Vilka hifi-butiker (eller relaterade) är de bästa?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-02-11 09:59

mats skrev: Kort sagt vara kunnig i lite högtalarekunskap, annars säljer inte du till någon.

Så har inte jag upfattat det.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-02-11 12:46

Då har du nog verkligen drömt mats!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-11 13:51

Du har drömt Mats!

Jag ställer definitivt inga krav på någon om att ha några förkunskaper, men jag vill förstås att de skall tycka om musik (och/eller film). Annars är inköpet ju rätt meningslöst.

Jag är inte ett dugg intresserad av att bygga högtalare för att någon, som bara vill motionera sitt hifi-intresse, skall ha "en ny grej att prova" ett litet tag.

Således: Jag bygger (om folk tjatar, snällt) högtalare för dem som har musik eller film som huvudintresse.

Däremot kräver jag (utom för piP, surroundhögtalare och basmoduler) att de som vill köpa måste ha varit på demo, för annars kan jag ju inte veta att de vet vad de köper, och jag vill verkligen inte att någon skall köpa grisen i säcken. Jag pratar förstås lite på demo, men mest spelar jag musik.

Att kräva att någon skall veta något i förväg, och att kräva att någon skall bekanta sig lite med objekten före beställning av dem är väldigt olika saker. För övrigt frågar jag nästan alltid folk som kommer på demo vad de har för bakgrund, så att jag skall kunna undvika att prata över deras huvuden. Väldigt många av mina kunder är musiker, som inte vet just någonting om teknik.

Vh, iö

- - - - -

PS. Man kan inte beställa i samband med demo heller, utan tidigast tre dagar efter. Jag vill ju inte att någon skall agera överilat, eller känna någon press på sig att köpa något under demo. Därför FÅR man inte beställa, då blir stämningen garanterat avslappnad och trevlig, och det är viktigt för att det skall gå att göra vettiga bedömningar.

Just nu kan man inte beställa alls (något fanérat) förresten, jag har bställningsstopp minst fram till 1/4.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-02-11 14:18

IÖ, hur ser du på det faktum att de som kommer hem till dig blir starkt påverkade av situationen? De är hemma hos dig, och med dig närvarande. Du brukar ju förespråka dubbelblind stimuliexponering i andra situationer.
Vad jag förstår att det är det sättet att sälja just du anser vara bäst, men jag tror att det inte är det mest lämpliga sättet för en kund att göra ett "rättvist" val ur just ljudhänseende.
/Patrik

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-11 14:32

patrikf skrev:Vad jag förstår att det är det sättet att sälja just du anser vara bäst, men jag tror att det inte är det mest lämpliga sättet för en kund att göra ett "rättvist" val ur just ljudhänseende.
/Patrik

Jag tycker inte att det är IÖs fel. Snarare tycker jag att många hifibutiker får skylla sig själva när de inte har adekvata lyssningsrum så kunder får höra vad märke X verkligen kan prestera och kanske då bestämma sig för X i stället för Ino. Jag är ganska övertygad om att en hel del högtalare skulle låta finfint i IÖs källare.

Obs att jag sa "många", inte "alla".
- Militant slacker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-11 14:44

PatrikF:
Jag vet inte... Jag har inte direkt tänkt strategiskt, utan bara frågat mig själv hur jag skulle vilja ha det om jag skall köpa något (HiFi eller något annat).

Det har alltid varit min uppfattning att det är svårt att få vettig information, man blir alltid bombarderad av en massa säljbudskap från någon som inte känner produkten på riktigt, när det man vill ha är svar på sina frågor, och saklig information.

Så det är det jag försöker ge.

Man måste även minnas att ett par högtalare (tillsammans med stereosystemet) inte är en transmissionslänk (som CD-spelare, kablar, kontakter och förstärkare är), utan de är en ljudfältsdekoder.

En sådan kan bara bedömas subjektivt om man inte är inspelningstekniker med speciella möjligheter till objektivisering vill säga... F/E-lyssning är bara möjligt för partiella analyser när det gäller högtalare. Jag håller mycket på med sådant under utvecklingen dock, men för totalegenskaperna (där förmågan att "packa upp" informationen från inspeningarna är fundamental) säger de alltför lite.

Så jag försöker visa dem under rimligt bra (ehuru insatsmässigt enkla) rumsakustiska förhållanden, så att de som kommer och lyssnar skall få en uppfattning om vad högtalarna kan prestera med små (men lämpliga) rumsakustiska insatser. Den som vill optimera rumsförutsättningarna mer kan förstås göra det. Det är ju mitt yrke att arbeta med sådant, så jag bistår gärna om någon vill anlita mig. Men de flesta väljer faktiskt att göra mindre(!), och tycker ändå att det blir tillräckligt bra.

Retrospektivt tror jag nog att metoden är bra dock, eftersom högtalarna (pi60/pi60s) trots att de är Sveriges mest sålda, ändå är väldigt ovanliga på begagnatmarknaden.

Metoden tycks alltså fungera för att åstadkomma det viktigaste - att skrämma bort/avskräcka dem för vilka högtalarna INTE är lämpliga. Alltså se till så att felköp kan undvikas.

JAX:
Jag brukar inte låta mig övertygas av de som folk haft med sig... Tycker de flesta högtalara brister mer eller mindre allvarligt på en eller annan punkt, ofta flera. Men håller med dig om att de oftast framstår som varandes ännu sämre hos hifi-handlarna.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-02-11 14:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-02-11 14:52

Tack för ett bra svar. Förstår dig.
Som konsument skulle jag ändå vilja ha bättre möjligheter att kunna jämföra olika högtalare så bra som möjligt för att kunna välja rätt, men det är kanske en utopi.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-11 15:00

Jag förstår hur du menar, och ser poängen i det, men det är något jag av många skäl, främst praktiska och ekonomiska, tyvärr inte kan hjälpa till med. :(

Jag nöjer mig därför med att visa de högtalare jag själv gjort.

Fast visst skulle jag önska mig att Volvo hade både en massa BMW, SAAB och Mercedes att låna ut i sin hall, och därtill hade en asfaltsbana, en rallycrossslinga och en drag-strip, så man kunde köra dem sida vid sida, på exakt samma vägar, i samma väderlek, och samma dag... :P

Kan dock säga att jag aldrig sett det som ett problem att biltillverkarna inte erbjuder detta. Om det hade varit så svårt att skilja på bilarna att jag skulle behöva köra dem sida vid sida bredvid varandra för att ja skulle kunna uppfatta vad jag tyckte om dem - så skulle det ju inte spela någon större roll vilken jag köpte, eller hur? :wink: När jag använder dem dagligdags är det ju inte hur de är jämfört med varandra som bestämmer hur jag trivs med dem - utan hur det är sett ut ett absolut perspektiv.

Detsamma gäller högtalare: Den som bara kan höra skillnad mellan dem när han eller hon avlyssnar dem sida vid sida, skall nog köpa den billigaste helt enkelt. Personligen tycker jag skillnaderna är mycket stora, och jag behöver inte höra dem sida vid sida för att veta vad jag gillar bäst.

Däremot behöver jag höra tankerna bakom varje högtalare för att kunna avgöra vilka tankar jag tycker verkar förnuftigast. Att de flesta tillverkare('s sälj- och marknadsavdelningar) inte låter sina visionärer få komma i kontakt med köparna tycker jag är en MYCKET allvarlig brist. :(

Vh, iö

- - - - -

PS. Det där med att jämföra apparater med varandra har jag för övrigt aldrig sett poängen med. Det är ju det absoluta perspektivet som är intressant, och det undersöker man förstås bäst med F/E-lyssning om det är transmissionslänkar man testar (såsom förstärkare CD-spelare...).
Senast redigerad av IngOehman 2007-01-30 01:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-11 15:03

jag ser det som ett privilegium att få lyssna på vad ett par högtalare kan prestera i ett mer eller mindre optimalt rum...då vet man vad som kan uppnås....det är ju helt värdelöst att lyssna på en högtalare i ett "vanligt" rum eftersom det varken säger hur det kan prestera på topp eller hemma hos mig

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-11 15:33

Men hörrni!

Åter till ämnet. HiFi-butiker var det!

Jag gillade hifi-avdelningen på NK på den tiden som de var ett eget företag, och inte bara var hyresvärd åt mest en massa små klädbutiker, som idag. Deras personal var genuint intresserade av hifi, de hade en egen passion verkade det som, och var inte bara anställda. Så man kunde verkligen har en bra dialog med dem.

Vh, iö

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-02-11 16:52

IngOehman skrev:Åter till ämnet. HiFi-butiker var det!

Tycket att din källare är din hifibutik. Riktigt trevligt där. Bra ljud och trevlig personal :)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-11 17:03

En butik som har öppet en gång per månad, för dem som har bokat, och fått, tid...?

Nej, det är mitt musikrum / min hemmabio. 8) Ingen butik. Ett ställe där det lyssnas på musik och tittas på film sisådär 10-20 ggr mer än det idkas "visning". Jag driver ju några små filmklubbar också.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2006-02-11 17:47

Hej på er!

Boendes i lilla Halmstad får man söka sig en bit bort för att besöka dedikerade HiFi-butiker. Mina erfarenheter från Göteborgshållet är alltigenom goda: Tonläget besökte jag för fem-sex år sedan tillsammans med några andra DJ:s från Halmstad högskola. Egentligen var vi i Göteborg för att avnjuta Bob Hund på Lisebergs stora scen men då det fanns några timmar över begav vi oss ner på stan och halkade av en slump ner i Tonlägets halvkällarlokaler. En man i uppskattningsvis 30-35-årsåldern mötte oss i dörren och hälsade oss välkomna. Vi kan ha varit fem-sex stycken så det blev lite trångt i rummet han förde in oss i.

Soffan blev genast fullsatt så det blev till att stå upp för min del. Butiksföreståndaren laddade skivspelaren och musiken började flöda ut ur ett par smala, ganska små golvare i mörkt trä. Sedan sa ha till oss med allvar i blicken något i stil med: "man ska våga vara musikalisk" varpå han började gunga och svänga i takt med musiken. Vilket underbart minne det här är! Just så tycker jag det ska vara. Han var trevlig, bjöd på sig själv och visade på en öppenhet och ärlighet av sällan skådat slag.

I somras var jag i Göteborg med familjen och såg mig omkring i de centrala delarna. Jag vill minnas att det var i närheten av en skola på en gräsbelagd kulle eller nånting ditåt och mycket riktigt finns butiken kvar. Tyvärr var den stängd denna dag så det blev inget återbesök.

I Malmö har jag ofta svängt inom till Lars och Bernt på HiFi-Skåne. Dessa två herrar är utomordentligt trevliga att prata med och handla av. Jag är ingen storkonsument direkt men en och annan meter kabel har det blivit genom åren. De tillhandahåller bl.a. något så trevligt som en vinyltvättmaskin (ja, och stor är den också!). Har sett en och samme herre tvätta sina skivor där vid flera tillfällen så den lär vara bra. HiFi-Skåne hette förut Roséns HiFi om jag inte missminner mig och de hade en butik på just Djäknegatan mats. Jag har svårt att tro att det var Lars eller Bernt som mottog dig på tidigare nämnda vis.

HiFi-klubben i Helsingborg har alltid varit trevliga och tillmötesgående precis som de på Trelleborgsvägen i Malmö. Aldrig annat än trevliga bemötanden kombinerat med välvilja avseende demonstrationer, garantifrågor mm.

Glömde visst nämna HiFi-Center i Malmö. Inte min melodi. Ganska snorkig miljö med illavarslande blickar önskandes en betydligt tjockare plånbok eller dra för f-n!

Också givetvis Ljudprodukter i Malmö som är mycket trevliga och håller rör-förstärkeri "varmt" om hjärtat.

Nu är det mycket snack och lite hockey när det gäller mig själv och HiFi-butiker om vi inriktar oss på att verkligen "köpa" grejor. Jag tittar mycket i ovan nämnda butiker bortsett från Hifi-klubben i HBG som jag handlat en del hembio-grejor av. Orsaken till detta är att jag spenderat nästan alla mina HiFi-pengar hos en herre i Skillingaryd som heter John Larsen och hans butik "Ljudprofilen". Jag är och förblir fast i det Carlssonska träsket och har hittills aldrig behövt ta av mig skorna pga. att de varit fyllda med "dynga" från träsket för det låter ju så gott! För övrigt är det en fröjd att se att OA51:orna fått nytt liv!

/Fredrik

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-02-11 18:27

Mats skrev:
Men en gång på slutet av 80 talet, ja det var i den vevan Pioneer lancerade sin nya produkt den inspelbara cdspelaren som kostade 15000 kr. Jag var därinne och tittade och genast kom det en surförsäljare och frågade om jag hade råd med en sådan fin produkt som är riktigt high End (jag visste inte bättre och trodde det var gudomlig highEnd). Nej, svarade jag. Då ber jag dig att stiga ut ur butiken, sa försäljaren. Vi säljer endast till de som har råd och kunskap.

Nåt i den stilen sa han till mig. Då precis som nu så bråkar ju jag aldrig med någon (händer ibland) och då var jag ännu blygare. Men det kändes olustigt

Sådant bemötande är under all kritik :x

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-02-11 21:49

Iö, jag kan inte förstå varför man skall köpa högtalare om man inte gillar film och eller musik? Fast det är klart min fru sa att man måste ha trädgårdsland. "Jag hatar skiten men det hör till när man har villa" Nu har vi rivit skiten :twisted:

Fbk, jag blev väldigt rädd o ledsen o kränkt. Men jag tänkte jag tillhör inte det fina hififolket. Jag trodde nämligen då att alla som lyssnade på hifi var en massa snubbar som rökte något konstigt och kom det då någon som var helt ute o reste så fnyste de åt en. Men som tur är det inte så
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-03-01 17:54

regent8 skrev:Underlaget bör breddas. Vårt land är stort.

Jämtljud i Östersund håller klass. Han kan sina saker och du får vandra ostört bland kvalitetsgrejor (Bladelius etc).

Jag gillar när det finns historia med - t.ex. Vad en HK 730 går för.
De inlägg ni gör på dessa sidor är guld värda (ibland- pajer flyger lite för ofta)

HifiArt i Sthlm visste t.e.x att Audio Pro 2.25 blev av Konsumentverket rekade som alldeles utmärkta, bästa köp på 70-talet (tror jag) . Mycket beroende på att de hade Audio Pro A4.14 som referens.
Båda högtalarna var knappt Ok tycker jag nu, men inte då.

Ljudmakarn är OK. Var det även när de låg på Norrlandsgatan (var det väl?)

Minns att en gång i tiden var det en positiv upplevelse att lyssna på ett par Rauna hos Sontec, samt den diskussion som pågick.

Jag håller med om att Jämtljud i Östersund är mycket bra! Stort sortimemt av det tyngsta! Även Hi-fi Butiken i samma stad! Mycket trevlig och kunnig personal! Tyvärr är det bara Linn som gäller!
"Sörj ej det du saknar. Gläds åt det du har"!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-03-01 17:56

Aspedistra, nu får du kolla din citeringsteknik igen. Det blir lätt obegripligt...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-01 18:12

Har du Aspedistra fattat hur man gör?

De saker som skall framstå som citat från någon annan i ditt inlägg skall:

Starta med [guote] och sluta med [/guote].

Om du vill att det skall synas vem (Nisse) man citerat så skall det till och med:

Starta med [guote="Nisse"] och sluta [/guote].

För att få något att se ut:

Aspedistra skrev:Hej, alla! Jag skall bli mycket bättre på citering, jag lovar!

Så måste det alltså så ut:
[guote="Aspedistra"]Hej, alla! Jag skall bli mycket bättre på citering, jag lovar![/guote], innan du postar det.

Ok?

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag har bytt q till g så det skall synas hur man gör.

PPS. Om man bara trycker "citera" så kommer det ju färdigt och fint i din skrivruta - allt du behöver göra är att lägga till den text du vill ha sagd, och det skall du göra efter [/guote] i slutet av det du citerar. Om det blir fel kan du dessutom alltid trycka "ändra" och fixa till det i efterhand. :P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-01 19:58

IngOehman skrev:Fast visst skulle jag önska mig att Volvo hade både en massa BMW, SAAB och Mercedes att låna ut i sin hall, och därtill hade en asfaltsbana, en rallycrossslinga och en drag-strip, så man kunde köra dem sida vid sida, på exakt samma vägar, i samma väderlek, och samma dag...

Inget hindrar dig från att låna en bil hos respektive bilhandlare för att sedan "testa" dem på samma vägsträcka. Detta duger om du vill ha en uppfattning om hur bilen känns vid normal hantering.

Vill du veta vilken bil som snabbast tar sig runt Nurnberger Ring blir det förstås lite krångligare. Om nu inte Nurnberger Ring råkar vara din väg till jobbet....

Samma sak när du väljer HiFi, det beror på vad du har för önskemål. Ska du välja bästa möjliga är det test hemma hos dig, eller under maximalt kontrollerade former, som gäller. I övrigt är det bara att acceptera de förhållanden som gäller hos respektive ÅF.

/ B

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2006-03-01 23:25

Jag kan varmt rekommendera PE-Audio i Västerås. Per-Erik, ägaren är en kunnig person som inte automatiskt vill sälja en dyrare produkt om du står i valet och kvalet mellan några olika.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-12-12 13:52

Nya HiFi-Klubben på Kungsgatan i Göteborg. En mycket trevlig och serviceminded tjej (snygg tatuering också). :)

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-12-12 15:57

Apropå JTarnstrom i den yngre kopian av denna tråd:

Det sköna med Pause är den avslappnade personalen och att det är ganska gott om besökare, så att man kan glida runt lite obemärkt. Det passar mig som lurar länge och hugger snabbt.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-12-12 16:57

Va' kul att den här tråden fått liv igen! :P

Då skall jag lägga till en butik, nämligen (är ni beredda nu?)... en nätbutik! Nämligen:

http://www.amazon.co.uk

Gillar egentligen inte nätbutiker, men vad gör man när det blir allt omöjligare att hitta någon riktig butik som har ett bra utbud filmer? Har märkt att det oftast är Amazon som lyckas få fram de saker som inte går att hitta någon annanstans (min gamla favvo-butik för DVD, nämligen butiken 'Bara DVD' på Sy.Eriksgatan, har ju flyttat :( så det blivit jättebesvärligt att åka dit. :cry:) så nuförtiden börjar jag inte på CDON eller Ginza eller Megastore, utan jag går till Amazon först.

Jag har märkt att det är oväntat vanligt att de, trots att det är ett brittiskt företag, som alltså har en väldigt stor egen marknad, ändå oftast för sådana dära generella "nordeuropeiska" versioner av filmerna - det vill säga sådana med texning på en förfärlig massa olika språk. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-12 17:12

IngOehman skrev:Då skall jag lägga till en butik, nämligen (är ni beredda nu?)... en nätbutik! Nämligen:

Kan bara instämma. Dom är inte de allra billigaste men dom har superbra service och är extremt kundvänliga. För ett par år sedan köpte jag en DVD som gick att spela i dvd-spelare men inte i datorn. Efter ett mail till Amazon erbjöd dom sig att skicka en ny. Jag kontrade med att om dom inte hade någon annan version var det nog inte mycket idé. Dom envisades och skickade en ny, som förstås inte den heller fungerade. När jag frågade om jag skulle returnera dom fick jag svaret: "Ge bort dom till ett bibliotek och tala om varifrån dom kommer".

DET kallar jag för en positiv kundservice!

/ B

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-12-12 17:18

jag kan bara hålla med om amazone.
två dagar så ramlade nitin ner i brevlådan här hemma(jag undrar hur lång tid det tar om jag skickar ett brev med posten till grannen jämte mig)
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2006-12-12 18:21

När vi ändå är inne på ämnet nätbutiker så vill jag slå ett slag för den tyska musikbutiken Thomann.de

De saluför huvudsakligen musikinstrument och kringutrustning, men deras utbud är ENORMT, så man kan finna massor av trevliga saker som helt klart har med hifi att göra.

De har bra priser, levererar snabbt och välpacketerat och är supertrevliga både i telefon och via mail. Och de svarar alltid, snabbt och adekvat.

Allra bäst med den butiken är deras extremt generösa öppet-köp-regler som jag nyttjat massor av gånger. Visserligen får man själv betala frakten tillbaka. Men visst är det underbart att beställa hem ett helt gäng med prylar och jämföra hemma utan tidspress och skicka tillbaks "böset" och själv kunna plocka russinen ut kakan. De har aldrig knotat trots att jag gör så mer eller mindre regelbundet. :-)

Egentligen gillar jag inte nätbutiker eftersom de inte konkurerar med vanliga butiker på samma villkor: de behöver ju inga dyra butikslokaler och klarar sig med ett fåtal anställda. Men när det gäller musikaffärer i Stockholm så har jag tröttnat. Det finns ingen sån butik här som jag har något till övers för alls. Det är bara en massa bittra "misslyckade rockmusiker" som tycks hata sitt jobb och bara vill pracka på en prylarna med störst vinstmarginal på.

Då är det tur att Thomann.de finns :-)

PS. Lite OT kanske, men jag vet att det finns många musiker här på Faktiskt. Ett tips till er: Thomanns gitarrsträngar för en euro / set!!!

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-12-12 18:32

IngOehman skrev:Va' kul att den här tråden fått liv igen! :P

Då skall jag lägga till en butik, nämligen (är ni beredda nu?)... en nätbutik! Nämligen:

Instämmer till fullo. Inte billigast men pålitliga och krångelfria. Väldigt kundorienterade. Vid ett tillfälle levererade de en bok som hade ett obetydligt märke på omslaget. Jag hade inte ens lagt märke till det om det inte hade legat en lapp i paketet från Amazon där de beklagade skicket men bjussade på frakten. Returhanteringen fungerar utmärkt. Vid ett annat tillfälle råkade jag fylla i fel adress (flyttade runt som en tok ett tag). När paketet kom i retur till Amazon skickade de om det till rätt adress utan merkostnad.

Tärnström

Användarvisningsbild
CatsupCat

Inläggav CatsupCat » 2006-12-12 18:50

Det finns (fanns) en ljudbutik Sundbyberg som heter L W Ljudteknik med en absolut ärlig (i HiFi-sammanhang?) kille som heter Robban.
Av honom fick man alltid bra rekommendationer även om de inte alltid gynnade honom. En hedersknyffel alltså. Förutom att han var en baddare på basfiol, åtminstone i unga år, så kunde man alltid rådfråga honom, och få goda råd, om allt som hörde samman med bra ljud. Sådana objektiva informationskällor finns knappast nu för tiden!? Jag tror att Robban numera återfinns i någon annan förort, kanske i Jakobsberg. :?:
Bebop spoken here!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-12-12 21:17

Känns som många butiker kommer nämnas om och om igen.
Men det är bara bra. Må de synas.

Jämtljud (Östersund) må ha haft riktigt dålig radioreklam på den tiden lokalradion fanns kvar, men nog är Nils-Gunnar trevlig.
Kan minnas att jag var där som 19-åring, inga pengar hade man och inget skulle man köpa.
Det demades dyrHifi med min egna musik (Jerusalem - Prophet) och frågor besvarades om det mesta. Mycket trevligt.

Bang&Olofsen (Jönköping). Bra och trevligt bemötande oavsett plånbok.

Billjud är väl psuedo-hifi och hör inte riktigt hit.
Hifibutiken (Östersund) och BRL (Jönköping) ska omnämnas pga de har gått att diskutera pris med.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
CatsupCat

Inläggav CatsupCat » 2006-12-12 22:14

Upptäckte just :oops: att Ing Oehman redan "slagit ett slag" för Robban på LW Ljudteknik. Superlativen kvarstår!
Bebop spoken here!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi