fråga ang. strömkabel !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-11-26 10:06

xeizo skrev:Om man nu ändå ska testa nätkablar och hoppas på att höra en förändring skall man inte glömma det absolut viktigaste i nätkabelvärlden. Dvs att prova kontakten vänd åt båda håll. Och alla andra kontakter i anläggningen också vända åt båda håll. I alla kombinationer. Det lär kunna bli minst Nirvana vid absolut rätt konfiguration :roll:

Jag håller med dig om att det (att vända kontakten rätt) förmodligen är det som ger den största skillnaden avseende nätkablar. Att skillnaderna mellan "rätt" och "fel" skulle kunna beskrivas som att uppnå Nirvana (...eller inte) är däremot att ta i väl mycket tycker jag.

Enligt mina erfarenheter (något halvårs blindtestande genom att till och från vända på kontakterna till dessa att det lät bäst) är skillnaderna synnerligen subtila. Att flytta på högtalarna någon decimeter hit eller dit ger avsevärt större inverkan på ljudet.

Trots ovanstående genomförda blindtest var jag inte helt övertygad om att jag vänt rätt, eller om det överhuvudtaget fanns någon skillnad (så liten var skillnaden). Jag mer "tyckte" än "hörde" att ena hållet var bättre eller sämre. De mätningar jag genomförde efter blindtestkperioden bekräftade emellertid att jag lyckats pricka in "rätt håll" på samtliga av följande apparater; förförstärkare, slutsteg, skivspelare, CD-spelare, tuner. Den jag misslyckades att höra skillnad på var kassettdäcket. Men där lyckades jag inte heller mäta upp någon skillnad - så man kan ju säga att jag hörde rätt även där!

Men skillnaden är som sagt subtil. Blintestet genomförde jag någon gång under senare delen av -80-talet och någon gång mer än tio år senare roade jag mig med att vända alla nätkablar ett halvt varv för att se (höra) om hela ljudbilden rasade ihop. Men jag vete tusan om jag hörde något. Och när jag efter några dagar vände allt "rätt" igen så inte sjutton "kändes det som att komma hem".

Men visst - vill man optimera alla parametrar och ha känslan av att ha gjort allt man kan för sitt välljud, då skall man självklart även vända sina nätkontakter åt rätt håll.

Hälsn. Michael

Ps. Mätningen gör med en faspenna. Du kopplar bort alla kablar utom nätkabeln från mätobjektet. Sedan slår du på apparaten och för faspennan på olika avstånd runt objektet. Memorera på vilka avstånd från apparaten pennan tänds (=strömindikering). Slå av apparaten, vänd nätkontakten ett halvt varv, slå på apparaten och mät igen med faspennan. På många elektriska apparater (de flesta jag ägt inklusive brödrostar, sänglampor, videobandspelare... ) är skillnaden ganska stor. (Ex med kontakten åt ena hållet så börjar pennan lysa redan c:a 7 cm ifrån objektet. Med kontakten åt andra hållet börjar pennan inte lysa förrän den i pricip ligger mot objektet.) Det håll på kontakten som ger det minsta utslaget, är "rätt" håll. På ljudsidan har jag (eller har jag haft) apparater av fabrikaten: Nad, Denon, Yamaha, Luxor, Harmony Design, QUAD, Thoréns, Rotel, Harman Kardon, ARCAM, apropå att någon i en annan tråd antydde att den av mig uppmätta skillnaden inte finns på korrekta konstruktioner.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi