Utmaning till alla tvivlare och Icketvivlare....!!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-18 23:58

hifikg skrev:Sameness!? Ja, när Natalie Dessay låter som Jerry Williams och Magnus Öström låter som Ludwig van, då ska jag byta anläggning.

Jo, men dä äla inte direkt sameness* . . . typ. :wink:

*Om dä hade watt sameness(sjöodjuret i Torne träsk?) så hade ju
alla låte som t.ex. Jerry Williams :D .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2014-02-19 00:13

FWIW:

Efter att ha läst igenom och reflekterat över hur en del menar att det är enorm skillnad på olika nätkablar och andra inte, bestämde jag mig för att helt utan prestige lägga allt jag lärt mig om kablage åt sidan och utvärdera Patrick82s kabel jag fått tillsänt mig helt förutsättningslöst.

Tyvärr lät kabeln inte speciellt annorlunda än min vanliga otweakade nätkabel vid första lyssningen. Jag blev såklart besviken –har Patrick82 ändå lurat mig?!? Jag tänkte inte mer på det och lät anläggningen vara i några dagar och så gjorde jag en provlyssning igen –det kändes redan när jag satte mig i soffan som om någonting var annorlunda med hela känslan i rummet –som om någon var närvarande, men ändå inte där, om ni förstår vad jag menar(svårt att förklara). Döm om min förvåning när jag nu hörde en klar skillnad mot tidigare!?! Helt sjukt –jag fick kalla kårar längs ryggraden! Heeelt sjukt! Det blev skillnad!

Jag får härmed be om att göra en största möjliga pudel. Jag har helt enkelt inte vartåt tillräckligt openminded, utan suttit fast i min teknikratiska geåmellerade vardag av tråkljud. Jag har inte tillåtit mig att öppna mina sinnen tillräckligt, men nu när jag gör det så öppnas en helt ny värld -en fantastisk och magisk värld! Tack Patrick et. al.!

Någon dag till går –denna gång har jag inte känslan av att någon varit närvarande i rummet, och heller ingen förbättring i ljudet. Jag fortsätter att lyssna varje kväll under hela månaden och de gånger jag nörd jag satt mig ned haft känslan av att någon eller något varit närvarande i rummet så var det en klar förbättring. Kalla kårar igen!

Nu vet jag varken ut eller in –kan det vara så att själva kabeln drar till sig någon form av energi eller varelse, och att det är denna varelse som ser till att förbättra ljudet i min anläggning –jag börjar nu också notera att det ser ut som om någon eller någonting faktiskt har flyttat på saker i rummet –mattan har flyttat sig lite, nätkabeln likaså (dessutom hittar jag små, små märken på kablaget som jag inte sett tidigare) och det ser dessutom ut som att någon annan än jag suttit i soffan –ett litet litet avtryck i tyget går att förnimma –får kalla kårar igen och vet inte vad jag ska göra!?!

WTF är det som händer!?! Efter lite funderande och ett par stadiga järn för att lugna nerverna kommer jag fram till att även om det är helt osannolikt så skulle set ju kunna vara någon form av varelse som hjälper mig –ett knytt eller något annat okänt väsen (jag vet, det låter helt knäppt, men jag fick verkligen den känslan –att det var någonting annat än kabeln som stod för förbättringen).

Helt ur tomma intet så slår mig då tanken att jag måste laga gröt! Är det någon form av varelse så kanske dom gillar att få någon form av belöning –att jag visar min uppskattning. I brist på bättre så blir det gröt, för det har man ju hört att i alla fall hustomtar gillar. Sagt och gjort –jag lagar en portion gröt och ställer fram fatet invid ena förstärkaren innan jag går och lägger mig.

Vaknar på morgonen och skrattar lite åt min konstiga idé med knytt och gröt men går ändå in i rummet med anläggningen och håller på att smälla av –någon har varit på grötfatet!?! Iskalla, kårar och kallsvettatacker slår som en slägga mot mig –jag vacklar runt ett tag och fattar ingenting. Efter några timmar kommer jag till sans och börjar analysera vad som hänt. Något väsen har uppenbarligen varit där och smakat på gröten, men det mesta förefaller vara kvar…

OK, jag provlyssnar stereon igen och det låter likadant som kvällen innan, dvs ingen förbättring… –kan det vara så att denna varelse som jag nu är säker på förbättrar ljudet inte gillar gröt?!? Jag testar ett antal rätter under veckan utan framgång men så en morgon så är maten jag ställt fram på kvällen uppäten (visserligen ingenting jag skulle vilja äta, men varelsen verkar ha gillat maten i alla fall)!?! Iskalla kårar igen!?! Helt sjukt!?! Jag ser att denna gång har det tweakats bra mycket mer än tidigare –tydliga märken (som små hål, svårt att förklara på ett bra sätt) på kabeln, kabeln har flyttats och dessutom har en TosLink-kabel kopplats loss…och nu låter det *förjävla* bra! Så luftigt och silkeslent med en så svart bakgrund att det är heeeeelt overkligt...

Den enda slutsats som går att dra av mina erfarenheter är att det handlar mer om att ha turen att kunna locka till sig dessa väsen, och få dem att hjälpa till, än vilken nätkabel man skaffat sig.

Att det skulle vara Patrick82s kablar som står för välljudet är därför tämligen långsökt, när det nu är ställt utom allt rimligt tvivel att det endast handlar om att göra sig vän med dessa väsen.
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-02-19 00:16

:lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
hassel

Inläggav hassel » 2014-02-19 00:32

hevi skrev:FWIW:

... jag måste laga gröt! ...

+1
SL1210 XONE96 / ARIES S1 -> P100/DAC300 -> PR300 -> AM300 -> GURU 28

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-19 00:39

Vad var det som blev uppätet!? Det här börjar bli spännande. Undrar om något händer i mitt lyssningsrum i detta nu, min jättesnok bara hänger oansluten och inaktiv och jag är inte ens där och lyssnar...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-19 01:02

Gjorde en fundering på det här med sameness. Det måste ju finnas gränser när man uppfattar sameness. För min del kan en sådan gräns vara om en anläggning låter tråkigt, men inte låter skivorna lika för det. Så vad blev då så pass lika så att jag skulle tycka att musik låter tråkigt? Inte vet jag men för mig verkar det otroligt att inte nån inspelning med nån typ av fel som inte skulle ändå låta kul.
Så vad gör då en bashöjning? Vad gör att en tillrättalagd kurva inte blir sameness medans alla andra sätt som ger en påverkan på tonkurvan skulle ge sameness? Om jag med flit höjer 0,5dB vid säg 1500Hz som ett exempel i ett rum som redan har en höjning på 7dB vid lyssningsplats vid den frekvensen, är det trots allt bättre än en ickekompenserad högtalare som skulle ge bara 7dB?
Att tonkurvan skall luta mot högre frekvenser för att det låter mest naturligt är det ju ingen tvekan om, men exakt när inträffar sameness?

Känns ibland som att sameness är något man kan hota med i stil med äter du inte upp så kommer samenissen och tar dig.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2014-02-19 01:11

hifikg skrev:Vad var det som blev uppätet!? Det här börjar bli spännande. Undrar om något händer i mitt lyssningsrum i detta nu, min jättesnok bara hänger oansluten och inaktiv och jag är inte ens där och lyssnar...

Känns det som om någon är närvarande när du spelar? I så fall, ta då hand om den varelsen så kommer välljudet 10 gånger mer än om du bara spelar på någon random tweak-kabel. Om det inte känns så så får du försöka locka fram dem -lämna gärna dörren till lyssningsrummet på glänt, prova att ställa fram olika mat och se vad som händer -du kommer inte att bli besviken!
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-19 01:15

Harryup skrev:Gjorde en fundering på det här med sameness. Det måste ju finnas gränser när man uppfattar sameness. För min del kan en sådan gräns vara om en anläggning låter tråkigt, men inte låter skivorna lika för det. Så vad blev då så pass lika så att jag skulle tycka att musik låter tråkigt? Inte vet jag men för mig verkar det otroligt att inte nån inspelning med nån typ av fel som inte skulle ändå låta kul.
Så vad gör då en bashöjning? Vad gör att en tillrättalagd kurva inte blir sameness medans alla andra sätt som ger en påverkan på tonkurvan skulle ge sameness? Om jag med flit höjer 0,5dB vid säg 1500Hz som ett exempel i ett rum som redan har en höjning på 7dB vid lyssningsplats vid den frekvensen, är det trots allt bättre än en ickekompenserad högtalare som skulle ge bara 7dB?
Att tonkurvan skall luta mot högre frekvenser för att det låter mest naturligt är det ju ingen tvekan om, men exakt när inträffar sameness?

Känns ibland som att sameness är något man kan hota med i stil med äter du inte upp så kommer samenissen och tar dig.

mvh/Harryup

Om ett "inbyggt fel" finns i tonkurvan får du alltid med felet vid alla lyssningar vilket ger en viss karaktär. Ta t.ex en dipol högtalare, den kommer alltid att lägga till reflexen bakifrån vilket alltid kommer ge ett "sound" som alltid finns där. Det blir över tid tröttsamt även om det kan låta fantastiskt bra vid enstaka tillfällen. Inte sååå kul att höra på alla inspelningar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-02-19 01:31

Och i dB när hör du sameness över en i övrigt normalkrokig kurva?
Jag vill inte veta att det kommer finnas sameness om man kröker till en kurva. Jag vill veta om nån vet när det inträffar?

Nån borde väl veta det eftersom det varnas för det? Kanske sameness är individuell? En del tycker att den inträffar vid ±XdB andra tycker den inträffar om man använder basreflex kanske?
Personligen känner jag sameness om man spelar fusion tidigare än annan valfri musik i vilken anläggning som helst.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-19 01:46

hevi skrev:
hifikg skrev:Vad var det som blev uppätet!? Det här börjar bli spännande. Undrar om något händer i mitt lyssningsrum i detta nu, min jättesnok bara hänger oansluten och inaktiv och jag är inte ens där och lyssnar...

Känns det som om någon är närvarande när du spelar? I så fall, ta då hand om den varelsen så kommer välljudet 10 gånger mer än om du bara spelar på någon random tweak-kabel. Om det inte känns så så får du försöka locka fram dem -lämna gärna dörren till lyssningsrummet på glänt, prova att ställa fram olika mat och se vad som händer -du kommer inte att bli besviken!

Bara musikerna och sångarna och bara så länge anläggningen är påslagen. Igår blev jag riktigt rädd, lyssnade på en gammal platta med Pink Floyd och lät den gå medan jag gick ut i köket en sväng o plötsligt lät det som om någon brutit sig in i lyssningsrummet. Mycket realistiskt. Det var "Alan's Psychedelic Breakfast" som dragit igång och det var så längesedan jag lyssnade på den att jag helt glömt bort hur den lät. Brrr... men någon mat fick inte anläggningen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2014-02-19 02:11

Marmelade..what about marmelade???

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-19 11:02

hevi skrev:FWIW

Det som hevi tar upp har ju en allvarlig bakgrund inom psykologin (har'u snackat med syrran?)

Animation eller besjälning av döda ting är vanligt inom naturreligion. Man ser naturen som ett väsen som man vill vara vän med. Detta mycket mänskliga drag finns även tydligt representerat inom hifi. Det är iallafall min uppfattning. Många hifiintresserade upplever sina apparater som väsen som man måste vårda med oljor, extra bra mat (ström) och fina hus (hyllor) för att de skall bli på gott humör och ge sitt bästa åt sin ägare. Man lyfter upp kablar så de slipper ligga på det kalla golvet och bäddar in kardelerna i egyptisk bomull istället för syntetmaterial. Och det är precis samma tankefigur som när det gäller tomtar och troll, eller varför inte maskinistens förhållande till sin motor i Das Boot. Själv brukar jag lägga barnens gosedjur så att de ligger bekvämt och inte har näsan i röven på varandra...

MITT uppsåt är inte att raljera över det - själv har jag även ett mycket levande förhållande till min HP 15C (original från 1982) som jag envisas med att mata silveroxidbatterier från kända märken. Vad jag vill är istället att söka en rationell förklaring till varför t.ex. nätkablar kan påverkar vissa lyssnares uppfattning av det återgivna ljudet utan att påverka ljudet i sig. Det handlar enligt min uppfattning om en psykologisk mekanism (animation; besjälning) som får oss att känna oss bättre till mods och bättre uppskatta det vi hör eftersom vi är "bland vänner". Jag har tidigare varit inne på detta med hur olika "tweaks" skall vara konstruerade för att fungera utifrån detta synsätt.

1. De måste passa lyssnarens uppfattning om "vad anläggningen gillar". Hur denna uppfattning byggts upp varierar säkert men hifi-pressen är definitivt en viktig källa.

2. Tweaket bör vara väl synligt. Om man inte ser tweaket glömmer man bort att man gjort "något gott" för sin vän anläggningen (givit den gröt) och därmed blir inte verkan lika stark.

En av de vackrare exemplen jag har sett på detta kom från forummedlemmen Koffe som gjorde tjejgulliga interconnectkablar tillsammans med sin lilla dotter. Pärlemornagellack var en viktig komponent. Att ljudet påverkades till det bättre har jag svårt att tro men sannolikt annat annat.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
MathiasS

Inläggav MathiasS » 2014-02-19 11:13

Hevi!

Slutsats 1: katter gillar inte gröt.
Slutsats. 2: din katt är understimulerad och behöver en bättre klösbräda än ormkablarna.
Slutsats 3: du kryssade för "extra soft" när du beställde soffa. En tråkig bieffekt av detta är att det blir röv och kattavtryck på dynan.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-02-19 14:26

Callisto skrev:Om ett "inbyggt fel" finns i tonkurvan får du alltid med felet vid alla lyssningar vilket ger en viss karaktär. Ta t.ex en dipol högtalare, den kommer alltid att lägga till reflexen bakifrån vilket alltid kommer ge ett "sound" som alltid finns där. Det blir över tid tröttsamt även om det kan låta fantastiskt bra vid enstaka tillfällen. Inte sååå kul att höra på alla inspelningar.

Märkligt att jag som mångårig dipolägare aldrig uppfattat detta som tröttsamt och ett problem. Jag tycker snarare att många lådhögtalare ger en sameness i form av lådigt, instängt ljud. Vad gäller "sound" så bidrar nog de flesta högtalare, för att inte säga alla, med en egen signatur oavsett konstruktion :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-19 14:49

Panelguy skrev:
Callisto skrev:Om ett "inbyggt fel" finns i tonkurvan får du alltid med felet vid alla lyssningar vilket ger en viss karaktär. Ta t.ex en dipol högtalare, den kommer alltid att lägga till reflexen bakifrån vilket alltid kommer ge ett "sound" som alltid finns där. Det blir över tid tröttsamt även om det kan låta fantastiskt bra vid enstaka tillfällen. Inte sååå kul att höra på alla inspelningar.

Märkligt att jag som mångårig dipolägare aldrig uppfattat detta som tröttsamt och ett problem. Jag tycker snarare att många lådhögtalare ger en sameness i form av lådigt, instängt ljud. Vad gäller "sound" så bidrar nog de flesta högtalare, för att inte säga alla, med en egen signatur oavsett konstruktion :wink:

En dag så gör du säkert det :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-02-19 14:56

Callisto skrev:
Panelguy skrev:

Har haft ett antal dipoler sedan 1980 så det är väl inte så troligt. Vilka dipoler har du själv ägt som du menar ger detta tröttsamma reflekterande ljud och framförallt, hur var de placerade?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-02-19 15:13

Callisto skrev:
Panelguy skrev:

Menar du att en punktkälla inte skulle ha någon utstrålning bakåt?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-19 15:19

Panelguy skrev:
Callisto skrev:
Panelguy skrev:

Har haft ett antal dipoler sedan 1980 så det är väl inte så troligt. Vilka dipoler har du själv ägt som du menar ger detta tröttsamma reflekterande ljud och framförallt, hur var de placerade?

Har inte haft dipoler men väl elektrostater. Med dipoler kommer du aldrig ifrån att ljudvågen som sänds bakåt alltid kommer ge ett sound. Det är ju själva vitsen med tekniken att du även får även en våg bakåt. Visst kan det låta vackert och trevligt, inget snack om det men i längden tycker jag det får samma stämpel på all musik. Lyssnade förr mycket på Mirage större skapelser och de lät bra men de presenterade allt ljud på samma sätt. All musik får ett djup som inte alls jämnt stämmer med inspelningen. Men visst det är tycke och smak. En del gillar det hela livet, andra inte :)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-02-19 15:21

petersteindl skrev:
Callisto skrev:
Panelguy skrev:

Menar du att en punktkälla inte skulle ha någon utstrålning bakåt?

Mvh
Peter

Nej det menar jag inte. Jag har aldrig stått bakom en högtalare och det varit tyst :) :wink:

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-19 15:35

Opps är det glatt underlag här :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-19 15:40

hevi skrev:

Praktiskt taget alla väsen på vår jord gillar kanelbullar och glögg, och gör
de inte det så kanske ostbågar kan vara svaret?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-19 15:44

IngOehman skrev:
hevi skrev:

Vh, iö

M är min favorit. :wink:

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2014-02-19 15:59

IngOehman skrev:
hevi skrev:

Vh, iö

Min Katt älskade Ostkrokar...som det faktiskt heter... :wink:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2014-02-19 16:53

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-02-19 16:53

IngOehman skrev:Praktiskt taget alla väsen på vår jord gillar kanelbullar och glögg, och gör

Vh, iö

Kanelbullar och glögg är det vuxenvarning på, tycker jag. Kanelbullar och mjölk däremot... :P Men föralldel - ostbågar slinker ju alltid ner. :) (Bara det inte är de där starka. De är goda, men jag blir kass i magen efter en påse.)

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-19 17:36

Jag skulle lyssna på min nya Jellyfish, det lät inte som den kabeln, det lät som Unreal, jag tittade under bordet och Unreal var inkopplad. Skillnaden är natt och dag. Unreal är som att lyssna i mörkret, Jellyfish i dagsljus.

Om jag hade fortsatt lyssna i timmar på min Unreal och trott att den var Jellyfish, då hade det varit ett problem. Men efter bara några sekunder märkte jag att det inte var den kabeln.

Man kan göra ett bra test, be din fru eller sambo att byta kabel, närsomhelst, det kan vara ikväll, om en vecka, månad etc. Om man märker att något låter annorlunda plötsligt, då vet man att det inte är inbillning.
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-02-19 17:53

hevi skrev:FWIW:

Efter att ha läst igenom och reflekterat över hur en del menar att det är enorm skillnad på olika nätkablar och andra inte, bestämde jag mig för att helt utan prestige lägga allt jag lärt mig om kablage åt sidan och utvärdera Patrick82s kabel jag fått tillsänt mig helt förutsättningslöst.

Tyvärr lät kabeln inte speciellt annorlunda än min vanliga otweakade nätkabel vid första lyssningen. Jag blev såklart besviken –har Patrick82 ändå lurat mig?!? Jag tänkte inte mer på det och lät anläggningen vara i några dagar och så gjorde jag en provlyssning igen –det kändes redan när jag satte mig i soffan som om någonting var annorlunda med hela känslan i rummet –som om någon var närvarande, men ändå inte där, om ni förstår vad jag menar(svårt att förklara). Döm om min förvåning när jag nu hörde en klar skillnad mot tidigare!?! Helt sjukt –jag fick kalla kårar längs ryggraden! Heeelt sjukt! Det blev skillnad!

Jag får härmed be om att göra en största möjliga pudel. Jag har helt enkelt inte vartåt tillräckligt openminded, utan suttit fast i min teknikratiska geåmellerade vardag av tråkljud. Jag har inte tillåtit mig att öppna mina sinnen tillräckligt, men nu när jag gör det så öppnas en helt ny värld -en fantastisk och magisk värld! Tack Patrick et. al.!

Någon dag till går –denna gång har jag inte känslan av att någon varit närvarande i rummet, och heller ingen förbättring i ljudet. Jag fortsätter att lyssna varje kväll under hela månaden och de gånger jag nörd jag satt mig ned haft känslan av att någon eller något varit närvarande i rummet så var det en klar förbättring. Kalla kårar igen!

Nu vet jag varken ut eller in –kan det vara så att själva kabeln drar till sig någon form av energi eller varelse, och att det är denna varelse som ser till att förbättra ljudet i min anläggning –jag börjar nu också notera att det ser ut som om någon eller någonting faktiskt har flyttat på saker i rummet –mattan har flyttat sig lite, nätkabeln likaså (dessutom hittar jag små, små märken på kablaget som jag inte sett tidigare) och det ser dessutom ut som att någon annan än jag suttit i soffan –ett litet litet avtryck i tyget går att förnimma –får kalla kårar igen och vet inte vad jag ska göra!?!

WTF är det som händer!?! Efter lite funderande och ett par stadiga järn för att lugna nerverna kommer jag fram till att även om det är helt osannolikt så skulle set ju kunna vara någon form av varelse som hjälper mig –ett knytt eller något annat okänt väsen (jag vet, det låter helt knäppt, men jag fick verkligen den känslan –att det var någonting annat än kabeln som stod för förbättringen).

Helt ur tomma intet så slår mig då tanken att jag måste laga gröt! Är det någon form av varelse så kanske dom gillar att få någon form av belöning –att jag visar min uppskattning. I brist på bättre så blir det gröt, för det har man ju hört att i alla fall hustomtar gillar. Sagt och gjort –jag lagar en portion gröt och ställer fram fatet invid ena förstärkaren innan jag går och lägger mig.

Vaknar på morgonen och skrattar lite åt min konstiga idé med knytt och gröt men går ändå in i rummet med anläggningen och håller på att smälla av –någon har varit på grötfatet!?! Iskalla, kårar och kallsvettatacker slår som en slägga mot mig –jag vacklar runt ett tag och fattar ingenting. Efter några timmar kommer jag till sans och börjar analysera vad som hänt. Något väsen har uppenbarligen varit där och smakat på gröten, men det mesta förefaller vara kvar…

OK, jag provlyssnar stereon igen och det låter likadant som kvällen innan, dvs ingen förbättring… –kan det vara så att denna varelse som jag nu är säker på förbättrar ljudet inte gillar gröt?!? Jag testar ett antal rätter under veckan utan framgång men så en morgon så är maten jag ställt fram på kvällen uppäten (visserligen ingenting jag skulle vilja äta, men varelsen verkar ha gillat maten i alla fall)!?! Iskalla kårar igen!?! Helt sjukt!?! Jag ser att denna gång har det tweakats bra mycket mer än tidigare –tydliga märken (som små hål, svårt att förklara på ett bra sätt) på kabeln, kabeln har flyttats och dessutom har en TosLink-kabel kopplats loss…och nu låter det *förjävla* bra! Så luftigt och silkeslent med en så svart bakgrund att det är heeeeelt overkligt...

Den enda slutsats som går att dra av mina erfarenheter är att det handlar mer om att ha turen att kunna locka till sig dessa väsen, och få dem att hjälpa till, än vilken nätkabel man skaffat sig.

Att det skulle vara Patrick82s kablar som står för välljudet är därför tämligen långsökt, när det nu är ställt utom allt rimligt tvivel att det endast handlar om att göra sig vän med dessa väsen.

för ca 2mån sen såg jag en artikel om någon som hade upptäckt en hemlig dörr i sitt hus (nyinflyttade i beggat hus), dörren ledde ner i en liten trapp till ett par små rum iirc, passager gick innanför väggarna. och typ längst in så var det en säng/madrass och tydliga tecken på att nån bott där (godispapper osv).

kanske kan vara värt att kolla en extra gång på ritningarna till din bostad?? mäta lite?
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-02-19 18:37

hevi skrev:... vän med dessa väsen.

Ja, alternativet är *tada* oväsen.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-02-19 18:40

Jag har pluggat religionsfilosofi och religionspsykologi och försöker skriva om kabeltro utan att tala om religion.

När man letar efter något bevis för sina antaganden kommer man alltid att hitta dem. Hjärnan är ett filter som plockar upp det som stämmer överens med det man letar efter. I religionens värld betyder det att den som ber får bönesvar hela tiden. I new age kallas det affirmation. Det betyder att man kommer att uppfatta sådant man vill skall inträffa eller det man eftersträvar.

Ex från wikipedia: Jag, Karl, är lycklig och tillfredsställd med mig själv. Jag har ett kärleksfullt och harmoniskt förhållande med Pamela. Vi är lyckliga med varandra och känner oss trygga i vår relation.

Allt sådant påverkar vår hjärna rent fysiskt. Nya delar aktiveras och utvecklas. När man lyssnar på musik/ljud/stereo händer samma sak. Lyssnar man affirmativt så är det alltså fullt möjligt att den del av hjärnan som tolkar hörselintryck är fysiskt påverkbar. Det betyder att man verkligen hör/tolkar på ett nytt sätt pga att hjärnan har "byggts om" då man lyssnat affirmativt. Det är då omöjligt att vända om. Världen kommer för alltid att vara annorlunda. Och det är alltså inte bara inbillat utan även fyskiskt verklig erfarenhet för den person som har varit med om det.

Livet är bra knepigt...
/Krister

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2014-02-19 19:46

Callisto skrev:
Panelguy skrev:
Callisto skrev:
Panelguy skrev:

Har inte haft dipoler men väl elektrostater. Med dipoler kommer du aldrig ifrån att ljudvågen som sänds bakåt alltid kommer ge ett sound. Det är ju själva vitsen med tekniken att du även får även en våg bakåt. Visst kan det låta vackert och trevligt, inget snack om det men i längden tycker jag det får samma stämpel på all musik. Lyssnade förr mycket på Mirage större skapelser och de lät bra men de presenterade allt ljud på samma sätt. All musik får ett djup som inte alls jämnt stämmer med inspelningen. Men visst det är tycke och smak. En del gillar det hela livet, andra inte :)

Låter ungefär som beskrivningen av de förstärkare som inte anses vara transparenta; "visst kan de låta trevligt....MEN" :wink:
Möjligt att dipoler lägger till ett visst djup men absolut inte på det sätt som du beskriver och som sagt, ALLA högtalare har ett sound.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi