Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-03-17 21:43

rhenrics skrev:
Johan_Lindroos skrev:En fråga rhenrics; tror du att du ger den som ska svara större lust och glädje att ge dig ett uttömmande svar, om du först raljerar lite?

I den fråga som jag bryr mig om att få något svar på har jag inte raljerat ett endaste dugg.

Håller med om det. Mycket intressant fråga som jag hoppas få läsa ett intressant svar på :)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-17 21:49

Karl_Banan skrev:
Intellektuell prestation?

Slutsatsen krävde ingen större tankemöda, nej.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-17 22:01

re* skrev:

"Jag läste någonstans att du kommit fram till att högtalares frekvenssvar inte ska vara absolut rakt på mikronivå, för att bättre framhäva illusionen av inspelningsrummet (3D-illusion). Stämmer det? Men, att bygga in toppar och dalar i ett frekvenssvar är väl detsamma som att framhäva vissa frekvenser och återhålla andra?"

Jag försöker mig på ett svar (Ingvar får göra korrigeringar om jag skriver fel). Stereosystemet har inbyggda fel. Illusionen att högtalarna ska "försvinna" och inte uppfattas som punktkällor har med örats känslighet för direkt och diffuserat ljud. Därav kan en illusion av ljudet förbättras om vissa delar av frekvensspektrat har mindre energi i direktljudtonkurvan. Detta kan kompenseras genom att låta energin vid högre vinklar vara något högre, så att den tonala balansen upplevs korrekt.

Detta går inte att ordna genom att välja en CD-spelare eller förstärkare av viss karaktär eftersom den inte påverkar spridningen från en högtalare (eller rättare sagt, den relativa förändringen av direkt vs. indirekt ljud).

T

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2005-03-17 22:12

Om det nu är som så att man gillar de förvrängningar som vissa apparater ger. Vilka led bör då ha denna förvrängande uppgift? Jag tycker det det verkar onödigt att de flesta (high end :? ) konstruktörer bygger in dessa fel i samtliga led istället för att ha en effektbox som man koppla ut och in efter behov. Vad tycker ni :?:
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-17 22:46

Callisto skrev:Fråga till Öhman;

Hur står sig en Burr Brown 1704K bland dagens D/A prestandamässigt?

mvh

Callisto

Fel fråga, 1702K skall det vara... för den sitter i min gamla Zapdac. ;)

/Peter

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-03-17 22:51

Piotr skrev:
Callisto skrev:Fråga till Öhman;

Hur står sig en Burr Brown 1704K bland dagens D/A prestandamässigt?

mvh

Callisto

Fel fråga, 1702K skall det vara... för den sitter i min gamla Zapdac. ;)

/Peter

1702K är föregångare till 1704K som är strået vassare 8) .

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-17 22:53

Karl_Banan skrev:Om det nu är som så att man gillar de förvrängningar som vissa apparater ger. Vilka led bör då ha denna förvrängande uppgift? Jag tycker det det verkar onödigt att de flesta (high end :? ) konstruktörer bygger in dessa fel i samtliga led istället för att ha en effektbox som man koppla ut och in efter behov. Vad tycker ni :?:

Hade inte Sony en sådan CD-spelare, för några år sedan.
Tror det var 4 eller 5 olika smakinställningar.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-03-17 22:56

Lite input om 1704K

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pcm1704.pdf

Trevlig läsning 8)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-03-17 22:58

Tack T!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-17 23:34

Thomas_A skrev:
Stereosystemet har inbyggda fel. Illusionen att högtalarna ska "försvinna" och inte uppfattas som punktkällor har med örats känslighet för direkt och diffuserat ljud. Därav kan en illusion av ljudet förbättras om vissa delar av frekvensspektrat har mindre energi i direktljudtonkurvan. Detta kan kompenseras genom att låta energin vid högre vinklar vara något högre, så att den tonala balansen upplevs korrekt.

Detta går inte att ordna genom att välja en CD-spelare eller förstärkare av viss karaktär eftersom den inte påverkar spridningen från en högtalare (eller rättare sagt, den relativa förändringen av direkt vs. indirekt ljud).

T

Jag förstår inte hur högtalaren dynamiskt kan påverka direktljudet med mindre än att den hela tiden anpassar sig efter hur ljudet diffunderar. Är det verkligen det som sker? Är det å andra sidan en statisk inbyggd differentiering mellan direktljud och förväntat diffunderat ljud (med höga krav på placering i rummet t ex) så borde väl denna kompensation (skillnader i energinivåer etc) gå att bygga in varsomhelst i signalkedjan?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-18 00:16

rhenrics skrev:
Thomas_A skrev:
Stereosystemet har inbyggda fel. Illusionen att högtalarna ska "försvinna" och inte uppfattas som punktkällor har med örats känslighet för direkt och diffuserat ljud. Därav kan en illusion av ljudet förbättras om vissa delar av frekvensspektrat har mindre energi i direktljudtonkurvan. Detta kan kompenseras genom att låta energin vid högre vinklar vara något högre, så att den tonala balansen upplevs korrekt.

T

Jag förstår inte hur högtalaren dynamiskt kan påverka direktljudet med mindre än att den hela tiden anpassar sig efter hur ljudet diffunderar. Är det verkligen det som sker? Är det å andra sidan en statisk inbyggd differentiering mellan direktljud och förväntat diffunderat ljud (med höga krav på placering i rummet t ex) så borde väl denna kompensation (skillnader i energinivåer etc) gå att bygga in varsomhelst i signalkedjan?

Dynamiskt? Den är statisk. Det säger sig själv att det krävs rätt avancerad teknik för att bygga en förstärkare/CD-spelare som aktivt bidrar till olika frekvensgång beroende på lyssningsvinkel som inte är ett resultat av högtalarens egna spridningskaraktär. Om det överhuvudtaget går.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-18 00:34

Thomas_A skrev:
Dynamiskt? Den är statisk. Det säger sig själv att det krävs rätt avancerad teknik för att bygga en förstärkare/CD-spelare som aktivt bidrar till olika frekvensgång beroende på lyssningsvinkel som inte är ett resultat av högtalarens egna spridningskaraktär. Om det överhuvudtaget går.

Hur ljudet diffunderar beror väl nästan enbart på rummet och inte högtalaren? Reflektioner mot högtalarkroppen torde, om de inte helt är försumbara, åtminstone vara väldigt likartade med tanke på att de flesta högtalare har likartad design (Ino högtalarna är ju vanliga fyrkantiga lådor). Att matcha frekvensgång med en standardiserad spridningskaraktär borde alltså inte vara alltför komplicerat. Att få till rätt rum, lyssningsvinkel etc är ju lika svårt/lätt oavsett var frekvensgångskompenseringen sker. Att rummet och lyssningsvinkeln sedan matchar högtalarens eller förstärkarens eller cd-spelarens specifikationer torde vara helt egalt.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-03-18 00:45

hmmm Diffundera?! Jag skulle förstå om det ordet används ifall vi bara pratade extremt korta våglängder men till hörbart ljud (musik) finns det väl bättre ord eller?

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-03-18 00:45

Hotspur skrev:sunt skeptiska subjektivister (SSS vs LTS;)

I själva verket är väl LTS "skeptiska" till väldigt mycket eftersom de flesta apparater som finns (eller åtminstone väldigt många) uppvisar färgningar i en F/E-lyssning.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-18 00:47

Re*

jag tror du missförstår. Direktljudet når ditt öra från högtalaren utan reflektioner, per definition. Alltså, små avvikelser i direktljudtonkurvan kan vara fördelaktigt för att högtalaren inte ska låta som att ljudet kommer från två källor. Om spridningen sedan anppasas så att den INTE har dessa avvikelseer så förstärks inte effekten av att tonkurvan skulle vara "lite" krokig, utan ser till att den tonala balansen blir ändå bra.

T

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-18 01:18

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:Jo, jag har testat några hundra D/A-omvandlare sedan DiAna kom, och att de flesta låter klart olika (och skapar en färgande AD-DA-kedja när man gör en riktig F/E-lyssning) är knappast någon nyhet.

Tvärtom är det ju därför de inte har blivit rekommenderade.

Ok, en fråga bara ang detta: varför använder ni inte den eminenta Denon DN-600F för 4000 pix som referensåtergivare istället för Diana DAC:en? Denonspelaren färgar ju inte hörbart i jämförelse med Diana så då är de väl likvärdiga? Det borde vara smidigare att ha en Denon kombinerad transport+dac som presterar motsvarande som en Diana+ospecad transport. Dessutom är den billigare. Tänk, en cd-spelare för 4000 som slår allt annat på marknaden både idag och i framtiden. Med ert ofelbara test så har ni ju kommit fram till att Diana/Denon apparaterna är perfekta och inte kan överträffas någonsin :D

Det där är bara nonsenspladder från början till slut. Egentligen borde jag inte bevärdiga det med något svar alls. Du snackar strunt och raljerar i en enda otrevlig röra.

Jag har aldrig någonsin påstått det du låtsas att du citerar. Sentec DiAna är inte absolut transparent, det har stått att läsa flera gånger i MoLt. Men under många års tid var det den bästa DAC som stod till buds. Det får räcka med det. Du har redan fått en tillsägelse om var information finns om du är intresserad. Så sluta fabulera ihop dumheter själv.

rhenrics skrev:Relaterad fråga:
Jag läste någonstans att du kommit fram till att högtalares frekvenssvar inte ska vara absolut rakt på mikronivå, för att bättre framhäva illusionen av inspelningsrummet (3D-illusion). Stämmer det?

Nej det stämmer inte alls. Högtalarens tonkurva skall vara så rak som möjligt. Vad man menar med det är en annan fråga.

Det som anländer trumhinnorna när man spelar en skiva via två högtalare som har rak tonkurva enligt den klassiska definitionen (den enda som du eventuellt förstår) är dock näppeligen något som liknar trumhinneljuden när samma musik spelas live av musiker. Det du tror är en rak tonkurva är det inte. En psykoakustiskt rak tonkurva däremot är rak. Mäter man den så får man ett rakt streck, men man kan inte mäta den som du föreställer dig att man mäter tonkurvor.

Du är helt ute och cyklar om du tror att jag någonsin har påstått att högtalare skall ha krokig tonkurva för att släppa in en subjektiv dimension som kräver tillförsel av färgningar. Du har missförstått alltihopa!

Vänligen sluta läs det jag skriver. Du förstår det uppenbart inte, och sen tolkar du det fel, berättar för andra vad du tror att jag påstått och lägger till spydiga oförskämdheter som bara faller tillbaka på ditt eget oförstånd.

Jag skulle mycket uppskatta om du ville sluta med det.

rhenrics skrev:Men, att bygga in toppar och dalar i ett frekvenssvar är väl detsamma som att framhäva vissa frekvenser och återhålla andra? Hur förenar du din nitiska jakt på objektivt ofärgad återgivning vad gäller t ex signalkällor (Diana), med ditt stöd för den subjektiva lyssningsupplevelsen (och färgningen) av det som förmedlas av en högtalare?

Igen: Du är helt ute och cyklar.

rhenrics skrev:Det står på LTS hemsida att alla komponenter utom högtalare går att F/E testa, och att högtalare måste man därför välja ut efter hur man tycker att de låter.

Jag har mig veterligt inte skrivit ett ord av det som står på LTS hemsida, och jag har sagt tidigare att jag uttalar mig å mina egna vägnar här på faktiskt.

När det jag säger gäller LTS så framgår det av det jag skriver. Jag står DEFINITIVT inte för någonting som någon annan än jag själv har skrivit. Ok? Det fattar du väl?

Det du säger är fel. Även högtalare kan F/E-lyssnas, men tyvärr inte alla dimensioner av deras beteende.

rhenrics skrev:Eftersom detta är helt subjektivt så menar du uppenbarligen att det finns utrymme för att manipulera lite i filtren så att det ska låta bättre än med ett spikrakt frekvenssvar?

Eftersom du inte begriper det jag skriver så bör du inte försöka tolka mig. Nöj dig med att du inte fattar. Dina tolkningar är helt fel, nästan varje gång. Så avstå helst nästa gång.

rhenrics skrev:Då kommer äntligen min fråga: vad är det som hindrar att liknande färgning i andra delar av systemet inte också kan medföra positiva skillnader i den subjektive lyssnarens öron? Varför skulle detta vara begränsat till just högtalarkonstruktioner? Emotser med intresse ditt uttömmande svar :wink:

1. Din fråga är hypotetisk och bygger dessutom på en hypotes som är felaktig, nämligen att du tror att du förstått vad jag skrivit. Det har du inte gjort.

2. Högtalare skall, precis som alla andra delar i anläggningen ha en så rak tonkurva som det bara är möjligt, i varje fall om man eftersträvar att de skall åtrge musik så korrekt som möjligt.
Att en idealiskt rak (läs psykoakustikt rak) högtalare inte ser rak ut när den mäts som enskildhet i ett ekofritt rum, utan bara när den mäts integrerat över stereosystemets hela H-dimension och dessutom på plats i aktuellt lyssningsrum (och dessutom inte med en konventionell mätmikrofon), det beror på att en högtalare, till skillnad från en CD-spelare, en kabel eller en förstärkare inte är en transmissionslänk, utan en dekoder.

Man det blir för långt att gå in på detta här och nu. Din vilja att försöka förstå har heller inte legat på en sådan nivå att det känns värt besväret att förklara mera i detalj för dig.

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-18 01:43, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-18 01:43

rhenrics skrev:Hur ljudet diffunderar beror väl nästan enbart på rummet och inte högtalaren? Reflektioner mot högtalarkroppen torde, om de inte helt är försumbara, åtminstone vara väldigt likartade med tanke på att de flesta högtalare har likartad design (Ino högtalarna är ju vanliga fyrkantiga lådor). Att matcha frekvensgång med en standardiserad spridningskaraktär borde alltså inte vara alltför komplicerat. Att få till rätt rum, lyssningsvinkel etc är ju lika svårt/lätt oavsett var frekvensgångskompenseringen sker. Att rummet och lyssningsvinkeln sedan matchar högtalarens eller förstärkarens eller cd-spelarens specifikationer torde vara helt egalt.
Ehh, det där stämmer ju bara inte. Det är klart att man aktivt måste gå in och styra spridningen i ett par högtalare om man vill att de ska kunna måla upp en bra definierad ljudbild i ett rum. Det är ju typ det viktigaste att tänka på i en högtalare. Annars tror ju inte öronen på att det är riktigt ljud man lyssnar på(vilket det såklart inte är men man vill ju iaf försöka åstadkomma en illusion). Vi har ju två öron! Därför måste "signaldekodningen" eller vad man vill kalla det från högtalarna vara utformad på ett bra sätt för att lura öronen.

Signalen från en CD-spelare kommer inte att påverka detta (ljudbildens definition) annat än negativt, säg att höger kanal färgas olika jämfört med vänster kanal eller att de blandas på något sätt.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-18 01:52

Diffunderar?

Hmm, jag funderar..

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-18 01:56

rhenrics skrev:Hur ljudet diffunderar beror väl nästan enbart på rummet och inte högtalaren? Reflektioner mot högtalarkroppen torde, om de inte helt är försumbara, åtminstone vara väldigt likartade med tanke på att de flesta högtalare har likartad design (Ino högtalarna är ju vanliga fyrkantiga lådor). Att matcha frekvensgång med en standardiserad spridningskaraktär borde alltså inte vara alltför komplicerat. Att få till rätt rum, lyssningsvinkel etc är ju lika svårt/lätt oavsett var frekvensgångskompenseringen sker. Att rummet och lyssningsvinkeln sedan matchar högtalarens eller förstärkarens eller cd-spelarens specifikationer torde vara helt egalt.

Det är mycket mera komplicerat än du tror. Du glömmer helt bort hur ljudet skapas genom vibrerande ytor. Den viktigaste missen du gör är att du tror att saker är skalbara utan bieffekter men det är de inte. Dekodning av ljud är beroende av många andra saker än amplitud och våginfallsvinklar. Tid till exempel. Men det finns många fler saker av stor betydelse som du förbigår.

Vh, iö

PS. "Diffundera" är något som man brukar anse att partiklar gör, inte vågrörelser. Förvisso talar man ibland om att ljus diffunderar, men så är det av dubbelnatur också (fotonerna diffunderar, men inte den elektromagnetiska strålningen).

Det betyder ungefär sprida, eller tränga in i (=motsats till att inte avge något).
Det betyder inte sprida runt/ut/brett (= motsatsen till att rikta).
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-03-18 03:35

Diffundera=sluta fundera?
Ni pratar ju om nästan allt utom Pioneer DV-668 i den här tråden!

Man får inte Alban Berg kvartetten i sitt vardagsrum bara för att man har en Sentec DiAna och har köpt en CD med dem på MegaStore!

Lägger du en så'n CD i 668 så har du heller ingen kvartett i rummet men med en bättre spelare kan du iallafall sitta och lyssna på vilka FANTASTISKA musiker som spelar, du kan till och med konstatera att det är 4 OLIKA instrument (varav 2 fioler) som hörs.

Ibland får jag en känsla av att om jag säger att det låter illa på en 668 (läs 757 eftersom det är vad jag dissar) så är det för att jag gillar distortion???

Jag spelar ju så att säga stråkkvartett live i mitt öra hela dagarna... En 757 Är Inte En Maskin Som Återger CD Lika bra Som Andra, den får helt enkelt nöja sig med att vara SACD,DVD-A läsare här hemma eftersom andra CDspelare bättre klarar uppgiften att förmedla Klang och Musik.

Tycker jag.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-03-18 08:11

IÖ, fan va synd att du måste påpeka Rheneriks bristande begåvning hela tiden :cry: . Dina svar "duger" ändå, och intresserar nog fler än honom. Thomas A och Martin lyckas ju svara utan sådana onödigheter.
Vad menas med "att en högtalare, till skillnad från en CD-spelare, en kabel eller en förstärkare inte är en transmissionslänk, utan en dekoder. "? Jag kan ana, men känner att jag inte förstår helt.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-18 09:20

IngOehman skrev:
Bla bla bla bla bla du fattar ingenting Bla bla bla bla bla Bla bla bla bla bla Bla bla bla bla bla Bla bla bla bla bla du har helt fel Bla bla bla bla bla Bla bla bla bla bla Bla bla bla bla bla du har inte förstått ett dugg Bla bla bla bla bla Bla bla bla bla bla

Jag har inte fabulerat någonting. Allt det jag påstått beträffande signalkällor och referenser (Diana/Denon) står att läsa på LTS hemsida. Har du någonsin varit inne på den och läst vad som står där? Det kanske du borde innan du uttalar dig!

Bland allt ditt övriga pladder utläser jag att tonkurvan är rak eller orak beroende på hur man mäter. Att då kategoriskt avfärda det jag skrivit som resultatet av okunskap och oförstånd enbart med en hänvisning till att du har ett eget sätt att mäta på, är inte bara fruktansvärt ovetenskapligt, det är otroligt barnsligt också. Du ägnar spaltmeter med text åt att skriva nonsens om min person och förmåga och försöker däri med varierande framgång linda in att jag har helt fel när det alltså bara är en definitionsfråga ang hur mätningen utförs?

Vill du inte svara på en fråga i fortsättningen så är det ingen som tvingar dig. Vill du å andra sidan fortsätta att lägga sådan energi på att dra löjets skimmer över dig själv så är det självklart helt ditt eget val.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-18 09:34

RogerGustavsson skrev:[quote="mats
Befängd för dig men inte för mig 8) . Tänk dig om de flesta skivor som du har inte har så bra inspelning. OM dessa skivor låter bra med den sk färgade anläggning så hade jag naturligtvis valt den anläggningen, i detta fallet naturligtvis. Det är ju jag som skall gilla musiken. Jag skall ju inte sitta och säga. Tja det låter för jävligt men jag har en ofärgad anläggning. Skit i om det inte passar mina skivor, jag har ju en totalt ofärgad anläggning :lol:

Låter för mig rätt knepigt att man ska välja återgivningsapparatur efter skivorna... Under hela efterkrigstiden har det ju faktiskt funnits rätt bra apparatur att spela in med. Många lyckas fantasiskt bra även idag. Det verkar som mycket av det som används idag i inspelningsledet är i vägen för ett bra resultat hos slutanvändaren. Förmodligen är det fel på hela tillblivelseprocessen i många fall. Bra lokal, duktiga musiker, upptaget med minimum av effekter mm hur ofta är det så? Återgivningsidealet har kanske ändrats under årens lopp?[/quote]

Dokter Matsmätdooktor här :lol: Jag mäter som en dåre och struntar i om min anläggning låter bra, mina öron är totalt placebo. Jag llitar hellre på min gudomliga kurva så att den är rak som möjligt, tjohej hälsningar från en fanatiskt Matsmätdoktor :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-03-18 09:34

Är det inte uppenbart att rhenrics inte läser vad Ingvar Öhman skriver? Är det inte fler som ser detta? Vad är det rhenrics vill ha förklarat? Och varför skulle Ingvar Öhman ha lust att göra det med ständiga påhopp från rhenrics? Det går inte att trakasera fram svar ur medmänniskor. Jo, men då kallas det väl något annat....

Jag tycker det ser ut som rhenrics egentligen redan har fått några svar när man läser Ingvars inlägg. Det kan inte vara rimligt att dra samma saker flera gånger. T.ex. citerar rhenrics LTS' hemsida som inte Ingvar har skrivit eller att Ingvar ständig påpekar att här på faktiskt uttalar han sig som Ingvar Öhman, inte som LTS' teknikredaktör.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-18 09:37

IngOehman skrev:Det är mycket mera komplicerat än du tror. Du glömmer helt bort hur ljudet skapas genom vibrerande ytor. Den viktigaste missen du gör är att du tror att saker är skalbara utan bieffekter men det är de inte. Dekodning av ljud är beroende av många andra saker än amplitud och våginfallsvinklar. Tid till exempel. Men det finns många fler saker av stor betydelse som du förbigår.

Vh, iö

PS. "Diffundera" är något som man brukar anse att partiklar gör, inte vågrörelser. Förvisso talar man ibland om att ljus diffunderar, men så är det av dubbelnatur också (fotonerna diffunderar, men inte den elektromagnetiska strålningen).

Det betyder ungefär sprida, eller tränga in i (=motsats till att inte avge något).
Det betyder inte sprida runt/ut/brett (= motsatsen till att rikta).

En digitalförstärkare med rumskorrektion kan hantera alla dessa parametrar du nämner, även tid.

Ordvalet diffundera är inte mitt. Jag svarade på ett inlägg av Thomas A. Dock ser jag inget direkt fel i dess användande här då ljudvågrörelser i luft troligtvis är att betrakta som just en partikelrörelse (av luftmolekyler) och inget annat.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 09:42

Hade inte Sony en sådan CD-spelare, för några år
sedan. Tror det var 4 eller 5 olika smakinställningar.

Finns flera fabrikat som kör med variabla digitalfilter.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-18 09:44

RogerGustavsson skrev:Är det inte uppenbart att rhenrics inte läser vad Ingvar Öhman skriver? Är det inte fler som ser detta? Vad är det rhenrics vill ha förklarat? Och varför skulle Ingvar Öhman ha lust att göra det med ständiga påhopp från rhenrics? Det går inte att trakasera fram svar ur medmänniskor. Jo, men då kallas det väl något annat....

Jag tycker det ser ut som rhenrics egentligen redan har fått några svar när man läser Ingvars inlägg. Det kan inte vara rimligt att dra samma saker flera gånger. T.ex. citerar rhenrics LTS' hemsida som inte Ingvar har skrivit eller att Ingvar ständig påpekar att här på faktiskt uttalar han sig som Ingvar Öhman, inte som LTS' teknikredaktör.

Lite väl magstarkt. /Jens Ranefjord 09:11 Jag har aldrig påstått att Öhman sagt det ena eller andra om Denon/Diana, men om det står på LTS hemsida så känns det ändå relevant att höra hur han ställer sig till dessa påståenden, i egenskap av klubbens chefsideolog.

Trakasserier och ständiga påhopp? Var har du fått det ifrån? Och ja det är möjligt att jag missade fundamenta bland alla personangrepp han ägnade sig åt i sitt tidigare så kallade svar, men då kanske en skärpt läsare som du kan redogöra för exakt vad det var jag missade i hans förklaring, bortsett från personangreppen alltså.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 09:50

Jag spelar ju så att säga stråkkvartett live i mitt öra hela dagarna... En 757 Är Inte En Maskin Som Återger CD Lika bra Som Andra, den får helt enkelt nöja sig med att vara SACD,DVD-A läsare här hemma eftersom andra CDspelare bättre klarar uppgiften att förmedla Klang och Musik

Säger en hifi-intresserad (utgår jag ifrån) professionell musiker.

- Bah! Vem är han att tycka? Bara en i mängden bland alla dessa
subjektivister som inte fattar vad det här med återgivning handlar
om. Nåväl, låt denne stackare leva i illfarseln att han har på fötterna
baran för att han står och lirar i ett av de sämsta konserthus som
byggts. Nej, tillbaks till MoLT och läsfåtöljen...
:wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-18 10:22

:lol: :lol: :lol: , ni är för roliga. Ni roar er herre gott. Själv väljer jag tex en förstärkare genom att ta med ett par skivor som jag gillar o kan, låter det bra i affären så tar jag hem den och provlyssnar sedan där hemma.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-03-18 10:25

Rhenrics, din attityd är mycket märklig.

Jag förstår att Öhman svarar som han gör. Dina inlägg är verkligen otrevliga.

Dessutom märks det att du ofta inte har en aning om vad du pratar om, men du hävdar ändå att du har rätt. En lite mer ödmjuk attityd kanske skulle vara på sin plats?

Jag tror du hade fått fler svar på dina frågor nu. Om du nu är intresserad alltså.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi