Blindtesters tillförlitlighet...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ja

Ja
41
65%
Nej
22
35%

Antal röster : 63

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-21 00:26

sportbilsentusiasten skrev:5 ägg, vatten som precis täcker dom, full fart på spisen, när det kokat upp, sänk till 7an, vänta 3min, kyl med kallt vatten 2ggr = perfekta ägg!

...och det Bill säger är att det inte funkar på min spis.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-02-21 07:25

Svante skrev:
sportbilsentusiasten skrev:5 ägg, vatten som precis täcker dom, full fart på spisen, när det kokat upp, sänk till 7an, vänta 3min, kyl med kallt vatten 2ggr = perfekta ägg!

...och det Bill säger är att det inte funkar på min spis.

Klart det inte gör!
Men det är ju buslätt att utifrån varje unik spis (och hur lösa ägg man önskar) testa fram aktuell tid och effekt på spisen.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-02-21 08:23

Känns som att hela tråden kraschat i ett löskokt ägg, kanske har den varit på väg dit från början?
Nya förslag på OT är:
Vilken olja är bäst till cykelkedjan vintertid?
Vilket snabblim fungerar bäst till att fixera whip-finish på dina flugor?
Bästa rengöringsmedlet för trädäcket undersökt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2014-02-21 08:53

sprudel skrev:Känns som att hela tråden kraschat i ett löskokt ägg, kanske har den varit på väg dit från början?
Nya förslag på OT är:

Bästa Kedjeolja för cykling vintertid är helt klart Finishline Wet, den gröna alltså, har provat många olika, bland andra Icewax men vax funkar inte bra när det är kallt, drar åt sig grus och småstenar hele tin, maler sönder kedja och kassett på nolltid.

Vintertid är det ändå bäst att spola av kedja och kassett regelbundet, helst varje gång eller vartannat i alla fall.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-02-21 11:28

Tengil skrev:
sprudel skrev:Känns som att hela tråden kraschat i ett löskokt ägg, kanske har den varit på väg dit från början?
Nya förslag på OT är:

Bästa Kedjeolja för cykling vintertid är helt klart Finishline Wet, den gröna alltså, har provat många olika, bland andra Icewax men vax funkar inte bra när det är kallt, drar åt sig grus och småstenar hele tin, maler sönder kedja och kassett på nolltid.

Vintertid är det ändå bäst att spola av kedja och kassett regelbundet, helst varje gång eller vartannat i alla fall.

Vh Christer

Jag kör också en Wet Lube vintertid, kör ju till jobbet varje dag i salt och modd. Stackars cykel:-(
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-21 14:31

music4ever skrev:
Svante skrev:
IngOehman skrev:Om man gör experiment och drar ovetenskapliga slutsatser från dem så agerar man inte vetenskapligt, hur granskat och godkänt det är blir.

Inte om granskarna missar det ovetenskapliga, nej. Tanken är nog ändå att granskarna ska hitta just sådana missar, och de gör det också i väldigt stor utsträckning.

Motsatsen är publikationer som inte granskas, där kan författaren påstå vad som helst, vilket rimligen ökar risken för att slutsatserna inte är vetenskapliga.

Ungefär som blindtestning eliminerar en felrisk, men inte alla.

Tyvärr så finns problemet med bias hos de som skall granska. När "forskningen" visar de rätta resultaten så blir det genomsläppt oavsett nivån på vetenskaplighet. Nu är detta ett problem som kanske främst inte är så stor bland fysik och dyl, men inom vissa områden (säger inte vilka på grund av ev politisk innebörd) så produceras det åtskilliga rapporter/studier/avhandlingar med mera som har grova vetenskapliga brister.

Detta är något jag själv delvis sett under studier på universitet.

Det är möjligt. Problemet är att du sannolikt inte är behörig att bedöma det så dina slutsatser är inte relevanta.

Och det där lät ju elakt.

Men frågan är vad man menar med "vetenskapliga brister". OM man menar att vetenskap/forskning är det som forskarutbildade forskare gör är det svårt att göra invändningar om man inte tillhör den gruppen. Man är helt enkelt inte kompetent enligt gruppens egna normer. Om man däremot menar att att vetenskapliga principer existerar vare sig människor är medvetna om dem eller inte så är ju forskarutbildning inte alls någon garanti för att man förstått dessa. Och det här är ett svårlöst problem. Axiomatiska sanningar kan inte undersökas empirisk - man kan bara undersöka dess konsekvenser för observerbara fenomen. Deras sanningshalt kan bara stärkas men aldrig bevisas. En del hjälp har man dock från den formella logiken. Om vi tar Poppers falsifieringsresonemang bygger det främst på formell logik, inte axiom, vilket gör att hans slutsatser är starka.

Vad gäller publicering så är det korrekt att förväntade resultat är lättare att släppa igenom än de som "bryter ny mark". Denna typ av resultat publiceras dock inte gärna i tidskrifter med hög status (läs: de som är mest lästa och som tidigare har publicerat bra och viktigt forskning). Därför får dessa publikationer mindre uppmärksamhet och därmed lägre meritvärde.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-21 14:32

Själv kör jag med plastäggstermometer och mäter VARJE gång. DET är väl vetenskapligt så det förslår. Eller?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2014-02-21 14:36

Alltså koka ägg...
Man kokar upp en vattenmängd som bara täcker 1/3 del av äggen.... Sen när det kokar så stänger man av plattan och låter det stå så länge man behöver, 9min är perfekt för mig :)
OBS! Använd lock!

Då har man dels bara kokat upp 1/3 mängd vatten mot om vattnet ska täcka hela ägget (Kan ju vara ännu värre hos vissa) Sen är det bara energin som går åt för uppkokningen av 1/3 av vattnet.

Nu när jag berättat facit så kanske vi kan studsa vidare i tråden :p
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-21 14:55

Näe, gör så häringa: Fyll en kastrull med ljummet kranvatten så att det prexis täcker det/de kylskåpskalla ägg som skall tillredas. Koka upp under lock, tag av kastrullen direkt efter uppkokning å ställ sedan kastrullen på ett grytunderlägg med locket fortfarande på.
Vänta ca 4 min för ett ägg av normal storlek å ålder för en fast vita å flytande gula . . . typ. :D

Nu, kan ni fortsätta pöjka . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2014-02-21 15:33

Tråd havererad pga OT.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Föregående

Återgå till Generellt om hifi