sportbilsentusiasten skrev:5 ägg, vatten som precis täcker dom, full fart på spisen, när det kokat upp, sänk till 7an, vänta 3min, kyl med kallt vatten 2ggr = perfekta ägg!
...och det Bill säger är att det inte funkar på min spis.
Moderator: Redaktörer
sportbilsentusiasten skrev:5 ägg, vatten som precis täcker dom, full fart på spisen, när det kokat upp, sänk till 7an, vänta 3min, kyl med kallt vatten 2ggr = perfekta ägg!
Svante skrev:sportbilsentusiasten skrev:5 ägg, vatten som precis täcker dom, full fart på spisen, när det kokat upp, sänk till 7an, vänta 3min, kyl med kallt vatten 2ggr = perfekta ägg!
...och det Bill säger är att det inte funkar på min spis.
sprudel skrev:Känns som att hela tråden kraschat i ett löskokt ägg, kanske har den varit på väg dit från början?
Nya förslag på OT är:
Vilken olja är bäst till cykelkedjan vintertid?
Vilket snabblim fungerar bäst till att fixera whip-finish på dina flugor?
Bästa rengöringsmedlet för trädäcket undersökt.
Tengil skrev:sprudel skrev:Känns som att hela tråden kraschat i ett löskokt ägg, kanske har den varit på väg dit från början?
Nya förslag på OT är:
Vilken olja är bäst till cykelkedjan vintertid?
Vilket snabblim fungerar bäst till att fixera whip-finish på dina flugor?
Bästa rengöringsmedlet för trädäcket undersökt.
Bästa Kedjeolja för cykling vintertid är helt klart Finishline Wet, den gröna alltså, har provat många olika, bland andra Icewax men vax funkar inte bra när det är kallt, drar åt sig grus och småstenar hele tin, maler sönder kedja och kassett på nolltid.
Vintertid är det ändå bäst att spola av kedja och kassett regelbundet, helst varje gång eller vartannat i alla fall.
Vh Christer
music4ever skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Om man gör experiment och drar ovetenskapliga slutsatser från dem så agerar man inte vetenskapligt, hur granskat och godkänt det är blir.
Inte om granskarna missar det ovetenskapliga, nej. Tanken är nog ändå att granskarna ska hitta just sådana missar, och de gör det också i väldigt stor utsträckning.
Motsatsen är publikationer som inte granskas, där kan författaren påstå vad som helst, vilket rimligen ökar risken för att slutsatserna inte är vetenskapliga.
Ungefär som blindtestning eliminerar en felrisk, men inte alla.
Tyvärr så finns problemet med bias hos de som skall granska. När "forskningen" visar de rätta resultaten så blir det genomsläppt oavsett nivån på vetenskaplighet. Nu är detta ett problem som kanske främst inte är så stor bland fysik och dyl, men inom vissa områden (säger inte vilka på grund av ev politisk innebörd) så produceras det åtskilliga rapporter/studier/avhandlingar med mera som har grova vetenskapliga brister.
Detta är något jag själv delvis sett under studier på universitet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster