IngOehman skrev:Harryup skrev:Harryup skrev:
Vanlig parkett lagd på foammatta på gammal parkett. Har med tiden rört sig och är en aning ojämnt svajig. 70-talshus som för att få allt helt stumt skulle må bra av att förstärka golvbjälklaget. Ingen person som reagerat på att golvet rör på sig om man bara går som vanligt. Har flera gånger föreslagit att problemet kan vara typ vältande tankbil i rondell där flera fjädrar ihop med skvalpande bensin välter bilen. Och jag tror fortfarande det är så. I bilen så sektionerar man tanken och får bilen att inte välta och hos mig tar man bort en fjäder i foten och då funkar det.
/Harry Up
Men bäst lät det med en klick BlueTak mellan foten och högtalarlådan så en viss form av väldigt låg dämpning och nästintill stum klet gjorde susen.
Hävdar du nu att BlueTak har väldigt ”låg dämpning”?![]()
Hur förenar du i så fall det med påståendet om ”näst intill stum”?
Vad anser du att ord som dämpning och stum betyder egentligen?
Stum brukar betyda glappfri, resonansfri, icke-skramlig, oeftergivlig eller något liknande (det är inte en teknisk term). Man säger ibland styv och stum, och då anger ordet stum väl rimligen dämpad. Dämpning är däremot en teknisk term som betyder förlustbehäftad, dämpning mäts i ns/m och tro mig - materialet som används i BlueTak är MYCKET högdämpande!
Vh, iö
Jag tror det är en fråga om hur insatt man är i nomenklaturen snarare än någon skillnad i synen på hur naturen är beskaffad.
/DQ-20