Oscars India Pale samt Bedarö Bitter på Rover blev det igår, tillika skämt och gamman i vänners goda lag.
Vill bara klargöra min utgångspunkt litet. Jag har inte varit med på någon F/E-lyssning, utan bara läst mig till hur det kan tänkas fungera. När man hör det förklaras låter det ju ganska konstigt först, men när jag klurade litet så verkade det helt logiskt, och - i mitt tycke - snudd på genialt.
Med tanke på min enbart teoretiska syn på F/E välkomnar jag givetvis en diskussion, och har inga problem att ta till mig den kritik som till exempel Bill50x och Flint har framfört. Allt som tvingar mig att tänka till och att formulera vad jag tror är av godo.
Men, när kritiken går ut på att JohanLindroos, Svante och Kaffekoppen är partiska och inte går att lita på, när man hänvisar till HiFi-pressen, till vad apparater kostar, och skriver saker som
"resultaten anser jag rent tala för sin orimlighet"
"totalt orimliga resultat "
"dessutom skall testen undersökas av tekniskt kompetenta samt totalt opartiskt EJ inblandade i föreningen LTS eller liknande grupperingar.."
"Att testmetoden är sjuk står utom alla tvivel"
"men läs listan och använd för sjutton nu cellerna och logiken enbart"
"denna metod som nu används är INTE korrekt oavsett vad. SÅ rent orimliga resultat KAN bara inte mina hjärnceller få ihop till att vara trovärdigt.. "
"jag anser verkligen FE testen orimlig i sina resultat. Jag anser den ej undersökt av opartiska på opartisk plats.."
"En suspekt förening av folk som inte klarar att umgås med andra än sina likar..."
"metoden påvisar över tid att den ger orimliga svar"
så vill jag helt enkelt ha mer kött på benen.
För att behjälpa det radar jag nu upp ett antal påståenden som man kan hålla med om eller inte, så kanske jag lättare kan förstå var vi tappar varandra.
1. F/E-lyssning är en metod som är till för att undersöka hur mycket en enskild komponent färgar inkommande signal.
2. "färgning" betyder att komponenten hörbart förändrar insignalen på något sätt (linjär förändring av nivån borträknat - duh).
3. F/E-lyssning kan detektera mycket små färgningar hos en komponent.
4. Ett konstaterande att en komponent inte färgar betyder att man inte kunde detektera någon färgning vid aktuellt lyssningstillfälle.
5. Huruvida en komponent färgar eller ej har ingenting med pris, märke, tillverkningsår eller hur den har recenserats i pressen att göra.
6. Huruvida en komponent färgar eller ej har inget att göra med hur en godtycklig musiklyssnare uppfattar att komponenten låter i en godtycklig anläggning.