F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-16 09:38

Kaffekoppen skrev:LTS testningar är dock mycket omfattande, men det är fortfarande enstaka apparater som testas.

Men resultaten är orimliga! :lol:

Kul att se att fler fått upp ögonen för orimligheten i att en dvd (cd?)+dvd-spelare som anses spela korrekt automatiskt skulle medföra att dvd-skivan duger som utslaggivare för alla spelare. Som Kaffekoppen nämnt och jag innan dess, Muse-spelaren blir en referens, inte mer.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-03-16 09:48

Oscars India Pale samt Bedarö Bitter på Rover blev det igår, tillika skämt och gamman i vänners goda lag. :)

Vill bara klargöra min utgångspunkt litet. Jag har inte varit med på någon F/E-lyssning, utan bara läst mig till hur det kan tänkas fungera. När man hör det förklaras låter det ju ganska konstigt först, men när jag klurade litet så verkade det helt logiskt, och - i mitt tycke - snudd på genialt.

Med tanke på min enbart teoretiska syn på F/E välkomnar jag givetvis en diskussion, och har inga problem att ta till mig den kritik som till exempel Bill50x och Flint har framfört. Allt som tvingar mig att tänka till och att formulera vad jag tror är av godo.

Men, när kritiken går ut på att JohanLindroos, Svante och Kaffekoppen är partiska och inte går att lita på, när man hänvisar till HiFi-pressen, till vad apparater kostar, och skriver saker som

"resultaten anser jag rent tala för sin orimlighet"
"totalt orimliga resultat "
"dessutom skall testen undersökas av tekniskt kompetenta samt totalt opartiskt EJ inblandade i föreningen LTS eller liknande grupperingar.."
"Att testmetoden är sjuk står utom alla tvivel"
"men läs listan och använd för sjutton nu cellerna och logiken enbart"
"denna metod som nu används är INTE korrekt oavsett vad. SÅ rent orimliga resultat KAN bara inte mina hjärnceller få ihop till att vara trovärdigt.. "
"jag anser verkligen FE testen orimlig i sina resultat. Jag anser den ej undersökt av opartiska på opartisk plats.."
"En suspekt förening av folk som inte klarar att umgås med andra än sina likar..."
"metoden påvisar över tid att den ger orimliga svar"

så vill jag helt enkelt ha mer kött på benen.

För att behjälpa det radar jag nu upp ett antal påståenden som man kan hålla med om eller inte, så kanske jag lättare kan förstå var vi tappar varandra.

1. F/E-lyssning är en metod som är till för att undersöka hur mycket en enskild komponent färgar inkommande signal.
2. "färgning" betyder att komponenten hörbart förändrar insignalen på något sätt (linjär förändring av nivån borträknat - duh).
3. F/E-lyssning kan detektera mycket små färgningar hos en komponent.
4. Ett konstaterande att en komponent inte färgar betyder att man inte kunde detektera någon färgning vid aktuellt lyssningstillfälle.
5. Huruvida en komponent färgar eller ej har ingenting med pris, märke, tillverkningsår eller hur den har recenserats i pressen att göra.
6. Huruvida en komponent färgar eller ej har inget att göra med hur en godtycklig musiklyssnare uppfattar att komponenten låter i en godtycklig anläggning.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-03-16 10:04

Kaffekoppen skrev:
Men visst finns det alltid en förklaring till hur ljud upplevs och den återfinns i frekvensgången och energikurvan på ett eller annat sätt.

Fysiologisk och kognitiv psykologi borde vara ett minst lika viktigt område som det tekniska när det gäller hur ljud upplevs.

Jag menar, hela denna tråd är väl ett tecken på det.... :roll: :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 10:10

Oscars India Pale samt Bedarö Bitter på Rover blev det igår, tillika skämt och gamman i vänners goda lag.

Vill bara klargöra min utgångspunkt litet. Jag har inte varit med på någon F/E-lyssning, utan bara läst mig till hur det kan tänkas fungera. När man hör det förklaras låter det ju ganska konstigt först, men när jag klurade litet så verkade det helt logiskt, och - i mitt tycke - snudd på genialt.

Med tanke på min enbart teoretiska syn på F/E välkomnar jag givetvis en diskussion, och har inga problem att ta till mig den kritik som till exempel Bill50x och Flint har framfört. Allt som tvingar mig att tänka till och att formulera vad jag tror är av godo.

Men, när kritiken går ut på att JohanLindroos, Svante och Kaffekoppen är partiska och inte går att lita på, när man hänvisar till HiFi-pressen, till vad apparater kostar, och skriver saker som

"resultaten anser jag rent tala för sin orimlighet"
"totalt orimliga resultat "
"dessutom skall testen undersökas av tekniskt kompetenta samt totalt opartiskt EJ inblandade i föreningen LTS eller liknande grupperingar.."
"Att testmetoden är sjuk står utom alla tvivel"
"men läs listan och använd för sjutton nu cellerna och logiken enbart"
"denna metod som nu används är INTE korrekt oavsett vad. SÅ rent orimliga resultat KAN bara inte mina hjärnceller få ihop till att vara trovärdigt.. "
"jag anser verkligen FE testen orimlig i sina resultat. Jag anser den ej undersökt av opartiska på opartisk plats.."
"En suspekt förening av folk som inte klarar att umgås med andra än sina likar..."
"metoden påvisar över tid att den ger orimliga svar"

så vill jag helt enkelt ha mer kött på benen.

För att behjälpa det radar jag nu upp ett antal påståenden som man kan hålla med om eller inte, så kanske jag lättare kan förstå var vi tappar varandra.

1. F/E-lyssning är en metod som är till för att undersöka hur mycket en enskild komponent färgar inkommande signal.
2. "färgning" betyder att komponenten hörbart förändrar insignalen på något sätt (linjär förändring av nivån borträknat - duh).
3. F/E-lyssning kan detektera mycket små färgningar hos en komponent.
4. Ett konstaterande att en komponent inte färgar betyder att man inte kunde detektera någon färgning vid aktuellt lyssningstillfälle.
5. Huruvida en komponent färgar eller ej har ingenting med pris, märke, tillverkningsår eller hur den har recenserats i pressen att göra.
6. Huruvida en komponent färgar eller ej har inget att göra med hur en godtycklig musiklyssnare uppfattar att komponenten låter i en godtycklig anläggning.

Det håller jag med om att testen verkar vara bra.
Det finns svagheter bara som borde förbättras för att perfektionen skall uppnås.
Tex. om man testar Krell kommer den sannolikt att anses färgad eftersom de bygger ljudet inte för betongråa svenskar utan för att många gillar ljudet med lite x-tra tryck i basen. Detta kommer att detekteras och skrivas av som avvikelse. Då tror mångfalden av hifitokar att Krell är sämre en Denon 2105. :(

Då borde man ge utrymme för att poängtera detta så missförstånd inte gör att det uppstår verbal misshandel i och på olika forum :roll:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 10:15

phloam skrev:Fysiologisk och kognitiv psykologi borde vara ett minst lika viktigt område som det tekniska när det gäller hur ljud upplevs.

Instämmer.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-16 10:18

meanmachine skrev:Det håller jag med om att testen verkar vara bra.
Det finns svagheter bara som borde förbättras för att perfektionen skall uppnås.
Tex. om man testar Krell kommer den sannolikt att anses färgad eftersom de bygger ljudet inte för betongråa svenskar utan för att många gillar ljudet med lite x-tra tryck i basen. Detta kommer att detekteras och skrivas av som avvikelse. Då tror mångfalden av hifitokar att Krell är sämre en Denon 2105. :(

Då borde man ge utrymme för att poängtera detta så missförstånd inte gör att det uppstår verbal misshandel i och på olika forum :roll:

På vilket sätt förbättras testet genom att göras om så att det inte detekterar färgning? Ska produkter som Krell vara undantaget pga sitt pris och sin anpassning till amerikanska hem? Varför är det ett problem att "mångfalden av hifitokar" skulle tro att Krell är sämre än Denon 2105? Den är ju isf de facto sämre ur färgningsynpunkt, speciellt i svenska hem. Börja skilja på F/E-test och ljudideal meanmachine, det är meningslöst att diskutera annars. Dina preferenser med "tryck i basen" har inget med F/E att göra. Testet kan förbättras, verkligen, men det vore förändringar för att säkrare kunna urskilja och statistiskt bevisa färgning, inte för att släppa igenom produkter med rätt pris, oavsettt högt eller lågt. Om man rekommenderar en produkt utifrån att den är ofärgande, varför skulle det vara fel?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-16 10:21

meanmachine

Tex. om man testar Krell kommer den sannolikt att anses färgad eftersom de bygger ljudet inte för betongråa svenskar utan för att många gillar ljudet med lite x-tra tryck i basen. Detta kommer att detekteras och skrivas av som avvikelse. Då tror mångfalden av hifitokar att Krell är sämre en Denon 2105.

Ponera nu att båda stegen i ditt exempel har noll distortion. Det enda som skiljer dom är frekvensgången dvs. Denon är linjär och Krell har en bashöjning..

Om man är ute efter en förstärkare så ÄR ju Krellen ett sämre alternativ..

Om man är ute efter en förtärkare OCH en equalizer... ja då kan Krellen tänkas vara ett bättre alternativ.

Kan ju vara ide att färga ljudet i en EQ då i stället för i en förstärkare.

Eller?

/Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 10:27

Börja skilja på F/E-test och ljudideal

Mannen det är detta som är problemet. De flesta av de som läser´och hör om vad LTS håller på med kammar noll vilkeg skapar grogrund för verbala påhopp. Lite som att hur många av Black Armys medlemma vet nått eg om hockey.
Detta är min tråd och jag vill ha fram de svaren jag behöver inte frälsning. :wink:

LTS borde vara tydligare och klargöra mer med bättre info för att slippa en massa missinfo.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 10:30

phloam skrev:
Kaffekoppen skrev:
Men visst finns det alltid en förklaring till hur ljud upplevs och den återfinns i frekvensgången och energikurvan på ett eller annat sätt.

Fysiologisk och kognitiv psykologi borde vara ett minst lika viktigt område som det tekniska när det gäller hur ljud upplevs.

Det är nog svårt att inte hålla med om. Under test gäller det därför att skapa så neutrala förutsättningar som möjligt. LTS har nyligen haft ett mindre lyckat test eftersom procesen stördes av omständigheter som inte hade med själva lyssnandet att göra. Det gäller att vara medveten om det och ta konsekvenserna av det.

Jag tror många har större behållenhet av ljudåtergivning när man mår bra än när man är pessimistisk, när man kan koppla av kontra när man är stressad. Det gör också att testresultat är applicerbart på testtillfället och det står var och en fritt att dra sina slutsatser på hur det kan överrensstämma med sin egen verklighet. Ingen testmetod är så universell att den ersätter det egna arbetet att söka svar.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-03-16 10:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-16 10:30

Meanmachine,

Krell-steg har inte någon bashöjning, utgångsimpedansen liksom distorsionen är ofta hyfsat låg, varför färgningen i nämda register sannolikt är försumbar eller liten.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 10:32

Ponera nu att båda stegen i ditt exempel har noll distortion. Det enda som skiljer dom är frekvensgången dvs. Denon är linjär och Krell har en bashöjning..

Om man är ute efter en förtärkare OCH en equalizer... ja då kan Krellen tänkas vara ett bättre alternativ.

Kan ju vara ide att färga ljudet i en EQ då i stället för i en förstärkare

Vem kommer att orka driva mina QLN signatur med adekvat resultat :?:
Sen visar du på att du inte heller förstått eftersom tidigare i tråden framkom det att försteget i 2105 var bra. :roll:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-16 10:35

meanmachine skrev:

Kan ju vara ide att färga ljudet i en EQ då i stället för i en förstärkare

Vem kommer att orka driva mina QLN signatur med adekvat resultat :?:
Sen visar du på att du inte heller förstått eftersom tidigare i tråden framkom det att försteget i 2105 var bra. :roll:

Suck! Jag förstår alldeles utmärkt tack men du missade poängen totalt.

Läs posten igen och tänk lite är du bussig..

/Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 10:35

Meanmachine,

Krell-steg har inte någon bashöjning, utgångsimpedansen liksom distorsionen är ofta hyfsat låg, varför färgningen i nämda register sannolikt är försumbar eller liten.

Det kan du nog bättre än jag så böjer mig där men tog detta som exempel eftersom Krell brukar komma på tal som en apparat som inte skall kunna klara av F/E på grund av dennes konstruktion vilket då också tydligen är fel :) Blir bara bättre ock bättre detta.

En del här är verkligen kunniga roligt.

Tips till LTS.
Martin Lutter sade:
fritt citerat
Teologsnacket stannar mellan oss teologer när vi talar till folket skall vi göra detta på en 12-årings nivå.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 10:39

Jovisst.
Men isolera inte steget bara. Hur många högtalare har en rak frekvenslinje? den rullar av från säg 50Hz med 3dB till 40Hz om jag höjer basen 3dB då så blir linjen rak ända till 40Hz vliket är bättre ?

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 10:40

meanmachine skrev:Tips till LTS.
Martin Lutter sade:
fritt citerat
Teologsnacket stannar mellan oss teologer när vi talar till folket skall vi göra detta på en 12-årings nivå.

Vill du ha betalt igen nu? :)

Du berör ett ämne som ofta debatteras inom föreningen. Vi har måga medlemmar som inte alltid kan tillgodogöra sig de ibland väldigt tekniska förklaringarna, samtidigt som andra inte nöjjer sig med förenklingar eftersom det inte ger tillräcklig information. Vi brottas konstant med det.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-03-16 10:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-16 10:40

meanmachine skrev:
Börja skilja på F/E-test och ljudideal

Mannen det är detta som är problemet. De flesta av de som läser´och hör om vad LTS håller på med kammar noll vilkeg skapar grogrund för verbala påhopp. Lite som att hur många av Black Armys medlemma vet nått eg om hockey.
Detta är min tråd och jag vill ha fram de svaren jag behöver inte frälsning. :wink:

LTS borde vara tydligare och klargöra mer med bättre info för att slippa en massa missinfo.

Vet inte om jag tolkar ditt inlägg korrekt men..

Jag anser nog att det är upp till folk själva att tänka till lite mer och spekulera lite mindre. Jag har aldrig haft problem med att förstå det LTS håller på med. Just inom hifi hobbyn så finns det många tomtar som tycker och skrålar utan att ha en aning om vad dom pratar om. Detta är något som tydliggjörs med jämna mellanrum även här på faktiskt..

/Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 10:41

:)
kontonummer 85445-6554-6565

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-16 10:43

meanmachine skrev:Vem kommer att orka driva mina QLN signatur med adekvat resultat :?:

Du svarade inte på en enda av frågorna. Det enda du sa var att problemet är att folk är för dumma för att fatta, rätt så bra observation.

Vad menar du med adekvat resultat? Att du kan spela högt? Det är trots allt stor skillnad på effekt och det fattar vilken idiot som helst. Det har fortfarande inget med färgning att göra. Intressant är dock hur effektförstärkaren hanterar svåra laster, dvs felkonstruerade högtalare.
/J

Cygnus resurectum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 10:44

meanmachine skrev::)
kontonummer 85445-6554-6565
:)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 10:44

Piotr skrev:Jag anser nog att det är upp till folk själva att tänka till lite mer och spekulera lite mindre. Jag har aldrig haft problem med att förstå det LTS håller på med. Just inom hifi hobbyn så finns det många tomtar som tycker och skrålar utan att ha en aning om vad dom pratar om. Detta är något som tydliggjörs med jämna mellanrum även här på faktiskt..

/Peter

Hur ser du på din egen roll i det sammanhanget.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-16 10:45

meanmachine skrev:

Jovisst.
Men isolera inte steget bara. Hur många högtalare har en rak frekvenslinje? den rullar av från säg 50Hz med 3dB till 40Hz om jag höjer basen 3dB då så blir linjen rak ända till 40Hz vliket är bättre ?

Varför inte satsa på en högtalare med bättre prestanda istället för att kompensera fel med fel? Det är självklart upp till var och en om man vill bygga sin anläggning så men det finns alternativ till denna aproach. Upp ur gungflyn kamrater. :)

Som sagt jag anser det vara vettigare att konstruera bashögtalaren med önskvärd frekvensgång alternativt korrigera för avvikelser med en EQ.

/Peter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 10:48

Vad menar du med adekvat resultat? Att du kan spela högt? Det är trots allt stor skillnad på effekt och det fattar vilken idiot som helst.

Gör dom :!: . Inte så många skulle jag tro.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 10:50

Varför inte satsa på en högtalare med bättre prestanda istället för att kompensera fel med fel? Det är självklart upp till var och en om man vill bygga sin anläggning så men det finns alternativ till denna aproach. Upp ur gungflyn kamrater.

Som sagt jag anser det vara vettigare att konstruera bashögtalaren med önskvärd frekvensgång alternativt korrigera för avvikelser med en EQ.

Men alla kan inte ha Klipschhorn hemma :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-16 10:50

Flint skrev:
Piotr skrev:Jag anser nog att det är upp till folk själva att tänka till lite mer och spekulera lite mindre. Jag har aldrig haft problem med att förstå det LTS håller på med. Just inom hifi hobbyn så finns det många tomtar som tycker och skrålar utan att ha en aning om vad dom pratar om. Detta är något som tydliggjörs med jämna mellanrum även här på faktiskt..

/Peter

Hur ser du på din egen roll i det sammanhanget.

Lust att precisera frågan trollgubbe?

/Peter

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-16 10:52

meanmachine skrev:
Vad menar du med adekvat resultat? Att du kan spela högt? Det är trots allt stor skillnad på effekt och det fattar vilken idiot som helst.

Gör dom :!: . Inte så många skulle jag tro.

Sant, idioter kollar inte på effekten när de köper slutsteg. Inte alls, inte en enda som endast kollar på effekten.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 10:52

Piotr
Om du inte förstår den frågan så förstår du nog inte preciseringen heller. Jag tar tillbaka den. Glöm det :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-16 10:54

Flint skrev:Piotr
Om du inte förstår den frågan så förstår du nog inte preciseringen heller. Jag drar tillbaka den. :)

Åh tack för förtroende trollgubbe! :)

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2007-03-16 10:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-16 10:54

meanmachine skrev:
Varför inte satsa på en högtalare med bättre prestanda istället för att kompensera fel med fel? Det är självklart upp till var och en om man vill bygga sin anläggning så men det finns alternativ till denna aproach. Upp ur gungflyn kamrater.

Men alla kan inte ha Klipschhorn hemma :wink:

Vad har nu Klipschhorn med rak frekvens att göra!? :wink:

Men de är ju lättdrivna i regel.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 10:55

På vilket sätt förbättras testet genom att göras om så att det inte detekterar färgning? Ska produkter som Krell vara undantaget pga sitt pris och sin anpassning till amerikanska hem?

Samma fråga olika namn.
En del bygger apparatur för ett visst sound och det är inte fel på prylarna för det. Men du kanske tillhör de som tror att färgning är ren dist på grund av att man inte kan bygga maskiner.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 10:56

Sant, idioter kollar inte på effekten när de köper slutsteg. Inte alls, inte en enda som endast kollar på effekten.

Är du dum eller försöker du ett tappert försök att pressa mig :wink:
tror på det senare.

7x100w eller krell 2x100w den första väger 10kg den andra 44kg men effekten är ju densamma :wink:

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi