Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Slutsats från alltsammans:
1. Det är en utmärkt idé att det F/E-lyssnas i många grupper.
Svante skrev:IngOehman skrev:Slutsats från alltsammans:
1. Det är en utmärkt idé att det F/E-lyssnas i många grupper.
Anar jag en smula ironi?
Alltså att det där med F/E-lyssning, det klarar man bara av i LTS i Stockholm och det är ingen idé att någon annan försöker lära sig det.
Vart leder det?
Jo, när du inte längre känner för att göra några tester så finns det bara en outbildad hop med folk som inte vågar göra några tester "för de kan ju gå fel". F/E kommer att tvärdö då om du får som du vill.
Det är väl mycket bättre att även andra börjar använda metoden? Och jag tror att du tror för lite om folk om du tror att ALLA kommer att göra okänsliga uppställningar. Några kommer att göra det, men inte alla. De flesta kommer att göra åtminstone något fel i början. So what? Säg att 10% lyckas till slut. Säg att 100 personer provar. Då har vi genast 10 ggr så stor testkapacitet jämfört med nu. Vi vet inte idag vilka de 10 procenten är, men om vi hjälper till kommer de att finnas.
Jag förstår inte att du inte vill vara med i den utvecklingen.
Laila skrev:KarlXII !IngOehman skrev:Påverkan mellan lyssnarna är ju själva poängen med att lägga upp testen på det viset.
Vh, iö
Eftersom det är skillnader/fel man försöker detektera så är det
välan alldeles utmärkt om lyssnarna kommunicerar med varandra.
Gissningsvis så kan det gå snabbare/enklare att höra en avvikelse
om man får tips om vad man kan koncentrera sin lyssning på. Varför
elda för kråkorna ?
dimitri skrev:Harryup skrev:Och då skulle LTS kunna ha 5-6 testriggar där man förutom kunna upprepa tester hinna testa betydligt flera produkter och därigenom avmystifiera både metoden och Sällskapet som förening.
mvh/Harry
Varför LTS? LTS är nöjd med den rigg det har. Varför inte du t.ex.?
Britt-Gunnar skrev:Laila skrev:KarlXII !IngOehman skrev:Påverkan mellan lyssnarna är ju själva poängen med att lägga upp testen på det viset.
Vh, iö
Eftersom det är skillnader/fel man försöker detektera så är det
välan alldeles utmärkt om lyssnarna kommunicerar med varandra.
Gissningsvis så kan det gå snabbare/enklare att höra en avvikelse
om man får tips om vad man kan koncentrera sin lyssning på. Varför
elda för kråkorna ?
fast är det inte stor risk för placebo då?
subjektivisten skrev:Tror inte Ingvar har emot att fler testat F/E lyssning själva. Tror han menar att få samma resultat är inte speciellt troligt, av de nämda skälen. Då kan vissa, som vi sett på andra forum, misstolka metoden att den inte stämmer och den funkar inte.
Så det kan finnas ett problem med få fler att testa den; misstolkning av resultatet.
dimitri skrev:Var det verkligen ironi? Och om det var "en smula" ironi är då inte dina slutsatser kanske lite väl drastiska?
Kaffekoppen skrev:Den kopplingen förstod inte jag.
Menar du att föreningen sket i att svara dig, eller var det där riktat mot någon särskillt person som du anser sänt något sorts budskap till dig?
Edit: Eller menade du såklart att du försökt..
perstromgren skrev:Vem mer än Ingvar kan genomföra en F/E-lyssning med efterföljande resultatanalys, så att även Ingvar anser att den är "korrekt" utförd? Finns det någon? Har det skett?
Jag har läst det här fem gånger nu och jag får inte riktigt förståelse för det.Harryup skrev:Mät disten på 10 förstärkare, troligen är den inte lika. Ändå så skulle ingen bli upprörd av det.
Jag tror tvärt om att det kan visa på hur fina små skillnader som man kan detektera. Och är skillnaderna så små att man inte alltid kan det så är väl apparaten ganska bra. Då blir ju i så fall antalet tänkbara förstärkare som låter bra lite större. Sen måste väl ansvaret att verkligen välja ut apparaten ligga på att köparen finner den bra och inte att någon annan grupp inte har kunnat höra skillnad?
mvh/harry
Claes Wetterbrant ingår inte sällan i testgruppen. Han skrev sista testrapporten.dimitri skrev:perstromgren skrev:Vem mer än Ingvar kan genomföra en F/E-lyssning med efterföljande resultatanalys, så att även Ingvar anser att den är "korrekt" utförd? Finns det någon? Har det skett?
Jag tror att det finns flera. Kan tänka mig att Morello, Johan Lindros kan. Men att även, håll i dig, Svante kan. Det finns säkert flera. Jag tror att Philip kan numera också.
Du skulle säkert också kunna efter ett tag.
dimitri skrev:perstromgren skrev:Vem mer än Ingvar kan genomföra en F/E-lyssning med efterföljande resultatanalys, så att även Ingvar anser att den är "korrekt" utförd? Finns det någon? Har det skett?
Jag tror att det finns flera. Kan tänka mig att Morello, Johan Lindros kan. Men att även, håll i dig, Svante kan. Det finns säkert flera. Jag tror att Philip kan numera också.
Harryup skrev:Sen måste väl ansvaret att verkligen välja ut apparaten ligga på att köparen finner den bra och inte att någon annan grupp inte har kunnat höra skillnad?
mvh/harry
Kaffekoppen skrev:Claes Wetterbrant ingår inte sällan i testgruppen. Han skrev sista testrapporten.dimitri skrev:perstromgren skrev:Vem mer än Ingvar kan genomföra en F/E-lyssning med efterföljande resultatanalys, så att även Ingvar anser att den är "korrekt" utförd? Finns det någon? Har det skett?
dimitri skrev:perstromgren skrev:Vem mer än Ingvar kan genomföra en F/E-lyssning med efterföljande resultatanalys, så att även Ingvar anser att den är "korrekt" utförd? Finns det någon? Har det skett?
Kaffekoppen skrev:Jo, men nu var ju frågan om Ingvar skulle acceptera resultatet..
Varför inte? Det handlar om metodiserande och såväl Claes, Svante, Lindroos, Morello, IÖ är överrens om det mesta - det är just den lilla frågan om upplägg för korrekt konfidensberäkning och metodredovisning som debateras.perstromgren skrev:Kaffekoppen skrev:Claes Wetterbrant ingår inte sällan i testgruppen. Han skrev sista testrapporten.dimitri skrev:perstromgren skrev:Vem mer än Ingvar kan genomföra en F/E-lyssning med efterföljande resultatanalys, så att även Ingvar anser att den är "korrekt" utförd? Finns det någon? Har det skett?
Men kan ha genomföra försöket, behandla resultatet och presentera det, utan att IÖ är inblandad?
Kaffekoppen skrev:Det handlar om metodiserande och såväl Claes, Svante, Lindroos, Morello, IÖ är överrens om det mesta - det är just den lilla frågan om upplägg för korrekt konfidensberäkning och metodredovisning som debateras.
perstromgren skrev:Kaffekoppen skrev:Jo, men nu var ju frågan om Ingvar skulle acceptera resultatet..
Det är ju det jag är ute efter! Har vi här en guru (!) som måste vara inblandad i vartenda "försök" för att detta ska vara giltigt, i någon mening? I så fall har vi ju en metod som är mycket starkt handikappad. Jag vill inte tro att det är så.
Kaffekoppen skrev:Jag har läst det här fem gånger nu och jag får inte riktigt förståelse för det.Harryup skrev:Mät disten på 10 förstärkare, troligen är den inte lika. Ändå så skulle ingen bli upprörd av det.
Jag tror tvärt om att det kan visa på hur fina små skillnader som man kan detektera. Och är skillnaderna så små att man inte alltid kan det så är väl apparaten ganska bra. Då blir ju i så fall antalet tänkbara förstärkare som låter bra lite större. Sen måste väl ansvaret att verkligen välja ut apparaten ligga på att köparen finner den bra och inte att någon annan grupp inte har kunnat höra skillnad?
mvh/harry
Du lägger en värdering i hur bra förstärkaren är beroende på om den kan detekteras eller inte? Du har inga fler kriterier som kan påverka din bedömning?
Sista meningen är den kryptiska för mig. Kan du utveckla dig lite?
perstromgren skrev:Kaffekoppen skrev:Det handlar om metodiserande och såväl Claes, Svante, Lindroos, Morello, IÖ är överrens om det mesta - det är just den lilla frågan om upplägg för korrekt konfidensberäkning och metodredovisning som debateras.
Den där "lilla" frågan har uppehållit den här tråden de sista (vadå?) 20 sidorna! Det är ju bara den kvar, varför går inte den också att lösa?
Utan den lilla pusselbiten kan vi inte skriva metodbeskrivningen klart, ju!
Tengil skrev:Fast detta är ju numera historia, då Ingvar inte längre är ansvarig för tekniksektionen inom LTS. Frågan är hur Ingvars "legacy" kommer att efterlevas.... inte bara inom F/E lyssning, utan alla aspekter av musikåtergivning, där Ingvar "åtminstone för mig" öppnat massor av dörrar och tagit död på många myter.
Vh Christer
Svante skrev:Tengil skrev:Fast detta är ju numera historia, då Ingvar inte längre är ansvarig för tekniksektionen inom LTS. Frågan är hur Ingvars "legacy" kommer att efterlevas.... inte bara inom F/E lyssning, utan alla aspekter av musikåtergivning, där Ingvar "åtminstone för mig" öppnat massor av dörrar och tagit död på många myter.
Vh Christer
Mja utgår man från att det är ett arv som ska förvaltas, så slutar man tänka själv. Så vill inte jag att det ska bli. Ska man driva en verksamhet måste man tillåta att den utvecklas på ett sätt som de kvarvarande tycker är bra. Man ska däremot inte förändra för förändrandets skull, det är viktigt.
Kort sagt, man behåller det som är bra och förbättrar resten. Det finns alltid en risk att man plockar bort nåt som var bra, men då märks det rätt snart.
Sen verkar Ingvar rätt sugen på att vara med även fortsatt och det är ju bra för överlämnandet.
Jag hoppas att det inte blir någon större skillnad. LTS fanns långt före Ingvar och det är nog alltid så att någon som varit med länge - och dessutom tongivande - personifieras med verksamheten.Tengil skrev:Fast detta är ju numera historia, då Ingvar inte längre är ansvarig för tekniksektionen inom LTS. Frågan är hur Ingvars "legacy" kommer att efterlevas.... inte bara inom F/E lyssning, utan alla aspekter av musikåtergivning, där Ingvar "åtminstone för mig" öppnat massor av dörrar och tagit död på många myter.
Vh Christer
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], MPE och 25 gäster