dimitri skrev:absolutemente
Edit, med GG på p
OK Tack.
Moderator: Redaktörer
Bravo skrev:Är man däremot intresserad av att musiken skall låta så bra/riktig som möjligt såsom man själv uppfattar den enligt egen erfarenhet så kommer saken i ett annat läge. Kanske det t.om. kan vara värt att försöka kompensera de brister som oftast finns i inspelningarna.
Style skrev:i min gamla hemstudio hade jag en BBE sonic maximizer. Jag har den fortfarande nånstans (troligtvis i racket på vinden). Nån som vet hur en sådan funkar?
i min gamla hemstudio hade jag en BBE sonic maximizer. Jag har den fortfarande nånstans (troligtvis i racket på vinden). Nån som vet hur en sådan funkar?
Flint skrev:BACH
Min kritik mot många Bachinspelningar rör kanske mer spelet. Jag tycker inte att orkester och/eller dirigent får till det rätta gunget och schvunget. Jag inbillar mig att jag hör hur det borde spelas men det är förmodligen bara inbillning. Men ofta spelas Bach för utsmetat och tillgjort. Äh, bara en tanke...
Bill50x skrev:BACH skrev:men som sagt Bach är relativt förskonad om man jämför med en viss annan kompositör.....
Och vem är nu denne andre kompositör? Vivaldi?
/ B
dimitri skrev:Vad tycker du Glenn Goulds inspelning exvis Well Tempered?
BACH skrev:
Och jag betraktar det här fenomenet som minst lika allvarligt som dålig ljudinspelning. Det värsta är att det nog oftast görs med flit![]()
De tror att det är extra fiiiint att hålla på och svaja upp och ned i tempo hela tiden, det är förstås enklare också, då behöver man ju inte hålla takten, men som sagt Bach är relativt förskonad om man jämför med en viss annan kompositör.....
IngOehman skrev:Jag har MASSOR av inspelningar (kanske 500 stycken?) som rent tekniskt är tillräckligt bra [...]
Därutöver har jag tusentals inspelningar med så bra musik på att de brister de [...]
Sen har jag några hundra inspelningar som låter så dåligt att det är direkt störande.De flesta av dessa kan dock räddas av ganska enkla eq-insatser.
Felen är förvisso inte alltid av tonkurvetyp, men "motmedlet" kan ändå vara eq!
Bill50x skrev:BACH skrev:Det som diskuteras här är väl ändå ganska enkelt, om man har en anläggning som är HELT ofärgande på alla sätt (inklusive rummet) så är det ju enbart inspelningarna som avgör hur det låter.
Det är just detta som är problemet. Vi kommer aldrig få inspelningar som låter tillräckligt bra, i betydelsen korrekt återgivning.
Och varför inte det? Jo, för att massmarknaden inte är ett dugg intresserad av sådan kvalitet.
Bill50x skrev:Sådana inspelningar går knappast att med behållning spela på mp3-stickor, köksradion och mobiltelefonen. Vafan, genomsnittskonsumenten verkar ju inte ens orka ändra på volymen när medelnivån från ett fonogram till ett annat skiljer sig åt, utan tycker att den som spelar högre också är bättre. Detta har avhandlats i annan tråd här.
Max brukar tycka att fonogrammen ska vara "perfekta" och sedan har man signalbehandlande kretsar i återgivningsapparaturen. Men jag gissar att producenterna av mp3-spelare etc inte alls är villiga att ta på sig kostnaden för sådant. Konkurrensen är alldeles för stor.
IngOehman skrev:Förstår inte riktigt frågan, men de som står nämnda i Noolom-artikeln är ju bara ett fåtal om jag minns rätt.
Det var dessutom några år sedan (kanske 15?). Jag har stött på många, många fina inspelningar sedan dess.![]()
De flesta av dessa [hundratals inspelningar] kan dock räddas av ganska enkla eq-insatser.
IngOehman skrev:Jag tycker Noolom-eq:n räcker väldigt långt.![]()
IngOehman skrev:Jag tycker Noolom-eq:n räcker väldigt långt.![]()
Dessutom är den med sina tre knappar så enkel att använda att man inte, som med andra eq-apparater, behöver sitta och tveka och vela och testa, hur den ena eller andra ratten skall vridas.Sådant kan vara väldigt destruktivt för musiklyssningen, ju.
Vh, iö
IngOehman skrev:
En av de mest tragiska fonogram jag äger är det med 'come along' med Titiyo, vars ljudkvalitet i förhållande till hur gärna jag vill spela den högt, är rent katastrofal.![]()
Skulle utan att tveka betala 500:- för en bara den låten i en riktigt välljudande version.
Om ni har identifierat en apparat som en aning lätt färgande.
Kommer ni alltid i en godtycklig blindtest föredraga det "neutralaste" alternativet rent subjektivt?
Dvs har ni testat så att ni nu inte gissar att det kommer vara så?
Utfall?
IngOehman skrev:Så kan man tycka, uppenbart.![]()
Men när den defacto spelas är det helt klart behagligare att, som jag, tycka det diametralt motsatta.![]()
En i sin enkelhet fenomenal låt, tyvärr med ohyggligt dålig ljudkvalitet.
Vh, iö
Flint skrev:IngOehman
Det är din reaktion. Gäller den för alla?
Flint skrev:IngOehman
Det är din reaktion. Gäller den för alla?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 33 gäster