Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:På vilket sätt menar ni (Morello och Flint) att situationen
ur den (jakt- och straff-)synvinkeln skulle innebära något
nytt, jämfört med hur det är idag?
Redan idag (och sedan urminnes tider) får man inte heller
övermodulera en radiostation. Även det är ju reglerat av
överenskommelser och avtal.
Vh, iö
Flint skrev:IngOehman skrev:På vilket sätt menar ni (Morello och Flint) att situationen
ur den (jakt- och straff-)synvinkeln skulle innebära något
nytt, jämfört med hur det är idag?
Redan idag (och sedan urminnes tider) får man inte heller
övermodulera en radiostation. Även det är ju reglerat av
överenskommelser och avtal.
Vh, iö
Ingen aning. Jag är bara allmänt misstänksam och tror att de kommersiella krafterna är svåra att tämja.
Morello skrev:Jag undrar fortfarande - med risk att bli tjatig - hur detta ska infrias rent praktiskt. Det räcker ju näppeligen med att införliva regeln i CD-standarden och förhindra folk att sätta på "compact disc"-loggan, eftersom CD är på väg att bli obsolet.
Hoppas bara vi slipper nivåangivare som smyger runt i stugorna, begåvade med av medelvärdesmyndigheten godkänd mätapparatur.
Morello skrev:Jag undrar fortfarande - med risk att bli tjatig - hur detta ska infrias rent praktiskt. Det räcker ju näppeligen med att införliva regeln i CD-standarden och förhindra folk att sätta på "compact disc"-loggan, eftersom CD är på väg att bli obsolet.
Hoppas bara vi slipper nivåangivare som smyger runt i stugorna, begåvade med av medelvärdesmyndigheten godkänd mätapparatur.
that the Programme Loudness Level shall be normalised to a Target
Level of -23 LUFS. The permitted deviation from the Target Level shall generally not exceed ±1 LU for programmes where an exact normalisation to
Target Level is not achievable practically (for example, live programmes);
Flint skrev:Morello skrev:Jag undrar fortfarande - med risk att bli tjatig - hur detta ska infrias rent praktiskt. Det räcker ju näppeligen med att införliva regeln i CD-standarden och förhindra folk att sätta på "compact disc"-loggan, eftersom CD är på väg att bli obsolet.
Vore väl fint. Jag är redan nu jagad av TV-licensgestapo. Vore fint om man fick RMS-verket efter sig också.
phloam skrev:Jag har mer tänkt mig att det sitter en hifi-intresserad civilperson med i ett hörn av studion, som har ett gult band med texten "dynamikvän" på?
Morello skrev:IngOehman skrev:2. Vill meddela att om allt går "som det ska" så kommer en europeisk
standard att knackas om bara några veckor - som föreskriver en
medelnivå om -23 dB!.
Har de stora "drakarna"/skivbolagen skrivit under något avtal vari medelnivån regleras?
Naqref skrev:Topic är Robyn mastrar i bilen.![]()
_Fredrik_ skrev:Jo, men när jag har dig på tråden, var kan man se en tekn spec?Almen skrev:Ja, det är väl för sjutton radioutsändningar vi pratar om?
phon skrev:... ja, eller högt, så sjunker det succesivt. Efter en tid har det ställt in sig. Ungefär som räntorna, man lägger sig på någon nivå och kollar av vad som händer.
phloam skrev:phon, om nu inte ens mastringstekniker som jobbar för de skivbolag som har rättigheterna till artistens verk, levande eller död, ska få pilla på det artistiska innehållet - då är det väl ännu mer orimligt att en liten audiofil-elit ska få ha nåt att säga till om?![]()
.
_Fredrik_ skrev:phon skrev:... ja, eller högt, så sjunker det succesivt. Efter en tid har det ställt in sig. Ungefär som räntorna, man lägger sig på någon nivå och kollar av vad som händer.Det kommer att låta mycket märkligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 148 gäster