Motkoppling - bra eller anus?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad anser DU om motkoppling?

Det är en förutsättning för välljud!
28
51%
Inge' bra. Zero feedback ska de' va'!
9
16%
Båda konstruktionsprinciperna har sina förtjänster (fegsvar... ;-) )
18
33%

Antal röster : 55

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-04 15:03

Panelguy skrev:Jaha, då är det väl kanske så att mitt "use-case" inte är så generellt som du tror :wink: . Jag vill inte göra om mina 3.7 utan är nöjd med hur de låter. Hade jag varit ute efter en extrem basknuff eller lågbas hade jag naturligtvis köpt något annat.

Fast om man föreslår att byta något bättre mot något sämre så är det svårt att få någon annan slutsats än att du vill ändra ljudet, och då du redan uteslutit att du vill ha andra former av gosig dist, så är små justeringar av frekvensgången högst rimligt att anta vara det du behöver. Du behöver inte se det som att göra om dem, du kan lika väl se det som att rumsanpassa dem. Det är inget som behöver bli något extremt för att man eqar något... man kan eq:a mindre än de normala rumsvariationerna är och likfullt få en, mycket svåridentifierad men dock, förbättring.

//Nattlord som ägt MG1.4 tidigare i 'karriären'
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-04 15:39

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Jaha, då är det väl kanske så att mitt "use-case" inte är så generellt som du tror :wink: . Jag vill inte göra om mina 3.7 utan är nöjd med hur de låter. Hade jag varit ute efter en extrem basknuff eller lågbas hade jag naturligtvis köpt något annat.

Fast om man föreslår att byta något bättre mot något sämre så är det svårt att få någon annan slutsats än att du vill ändra ljudet, och då du redan uteslutit att du vill ha andra former av gosig dist, så är små justeringar av frekvensgången högst rimligt att anta vara det du behöver. Du behöver inte se det som att göra om dem, du kan lika väl se det som att rumsanpassa dem. Det är inget som behöver bli något extremt för att man eqar något... man kan eq:a mindre än de normala rumsvariationerna är och likfullt få en, mycket svåridentifierad men dock, förbättring.

//Nattlord som ägt MG1.4 tidigare i 'karriären'

Okey, men om du menar att Pass`XA-steg skulle vara sämre än Bryston så är det ju trots allt många som föredrar XA framför Bryston tillsammans med Magneplanarer. Provade du inte några olika förstärkare när du hade 1.4? Har för mig att du själv nämnde Gamut som "en bra match" till någon högtalare nyligen vilket skulle indikera att du inte är helt främmande för matchning, men jag kan minnas fel.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-02-04 16:35

Panelguy skrev: "Felen"? Alla högtalare har en karaktär på ljudet, oavsett om vi pratar om Ino, Wilson eller Magnepan.

Högtalare?
Jag körde kartongvin, men det har lättat något i huvudet nu idag! :D
Borde nog ha testat dit high-end-vin istället. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-04 16:44

phon skrev:
Panelguy skrev: "Felen"? Alla högtalare har en karaktär på ljudet, oavsett om vi pratar om Ino, Wilson eller Magnepan.

Högtalare?
Jag körde kartongvin, men det har lättat något i huvudet nu idag! :D
Borde nog ha testat dit high-end-vin istället. :)

:D , om du vill kompensera det dåliga vita med ett dåligt rött rekommenderar jag "bräckt vin", dvs du blandar det vita med det röda. Det kan göra att de dåliga vinerna tar ut varandra :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-02-04 16:52

Det finns redan färdigt sånt, jag köpte en kartong rosé igår. :D
Har inte provat ännu om rosé är transparent. :?:

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-02-04 18:02

phon skrev:Det finns redan färdigt sånt, jag köpte en kartong rosé igår. :D
Har inte provat ännu om rosé är transparent. :?:

Vad fan hände med tråden? :lol:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-02-04 18:50

Tråden är ok, det är bara att man tappat den, härtappat alltså :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-02-04 20:41

petersteindl skrev:Tråden är ok, det är bara att man tappat den, härtappat alltså :)

Jag tror de tappat upp vin jag.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-02-04 22:47

Nu har jag tappat upp den där vita skiten igen, den är ju inte ett dugg transparent ... 8O 8O

Föregående

Återgå till Generellt om hifi