Moderator: Redaktörer
I dagens skick så är inte nedläggning av DAB något jag sörjer.
Nagrania skrev:[...] och jag tycker inte heller webradio är ett alternativ som är gott nog.....det låter helt enkelt rent förjävligt.
Det tycker inte jag!
FM - luftigt, men väl brusigt.
Webb - fylligt, tätt.
Nagrania skrev:FM - luftigt, men väl brusigt.
Webb - fylligt, tätt.
Det är ju just detta att man använder sig endast av 97Kb/s. och inte 256Kb/s. Det gör ju att ljudet låter kompakt utan att andas. Om man vill göra en rättvis jämförelse så bör man nog ansluta sin FM-radio till en kabel eller en bra antenn.
Nagrania skrev:FM - luftigt, men väl brusigt.
Webb - fylligt, tätt.
Det är ju just detta att man använder sig endast av 97Kb/s. och inte 256Kb/s. Det gör ju att ljudet låter kompakt utan att andas.
Man bör kanske ha en bra FMradio också.... Den jämförelse som gjordes här ovan är nog att tveklöst betrakta som meningslös, t o m irrelevant.
Magnuz skrev:Nagrania skrev:FM - luftigt, men väl brusigt.
Webb - fylligt, tätt.
Det är ju just detta att man använder sig endast av 97Kb/s. och inte 256Kb/s. Det gör ju att ljudet låter kompakt utan att andas.
Det låter dock bra för att vara 97Kb/s. Nu var det iofs klassisk musik som nog ofta är mindre känslig för komprimering (datareduktion alltså) än rock och pop men ändå.
Morello skrev:Vad grundar du påståendet om att klassisk musik inte skulle drabbas lika illa av snålkodning?
guldfisk skrev:Aftenposten/Forbruker.no i Norge har gjort ett test med fem DAB-radioapparater plus en hel del diskussion om digitalradio. Långt ned i artikeln hävdar bl a NRK:s distributionschef att AAC inte klarar avbrott så bra, pga långsam avkodning, medan MP2 är bättre lämpad.
Nagrania skrev:Jag har läst lite tekniska data på sändare och med den utstyrning som gäller så får man inte bättre S/N än 47dB och ett THD på 0,5%.
Nagrania skrev:
Jag har läst lite tekniska data på sändare och med den utstyrning som gäller så får man inte bättre S/N än 47dB och ett THD på 0,5%.
Det kan väl ändå inte stämma att S/N skulle ligga på den nivån? Det är ju i klass med ett bättre kasettdäck utan brusreducering. Har kört igång min Yamaha CT-7000 tuner i helgen och inte brusar det likt ett kassettdäck utan brusreducering.
Compared to radio services using MPEG Audio Layer II, radio services using HE-AAC v2 will fail later (they can cope with a slightly lower DAB signal quality), but the margin from error free reception to loss of reception is smaller.
SVT Text skrev:Dab-radio Norge satsar i år mer på det
digitala radiosystemet dab. Från juni
sänder NRK 13 radiokanaler både via
internet, dab och marknätet som byggs
för digital-tv. Ytterligare tre
kanaler lanseras bara via webben, där-
ibland surroundljudskanalen NRK 5.1.
Det analoga FM-nätet skall idag enligt Sveriges Radios sändningstillstånd täcka 99,8% av Sveriges befolkning. En täckningsgrad som få av de digitala transmissionsteknikerna kan uppfylla utan stora investeringar. Det analoga FM-nätet har dessutom en yttäckning på 90%.
För att erhålla 90% yttäckning krävs:
FM - ca 140 sändare per nät
DMB/DAB - ca 200-300 sändare per nät
För att få 25-30 % yttäckning krävs:
3G - ca 11000 stationer/sändare per nät
DVB-H - ca 3000-11000 stationer/sändare per nät
Nagrania skrev:DAB ska ju läggas ner och det har ju kostat väldigt mycket att driva i alla år som provsändningarna pågått. DAB är ju en av anledningarna till att SR måste spara 100 miljoner unde detta året.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster