag.
Jag förväxlade din signatur med DTH:s några gånger

Jag ber tusen ggr om ursäkt.

Nu förstår jag att du reagerade.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-04 16:26

För närvarande råder det en enorm obalans mellan den ofta felaktiga eller missledande information som branschens reklammiljarder förser oss med och information baserad på vetenskapligt vedertagen kunskap och metod.

I avsaknad av denna balans gör många THK:er som jag och köper saker som de sannolikt/eventuellt inte hade köpt om de känt till och tänkt efter kring de "tio punkterna" ovan. Det tycker jag är tråkigt!
Man behöver man inte ha tillgång till de tio punkterna, om man använder sina egna öron. Och det har du visst inte gjort förut..... 8O Eftersom nu när du har tillgång till de tio pnkterna så köper du inte dyrkablage, men du gjorde det förr.

Ingen fara Flint :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-04 16:37

Bill50x skrev:En sportbil för 3 mille är lika lite bedrägeri trots att en trimmad Volvo för en tiondel av kostnaden går lika fort...

Skillnaden är att sportbilen för 3 mille lever upp till de prestanda som utlovas inom rimliga marginaler. T ex 0-100 på 4s och en toppfart överstigande 325 km/h (?).

En dyrkabel för 20000 kr blir inte bedrägeri bara för att den kostar 20000. När det däremot sägs att upplösningen i anläggningen höjs, ljudbilden blir bättre etc etc utan att detta kan påvisas blir det bedrägeri. Eller åtminstone lurendrejeri.

Enligt min mening är det alltså OK att sälja hur dyra kablar som helst. Bara den utlovade prestandan motsvarar den verkliga.

Tycker,
Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-10-04 16:49

David_A: "Tycker du skulle posta denna på Hf.nu också. Eftersom många av dom som huserar där är just av typen THK.
Dessutom är det nästan ingen som ifrågasätter kablar, däremot så finns det gott om förståsigpåare som inte gör annat än bidrar med ännu mera vilseledande uppgifter där..."

David, tar du en tupplur varje gång du är inne på Hififorum, eller pratar du bara i nattmössan nu? "Nästan ingen som ifrågasätter kablar" - länge sedan jag hörde ett mer verklighetsfrånvänt påstående.

8O

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 17:17

jonasp skrev:Enligt min mening är det alltså OK att sälja hur dyra kablar som helst. Bara den utlovade prestandan motsvarar den verkliga.

Det låter som om du själv har blivit lurad. Du skulle ha blinntästat innan du rullade in plånboken. Hur mycket kostade det dig?

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-10-04 17:59

Jasså? Jag tycker att det ytterst få där som överhuvudtaget reflekterar över dyrkablars vara eller inte vara. Några är det, men inte mer än en handfull. Däremot så har väl en hel drös köpt tex Signal Cables, och jag undrar varför? Är det någon som har presenterat några data över varför just dessa kablar skulle vara så bra? Nope bara hörsägen på forumet.
Fast nu börjar dom helt plötsligt säljas av har jag sett... Vad ska bli nästa innekabel måntro? :wink:

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-10-04 19:06

David: Nja... jag skulle nog uppskatta att förhållandet mellan "kabelskeptiker" och "kabelförespråkare" är ungefär 50/50 på Hififorum. Märkligt att du inte har lagt märke till dom många, långa och intennsiva debatterna i ämnet som förts!?

Gällande Silver Resolution har du nog ganska så rätt, det har blivit lite av en hype kring dessa kablar, och nu ser man att det är en del som säljer dom. Å andra sidan tycker jag kanske inte riktigt att man kan kalla dom "dyra", om man jämför med mycket annat på marknaden.

:)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-04 19:08

Jag tycker att dyrkabel inte behöver betyda att den kostar mycket, det räcker med att den inte är prisvärd jämfört med andra alternativ. Om en nätkabel skulle kosta 1000 och vara värdelös så är den dyr medans om man skulle hitta en kabel för 5000 som kunde påvisas ha någon form av extra kvalité så kunde den möjligen vara prisvärd för vissa. Dyrt är en individuell gräns. Och det finns inga dyra kablar som kan vara ett bra köp. Däremot finns det högt prisatta kablar som kan möjligen vara prisvärda i något sammanhang.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-04 20:24

Harryup: Du har en poäng med ditt resonemang att begreppet "dyrt" bör kopplas till prisvärdhet. Problemet är väl bara att det finns de som hävdar att en nätkabel för 50 kr, högtalarkabel för 10 kr/metern och färdigterminerad signalkabel för 150 kr gör sitt jobb (minst) lika bra som kablar för både 10- och 100-falt större belopp.

Ett annat problem är att tillgänglig vetenskaplig kunskap och erfarenhet ger dem många argument för denna åsikt. Och de som inte håller med dem om detta har inte mycket vetenskapligt stöd för sitt tyckande.

Observera att jag i och med detta inte tagit ställning till hur det faktiskt förhåller sig med kablars musikförmedlande kvaliteter! Jag bara konstaterar ovanstående problem.

EKK-gruppen (om du förstår vilka som avses :wink: ) som ju är säkra på sin sak - de har ju till och med vetenskapligt stöd för detta - måste ju per definition benämna allt som börjar närma sig 1000-lappen eller mer för dyrkabel. =Mycket dyrare, men bara i bästa fall lika bra.

Den andra gruppen, kabelgruppen (..ja, ja, kom på något bättre själv :wink: ), är ju säkra på sin sak; de har ju faktiskt hört skillnad mellan olika kablar och de har ju faktiskt hört att kabel för mycket pengar kan låta klart bättre än kabel för litet pengar! De anser sig inte behöva något vetenskapligt stöd för att anse detta.

När då EKK-gruppen i sin vetenskapliga iver vill ha blindtester för att utröna om kablar i olika prisklasser ljudmässigt skiljer sig åt, känner sig kabelgruppen provocerad. De vet ju vad de har hört - det är ingenting som behöver blindtestas minsann! Så de svarar "sluta mäta - börja lyssna". EKK-gruppen, som ju själva blindtestat kablar och inte hört någon skillnad, svarar "det ni hör är bara en effekt av placebo".

Vilket inte direkt för grupperna närmare varandra. :wink:

Och - som vi sett i mängder av trådar här - grupperna tycks inte kunna hitta något sätt att närma sig varandra heller. Detta (tror jag) beror på att det finns inneboende motsättningar mellan gruppernas utgångspunkter. EKK-gruppen kommer aldrig någonsin att erkänna ljudmässiga skillnader som inte kan höras i blindtest eller förklaras vetenskapligt. Och kabelgruppen kommer knappast att låta sig nedslås av detta. Vetenskapen kan inte förklara allt och de har ju hört det de har hört!

Fortsatta diskussioner dem emellan blir (även i fortsättningen) helt meningslös pajkastning där man upprepar sina argument. Kabelgruppen gör det emellertid något mer animerat (min tolkning - men (tror jag) ändå riktig). I ett logiskt resonemang tvingas de slå ur underläge på grund av att de inte har något vetenskapligt bevis för sin upplevelse. Alltså lägger de ibland litet mer "känsla" i argumentationen.

(Jämför med att en religiös människa skall argumentera mot en agnostiker. Agnostikern kan bara säga "jag kan intet veta - bevisa något annat för mig". Detta enda argument räcker egentligen, rent logiskt, för att inta en agnostisk ståndpunkt. Den troende hamnar i situationen att säga "jag kan inte heller egentligen veta något, för jag kan inte bevisa något - men jag tror ändå". Alltså i ett logiskt underläge.)

Observera fortfarande att jag inte tar ställning till rätt eller fel i sakfrågan!

Kan dessa grupper någonsin mötas? Nej, jag tror inte det. Enstaka personer ur den ena eller andra gruppen kan naturligtvis låta sig övertygas och byta ståndpunkt. Grupperna kan lära sig att respektera varandras åsikter - och låta bli att försöka övertyga varandra i sakfrågan. (Ungefär som att en ateist och en kristen nog aldrig kan komma överens om en gemensam syn på Gud! - Det är liksom kört! Men man kan naturligtvis respektera varandra ändå. :wink: )

Typ,

Hälsn, Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-04 20:31

Nu har jag läst frågan igen.
Om dyrkabeln är en kabel för mer än 1000 kr krävs det lite arbete för att lansera den.
>10.000kr mycket mod
>100.000 kr en tillflyktsort

För att sälja dom senare behövs bara en lösnäsa.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-04 21:16

MichaelG
"När då EKK-gruppen i sin vetenskapliga iver vill ha blindtester för att utröna om kablar i olika prisklasser ljudmässigt skiljer sig åt, känner sig kabelgruppen provocerad. "

Faktum är att de mest kända (här på forumet) EKK förespråkarna inte har reagerat på min tråd "kabel igen". Iaf inte ännu.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-04 21:25

dimitri skrev:Faktum är att de mest kända (här på forumet) EKK förespråkarna inte har reagerat på min tråd "kabel igen". Iaf inte ännu.

De kanske redan har testat klart? Har man redan gjort det, så kanske det inte är så kul att göra det igen, bara för sakens skull. (Bara spekulerar...)

Jag är iofs inte särskilt känd och inte är jag något guldöra heller, men EKK-förspråkare är jag (tjocka och fina och billiga och "lät" lika bra som ett par betydligt dyrare jag jämförde med för massa år sedan) och jag ställer gärna upp på ett test! :P

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 21:37

Jag tror att både Jorma och IÖ har gjort samma misstag, som åtminstone Jorma nu har rättat till. Att tillverka och sälja prylar och samtidigt delta på olika forum som privatpersoner. Det finns alltid en massa som "kan" området bättre och som ska börja argumentera om prisvärdhet hit och dit. Som pappa till ett koncept blir man för hårt laddad för man har lagt ner en satans massa möda på att få ihop något. Det är lätt att man därför brinner av om man anser kritiken obefogad.
Som tillverkare bör man nog istället i hemlandet jobba i det fördolda och sköta kundkontakterna via ombud, eller göra genidraget som Jorma gjort, byta marknad till där människorna och pengarna finns. Hongkong osv. Där blir hans kablar exklusiva. Jag tror att han kommer att lyckas mycket bra som affärsman och det missunnar jag honom inte en sekund. Det är en sak att gnälla om kablar, en annan att göra en lönande affärsidé av dom. Tur att det finns den senare typen också.
Att jag sen kan tänka mig både lampsladd och/eller EKK är en annan femma. En högtalarkabel får kosta mig max 50:-/m.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-04 22:04

F
"Jag tror att både Jorma och IÖ har gjort samma misstag, ...."
Vad har DU gjort för misstag som inte lyckats tjäna kosing på dina kretsar? Och sedan vädra bitterheten.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 22:14

dimitri skrev:F
"Jag tror att både Jorma och IÖ har gjort samma misstag, ...."
Vad har DU gjort för misstag som inte lyckats tjäna kosing på dina kretsar? Och sedan vädra bitterheten.

Jag ville inte, eller så kunde jag inte. När jag hade byggt den absolut bästa förstärkare jag någonsin har hört kändes det bara som, jaha, vadå. Vad ska jag göra nu då. Det roliga var vägen dit. Nya projekt. Typiskt uppfinnarmentalitet. Att meka och kämpa är det viktiga. Sen behöver man hjälp med resten vilket är minst lika mycket arbete om inte mer. Man är som konstruktör av en vara oftast skitdålig på att sälja den. Man är för insatt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-04 23:18

Jax skrev:
Bill50x skrev:Men om jag förstått saken rätt så är just en del av kritiken mot dyrkablar att dom påverkar ljudet på ett eller annat sätt? Jag tänker nu inte på en "filtrering av signaldelar" som du skriver i punkt 3 utan snarare på sådant som kan uppfattas som "extra godis" tex en nivåmässigt högre diskant.

En t.ex. nivåmässigt högre diskant = filtrering av signaldelar. Jag kan inte få det till något annat.

Jag menar nu att det låter som nivåmässigt högre diskant. Dvs i ett subjektivt lyssningstest i jämförelse med en annan kabel.

Det hävdas att en tekniskt korrekt specad och utförd kabel inte har någon påverkan på ljudet. Men det måste väl gälla en tekniskt korrekt specad och utförd förstärkare också? Annars skulle den ju inte vara korrekt :roll:

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-04 23:22

David_A skrev:Jasså? Jag tycker att det ytterst få där som överhuvudtaget reflekterar över dyrkablars vara eller inte vara. Några är det, men inte mer än en handfull. Däremot så har väl en hel drös köpt tex Signal Cables, och jag undrar varför? Är det någon som har presenterat några data över varför just dessa kablar skulle vara så bra? Nope bara hörsägen på forumet.
Fast nu börjar dom helt plötsligt säljas av har jag sett... Vad ska bli nästa innekabel måntro? :wink:

Varför ska man behöva en massa data för att välja kabel? Det är väl bara att lyssna? Hör man ingen skillnad på en lampsladd för 4,80/m och en HumpiDumpDump för 20 papp och ändå väljer den senare får man väl skylla sig själv?

För ni menar väl inte att ni släpar hem grejor för 20k obesett/olyssnat 8O

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-04 23:48

DTH.

Jag anser ditt inlägg som rent strunt.. Att det KANSKE finns folk som bara tågar på och handlar. DET vet jag. Men dom är inte många sett med alla inräknade. Dom flesta har "lite koll" ändå.

Så att det knallar in en rad puckade dumskallar o bara köper att dom blir visade är rent löjligt förlöjligande ifrån dig.. :lol: Desuom otroligt okunnigt påstående..

Jag har handlat med kablar en massa och talar ifrån egen erfarenhet här.. Mina köpare eller ev köpare är otroligt noga med VAD dom köper och utprovar noga sina val. Det är inga lallande puckon som bara handlar.. LÅNGT LÅNGT IFRÅN..

Fast klart.. Du vet ju allt om sådant ser man ju i ditt inlägg...

fnyss säger jag. Du vet inte et dugg om ens vad du snackar om.. Men du PÅSTÅR en massa .. snacka om att ha koll... :lol: :lol:

Trodde man skulle försöka vara saklig på faktiskt då man skriver ner saker.. Och ha koll också på saker o ting...

Det finns dom som aggerar som du säger.. Dom är få som tur är. Det finns en stor grupp som köper bättre kablar som tyvärr är jävligt dyra. Samt denna grupp är oftast väldigt petiga.

Och köparna av den dyraste typen av kablar är rent djävulskt noga..

Och desutom väldigt välbeställda oftast. Dom behöver inte ha placebo. Dom kan en del av dom köpa affären dom får sina kablar ifrån om dom ville.. Tror du borde ta o skaffa dig LIIIITE mer info innan du ger dig in o generaliserar kableköparna till enbart vara finniga tonnåringar som just fått sin första lön o e 18 år o läste hifi o musiks kabletest...

Och hur folk här kan sända sina beröm för ett dyligt inlägg av en välutbildad person finner jag snudd löjligt.. :lol: :lol:

Större delen av er vet inte vad ni snackar om ens..

DTH. För att du skall förstå mera. Jag inbjuder dig o din familj till mitt lilla hem i Blekinge för trevlig samvara med stereosnack.. musik.. o en grundkurs ifråga om kablar...

Jag har nog så gott namn så jag kan låna hem superkablar till dess som kostar ofantliga summor.. Så ska vi testa kablar.. samt så ska du få en liten grundkurs i hur otoligt svårt det är att få en person att lägga in 30-50 tusen för en högtalarkabel..och även ännu mer...

DET är inte bara att en handlare blåser på en stackars lättlurad okunnig ska du veta... :lol: :lol: :lol:

Men du är hjärtligt välkommen.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-05 00:03

Flint...

IÖ har väl inte gjort nåt misstag.. Han säljer ju burkar här som attan ju. 8O ... Till skilnad från Jorma. :( ..

:lol: :lol: Eller :?:

Nu kan du skriva den där välkända.
"tänkte inte på det" ramsan... :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-05 00:39

Mayro skrev:Flint...

IÖ har väl inte gjort nåt misstag.. Han säljer ju burkar här som attan ju. 8O ... Till skilnad från Jorma. :( ..

:lol: :lol: Eller :?:

Nu kan du skriva den där välkända.
"tänkte inte på det" ramsan... :)

"tänkte inte på det" :D

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-10-05 08:00

Ni pratar om 20000kr för "dyrkabel"..
Var hittar Ni så billiga "dyrkablar" :?: Jag önskar jag hade vetat om detta innan jag beställde mina...

Box på magen ska det vara pojkar 8)

// Jonas

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-10-05 08:05

Mayro skrev:
Och köparna av den dyraste typen av kablar är rent djävulskt noga..

Och desutom väldigt välbeställda oftast. Dom behöver inte ha placebo
:D Vad menar du egentligen? Att man i en viss inkomstklass undgår att påverkas av placebo-effekten? Ärligt talat, jag förstår faktiskt inte.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-10-05 08:32

Flint, för en tid sedan hade vi litet PM utbyte om din förstärkare.
Det hade varit en hit att få höra den. (Jag menar musik via den)
D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-05 08:55

Flint skrev:
jonasp skrev:Enligt min mening är det alltså OK att sälja hur dyra kablar som helst. Bara den utlovade prestandan motsvarar den verkliga.

Det låter som om du själv har blivit lurad. Du skulle ha blinntästat innan du rullade in plånboken. Hur mycket kostade det dig?

Under tusingen, innan jag genomskådade tramset, som tur är.

/J.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-05 08:56

Sanoj skrev:Ni pratar om 20000kr för "dyrkabel"..
Var hittar Ni så billiga "dyrkablar" :?: Jag önskar jag hade vetat om detta innan jag beställde mina...

Box på magen ska det vara pojkar 8)
// Jonas

Med komponenter i för ett par tior. Jojo. 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-05 09:47

dimitri skrev:Flint, för en tid sedan hade vi litet PM utbyte om din förstärkare.
Det hade varit en hit att få höra den. (Jag menar musik via den)
D

Det förstår jag att du tycker men du är rökt eftersom du i första hand ville att jag skulle skicka schemat. Det tog för många år att ta fram dom för att dela ut lösningen på någon sekund via ett mail. Att jag nämnde dom nyss beror på att du frågade. Annars finns de inte annat än för de som äger dom. Och så ska det förbli. Jag tar med mig konceptet.
Om jag däremot hade velat göra affär av dom skulle jag ha satsat på Sydostasien eftersom ingen blir profet i sitt hemland. Jag skulle ha förpackat dom (design, låda, rattar, träval) enligt temat Renar, Älgar och Nordisk mytologi. Renhorn lär vara populärt i vissa länder därnere sägs det. Och jag skulle inte ha ödslat ett ord på ljudkvalitet. Däremot skulle det i priset ha ingått en vecka i en kåta i Lappland med renmärkning, älgjakt, forsränning, kolmilning som tänkbara aktiviteter. Tänk att som Japan få skjuta en Älg och vara med och stycka den och få ta hem lite kött och framförallt hornen till styrelsekompisarna i Tokyo. Oslagbart. Vilket knaprande på hornen det skulle bli. Jag är säker på att turistindustrin hade varit vänligt inställd till samarbete.
Prislappen för två monoblock brutto skulle ha visat 0.5mille. Som lägst.
Materialpriset för stegen hade nog stannat under 30papp för båda. Som råbygge låg det under 10.

DTH

Inläggav DTH » 2005-10-05 10:35

Hej igen Mayro! :D

Jag begriper inte varför jag fått för mig att du bor i Bohuslän. För mitt inre öga har jag alltid sett dig på Västkusten. Nåväl, Blekinge är ju minst lika trevligt. :D

Ha en bra dag! :D

Mvh :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-05 10:37

Det förstår jag att du tycker men du är rökt eftersom du i första hand ville att jag skulle skicka schemat

8O Så du måste se schemat innan du kan tänka dig att lyssna på den dimitri......

DTH

Inläggav DTH » 2005-10-05 10:40

Flint skrev:
fbk skrev:Jag förespråkar inte planekonomi Flint.

Jag har gjort ett kapitalt misstag.
Jag förväxlade din signatur med DTH:s några gånger

Nu förstår jag att du reagerade.

Flint, jag förespråkar inte heller planekonomi!

Ganska tvärtom faktiskt.

Mvh

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi