Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:Kul att du vaknat Peternu kan du ju fortsätta att berätta om festen/träffen vi hade ett år innan denna du nu delgivit oss... Den med tre vise män under gröna skylten etc.
![]()
Mvh
Stefan
landa skrev:Hittade denna annons på blocket.
http://www.blocket.se/vi/21214602.htm?ca=10_s
En blaupunkt stereo som heter bremen. Något samband? Har för mig de ganska ofta döper sina modeller efter städer visserligen, men ändå...
petersteindl skrev:
Jag hade faktiskt Linn agenturen under 6 månader 1983, efter Glotta. En del tror att detta kan diskuteras men jag har ju faktiskt breven från Ivor himself. Ivor skickade sin Export Manager, Charlie Brennan till Stockholm för att ta reda på vilka dessa knäppgökar var d v s jag och min antagonist i detta ärende Göran Rudling. Efter att ha åkt som en skottspole mellan Östermalm och Kungsholmen skingrades dimman och det stod klart vem som vann och vi fick vår första leverans av Linnprodukter. Dessförinnan skulle man ha genomgått sedvanlig hjärnskrynkling i Scotland.
Goran_Rudling skrev:petersteindl skrev:
Jag hade faktiskt Linn agenturen under 6 månader 1983, efter Glotta. En del tror att detta kan diskuteras men jag har ju faktiskt breven från Ivor himself. Ivor skickade sin Export Manager, Charlie Brennan till Stockholm för att ta reda på vilka dessa knäppgökar var d v s jag och min antagonist i detta ärende Göran Rudling. Efter att ha åkt som en skottspole mellan Östermalm och Kungsholmen skingrades dimman och det stod klart vem som vann och vi fick vår första leverans av Linnprodukter. Dessförinnan skulle man ha genomgått sedvanlig hjärnskrynkling i Scotland.
Jag har blivit upplyst om att mitt namn nämns några gånger på faktiskt.se. Fantastiskt. Föga anade jag att jag uppenbarligen ritat in outplånliga uttryck i vissa personers minnen av vax.
Peter Steindl fd Bremen fd Hambug (möjligen ska det senare namnet ska ha två u) skriver länge och mycket om sina ”minnen” av kompisarna Thomas Alva Edison, Stig Carlsson och Elvis Presley. Men han utlämnar Jesus. Inte visste jag jag att Peter H var så gammal och hade ett så tydligt och klart minne. Men det kan ju hjälpas av moderna substanser.
Något som jag läste och som var substantiellt fel var Herr Humbugs orerande om Linnagenturen. Se ovan citat.
Jag kan inte förstå varför Herr Humbug pratar om Linnagenturen som om det skulle varit en merit utifall han hade innehaft den. Han tycker ju inte om Linn. Och Linn tycker inte om honom. Peter Humbug är ju mer förtjust i en skivspelare för ljudbögar byggd av riktiga bögar. Och Glotta blev av med agenturen sommaren 1981. Verkar som om det finns ett tomrum här i Peters minne.
Om jag ska vara lite tråkig kan jag korrigera några faktauppgifter. Jag hade Linnagenturen från den 7 januari 1982 (muntligt löfte av Ivor) till den 22 november 1993. Det är förvisso sant att Charlie Brennan var i Sverige en senvinter. Inte 1983 som Peter Humbug försöker påskina utan det var 1982. Charlie var här för att bekräfta den nya agenturen. Eftersom Peter Bremen, senare Steindl, uttryckt sitt intresse för att bli Linn agent var det viktigt för Charlie att avlägga en artighetsvisit. Det gjorde han också. Det är inte heller sant att Peter Bremen vann agenturen. Det var Peter Humbug som förlorade. En del av er kan säkert undra varför Herr Humbug förlorade. Herr Humbug som faktiskt varit bästis med Stig C och ätit fisk och också druckit VIN borde rimligen varit kvalificerad som Linn agent. Det berodde inte heller på Wille L eller på Peter Hs pojkrum. Utan alltihopa har sin förklaring i att när Linns doktorer skulle göra ”sedvanlig hjärnskrynkling i Scotland” på Peter Humbug hittade de inget att skrynkla. När jag var på besök så fann de en stor hjärna som de kunde krympa. Därför fick jag agenturen. Sen dess har jag haft en väsentligt mindre mössa och mina hatträkningar har minskat.
Jag har inte så många minnen av Herr Humbug. Det klaraste är när Peter Bremen, senare Steindl hela tiden Humbug, kliver in i min butik på Karlavägen och på ett hemligt sätt säger <i>”Jag har mött Jesus” och tittar på sitt speciella sätt nånstans i fjärran. Kunde inte låta bli att fråga ”Jesus! Fantastiskt! Träffade du honom i din butik? Och du, vad köpte han?” </i> Jag kan inte komma ihåg om svaret var vägghögtalare eller om det var högtalare man skulle fästa på kors. Men det hela hade nåt med spikar att göra. Något som Ingetvet Öhman skrivit kilometer om i sitt pojkrum. Spikarna alltså. Inte om Jesus.
Någon kan tycka att det jag skriver är elakt. Det kan jag förstå. Men jag tycker inte att Peter S är en obetydlig figur. Peter Humbug har gjort stora bidrag inom hi-fi industrin som man måste erkänna. Ingen annan har så tydligt som Peter H visat att man ska inte ”döma hunden efter håren”. Bara för att en högtalare ser ut som en pissmoj betyder inte att den låter skit. Man måste lyssna först. Inte F-E som Ingetvet Öhman tjatar om. Före – efter? Efter vadå? Efter man pinkat?
Till sist. Jag tror att du Peter har ett brev från Ivor. Det är skrivet på ett så tunt papper att man knappt tror det finns. Använd det brevet. Lägg nåt i det. Rulla ihop det. Tänd på. Efter några andetag tror jag att du kan skriva ned den där historien om Ivor, mig, Neil Armstrong och Bellman när vi var på månen och inte kunde hitta nåt ställe där vi kunde få fäste för spikfötterna. Och att vi ringde konserthuset och klagade på mickarna och att vi blev hjälpta av att vi hittade några franska kautschuk. Och att sen dess har Ingetvet Öhman omfamnat kautschukteorin. Det kan nog roa ett antal av de som läser detta forum.
Men Peter, var försiktig med substanserna. Se upp för det där ljusbruna. Akta dig för att flyga nära solen för vax smälter. Krama Öhman, det är inget fel med det. Många är såna i denna tid när garderober är en bristvara.
Och du, var varsam med sanningen. Den hinner upp dig vilket forum du än döljer dig på och vilket namn du än tar dig.
Vänligen,
Göran Rudling
Goran_Rudling skrev:Utan alltihopa har sin förklaring i att när Linns doktorer skulle göra ”sedvanlig hjärnskrynkling i Scotland” på Peter Humbug hittade de inget att skrynkla. När jag var på besök så fann de en stor hjärna som de kunde krympa. Därför fick jag agenturen. Sen dess har jag haft en väsentligt mindre mössa och mina hatträkningar har minskat.
Goran_Rudling skrev:...Men det hela hade nåt med spikar att göra. Något som Ingetvet Öhman skrivit kilometer om i sitt pojkrum. Spikarna alltså. Inte om Jesus.
Goran_Rudling skrev:... Bara för att en högtalare ser ut som en pissmoj betyder inte att den låter skit. Man måste lyssna först. Inte F-E som Ingetvet Öhman tjatar om. Före – efter? Efter vadå? Efter man pinkat?
Goran_Rudling skrev:...Och att sen dess har Ingetvet Öhman omfamnat kautschukteorin. Det kan nog roa ett antal av de som läser detta forum.
Goran_Rudling skrev:Men Peter, var försiktig med substanserna. Se upp för det där ljusbruna. Akta dig för att flyga nära solen för vax smälter. Krama Öhman, det är inget fel med det. Många är såna i denna tid när garderober är en bristvara.
Och du, var varsam med sanningen. Den hinner upp dig vilket forum du än döljer dig på och vilket namn du än tar dig.
Vänligen,
Göran Rudling
Morello skrev:Göran, det där var ett mycket märkligt och raljant inlägg - nästan liiite provokativt.
Morello skrev:Göran, det där var ett mycket märkligt och raljant inlägg - nästan liiite provokativt.
petersteindl skrev:Morello skrev:Göran, det där var ett mycket märkligt och raljant inlägg - nästan liiite provokativt.
Äh, Göran är sån.Göran är en kontroversiell person, men det är ju även jag
och jag tycker nog att även Ingvar är det
Jag kallades ju för cliff hanger av någon i början av denna tråd. Snart skall det bli klättra av
![]()
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Bill50x och 23 gäster