Rör och rörens branthet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-12-29 22:12

@Peter: precis min poäng :)

Tycker det är synd att man inte kan läsa inläggen i trådens början, även om de vart delvis kritiserade så kan ju författaren/na ändra sig eller förtydliga senare? Bara för att man sagt en sak gällder det ju inte i tid och evighet?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-29 22:29

+1
Inte så snällt av EA att plocka sina inlägg.

Har största respekt för vad EA har producerat och marknadsfört, tror ingen kan klaga på något i hans produktion. Föredrager själv ett av hans alster, som driver mina piPs subjektivt bättre än mitt Krellsteg.

Kör på Erik, du har verkligen inget att skämmas över. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

roren

Inläggav roren » 2011-12-29 22:42

Flint skrev:Sen är väl detta ett diskussionsforum där man har rätt att diskutera det som sägs oavsett vem som säger det.

Jå nog är väl dat en del av forumets charm alltid :wink: Att bli ifrågasatt mår man
väl bara bra av.

Ha det bra!

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-12-29 22:46

Flint skrev:roren
Sen är väl detta ett diskussionsforum där man har rätt att diskutera det som sägs oavsett vem som säger det. Om man inte har rätt att diskutera vissa näringsidkares påståenden hamnar vi ju i samma situation som ett grannforum där vissa märken inte får kritiseras eller ifrågasättas. Ett forum som i första hand ska användas av vissa som reklam för det dom säljer. Nej tack.

Är inte detta forum urtypen för vissa ?? Trist. Men du vevar på!!
//L

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-12-29 22:48

roren skrev:Föressten är det nån som har byggt 'Jax' HFTA, verkar intressant. Att ta steget från
som i mitt fall ett EL84 steg till EL34 innebär en stor ändring i budget. Bara nättrafon
till ett stereoslutsteg för EL34 ställer vissa krav. Men 'Jax' förstärkare är svår att gå runt :wink:

Jag känner till 2 exemplar utöver min prototyp. Min är fortfarande i drift. Jag har annan utgångstrafo med 32.ohmstapp till motkopplingen.

(Det är transformatorer med 3500 ohm mellan anoderna men jag kör 8-ohmshögtalare på 4-ohmstappen så alla impedanser fördubblas)
- Militant slacker

roren

Inläggav roren » 2011-12-29 23:05

Hej på dej Jax,
Vad är det för en trafo? och varför detta byte?

Jag har kollat på din hemsida och finner ditt resonemang och även ditt bygge intressant.
Men som sagt, steget från ett EL84PP till ett EL34 är ganska stort vad gäller
trafos och kondensatorer.
Det som tilltalade mig i 'SY:s' LED bias förstärkare var just att man med en dubbeltriod
(12AT7) hade ingång plus en concertina splitter och dessutom ett överstyrningståligt
slutsteg. Skulle jag däremot bygga den ultimata förstärkaren så är nog din 'HFTA'
en kandidat. Vad tror du, skulle dessa trafos från 'Livinginthepast' klara biffen?
http://livinginthepast-audioweb.co.uk/xfrmrvt1037.php

Rolf

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-29 23:12

lech skrev:
Sen är väl detta ett diskussionsforum där man har rätt att diskutera det som sägs oavsett vem som säger det. Om man inte har rätt att diskutera vissa näringsidkares påståenden hamnar vi ju i samma situation som ett grannforum där vissa märken inte får kritiseras eller ifrågasättas. Ett forum som i första hand ska användas av vissa som reklam för det dom säljer. Nej tack.

//L

Jag förstår inte vad du menar. Förtydliga dig.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2011-12-29 23:56

Flint skrev:
lech skrev:

//L

Jag förstår inte vad du menar. Förtydliga dig.

Svårt att förstå ??

Vänner af Ino...
Carlsson illuminato.......
Peter Steindl.....
Nu vevar inte dom inte i sitt ego men ...

Redan ditt första inlägg i Rörens värld satte ribban. Är du bitter ??

//L

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-30 00:05

lech
Du missuppfattar mig. Jag angriper ett som jag tycker sakfel och inte personen som levererar detta sakfel.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-12-30 10:08

roren skrev:Hej på dej Jax,
Vad är det för en trafo? och varför detta byte?

Jag har kollat på din hemsida och finner ditt resonemang och även ditt bygge intressant.
Men som sagt, steget från ett EL84PP till ett EL34 är ganska stort vad gäller
trafos och kondensatorer.
Det som tilltalade mig i 'SY:s' LED bias förstärkare var just att man med en dubbeltriod
(12AT7) hade ingång plus en concertina splitter och dessutom ett överstyrningståligt
slutsteg. Skulle jag däremot bygga den ultimata förstärkaren så är nog din 'HFTA'
en kandidat. Vad tror du, skulle dessa trafos från 'Livinginthepast' klara biffen?
http://livinginthepast-audioweb.co.uk/xfrmrvt1037.php

Rolf

Dåskavise... det är inget byte utan jag hade dem från början. Det är Tango FW100-3.5. Jäkligt bra transingar som Elfa sålde på 80-talet. Men för att sjösätta HFTA behövde jag ett järn som är lättillgängligt och valde närmaste Hammond eftersom det finns en ÅF i Sverige.

Jag gillar mycket järn i utgångstrafon för bättre kontroll i basen och använder sådana specade för dubbla uteffekten vid 30Hz. I mitt bygge med 372JX som nättrafo och gruslikriktning når man max effekt vid 6200 ohm på EL34-orna. Vilket utgångsjärn för PP som helst med 40% UL-tappar passar som har en impedans i närheten.

372JX ger 300-0-300V AC vilket är lite lågt. 325-0-325V är bättre, gärna med lite seriemotstånd till dioderna. Problemet är glöden då EL34 är hungriga rackare som vill ha 1,5A. Maplins trafo ger 7A vilket är lite snålt. Man kan ju ha en liten separat trafo till drivrören på 2A.
- Militant slacker

roren

Inläggav roren » 2011-12-30 15:29

Tack för infon Jax, När jag tar klivet upp från EL84 så lär jag höra av mig :)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-12-30 16:07

Kopplingen bör funka med EL84 oxå. Andra steget kan nog skippas i det fallet men jag behöver räkna lite på det.
- Militant slacker

roren

Inläggav roren » 2011-12-30 18:09

Ja känner du för det så är det ju naturligtvis mycket uppskattat från min sida.
Jag köpte nyligen en samling trafos här:
http://www.triodeelectronics.com/dytr.html
Det är alla järn som behövs till 'Dynaco ST-35'
Men har just börjat oroa mig när jag läser här på forumet att 'Dynaco' låter tråkigt.
Hoppas det inte beror på järnen :(

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-30 18:13

roren skrev:Ja känner du för det så är det ju naturligtvis mycket uppskattat från min sida.
Jag köpte nyligen en samling trafos här:
http://www.triodeelectronics.com/dytr.html
Det är alla järn som behövs till 'Dynaco ST-35'
Men har just börjat oroa mig när jag läser här på forumet att 'Dynaco' låter tråkigt.
Hoppas det inte beror på järnen :(

Om min kritik vad gäller SCA35 kommer sig av trafona vilket får visa sig så är dina trafo ändå inte samma individer som de som sitter i min stärkare. Du behöver inte oroa dig.

roren

Inläggav roren » 2011-12-30 18:22

Tack Flint! 2011 höll på att sluta i misär och elände.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-30 18:28

roren skrev:Tack Flint! 2011 höll på att sluta i misär och elände.

Inte nog med att jag förstörde julen för dig med LED-snacket - jag häll på att knäcka Nyår med. :oops: :)

roren

Inläggav roren » 2011-12-30 18:45

:lol: :lol:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi