rhenrics skrev:IngOehman skrev:Jo, jag har testat några hundra D/A-omvandlare sedan DiAna kom, och att de flesta låter klart olika (och skapar en färgande AD-DA-kedja när man gör en riktig F/E-lyssning) är knappast någon nyhet.
Tvärtom är det ju därför de inte har blivit rekommenderade.
Ok, en fråga bara ang detta: varför använder ni inte den eminenta
Denon DN-600F för 4000 pix som referensåtergivare istället för Diana DAC:en? Denonspelaren färgar ju inte hörbart i jämförelse med Diana så då är de väl likvärdiga? Det borde vara smidigare att ha en Denon kombinerad transport+dac som presterar motsvarande som en Diana+ospecad transport. Dessutom är den billigare. Tänk, en cd-spelare för 4000 som slår allt annat på marknaden både idag och i framtiden. Med ert ofelbara test så har ni ju kommit fram till att Diana/Denon apparaterna är perfekta och inte kan överträffas någonsin
Det där är bara nonsenspladder från början till slut. Egentligen borde jag inte bevärdiga det med något svar alls. Du snackar strunt och raljerar i en enda otrevlig röra.
Jag har aldrig någonsin påstått det du låtsas att du citerar. Sentec DiAna är inte absolut transparent, det har stått att läsa flera gånger i MoLt. Men under många års tid var det den bästa DAC som stod till buds. Det får räcka med det. Du har redan fått en tillsägelse om var information finns om du är intresserad. Så sluta fabulera ihop dumheter själv.
rhenrics skrev:Relaterad fråga:
Jag läste någonstans att du kommit fram till att högtalares frekvenssvar inte ska vara absolut rakt på mikronivå, för att bättre framhäva illusionen av inspelningsrummet (3D-illusion). Stämmer det?
Nej det stämmer inte alls. Högtalarens tonkurva skall vara så rak som möjligt. Vad man menar med det är en annan fråga.
Det som anländer trumhinnorna när man spelar en skiva via två högtalare som har rak tonkurva enligt den klassiska definitionen (den enda som du eventuellt förstår) är dock näppeligen något som liknar trumhinneljuden när samma musik spelas live av musiker. Det du tror är en rak tonkurva är det inte. En psykoakustiskt rak tonkurva däremot är rak. Mäter man den så får man ett rakt streck, men man kan inte mäta den som du föreställer dig att man mäter tonkurvor.
Du är helt ute och cyklar om du tror att jag någonsin har påstått att högtalare skall ha krokig tonkurva för att släppa in en subjektiv dimension som kräver tillförsel av färgningar. Du har missförstått alltihopa!
Vänligen sluta läs det jag skriver. Du förstår det uppenbart inte, och sen tolkar du det fel, berättar för andra vad du tror att jag påstått och lägger till spydiga oförskämdheter som bara faller tillbaka på ditt eget oförstånd.
Jag skulle mycket uppskatta om du ville sluta med det.
rhenrics skrev:Men, att bygga in toppar och dalar i ett frekvenssvar är väl detsamma som att framhäva vissa frekvenser och återhålla andra? Hur förenar du din nitiska jakt på objektivt ofärgad återgivning vad gäller t ex signalkällor (Diana), med ditt stöd för den subjektiva lyssningsupplevelsen (och färgningen) av det som förmedlas av en högtalare?
Igen: Du är helt ute och cyklar.
rhenrics skrev:Det står på LTS hemsida att alla komponenter utom högtalare går att F/E testa, och att högtalare måste man därför välja ut efter hur man tycker att de låter.
Jag har mig veterligt inte skrivit ett ord av det som står på LTS hemsida, och jag har sagt tidigare att jag uttalar mig å mina egna vägnar här på faktiskt.
När det jag säger gäller LTS så framgår det av det jag skriver. Jag står DEFINITIVT inte för någonting som någon annan än jag själv har skrivit. Ok? Det fattar du väl?
Det du säger är fel. Även högtalare kan F/E-lyssnas, men tyvärr inte alla dimensioner av deras beteende.
rhenrics skrev:Eftersom detta är helt subjektivt så menar du uppenbarligen att det finns utrymme för att manipulera lite i filtren så att det ska låta bättre än med ett spikrakt frekvenssvar?
Eftersom du inte begriper det jag skriver så bör du inte försöka tolka mig. Nöj dig med att du inte fattar. Dina tolkningar är helt fel, nästan varje gång. Så avstå helst nästa gång.
rhenrics skrev:Då kommer äntligen min fråga: vad är det som hindrar att liknande
färgning i andra delar av systemet inte också kan medföra
positiva skillnader i den subjektive lyssnarens öron? Varför skulle detta vara begränsat till just högtalarkonstruktioner? Emotser med intresse ditt uttömmande svar

1. Din fråga är hypotetisk och bygger dessutom på en hypotes som är felaktig, nämligen att du tror att du förstått vad jag skrivit. Det har du inte gjort.
2. Högtalare skall, precis som alla andra delar i anläggningen ha en så rak tonkurva som det bara är möjligt, i varje fall om man eftersträvar att de skall åtrge musik så korrekt som möjligt.
Att en idealiskt rak (läs psykoakustikt rak) högtalare inte ser rak ut när den mäts som enskildhet i ett ekofritt rum, utan bara när den mäts integrerat över stereosystemets hela H-dimension och dessutom på plats i aktuellt lyssningsrum (och dessutom inte med en konventionell mätmikrofon), det beror på att en högtalare, till skillnad från en CD-spelare, en kabel eller en förstärkare
inte är en transmissionslänk, utan en dekoder.
Man det blir för långt att gå in på detta här och nu. Din vilja att försöka förstå har heller inte legat på en sådan nivå att det känns värt besväret att förklara mera i detalj för dig.
Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).