Kompression... Igen. Varför är det bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-03 12:42

JonasNilsson skrev:mayro, varför börjar du här också?
Mig veterligen så gillar du bra inpelad musik.
Tycker du verkligen att sönderkomprimerade skivor tillför något i din anläggning?
Jag trodde vi var på samma sida i denna fråga :wink:
/Jonas

det är vi.. med skillnaden att jag vill popedh skall inte bemötas med "den tonen" han blir bemött...Och att jag tror inte man får mer svar av honom av seriösa mått om man "går på honom" som man alltid gör här annars.. Han reagerar ju med att bli arg i stället. Vilket torde framgå rätt tydligt...

Så med att backa aningen kommer man längre... Vilket nu syns också via att ev exempel inkommer osv...

DVS att trevligare bemötande lönar sig.. :)

Även jag bör lära mig den metoden bättre till och från som jag också skrev... 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-03 12:46

Att komprimera enskilda instrument och mikar är väl förståeligt; har själv pysslat med hobbyradio så det är en nödvändighet för att få ngn vettighet i sammanhanget. Men just detta att komprimera när en färdig produktion skall sättas på skiva, för att få ett komersiell-radio-sound; vad är liksom vitsen med det?! Finns ju många exempel där man anser att en vinyl/sacd/dvd-a -version är bättre än cd-varianten just pga att de förra inte är mastringskomprimerade på samma sätt. Det har ju gått så långt att man anser att LP, SACD och DVD-A är milsvida bättre format än CD just pga detta. XRCD, Mobile Fidelity osv har ju gjort sig namn på att göra en egen variant med låg om än ingen mastringkompression. Varför är de poppis bland de bredare lagren?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-03 12:48

Om dynamiken, upplösningen är begränsad eller ifall det finns en störnivå eller maskeringseffekter av det återgivna ljudet så kommer en för situationen lagom komprimerad inspelning att låta tydligare än en med full dynamik. Helt enkelt pga att starkare ljud hörs tydligare än svagare.

Försök att spela upp en skiva med klassisk symfonisk musik i en bil. Störnivån är normalt runt 80dB så det mesta under denna nivån kommer att försvinna mer eller mindre. Sedan är högtalarna dåliga på så sätt att de har maskeringseffekter (ojämn frekvensgång tex), distorsion och är dynamikbegränsade. Steroperpektivet är dessutom helt förvrängt och diffust bland annat pga placeringen av högtalarna och kupens begränsningar så att ljudet blir väldigt otydligt och svårgreppbart. Högtalarna kanske inte kan spela rent starkare än säg 90 dB innan det börjar bli olidligt att lyssna på.

Resultatet blir, efter att man ställt in volymen så gott det går, att man kanske förnimmar en och annan högfrekvent ton med ojämna mellanrum någnon gång ibland men det mesta låter som ett raspande väsande brus de få gångerna när det inte är helt "tyst".

Här gör sig löjligt hårt komprimerad popmusik som bäst. :) Det kommer att låta tydligast, renast och bäst inget snack om saken.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-03 12:51

Då skall det fanimej installeras en fet kompressor i min skramliga räsersaab! :D 8O :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-03 12:51

Martin skrev:Försök att spela upp en skiva med klassisk symfonisk musik i en bil.

Här gör sig löjligt hårt komprimerad popmusik som bäst. :) Det kommer att låta tydligast, renast och bäst inget snack om saken.

Alla bilstereoapparater som inte har en inkopplingsbar kompressions-funktion är felkonstruerade!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-03 12:55

Hur är det med kompaktstereor och hemmabioanläggningar med fem små högtalare och en bröllåda? Sådant som finns i de flesta hem och används till bakgrundsmusik eller partymusik? Är de felkonstuerade som inte har inbyggd kompressor? Tror ni på allvar att konsumenter som köper sin stereo på siba skulle bry sig om att använda en kompressorfunktion? Nä, trodde inte det. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 12:57

paa skrev:
Martin skrev:Försök att spela upp en skiva med klassisk symfonisk musik i en bil.

Alla bilstereoapparater som inte har en inkopplingsbar kompressions-funktion är felkonstruerade!

Det håller jag verkligen inte med om. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-03 12:58

Martin skrev:Hur är det med kompaktstereor och hemmabioanläggningar med fem små högtalare och en bröllåda? Sådant som finns i de flesta hem och används till bakgrundsmusik eller partymusik? Är de felkonstuerade som inte har inbyggd kompressor? Tror ni på allvar att konsumenter som köper sin stereo på siba skulle bry sig om att använda en kompressorfunktion? Nä, trodde inte det. :)

Jag tror dom använder alla funktioner till max:
Bas, diskant, loudness, och kompression också, om det fanns!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

popedh

ljudfil

Inläggav popedh » 2006-03-03 13:38

Så nu har jag klippt ihop en liten ljudfil....
Så här har jag gjort.

Först är det ca 12 sek helt utan kompressorer eller processorer,
Sen kommer ca 20 sek med kompress och processing.
sedan 9 sek okomprimerat igen.
Sedan kommer refträngen först oproccesad 5 sek, sedan 14 sek med process. samt tillbaks till oprocessat...

Sist ligger mixen utan och sen med masterlimiter..
Har använt Waves L2 och Sony Inflator, vilka är industristandard vid mastering.

oj va rörigt detta blev... men har gjort tydliga klipp .. så ni hör nog...

Tyvärr så är både basen och sången komprimerade vid inspelning... så riktigt rättvist blir det inte....

Skall bli kul att höra vad ni tycker;)

opps hur lägger man upp filen`? nån som kan hjälpa?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 13:40

ftp://user.faktiskt.io

Logga in med ditt användarnman som vanligt.
-Innehar F-skattsedel-

popedh

hjälp

Inläggav popedh » 2006-03-03 13:51

Kommer inte in.. får inte upp nån loginruta...

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-03 14:00

En tråd som visar hur FTP-servern på faktiskt fungerar finns här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6693
- Militant slacker

popedh

filer

Inläggav popedh » 2006-03-03 14:13

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-03 14:16

Hej alla, och i synnerhet popedh!

Jag vill bara säga att jag tycker du reagerat onödigt negativt i dina inlägg här. Du verkar ju i det stora hela dela de synpunkter som framförts i tråden, men ändå idiotförklarar du folk som ogillar de effekter som kompressorerna ställer till med. :?

Det måste väl ändå vara alla förlänat, att äga rätt till sina åsikter?

Jag pratar inte om rätt till spekulationer, utom bara till sina åsikter.

När jag skriver att du delar synpunkterna, måste jag möjligen bortse ifrån det där du skrev - efter att du fördömde mastingsprocessning - alltså när du förtydligare det med att säga att "3 dB mera dynamik vore bra".

Jag skulle nog vilja säga att vi behöver komma tillbaka minst till de dynamiknivåer vi hade 1983-1990, och ännu hellre till de vi hade före den tiden - alltså ofta mer än 10 dB lägre medelnivå på fonogrammen än vi har idag. Därmed inte sagt att det inte finns gott om exempel på undermålig ljudkvalitet även för 1983, för det finns det.

Det där med mastring och att branschen inte tycks kunna släppa tanken på att det nästen "per definition" måste vara något bra, är mycket förbryllande. Frågan är varför man överhuvudtaget menar att det inte går att göra en bra produktion redan i inspelningsstudion?

Varför måste man EFTER mixen ändra (förstöra) mera? Det är definitivt inte en naturlag. Är det ett gudomligt diktat? 8O

Min uppfattning är att i samtliga fall då man överväger att mastra något, för att man inte tycker att man efter en färdig mix är nöjd med resultatet - så bör man backa till FÖRE mixen och åtgärda felen. Det är bara där man har full kreativ/konstnärlig frihet att göra det som behövs.

Detta har filmbranschen varit medveten om i alla tider, men musikbranschen stoppar huvudet i sanden, och lägger fix-ansvaret på folk i mastringsstudion, som (genom att de inte ens har tillgång till råfilerna) är illa bakbundna kreativt. :cry:

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag har varit på många "elförstärkta" (läs - icke akustiska) konserter där det inte funnits några kompressorer överhuvudtaget, med musik inom populärgenren (pop-, rock-, världs-, etno-, techno-, R&B-...) alltså.
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-03 14:41, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

popedh

komp

Inläggav popedh » 2006-03-03 14:29

Givetvis... jag menade mer stora jippon... 300 per eller mer...

Har aldrig sett mastering som ett sätt att rätta till fel. och jag har aldrig hört nån annan som tycker det innan heller....

Jag menar inte 3db mer dynamik utan att man skall skära topparna 3 db mindre... det blir fantastiskt mycket mindre distortion då.
Senast redigerad av popedh 2006-03-03 14:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 14:29

Bortsett från den sista snutten på spåret så är det ju ganska sparsamt komprimerat, men jag tycker grundkvaliteten är för låg. Virveln låter tex. helt avtrubbad genom hela spåret.
-Innehar F-skattsedel-

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 14:31

Morello skrev:Bortsett från den sista snutten på spåret så är det ju ganska sparsamt komprimerat, men jag tycker grundkvaliteten är för låg. Virveln låter tex. helt avtrubbad genom hela spåret.

Virveln har en t-shirt över skinnet... mycket trevligt.. tycker jag.. en 57a;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 14:34

Ligger det en T-shirt på hihaten också? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Re: komp

Inläggav Haakan_W » 2006-03-03 14:37

popedh skrev:
Jag menar inte 3db mer dynamik utan att man skall skära topparna 3 db mindre... det blir fantastiskt mycket mindre distortion då.

varför blir det mer dist då?

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 14:37

Morello skrev:Bortsett från den sista snutten på spåret så är det ju ganska sparsamt komprimerat, men jag tycker grundkvaliteten är för låg. Virveln låter tex. helt avtrubbad genom hela spåret.

Vi bara skakar på huvet här.... va pratar du om? sparsamt komprimerat????

Har du nånsin överhuvud taget testat en kompressor....
Du är en av de mest osympatiska personer jag någonsin pratat med...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 14:39

Ja, sparsamt. Men det beror ju på vad man jämför med.
Vad tycker du själv?

Jag tycker att du är jättesympatisk också. :)
-Innehar F-skattsedel-

popedh

Re: komp

Inläggav popedh » 2006-03-03 14:43

Haakan_W skrev:
popedh skrev:

varför blir det mer dist då?

Bricklimiters skär av topparna... man brukar skära väck mellan 6 och 7 db... 4 vore perfekt;) men gör vi det tycker skivbolagen att det låter för lågt.... alla borde komma överens å köra en lägre nivå...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-03 14:46

Jag tycker den okomprimerade versionen låter renare och intimare,
den komprimerade versionen låter mer påträngande och vassare, frånsett att den naturligtvis låter högre.
Senast redigerad av paa 2006-03-03 14:46, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-03 14:46

vad är en bricklimiter? alltså om det inte är micen eller systemet som distar är det väl nånting annat som ska fixas? inte fasen ska man väl skära bort dynamiken? det är ju halva grejen med bra inspelningar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-03 14:48

Jo, men varför blir det dist om man inte skär topparna... var skapas distern? Vilken utrustning klarar inte av signalen?

/Magnus

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-03-03 14:52

Av ren nyfikenhet - du arbetar alltså i produktionsledet, popedh? Med inspelning och/eller mastering? Jag frågar delvis för att LTS initierat en debatt om mastering och den generella ljudkvaliteten på dagens fonogram och alla verkar skylla på alla. Skivbolagen vill t ex inte diskutera mastering för att de inte har tid eller tillräcklig kunskap - men ändå kräver de högre medelnivå, menar du? När vi hade paneldebatt om de här frågorna skylldes det mest på musikerna, som ska vara de som driver på för att ligga högst.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-03-03 14:53, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

popedh

va??

Inläggav popedh » 2006-03-03 14:53

Kaffekoppen skrev:Jo, men varför blir det dist om man inte skär topparna... var skapas distern? Vilken utrustning klarar inte av signalen?

/Magnus

Hur menar du nu?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-03 14:53

popedh skrev:
Vi bara skakar på huvet här.... va pratar du om? sparsamt komprimerat????

Har du nånsin överhuvud taget testat en kompressor....
Du är en av de mest osympatiska personer jag någonsin pratat med...

Popedh. Även om du tycker så, är det fullständigt onödigt att skriva en så nedlåtande kommentar. Vad hade du tänkt dig uppnå med den? M. har uppfattat spåret som sparsamt komprimerat. Och det kanske det är jämfört med mycket som ges ut idag (har inte lyssnar själv ännu). Eller så är det kraftigt komprimerat men gjort med sådan kvalitet att det inte uppfattas så.

Det vore mycket bättre om du svarade i sak och inte med lågstående tillmälen.

/ B

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-03 14:56

popedh!

Tänk på att det inte är några ljudtekniker du spelar för nu! Jag blir helt
snurrig när det inte är bara kompressorernas effekt man får utvärdera,
utan en massa annat också - exempelvis reverb. Dessutom åker volymen
upp och ner hela tiden, ganska rejält på slutet... Nog jämför väl du på
samma volym när du själv utvärderar hur någon apparat påverkar ljudet?!

Bra initiativ dock.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-03 15:04

Att volymen åker upp och ner har väl med komprimeringen att göra, väl? Dvs ju högre kompression ju högre medelnivå under förutsättning att topparna ligger på samma nivå? Har jag förstått det rätt?

I så fall skulle det vara intressant att höra materialet viktat så de upplevelsemässigt har samma nivå. Fast är kanske svårt att få till?

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi