Stämningen i HiFi rummet.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Stämningen i HiFi rummet.

Inläggav Ranefjord » 2003-11-07 14:04

Hur mycket påverkar rätt ljussättning, en mysig tillvaro, m.m, det upplevda ljudet? :) Jag tror det är rätt viktigt. Dovt gul ljussättning verkar vara kanon. Så hur viktig är mysfaktorn på 'ljudet'?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-07 14:10

Det är viktigt att lyssna med alla lampor släckta och nedrullar - det minskar fotontrycket på elementen. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-11-07 14:15

Precis, och lagom med växter för 'rätt' luftfuktighet... :) Men alltså helt ärligt. Stämningen, rätt mental rums-strämning. Det ÄR viktigt. :D
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2003-11-07 14:18

Bekväm lyssningsfåtölj! Vad är det för mening med att finlyssna när träsmaken gör sig bekant och stjäl upplevelsebandbredd? :o
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-07 14:28

Jag vill nog allt kunna lägga upp fötterna på en pall. Sen är det ju alltid en fördel om det är snyggt och man trivs... lättare att koppla av.

Vet att många här sysslar med att dämpa sina lyssningsrum, men det får inte bli för hårt dämpat, för då är det jobbigt att vara där. (Motsatsen är också jobbig!)

Något annat vet jag inte på rak arm...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-11-07 14:32

:) Alla insatser för att få bra ljud är av godo, men detkan ju också vara så att lugnet, harmonin och stämningen infinner sig när man väl börjat lyssna och dagens oro lägger sig.
Bravo

Användarvisningsbild
Ypsilon

Inläggav Ypsilon » 2003-11-08 00:27

Jag drar ner på dimmern på belysningen till det lägsta när jag finlyssnar på kvällen. Det ska såklart vara mörkt ute. För mig gör stämmningen väldigt mycket för ljudet.

//Magnus

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-08 00:45

Porrigt.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-11-08 00:53

Stämmer att stämningen är viktig. :) Man måste rensa hjärnan från vardagens larm. På helgerna går det bäst, helst innan allt folk har satt på dammsugaren och tvättmaskinen och hårtorken och...grr :twisted:
Let forever be

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2003-11-08 03:02

bra här! det Ranefjord säger är mycket viktigt!
Jag brukar antingen släcka ner helt.. eller vilka en lampa mot min röda fondvägg.. då sprider sig det ett mysigt rött (nästan lite porrigt :wink:) ljus!

Det får inte vara för kallt i lysningsrummet.. utan lagom ljummet..
sen är det bara att kräma 8)
//mvh Johan

Användarvisningsbild
Ezoo

Inläggav Ezoo » 2003-11-09 03:39

Utan att kuna bevisa det till 100% säger jag ochså att det är viktigt.
Kanske till och med viktigare än man faktiskt tror.

Rätt humör, rätt stämmning inte stressad och inte blivit utsat för massa buller på ett tag osv, tystnaden ska infinna sig, det är då jag i alla fall riktigt bara sjunker in i musiken, man lyssnar på låg el lagom volym och bara sjunka in i en sorts egen liten värld med musiken.

Tar Ca 1 timme el halv för att komma dit, det är där jag som bäst dektekterar skillnader mellan saker och ting.

Återvänder man sedan till den vardagliga världen, barnen ev vakna, trafiken bullrar på tv i gång i andra rummet, det är dag det låter mer då ändå bor man i norrland så är helt plötsligt volymen man lyssnat på så svindlande låg att man bara vill höja.
Men det magiska med det hela finns där inte i samma utsträckning trots att man höjer.

Konstigt ?

Stämmning tid,rum anläggning= viktigt

Mvh

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2003-11-09 10:12

Jag har en idé att man skall ge synen lite godsaker också, inte bara öronen, annars så börjar iaf jag flacka med blicken och känna en svag oro i maggropen. Såg ngn stans en bild på sin utrustning, två massiva rörmonoblock som stod på varsina låga stativ. Mitt emellan stod en liten bonzai med två pinspotar lysande mot den. Mkt snyggt! Då kan man förlora sig med blicken i grenverket. Samma sak om man hänger upp en matta med snyggt mönster på väggen mellan högtalarna så blir det inte bara ngt att titta på utan också en slags dämpning. Gult ljus gillar jag inte, det förändrar färgerna. Hellre vill jag ha vitt ljus, utan dragning mot det kalla, som lyser upp, gärna som spotlights, där det behövs.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2003-11-09 11:02

Ett gott vin och trevligt sällskap som delar ens musikupplevelse betyder allt!

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-11-09 18:00

vill man ha det porrigt så tar man dit tjejen :lol: :P :P
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2003-11-10 18:57

Lyssningsrummet kan man säkert göra en hel del med för att höja upplevelsen och även med sällskap, dämpad belysning, alkohol, mjuka kuddar etc.
Egentligen handlar det väl om huvudsakligen en enda sak, att minimera all annan påverkan på sinnena än de man vill använda för den ljudmässiga njutningen.

Bekväm sittplats = man slipper flytta på sig och tänka på/känna ont i bakdelen efter ett tag
Nedsläckt/Nedtonad belysning = Synintrycken dämpas och man kan koncentrera sig mer på förhoppningsvis hörseln.
Ljuddämpning/tid = Dämpa av lyssningsrummet eller välja kvällar/nätter för att undvika ljudintryck från annat än anläggningen
Vin/Whisky o dyl. = Kanhända hjälper det till att komma i avslappnad stämning inför lyssningsupplevelsen.
o s v

listan kan nog göras längre, men ni förstår nog principen...
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Återgå till Generellt om hifi