Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-04-10 21:42

Ola är en toppenkock, det där mumsiga i ugnen är en av mina favoritmiddagar. Minns när pappa gjorde sådant också. Kommer ihåg när en jag var en ung man. Tack Peter
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-04-10 22:30

det tror tusan att han övervakade köttet
så blodigt som det var var det ju högst troligt att köttbitarna skulle springa därifrån
Bild
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-04-10 23:36

Jäklar grabbar, ser gött ut... men ni borde faktiskt.se lägga ner blixten :-D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-04-11 00:04

Kul att du vaknat Peter :) nu kan du ju fortsätta att berätta om festen/träffen vi hade ett år innan denna du nu delgivit oss... Den med tre vise män under gröna skylten etc. :wink:

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-04-11 00:18

avr7000 skrev:Kul att du vaknat Peter :) nu kan du ju fortsätta att berätta om festen/träffen vi hade ett år innan denna du nu delgivit oss... Den med tre vise män under gröna skylten etc. :wink:

Mvh

Stefan

Hmm, Fort men fel, felar sig inte :) :lol: Detta var från samma tillfälle. Lördagen kommer inom kort med bilder d v s dagen efter föregående bildserie och med den bild som alla vill se. Jag håller på och fixar.

Jag tänkte pigga upp stämningen så här på en långfredag. Det tar tid att göra sådana inlägg. jag shoppar samtliga bilder.

Senaste träffen kommer senare och då får du se på gnistor :mrgreen:

MvH :)
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-04-11 00:44

Fina bilder och kul att se! :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-04-11 08:05

enklast är att lägga upp dom på photohinken då blir de automatiskt i en bra storlek
enklast är att ladda upp bilder med hjälp av ett tilläg i eldräven

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-04-16 21:57

Hittade denna annons på blocket.

http://www.blocket.se/vi/21214602.htm?ca=10_s

En blaupunkt stereo som heter bremen. Något samband? Har för mig de ganska ofta döper sina modeller efter städer visserligen, men ändå...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-04-16 23:12

landa skrev:Hittade denna annons på blocket.

http://www.blocket.se/vi/21214602.htm?ca=10_s

En blaupunkt stereo som heter bremen. Något samband? Har för mig de ganska ofta döper sina modeller efter städer visserligen, men ändå...

Hihi, vi associerade likadant! :-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-04-16 23:39

Farbror Ragnwald kommer in och ser att ni har det riktigt pysigt mysigt här i Peters hörna. :lol:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Goran_Rudling

Peter Steindl och verkligheten

Inläggav Goran_Rudling » 2009-06-08 02:18

petersteindl skrev:

Jag hade faktiskt Linn agenturen under 6 månader 1983, efter Glotta. En del tror att detta kan diskuteras men jag har ju faktiskt breven från Ivor himself. Ivor skickade sin Export Manager, Charlie Brennan till Stockholm för att ta reda på vilka dessa knäppgökar var d v s jag och min antagonist i detta ärende Göran Rudling. Efter att ha åkt som en skottspole mellan Östermalm och Kungsholmen skingrades dimman och det stod klart vem som vann och vi fick vår första leverans av Linnprodukter. Dessförinnan skulle man ha genomgått sedvanlig hjärnskrynkling i Scotland.

Jag har blivit upplyst om att mitt namn nämns några gånger på faktiskt.se. Fantastiskt. Föga anade jag att jag uppenbarligen ritat in outplånliga uttryck i vissa personers minnen av vax.

Peter Steindl fd Bremen fd Hambug (möjligen ska det senare namnet ska ha två u) skriver länge och mycket om sina ”minnen” av kompisarna Thomas Alva Edison, Stig Carlsson och Elvis Presley. Men han utlämnar Jesus. Inte visste jag jag att Peter H var så gammal och hade ett så tydligt och klart minne. Men det kan ju hjälpas av moderna substanser.

Något som jag läste och som var substantiellt fel var Herr Humbugs orerande om Linnagenturen. Se ovan citat.

Jag kan inte förstå varför Herr Humbug pratar om Linnagenturen som om det skulle varit en merit utifall han hade innehaft den. Han tycker ju inte om Linn. Och Linn tycker inte om honom. Peter Humbug är ju mer förtjust i en skivspelare för ljudbögar byggd av riktiga bögar. Och Glotta blev av med agenturen sommaren 1981. Verkar som om det finns ett tomrum här i Peters minne.

Om jag ska vara lite tråkig kan jag korrigera några faktauppgifter. Jag hade Linnagenturen från den 7 januari 1982 (muntligt löfte av Ivor) till den 22 november 1993. Det är förvisso sant att Charlie Brennan var i Sverige en senvinter. Inte 1983 som Peter Humbug försöker påskina utan det var 1982. Charlie var här för att bekräfta den nya agenturen. Eftersom Peter Bremen, senare Steindl, uttryckt sitt intresse för att bli Linn agent var det viktigt för Charlie att avlägga en artighetsvisit. Det gjorde han också. Det är inte heller sant att Peter Bremen vann agenturen. Det var Peter Humbug som förlorade. En del av er kan säkert undra varför Herr Humbug förlorade. Herr Humbug som faktiskt varit bästis med Stig C och ätit fisk och också druckit VIN borde rimligen varit kvalificerad som Linn agent. Det berodde inte heller på Wille L eller på Peter Hs pojkrum. Utan alltihopa har sin förklaring i att när Linns doktorer skulle göra ”sedvanlig hjärnskrynkling i Scotland” på Peter Humbug hittade de inget att skrynkla. När jag var på besök så fann de en stor hjärna som de kunde krympa. Därför fick jag agenturen. Sen dess har jag haft en väsentligt mindre mössa och mina hatträkningar har minskat.

Jag har inte så många minnen av Herr Humbug. Det klaraste är när Peter Bremen, senare Steindl hela tiden Humbug, kliver in i min butik på Karlavägen och på ett hemligt sätt säger <i>”Jag har mött Jesus” och tittar på sitt speciella sätt nånstans i fjärran. Kunde inte låta bli att fråga ”Jesus! Fantastiskt! Träffade du honom i din butik? Och du, vad köpte han?” </i> Jag kan inte komma ihåg om svaret var vägghögtalare eller om det var högtalare man skulle fästa på kors. Men det hela hade nåt med spikar att göra. Något som Ingetvet Öhman skrivit kilometer om i sitt pojkrum. Spikarna alltså. Inte om Jesus.

Någon kan tycka att det jag skriver är elakt. Det kan jag förstå. Men jag tycker inte att Peter S är en obetydlig figur. Peter Humbug har gjort stora bidrag inom hi-fi industrin som man måste erkänna. Ingen annan har så tydligt som Peter H visat att man ska inte ”döma hunden efter håren”. Bara för att en högtalare ser ut som en pissmoj betyder inte att den låter skit. Man måste lyssna först. Inte F-E som Ingetvet Öhman tjatar om. Före – efter? Efter vadå? Efter man pinkat?

Till sist. Jag tror att du Peter har ett brev från Ivor. Det är skrivet på ett så tunt papper att man knappt tror det finns. Använd det brevet. Lägg nåt i det. Rulla ihop det. Tänd på. Efter några andetag tror jag att du kan skriva ned den där historien om Ivor, mig, Neil Armstrong och Bellman när vi var på månen och inte kunde hitta nåt ställe där vi kunde få fäste för spikfötterna. Och att vi ringde konserthuset och klagade på mickarna och att vi blev hjälpta av att vi hittade några franska kautschuk. Och att sen dess har Ingetvet Öhman omfamnat kautschukteorin. Det kan nog roa ett antal av de som läser detta forum.

Men Peter, var försiktig med substanserna. Se upp för det där ljusbruna. Akta dig för att flyga nära solen för vax smälter. Krama Öhman, det är inget fel med det. Många är såna i denna tid när garderober är en bristvara.

Och du, var varsam med sanningen. Den hinner upp dig vilket forum du än döljer dig på och vilket namn du än tar dig.

Vänligen,

Göran Rudling

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Peter Steindl och verkligheten

Inläggav petersteindl » 2009-06-08 05:40

Goran_Rudling skrev:
petersteindl skrev:

Jag hade faktiskt Linn agenturen under 6 månader 1983, efter Glotta. En del tror att detta kan diskuteras men jag har ju faktiskt breven från Ivor himself. Ivor skickade sin Export Manager, Charlie Brennan till Stockholm för att ta reda på vilka dessa knäppgökar var d v s jag och min antagonist i detta ärende Göran Rudling. Efter att ha åkt som en skottspole mellan Östermalm och Kungsholmen skingrades dimman och det stod klart vem som vann och vi fick vår första leverans av Linnprodukter. Dessförinnan skulle man ha genomgått sedvanlig hjärnskrynkling i Scotland.

Jag har blivit upplyst om att mitt namn nämns några gånger på faktiskt.se. Fantastiskt. Föga anade jag att jag uppenbarligen ritat in outplånliga uttryck i vissa personers minnen av vax.

Peter Steindl fd Bremen fd Hambug (möjligen ska det senare namnet ska ha två u) skriver länge och mycket om sina ”minnen” av kompisarna Thomas Alva Edison, Stig Carlsson och Elvis Presley. Men han utlämnar Jesus. Inte visste jag jag att Peter H var så gammal och hade ett så tydligt och klart minne. Men det kan ju hjälpas av moderna substanser.

Något som jag läste och som var substantiellt fel var Herr Humbugs orerande om Linnagenturen. Se ovan citat.

Jag kan inte förstå varför Herr Humbug pratar om Linnagenturen som om det skulle varit en merit utifall han hade innehaft den. Han tycker ju inte om Linn. Och Linn tycker inte om honom. Peter Humbug är ju mer förtjust i en skivspelare för ljudbögar byggd av riktiga bögar. Och Glotta blev av med agenturen sommaren 1981. Verkar som om det finns ett tomrum här i Peters minne.

Om jag ska vara lite tråkig kan jag korrigera några faktauppgifter. Jag hade Linnagenturen från den 7 januari 1982 (muntligt löfte av Ivor) till den 22 november 1993. Det är förvisso sant att Charlie Brennan var i Sverige en senvinter. Inte 1983 som Peter Humbug försöker påskina utan det var 1982. Charlie var här för att bekräfta den nya agenturen. Eftersom Peter Bremen, senare Steindl, uttryckt sitt intresse för att bli Linn agent var det viktigt för Charlie att avlägga en artighetsvisit. Det gjorde han också. Det är inte heller sant att Peter Bremen vann agenturen. Det var Peter Humbug som förlorade. En del av er kan säkert undra varför Herr Humbug förlorade. Herr Humbug som faktiskt varit bästis med Stig C och ätit fisk och också druckit VIN borde rimligen varit kvalificerad som Linn agent. Det berodde inte heller på Wille L eller på Peter Hs pojkrum. Utan alltihopa har sin förklaring i att när Linns doktorer skulle göra ”sedvanlig hjärnskrynkling i Scotland” på Peter Humbug hittade de inget att skrynkla. När jag var på besök så fann de en stor hjärna som de kunde krympa. Därför fick jag agenturen. Sen dess har jag haft en väsentligt mindre mössa och mina hatträkningar har minskat.

Jag har inte så många minnen av Herr Humbug. Det klaraste är när Peter Bremen, senare Steindl hela tiden Humbug, kliver in i min butik på Karlavägen och på ett hemligt sätt säger <i>”Jag har mött Jesus” och tittar på sitt speciella sätt nånstans i fjärran. Kunde inte låta bli att fråga ”Jesus! Fantastiskt! Träffade du honom i din butik? Och du, vad köpte han?” </i> Jag kan inte komma ihåg om svaret var vägghögtalare eller om det var högtalare man skulle fästa på kors. Men det hela hade nåt med spikar att göra. Något som Ingetvet Öhman skrivit kilometer om i sitt pojkrum. Spikarna alltså. Inte om Jesus.

Någon kan tycka att det jag skriver är elakt. Det kan jag förstå. Men jag tycker inte att Peter S är en obetydlig figur. Peter Humbug har gjort stora bidrag inom hi-fi industrin som man måste erkänna. Ingen annan har så tydligt som Peter H visat att man ska inte ”döma hunden efter håren”. Bara för att en högtalare ser ut som en pissmoj betyder inte att den låter skit. Man måste lyssna först. Inte F-E som Ingetvet Öhman tjatar om. Före – efter? Efter vadå? Efter man pinkat?

Till sist. Jag tror att du Peter har ett brev från Ivor. Det är skrivet på ett så tunt papper att man knappt tror det finns. Använd det brevet. Lägg nåt i det. Rulla ihop det. Tänd på. Efter några andetag tror jag att du kan skriva ned den där historien om Ivor, mig, Neil Armstrong och Bellman när vi var på månen och inte kunde hitta nåt ställe där vi kunde få fäste för spikfötterna. Och att vi ringde konserthuset och klagade på mickarna och att vi blev hjälpta av att vi hittade några franska kautschuk. Och att sen dess har Ingetvet Öhman omfamnat kautschukteorin. Det kan nog roa ett antal av de som läser detta forum.

Men Peter, var försiktig med substanserna. Se upp för det där ljusbruna. Akta dig för att flyga nära solen för vax smälter. Krama Öhman, det är inget fel med det. Många är såna i denna tid när garderober är en bristvara.

Och du, var varsam med sanningen. Den hinner upp dig vilket forum du än döljer dig på och vilket namn du än tar dig.

Vänligen,

Göran Rudling

:D Aha, där är du ju. What took you so long? 8) Välkommen till Faktiskt Göran :) . Vad gör du nu för tiden? Har du nåt stort på G, förutom att skriva på faktiskt? Du skriver att du blivit upplyst. Jag kommer med mer godis angående Linn Bild Ja, det var kanske 1982 som Charlie Brennan besökte oss, eller var det redan 1981? Tack för korrigeringen :) så att tomrummet kan fyllas ut. Nu är det så här att jag faktiskt fick en sändning med Linns prylar till Ljudbutiken på Scheelegatan och då hade jag nämligen agenturen efter Glotta. Vi fick in fullt sortiment. Jag fick telex från Ivor där det stod: "People like Goran Rudling make me want to leave the audio bussiness." :lol: Min första tanke var, han kanske inte är så dum ändå den där Ivor :oops: Nåväl, tyvärr har jag inte telexet kvar :? men du var ju där och nosade. Denna Linnsändning fick jag efter det att Charlie hade besökt oss på Ljudbutiken och efter mitt besök i Scotland. Ja, Göran, du har helt rätt – min hjärna lyckades inte Ivor skrynkla och inte heller Bertil Alvings hjärna, men ävenså, just då var inte du aktuell. Därefter fixade du en Gyldene bönematta mot Glasgow :wink: Jag fick nytt telex från Ivor att jag snarast skulle upphöra med importen av Systemdek, annars skulle jag förlora Linnagenturen. Göran, kan du förklara för mig, varför skall jag släppa en agentur om jag inte hade Linn som agentur? Och om jag inte hade Linn som agentur, varför brydde sig Ivor om mig om du hade agenturen eller skulle få agenturen? Då skrev jag ett lagom undvikande svar till Ivor om att jag behövde en utfasningsperiod :roll: Det gillades inte riktigt av grabbarna i Scotland, men du var ju i stånd att slänga ut hela [s]skiten[/s] ditt gamla sortiment från din butik. Detta gillades bättre av grabbarna i Scotland. Nåväl, du fick då Linnagenturen, men historien hade kanske varit annorlunda om jag faktiskt hade släppt Systemdekagenturen. Du säger att du hade ett muntligt löfte. Tja, jag hade det skriftligt. Förresten, hade du inte ett muntligt löfte om att bli Export Sales Manager på Linn? Hur mycket var det löftet värt? Muntliga löften – har du inte lärt dig något i affärsvärlden? Come on, Göran.
Kommer du ihåg då jag sålde dina Gradopickuper. Klart bättre än Basic.

Här är en annan bild på pissmojen :D

Bild

Jo, en sak till; jag har inte skrivit något som jag inte kan stå för. Något misstag med årtal eller något annat må så vara, men jag kan ändock svara för mig. Jag värdesätter ditt goda råd; att vårda sanningen. Den är ju allestädes närvarande :)

Jo, en liten sak till; vad gäller Jesus, på detta forum är det inte tillåtet att skriva om religion. Då stängs tråden och det vore ju tråkigt. Hmm, Bild undrar om det är tillåtet att skriva om Linn?

Väl mött
Peter Steindl
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-06-08 07:17

Vad kul med en till färgstark profil på detta forum. Med dragning åt det poetiska hållet också... :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-06-08 08:51

Starkt av Peter S att svara så vänligt som han gör på det inlägget tycker jag och ett fantastiskt första inlägg på forumet av Göran R. Snacka om att lämna fina avtryck i världen. Ställa den enes bidrag på forumet mot den andres och fundera på vem som har tillfört något behövs nog inte.

Jag kom osökt in på den gamla devisen (om än modifierad till att passa i min hemtrakt):

"Varför låta folk tro att man är ett klappträ när man kan öppna munnen och undanröja alla tvivel"

PS. Ett minuspoäng till mig själv för att jag inte kunde låta bli att kommentera detta. Ett minus till för att det sker i Peters "egen" tråd.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-06-08 08:58

Goran_Rudling skrev:Utan alltihopa har sin förklaring i att när Linns doktorer skulle göra ”sedvanlig hjärnskrynkling i Scotland” på Peter Humbug hittade de inget att skrynkla. När jag var på besök så fann de en stor hjärna som de kunde krympa. Därför fick jag agenturen. Sen dess har jag haft en väsentligt mindre mössa och mina hatträkningar har minskat.

Detta kräver väl en förklaring. Vad menar du med " en stor hjärna som de kunde krympa" ?

Krymper Ivor hjärnor på försäljningskurserna i Scottland?

Att hatt-räkningarna blir lägre med en krymt hjärna är väl tämligen självklart- men jag antar att du (Göran) menar något annat i ditt inlägg. Har du kvar några kontakter med linn ? Anammar du fortfarande ljudfilosofin ? Har du ändrat åsikt? Det vore intressant med en kommentar.

I övrigt vore det mycket intressant med några utläggningar om vad som du anser vara väsentligt i ljudåtergivning- kanske en utveckling, förklaring av "tunedemmetoden" vore på sin plats?

V.h. Richard.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-06-08 09:22

Peter Humbug, Ingetvet Öhman, anspelningar på ljusbruna substanser och garderober...

Ptja...

Ett ganska mäktigt förstainlägg.

Välkommen!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-06-08 09:32

är det inte dags för bilderna nu peter?
dom som du gömde(jag har dom sparade på min disk)
fö den här rudling är han inlåst på samma anstalt som galningen från norge

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-06-08 09:34

Efter det där förstainlägget så är det väl ganska klart vem som missbrukar illegala substanser...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-08 10:25

probd & JanBanan: Vänligen skärp er.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-08 13:32

Goran_Rudling skrev:...Men det hela hade nåt med spikar att göra. Något som Ingetvet Öhman skrivit kilometer om i sitt pojkrum. Spikarna alltså. Inte om Jesus.

:)

Du är rolig.

Goran_Rudling skrev:... Bara för att en högtalare ser ut som en pissmoj betyder inte att den låter skit. Man måste lyssna först. Inte F-E som Ingetvet Öhman tjatar om. Före – efter? Efter vadå? Efter man pinkat?

Du får förstås leva vidare i dina illusioner. ;)

Men bara för protokollet vill jag påpeka att jag avråder å det bestäm-
daste från att tro på att man kan bilda sig förnuftiga och kompletta
uppfattningar om högtalare genom att göra F/E-lyssningar på dem.

Det vet ju redan alla som verkligen läst det jag skrivit och inte bara
gissar vildt...

Högtalare är ju inga transmissionslänkar - utan ljudfältsdekodrar.

Kort sagt: Man måste lyssna på dem. Helst dessutom i en miljö
som de är gjorda för att lyssnas på, och helst aldrig sida vid sida
mot en annan högtalare. Sådana A/B-jämförelser gör bara att
man fokuserar på ointressanta skillnader och inte det intres-
santa - nämligen vad respektive högtalares musikpresentation
som helhet erbjuder.

Detta är inga konstigheter och det är dessutom saker som jag
har skrivit om många gånger, och att du tror att jag har påstått
något helt annat är lite intressant. Jag undrar vad det beror på.

Goran_Rudling skrev:...Och att sen dess har Ingetvet Öhman omfamnat kautschukteorin. Det kan nog roa ett antal av de som läser detta forum.

Sedan dess?

Om du tror att jag har haft en positiv inställning till mjukfötter
sedan dess men inte dessförinnan, och om du tror att DU har
någon inblandning i att jag ogillar spikar som underlag för hög-
talare, så behöver du tona ned din uppfattning om din betyd-
else för mina ställningstagandet till olika fysikaliska fenomen. ;)

Nu vet jag ju inte om det är så jag skall tolka det du skriver,
men om du menade något annat så får du gärna klargöra det.

Jag har allltid placerat högtalare på mjukfötter (med alltid menar
jag all den tid jag ägnet mig åt att alls placera någonting under
högtalarna, det vill säga sedan 60-talet) och alltså adrig använt
spikfötter till högtalare, annat än för att verifiera vad de ställer
till med för musikåtergivningen.

Så, vad det är det för histora där tydligen Peter, konserthuset
och du är inblandade, som du (om jag tolkar dig rätt) tror har
något med MIN inställning till fysiken som bestämmer hur hög-
talare påverkas av sitt underlag? Ja, det får du gärna berätta
mera om. :)

Jag tror mig svagt känna igen det lilla du skrev där, och får en
svag dejavu (en känsla av att jag hört den historien förut, men
utan att minnas detaljerna), men påminn mig gärna! Det jag har
hört men inte minns i detalj är nog vad Peter berättat om isåfall.

Är nyfiken på din hstoria: Vad var det ni sysslade med egentligen
där i/på konserthuset?

Jag ifrågasätter alltså inte historian alls, men du kan ju vara bus-
sig att skippa gissningarna om eller hur den har med MIG att
göra (eller att den alls har något med mig att göra).

Goran_Rudling skrev:Men Peter, var försiktig med substanserna. Se upp för det där ljusbruna. Akta dig för att flyga nära solen för vax smälter. Krama Öhman, det är inget fel med det. Många är såna i denna tid när garderober är en bristvara.

Vänligen,

Göran Rudling

Det där sista tycker jag, i den mån jag förstod det, var mycket
bra skrivet. Menar att det är något som gäller generellt.

Tror att en del sanningar kommer att komma ikapp vissa, och
att de bäddat illa för det. Inga namn nämnda.

Känner mig dock rätt säker på att vissa sanningar ändå kommer
att förbli permanent ifrånsprungna av lögnerna. :( Vissa väljer ju
sina lögner väl. :(

Vissa lögner kan därför bara raderas genom att de som skapat
dem själv vill bli fria från dem.

Och alla människor med en ande och en själ har ju en inre verk-
lighet att hantera också, och Karma-lagen är svår att springa
ifrån... De enda som klarar det är nog de fullfjädrade psykopat-
erna. Men även dom brukar få svårt att finns frid till slut.

Många är de lögner som jag sett, som jag är ledsen över hur de
måste gnaga på sina budbärare... En del av dessa lögner från dem
har jag själv blivit utsatt för, men hellre blir jag beljugen är att gå
omkring med lögner på mitt eget samvete. Så jag skall kanske inte
klaga.

Eftersom detta inlägg är en respons på Göran Rudlings inlägg,
vill jag bara för protokollet nämna, att det jag skriver absolut
inte skall tolkas som att jag påstår att något av det som just
Göran Rudling skriver är lögner.

Vissa saker är kanske lite väl vilda gissningar/spekuationer, och
något eller en hel del kanske han har missförstått av vad jag sagt
skrivit och/eller tycker om olika saker, men det bjuder jag gärna på. ;)

Inget av det som jag vet om olika händelser från audiohistorien,
gör att jag kan beslå det som Rudling skriver med några regelrätta
lögner.

Bara så ingen tror att jag med detta inlägg riktat några sådana
anklagelser mot honom.

Men - en udda figur är han definitivt. En av hans kollegor på den
tid han drev High Fidelity, körde för övrigt armbågen i skivtall-
riken på min Dual-skivspelare och spräckte lagret - och gav mig
skulden för det hela! :o

Att ha en så omusikalisk skivspelare gjorde det ju omöjligt för
honom att dansa utan att snubbla, och olyckan var alltså¨ound-
viklig.

Det var en fascinerande tid i hifi-historien. ;)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-06-08 14:58, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2009-06-08 13:58

Jag önskar honnom all framgång. Det förtjänar han efter så mucket arbete. med massproducering kan priset bli lägre också.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-06-08 13:59

Göran, det där var ett mycket märkligt och raljant inlägg - nästan liiite provokativt. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-08 14:04

Vad gillar ni fotografiet på ägget? :) Det kommer att tryckas på kartongerna, tillsammans med en massa annat smått och gott, är det tänkt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-06-08 14:05

Det är snyggt!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-06-08 14:08

petersteindl skrev:Vad gillar ni fotografiet på ägget? :) Det kommer att tryckas på kartongerna, tillsammans med en massa annat smått och gott, är det tänkt.

MvH
Peter

Rejält snyggt!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-06-08 14:10

Morello skrev:Göran, det där var ett mycket märkligt och raljant inlägg - nästan liiite provokativt. 8)

Äh, Göran är sån. :) Göran är en kontroversiell person, men det är ju även jag 8) och jag tycker nog att även Ingvar är det 8O Jag kallades ju för cliff hanger av någon i början av denna tråd. Snart skall det bli klättra av :mrgreen:

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-06-08 14:24

Morello skrev:Göran, det där var ett mycket märkligt och raljant inlägg - nästan liiite provokativt. 8)

:mrgreen:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-06-08 14:27

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-23 23:28, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-06-08 14:31

petersteindl skrev:Vad gillar ni fotografiet på ägget? :) Det kommer att tryckas på kartongerna, tillsammans med en massa annat smått och gott, är det tänkt.

MvH
Peter

Osedvanligt snygga äggkartonger kan tänask då..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-06-08 14:46

petersteindl skrev:

Äh, Göran är sån. :) Göran är en kontroversiell person, men det är ju även jag 8) och jag tycker nog att även Ingvar är det 8O Jag kallades ju för cliff hanger av någon i början av denna tråd. Snart skall det bli klättra av :mrgreen:

MvH
Peter

Att jag är kontroversiell är inte en så speciellt kontroversiell synpunkt. ;)

Det blir man ju mer eller mindre automatiskt genom att tala sanning om
saker som det i allmänhet ljugs mycket om (eller där i varje fall dogmer,
missförstånd och okunskap härskar, vilket ju inte behöver inkludera med-
vetna lögner).

Det är lätt, i varje fall för mig, att vara kontroversiell i audiobranschen.
Det vore klart svårare för mig att inte vara det.

Frågan är dock om den som hävdar att man skall ställa högtalare på spik-
fötter, att man måste stampa takten och sjunga med när man lyssnar på
musik för att kunna avgöra om återgivningen är god, eller att den första
länken är viktigare än de senare, är just kontroversiell dock? :?

För 30 år sedan, visst! Då var det kontroversiella synpunkter. Men de
senaste sisådär 25 åren har det väl snarare varit att vara konventionell
att sjunga med i dylika förljugna körer?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-06-08 15:07, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi