spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav DQ-20 » 2019-11-04 14:26

IngOehman skrev:
Harryup skrev:
Harryup skrev:
Vanlig parkett lagd på foammatta på gammal parkett. Har med tiden rört sig och är en aning ojämnt svajig. 70-talshus som för att få allt helt stumt skulle må bra av att förstärka golvbjälklaget. Ingen person som reagerat på att golvet rör på sig om man bara går som vanligt. Har flera gånger föreslagit att problemet kan vara typ vältande tankbil i rondell där flera fjädrar ihop med skvalpande bensin välter bilen. Och jag tror fortfarande det är så. I bilen så sektionerar man tanken och får bilen att inte välta och hos mig tar man bort en fjäder i foten och då funkar det.

/Harry Up

Men bäst lät det med en klick BlueTak mellan foten och högtalarlådan så en viss form av väldigt låg dämpning och nästintill stum klet gjorde susen.

Hävdar du nu att BlueTak har väldigt ”låg dämpning”? :o

Hur förenar du i så fall det med påståendet om ”näst intill stum”?

Vad anser du att ord som dämpning och stum betyder egentligen?

Stum brukar betyda glappfri, resonansfri, icke-skramlig, oeftergivlig eller något liknande (det är inte en teknisk term). Man säger ibland styv och stum, och då anger ordet stum väl rimligen dämpad. Dämpning är däremot en teknisk term som betyder förlustbehäftad, dämpning mäts i ns/m och tro mig - materialet som används i BlueTak är MYCKET högdämpande!

Vh, iö

Jag tror det är en fråga om hur insatt man är i nomenklaturen snarare än någon skillnad i synen på hur naturen är beskaffad.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-11-04 14:48

DQ-20 skrev:Jag ser med spänning och tillförsikt fram mot den dag då någon gör slag i saken och går i Schopenhauers fortspår med verket "Mjukfoten som vilja och föreställning". Eller varför inte låta Nietzsche inspirera till "Bortom mjukt och hårt". Jag ser framför mig ett verk helt i klass med denna tråd som redan nu måste betraktas som en "Faktiskt-klassiker", androm till varnagel.

/DQ-20

Jag ser tvärtom den här tråden som lugn och sansad i sammanhanget, jämfört med t.ex Göran Rudlings tråd: "Öhman och mjuka fötter m.m."
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-11-04 15:31

I väntan på Mjukfoten...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-11-04 15:46

IngOehman skrev:Och det där med boxen... DIN totala oförmåga att tänka utanför den box av okunskap du satt upp är beklämmande att behöva se dig presentera!

Och till det arroganta beskyllningar från dig, riktad till dem som har kunskap och omdöme! 8O

Tänkte väl att du skulle reagera när jag spetsade till det lite ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-11-04 15:53

Du erkände just att du är ett troll.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-11-04 16:23

IngOehman skrev:Du erkände just att du är ett troll.

Okejrå...

/ B

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-11-04 18:29

IngOehman skrev:Inte för spårningsförmågan i ett rum där inte musiken spelas (så underlaget kan skaka av det skälet).

Är det tyst och vibrationsfritt i rummet så påverkas inte spårningsförmågan - oavsett människors övertygelse om motsatsen!

Kanske inte är omöjligt att det går att bygga en skivspelare där underlaget skulle kunna påverka "spårningen", trots att det är tyst och stilla i rummet. Ponera att spelarens lager/motor/drivning genererar vibrationer och i förlängningen resonanser som underlaget sen antingen förstärker eller dämpar, får hela spelaren att skaka och att sen pickupen av den anledningen får olika svårt att hänga kvar i spåret.

Men vem skulle väl vilja ha den skivspelaren att spela musik på? :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-11-04 19:15

Conan skrev:
IngOehman skrev:Inte för spårningsförmågan i ett rum där inte musiken spelas (så underlaget kan skaka av det skälet).

Är det tyst och vibrationsfritt i rummet så påverkas inte spårningsförmågan - oavsett människors övertygelse om motsatsen!

Kanske inte är omöjligt att det går att bygga en skivspelare där underlaget skulle kunna påverka "spårningen", trots att det är tyst och stilla i rummet. Ponera att spelarens lager/motor/drivning genererar vibrationer och i förlängningen resonanser som underlaget sen antingen förstärker eller dämpar, får hela spelaren att skaka och att sen pickupen av den anledningen får olika svårt att hänga kvar i spåret.

Jag är öppen för att det kan finnas andra förklaringsmodeller för det dåliga ljudet när spelaren stod på golvet. Det skulle vara intressant att höra vad som kan få en spelare att låta illa i kraftigt utstyrda passager på skivorna. Hos Jansson gissar jag att det handlade om överstyrning av ingången på receivern, mitt phonosteg kan dock lämna närmare 10 volt ut. Men det kan även ha varit underlaget, dvs Regahyllan med SD-fötter.
Fritt fram för er andra att spekulera i anledningen!

Självklart kan en anledning vara att några inställningar ändrat sig under transporten till Kungsholmen från Bromma, men att samma förändring skett åt andra hållet på vägen hem känns inte som en klockren förklaring...

/ B

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2019-11-04 19:36

Bill50x skrev:
Conan skrev:

Jag är öppen för att det kan finnas andra förklaringsmodeller för det dåliga ljudet när spelaren stod på golvet. Det skulle vara intressant att höra vad som kan få en spelare att låta illa i kraftigt utstyrda passager på skivorna. Hos Jansson gissar jag att det handlade om överstyrning av ingången på receivern, mitt phonosteg kan dock lämna närmare 10 volt ut. Men det kan även ha varit underlaget, dvs Regahyllan med SD-fötter.
Fritt fram för er andra att spekulera i anledningen!

Självklart kan en anledning vara att några inställningar ändrat sig under transporten till Kungsholmen från Bromma, men att samma förändring skett åt andra hållet på vägen hem känns inte som en klockren förklaring...

/ B

Jag minns inte med säkerhet, men jag har för mig att de där SD-fötterna jag hade mellan Rega-hyllan och glasskivan var avsedda att användas under apparater och inte högtalare.
För visst fanns det väl sådana att köpa förr?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2019-11-04 19:49

Jansson skrev:...
Jag minns inte med säkerhet, men jag har för mig att de där SD-fötterna jag hade mellan Rega-hyllan och glasskivan var avsedda att användas under apparater och inte högtalare.

Det finns fortfarande.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-11-05 00:07

STDI skrev:

Det finns fortfarande.

Jadå, de finns. Hos mig gör de nytta under brummande hårddiskar i dockan på skrivbordet och NAS'en i garderoben! För att inte tala om högtalarna på varsin sida om datorskärmen.

/ B

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2019-11-05 00:21

STDI skrev:

Det finns fortfarande.

Det beror på hur du definierar "finns". Det finns ju ute hos folk och även i vissa butiker. Men SD-fötter finns faktiskt inte alls längre. Sonic Design är nerlagt. Ägaren till Dynavoice och Fyndbörsen verkar tillverka någon typ av variant dock.

Själv köpte jag på mig rejält till butiken :D

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-11-05 00:26

Vinylcalle skrev:Det beror på hur du definierar "finns". Det finns ju ute hos folk och även i vissa butiker. Men SD-fötter finns faktiskt inte alls längre. Sonic Design är nerlagt. Ägaren till Dynavoice och Fyndbörsen verkar tillverka någon typ av variant dock.

Söker man på nätet hittar man följande:
http://www.sonicdesign.se/hemsida.html

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-05 09:35

IngOehman skrev:Du erkände just att du är ett troll.

Vh, iö

Man behöver inte gå igång på alla tolv cylindrar bara för att någon inte riktigt har koll på mekaniken.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2019-11-05 09:43

Vinylcalle skrev:
STDI skrev:

Det finns fortfarande.

Det beror på hur du definierar "finns". Det finns ju ute hos folk och även i vissa butiker. Men SD-fötter finns faktiskt inte alls längre. Sonic Design är nerlagt. Ägaren till Dynavoice och Fyndbörsen verkar tillverka någon typ av variant dock.

Mvh Carl

Jag tänkte på "finns att köpa". Därför kollade jag just på Rehifi.se och konstaterade att de fortfarande finns att köpa.
Även Hifikit har "standard Apparat" på lager.
Men det var ju inte bra om det är som du skriver: "Men SD-fötter finns faktiskt inte alls längre." Dvs inga påfyllningar av butikslager. Är det så?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2019-11-05 10:10

Bill50x skrev:
Vinylcalle skrev:Det beror på hur du definierar "finns". Det finns ju ute hos folk och även i vissa butiker. Men SD-fötter finns faktiskt inte alls längre. Sonic Design är nerlagt. Ägaren till Dynavoice och Fyndbörsen verkar tillverka någon typ av variant dock.

Men det företaget är sålt till Winn Scandinavia och på deras hemsida finns inga dämpkuddar när jag tittade senast.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-05 10:15

Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2019-11-05 10:55

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:

Men det företaget är sålt till Winn Scandinavia och på deras hemsida finns inga dämpkuddar när jag tittade senast.

SD-fötter säljs numera av BRL. Jag mailade winnsscandinavia och fick svar direkt.
https://www.brl.se/sv/varumarken/sonic-design.html

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-11-05 11:48

Winn Scandinavia äger bl.a BRL.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2019-11-05 11:50

paa skrev:Winn Scandinavia äger bl.a BRL.

Är de dom som tillverkar också?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-11-05 14:06

Hur dom bokför mellan sina företag och dotterbolag vet jag inte, men Winn Scandinavia köpte bl.a stansen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-11-05 14:13

paa skrev:Hur dom bokför mellan sina företag och dotterbolag vet jag inte, men Winn Scandinavia köpte bl.a stansen.

Så då är tillgången säkerställd (för att använda ett politiskt modeord)?

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-05 15:53

Bill50x skrev:
paa skrev:Hur dom bokför mellan sina företag och dotterbolag vet jag inte, men Winn Scandinavia köpte bl.a stansen.

"Bara" om man lyckats med kunskapsöverföringen också. Annars riskerar det att falla som ett korthus om något måste ändras i tillverkningskedjan någonstans.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-11-05 16:08

Så då kan man fråga sig, har Vinylcalle fått felaktiga uppgifter vad gäller ”Men SD-fötter finns faktiskt inte alls längre. Sonic Design är nerlagt”?

Ska de sälja fötterna under annat namn eller har den nuvarande ägaren lagt ner tillverkningen? Tycker en återförsäljare som Vinylcalle annars borde fått veta var och hur de köps in i framtiden.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2019-11-05 16:28

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:

"Bara" om man lyckats med kunskapsöverföringen också. Annars riskerar det att falla som ett korthus om något måste ändras i tillverkningskedjan någonstans.

Det behövs nog inte så mycket kunskapsöverföring om man bara har stansen eftersom råmaterialleverantören finns kvar.

https://www.christianberner.se/produkter/vibrationsteknik/vibrationsdampning-inom-bygg/sylomer-sr/

eller om man vill uppgradera
https://www.christianberner.se/produkter/vibrationsteknik/vibrationsdampning-inom-bygg/sylodyn/
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-05 16:31

idea skrev:
Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Så då är tillgången säkerställd (för att använda ett politiskt modeord)?

Det behövs nog inte så mycket kunskapsöverföring om man bara har stansen eftersom råmaterialleverantören finns kvar.

Nu tänkte du inte långt nog. Om råvaruleverantören ändrar sin tillverkning - finns det någon kvar kompetent nog att bedöma vilken materialvariant man skall stansa ur för vilken vikt... eller om man behöver leta ny råvaruleverantör? Annars kommer man ju kanske att börja sälja en produkt som ser rätt ut men som inte fungerar som avsett...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-11-05 16:44

Sonic hade specialpaket för t ex OA52, flera olika fötter i kombination. Är sådana paket ett minne blott nu? Isåfall gäller det att sitta på fötterna!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2019-11-05 16:45

Eftersom produkten är väldigt väldukomenterad och funnits under lång tid så är ju all materialdata känd vilket gör det enkelt att speca en likvärdig produkt.
Däremot kan det vara svårt att hitta en likvärdig produkt från någon annan tillverkare (vad jag vet) men det hade det ju varit oavsett om Sonic Design lagt ner eller inte.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2019-11-05 16:50

Är detta en helt unik produkt? Det innebär antingen att den inte behövs utanför Sverige, eller att ingen annan har fattat behovet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-05 17:19

idea skrev:Eftersom produkten är väldigt väldukomenterad och funnits under lång tid så är ju all materialdata känd vilket gör det enkelt att speca en likvärdig produkt.
Däremot kan det vara svårt att hitta en likvärdig produkt från någon annan tillverkare (vad jag vet) men det hade det ju varit oavsett om Sonic Design lagt ner eller inte.

Är den? Jag har då aldrig sett någon materialdata.... och har man bara sålt varunamnet och stamparna, så känner kanske inte de nya till några materialdata heller?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi