Utmaning till alla tvivlare och Icketvivlare....!!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-02-17 19:21

single_malt skrev:
AndreasArvidsson skrev:
sprudel skrev: Jag funderar: Vad spelar det för roll om någon suggererar sig till ett bättre ljud?
Om man skärper sin uppmärksamhet för att man är inställd på att nu skam ska det bli bra, so what? De hör ju bättre kan man säga och får därmed en större upplevelse.
Om en fådd (göteborska) fet kabel höjer tonusen hos lyssnaren så låter det ju bättre i dennes öron. För den personen är det kabeln som gör lyftet i ljudupplevelse.

Det spelar ingen roll över huvud taget. Iaf inte i negativ bemärkelse. Det har ju iof ingen påstått heller.
Observera att det som Ingvar pratar om är objektiva vetenskapliga slutsatser av studier. Hur du själv väljer att göra för att du skall få ut så mycket som möjligt är upp till dig. Ingen kan tala om för dig vad du föredrar.

Åter igen så pratar vi om skillnaden mellan objektivt och subjektivt :)

Påståenden om självbedrägeri tycker jag är ett negativt ställningstagande mot dom som väljer att använda tweaks för att förhöja sin musikupplevelse.

Självbedrägeri är nog ett uttryck som Andreas skulle dra sig för att använda, han gjorde det inte heller. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-02-17 19:26

Nä, men han påstod att ingen hade påstått att det spelade någon roll i negativ bemärkelse om nån suggererat sig till bättre ljud. Det höll jag inte med om, men som du påpekar så var det inte Andreas utan IÖ som använde ordet självbedrägeri :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-17 19:40

single_malt skrev:Påståenden om självbedrägeri tycker jag är ett negativt ställningstagande mot dom som väljer att använda tweaks för att förhöja sin musikupplevelse.

Vad är negativt med att kalla saker för sina rätta namn istället för att gömma det bakom flotta ord?

Vad föredrar du bättre?

lurendrejeri , svindel , kupp , köpenickiad , falsarium , skurkstreck , bluff , fusk , lura , svindleri , blå dunster , sken , skenbild , villa , illusion , humbug , förvillelse , bländverk , oråd , lögn , svekligt förfarande , föregivande , dubbelspel , falskhet , svek , bedrägligt förfarande , ruffel , skoj , oredlighet , falsifikat , barateri , underslev , förskingring , förfalskning , oegentligheter ?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-17 19:44

Fostex skrev:Det beror väl på, tillför "tweaket" ingenting annat än placebo håller jag med.
Om det däremot är färgande så tycker jag inte att lyssnaren (vem det än är) förhöjer sin musikupplevelse, då en musikupplevelse är en verklighetsskildring. :)

I beg to differ. Den häringa tråden verkar famla sig "framåt" på de
mest outgrundliga vägar å rännilar . . . typ. :evil: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-02-17 19:45

Nattlorden skrev:
single_malt skrev:Påståenden om självbedrägeri tycker jag är ett negativt ställningstagande mot dom som väljer att använda tweaks för att förhöja sin musikupplevelse.

Vad är negativt med att kalla saker för sina rätta namn istället för att gömma det bakom flotta ord?

Vad föredrar du bättre?

lurendrejeri , svindel , kupp , köpenickiad , falsarium , skurkstreck , bluff , fusk , lura , svindleri , blå dunster , sken , skenbild , villa , illusion , humbug , förvillelse , bländverk , oråd , lögn , svekligt förfarande , föregivande , dubbelspel , falskhet , svek , bedrägligt förfarande , ruffel , skoj , oredlighet , falsifikat , barateri , underslev , förskingring , förfalskning , oegentligheter ?

Hm, alltså om man använder tron på nad 208 eller en nätkabel från coconut för att förhöja upplevelser, vad är skillnaden? Varför är det ena självbedrägeri och inte det andra? Placeboeffekten är ju verksam i bägge fall.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-17 19:48

Du Skall Inte Tro! Du skall skaffa tekniskt bra produkter, skita i att tro något och bry dig om MUSIKEN istället för att sitta och tänka på vad dina prylar kanske gör med den.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-02-17 19:49

single_malt: Därför att Nad 208 är en dokumenterat bra återgivare av musik.

En kokoskabel är säkert lika fullgod för uppgiften, då den ju är en bit EKK av precis samma typ som används i många elinstallationer.

Att däremot hävda att den utmärker sig på alla möjliga sätt är värt att ifrågasätta (minst).
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-02-17 19:57

Nattlorden skrev:Du Skall Inte Tro! Du skall skaffa tekniskt bra produkter, skita i att tro något och bry dig om MUSIKEN istället för att sitta och tänka på vad dina prylar kanske gör med den.

Om vi ska ta dig till exempel så vet du ju vad du har för musikåtergivningsprylar. Då tror du automatiskt på dom också. Du har väl inte skaffat dom för att du inte tror att dom ska göra att du får en bra musikupplevelse? Placebo har ingenting med teknisk kvalitet att göra.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-02-17 20:06

single_malt skrev:Hm, alltså om man använder tron på nad 208 eller en nätkabel från coconut för att förhöja upplevelser, vad är skillnaden? Varför är det ena självbedrägeri och inte det andra? Placeboeffekten är ju verksam i bägge fall.

Fostex skrev:single_malt: Därför att Nad 208 är en dokumenterat bra återgivare av musik.

En kokoskabel är säkert lika fullgod för uppgiften, då den ju är en bit EKK av precis samma typ som används i många elinstallationer.

Att däremot hävda att den utmärker sig på alla möjliga sätt är värt att ifrågasätta (minst).

Jag håller med om att man ska ifrågasätta uppgifter men anser inte att en upplevelse skulle vara självbedrägeri bara för att den marknadsförs med argument som är pseudovetenskapliga.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-17 20:11

single_malt skrev:Om vi ska ta dig till exempel så vet du ju vad du har för musikåtergivningsprylar. Då tror du automatiskt på dom också. Du har väl inte skaffat dom för att du inte tror att dom ska göra att du får en bra musikupplevelse? Placebo har ingenting med teknisk kvalitet att göra.

Jag har skaffat dem för deras tekniska kvalitéer balanserat mot hur mycket pengar jag kunnat lägga på det.

Musikupplevelsen styr jag med vad jag väljer att spela, utrustningen skall bara hålla sig ur vägen för upplevelsen.

Tro gör man i kyrkan, om man är med i den och det är jag inte. Tro representerar den lägsta graden av vetande eller ett pinnhål under den lägsta formen av vetande.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-17 20:14

"dont believe anything you hear and only half of what you see" det vet ni väl...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av hm2 2014-02-17 20:16, redigerad totalt 1 gång.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-02-17 20:16

Nattlorden, du behöver filosofera lite mer så du får lite perspektiv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-17 20:22

single_malt skrev:Nattlorden, du behöver filosofera lite mer så du får lite perspektiv.

Oj, personangreppsdags? Nåväl, då får du väl lite svar på tal :
Min stortå har filosoferat mer än du kommer att klara av om du så blir 1000år. :wink:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-02-17 20:26

Nattlorden skrev:
single_malt skrev:Nattlorden, du behöver filosofera lite mer så du får lite perspektiv.

Min stortå har filosoferat mer än du kommer att klara av om du så blir 1000år. :wink:

8O
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-17 20:39

Patrick82 skrev:Jag har sett många proffs som sagt att de kommer vinna lätt i tävlingen, men sen låser allt sig och de presterar i nybörjarnivå. Det betyder inte att de är dåliga på sporten.

Det är samma med blindtestande, om de misslyckas betyder det inte att kablar är bluff. Det betyder bara att de inte kan prestera under press. Då kommer de lära sig att inte blindtesta mer. De kommer köpa mer kablar istället.

Ja INGEN presterar optimalt under press, och JA man kan träna upp färdigheten att prestera under press.
Bäst tränar man för det UTAN press! Låter konstigt men träna med press leder inte alls till samma resultat. Nej träning ska ske utan press!

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-02-17 20:44

Objektivisten skrev:
Nattlorden skrev:

8O

Nattlorden har fört bisarra resonemang tidigare för att senare hävda att det varit nåt sorts practical joke när situationen blivit ohållbar.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-17 20:51

jag tycker nattlorden för vettiga, nyktra resonemang.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-02-17 20:55

På utsagorna från kabel-fetischisterna verkar det som om skillnaderna mellan standardkabeln och en värstingsladd är typ lika stora som smakskillnaden mellan lättbira och kranvatten.

Skulle jag själv klara av att pricka in kranvatten mot lättbira i ett blindtest? Tror nog det...

Så varför "försvinner" skillnaden mellan just kablar av olika slag i kontrollerade blindtester? :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-17 21:01

sportbilsentusiasten skrev:Ja INGEN presterar optimalt under press, och JA man kan träna upp färdigheten att prestera under press.
...

Med all respekt sportis(nu är vi där igen var jag tänkt att skriva :wink:).
Vad har du för belägg för det fetade . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-02-17 21:03

hm2 skrev:jag tycker nattlorden för vettiga, nyktra resonemang.

Jag kan förstås ha missförstått Nattlorden(rätta mig isåfall) men hans resonemang ger mig intrycket av att han inte inser att man vid all lyssning till känd apparatur är under inverkan av förväntanseffekter. Det spelar ingen roll vilken kvalitet apparaterna eller om dom genomgått FE-test. Kunskapen om vad man lyssnar på för apparatur(tron på dess egenskaper) bidrar till Nattlordens och alla andras lyssningsupplevelse. Det handlar inte om religion utan om hur människor fungerar. Det föranledde min uppmaning om att filosofera lite.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-02-17 21:05

sportbilsentusiasten skrev:Nej träning ska ske utan press!

Bänkpress, militärpress, benpress då, va?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-02-17 21:21

stängd träning utan press, tv och framförallt massmedia.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-17 21:22

single_malt skrev:

Jag kan förstås ha missförstått Nattlorden(rätta mig isåfall) men hans resonemang ger mig intrycket av att han inte inser att man vid all lyssning till känd apparatur är under inverkan av förväntanseffekter. Det spelar ingen roll vilken kvalitet apparaterna eller om dom genomgått FE-test. Kunskapen om vad man lyssnar på för apparatur(tron på dess egenskaper) bidrar till Nattlordens och alla andras lyssningsupplevelse. Det handlar inte om religion utan om hur människor fungerar. Det föranledde min uppmaning om att filosofera lite.

ja det är ju det vi diskuterar här. vissa tycker att vissa kablar låter bättre när dom vet vilka kablar det är.

när folk gjort tester blint så låter allt likadant.

det här heter placebo, och det är även ett band som gör musik.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-17 21:23

Objektivisten skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Nej träning ska ske utan press!

Bänkpress, militärpress, benpress då, va?

sedelpress naturligtvis...

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-02-17 21:28

hm2 skrev:
single_malt skrev:

ja det är ju det vi diskuterar här. vissa tycker att vissa kablar låter bättre när dom vet vilka kablar det är.

Men du är med på att den effekten(placebo) påverkar upplevelsen även när man lyssnar på sin nad 208 med ekk-kablar hemma på kammaren?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-17 21:35

single_malt skrev:

Jo, jag inser det snarare till sådan grad att jag vet att jag inte skall lita på mig själv, utan att inköp bör ske på sundare premisser. Jag har också rattat eq "per öra" och sedan mätt upp hur jäkla snett det blev. Jag måste alltså bort ur bedömningen om det skall bli bra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-17 21:35

På torsdagkväll ska jag växla från Supra till Coconut igen, fullt medvetet och jag vill inte höra någon skillnad, ändå har jag gjort det varje gång hittills, utom den gången då jag inte lyssnade direkt. Då tänkte jag inte på om det skett någon förändring eller ej. Med tanke på att det alltid låtit bättre när jag bytt till Coconut, men aldrig sämre när jag bytt tillbaka till Supra så borde mitt ljud numera vara mycket bättre än någonsin tillförne, men det är, som ni förstår, inte möjligt. Något lurt är det. Innan lyssningstestet ska kabeln, än en gång, agera fotomodell. Kan det få den att prestera bättre månne?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-17 21:40

single_malt skrev:
hm2 skrev:
single_malt skrev:

Men du är med på att den effekten(placebo) påverkar upplevelsen även när man lyssnar på sin nad 208 med ekk-kablar hemma på kammaren?

ehh ja. om man vet vad som spelar så spelar det ingen som helst roll om det är bybees/schaktis/nadar/denons/pioneer dvd /transparent audiokablar, you name it.

men om man inte vet dvs, gör blindtester, då spelar ju inte det någon roll. för då är det ju bara det du hör/inte hör som spelar roll.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-17 21:41

hifikg skrev:På torsdagkväll ska jag växla från Supra till Coconut igen, fullt medvetet och jag vill inte höra någon skillnad, ändå har jag gjort det varje gång hittills, utom den gången då jag inte lyssnade direkt. Då tänkte jag inte på om det skett någon förändring eller ej. Med tanke på att det alltid låtit bättre när jag bytt till Coconut, men aldrig sämre när jag bytt tillbaka till Supra så borde mitt ljud numera vara mycket bättre än någonsin tillförne, men det är, som ni förstår, inte möjligt.

Jodå, det är visst möjligt!

Bild

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-17 21:41

Snart kommer IngOehman tillbaka med en 180 vändning efter att ha lyssnat på White Night Power, sen är det bara kablar som gäller för honom.
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi