Dina framtidsförväntningar på skivor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Skulle du önska att skivorna som kommer att släppas i framtiden skiljer sig från de som släppts hittills genom att de:

Omröstningen slutade 2003-11-27 15:56

Fortsätter att utvecklas i dagens riktning med mastringstekniker som ökar medelnivån ytterligare på dem
1
3%
Slutar att komprimera alla inspelningar och återgår till att bevara originaldynamiken
35
90%
Hanteras inspelningstekniskt precis som idag, men spelas in på bättre media t ex SACD och DVD-A
1
3%
Visst kan inspelningstekniken förfinas, men redan idag låter de flesta inspelningar så bra att de inte är det största välljudshindret
2
5%

Antal röster : 39

Användarvisningsbild
IngOehman

Dina framtidsförväntningar på skivor

Inläggav IngOehman » 2003-11-07 15:56

Phonogrammen - själva verkligheten bakom kärnfrågan "hur mycket effekt" kan man ju beröra också...

Den som vill rösta på flera än ett alternativ av de ovanstående, får berätta i form av ett inlägg istället.

Fast rösta ändå på ett alternativ, det som känns "mest" rätt.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-11-07 15:59

Röstar för minskad kompression och mastering-"behandling". Dock är jag inte alls emot teknisk behandling av signalen om den ingår som ett kreativt element i själva musiken. (ett exempel kan ju vara den "pump"effekt man får med en vanlig hård kompression, det kan ju användas kreativt vid elektronisk musik)

Iof kan ju multibandskompression vara bra ibland. Tex på discomusik kanske (men sån lyssnar väl ingen på? :) ) och kanske om man skall lyssna på t.ex. radio i en miljö med mycket störljud...

(det lite roliga om man trixat lite med en multibandskompressor är att vid låg volym så verkar dynamiken subjektivt att öka vid ökad kompression, detta troligen för att man hör fler detaljer som lyfts fram)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-07 16:18

Ingvar, om frågan gäller själva masteringen av den färdiga mixen, så svarar jag att det inte borde behövas dynamikkompression. Särskilt då snart kanske behovet minskar med exempelvis DAB-radio, och Dolby Digital (även om det är ett mindre lyckat exempel) där man kan välja graden av dynamisk kompression i mottagaren beroende på vilken miljö man befinner sig i. Därmot så anser jag att det står producenten fritt att komprimera olika beståndsdelar av musiken hur mycket han/hon önskar för att kunna skruva fram olika sound på instrumeneten.

Helt enkelt tycker jag att det är producentens intentioner som bör komma fram på den färdiga skivan, ej att någon okunnig* mastieringsnisse sitter och pillar på den färdiga stereomixen.

* Även masteringnissar som anses av branschen vara "kunniga" borde "få slippa" pilla med våra alster.

Alternativet näst högst upp verkar passa bäst in, men inte helt alltså.

Användarvisningsbild
Jesper
Redaktör

Inläggav Jesper » 2003-11-07 17:01

Kreativt användande av kompressor som exempelvis Thomas Krome gör skulle helt förstöra musiken om man tag bort den. Man kan få ett väldigt tight ljud hos exempelvis trummor om man använder mycket kompression på dem. Där är kompression mycket bra alltså! :D

Däremot som det används på exempelvis Coldplays senaste skiva så är det bara förstörande. Lyssningströtthet direkt!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-11-07 21:25

Håller med alla, tror jag. För det mesta skulle jag nog önska att skivorna komprimerades mycket mindre, men jag vill absolut inte hävda att "konstnärlig ljudprocessning" är "fel" på något sätt, särskilt som jag själv är ganska förtjust i att frambringa våldsamt förvridna ljud med min elgitarr... :twisted: :D

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-11-07 22:19

:evil: Fortsätter misshandeln av mjukvaran som hitills, så blir ju hifi överflödigt i längden när materialet som ska spelas upp inte kommer att ha några kvaliteter som kan göra anläggningen rättvisa.
Då når vi istället bergsprängarnirvana med basboost som högsta lycka.
Bättre mjukvara generellt är det viktigaste, utan vettig grundinställning hur det skall låta blir ju även de nya formaten meningslösa.
Bravo

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2003-11-07 23:43

Har har nog de flesta samma åsikt ! :wink:
//mvh Johan

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-11-08 04:11

Det var en ledande fråga. :D
Dimitri
PS svårt att sova när den nya förstärkaren spelar ljuv musik i bakgrunden...........
Dimitri

Återgå till Generellt om hifi