Komprimerad vinyl från Mofi.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Komprimerad vinyl från Mofi.

Inläggav Nagrania » 2006-02-23 16:12

Jag var också på mässan och föll för frestelsen att köpa en skivbox från Mofi med Patricia Barber "Modern Cool". I dag satt jag på sidan 4 och första låten heter Let it rain.... vad hörde jag då? Jo hela skivsidan är ju illa komprimerad med en analog kompressor. Man hör ju tydligt hur framförallt sången hissar upp och ner så att man nästan blir sjösjuk. Jag har den även på cd-skiva men jag har ännu inte lyckats lokalisera den så att jag kan ännu inte jämföra. Man kan säga att jag är något besviken. Har ingen annan hört samma sak som jag? Jag har ännu inte hört alla skivorna så jag vet ännu inte om alla skivorna låter lika illa.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-02-23 16:18

Det verkar tyvärr vara väldigt varierande kvalite på MOFI :(
Jag var själv sugen på att köpa Sgt. Pepper skivan, men jag lägger inte 300kr på skivan ohört.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-02-23 16:36

Jag lyssnade en gång till på låten och det verkar som om det bara är sången som hissar..... det betyder att felet ligger redan i slutmixen. Eftersom skivan är halvfartsgraverad så passade jag på att kolla frekvensomfånget på skivan. Jag antar att skivan är analogt inspelad i studion. Skivans högsta frekvenser gick upp till 22,5KHz men då hade nivån redan sänkts med -30dB. Denna mätning med tanke på att vi sitter med puppor + Rio´r som säjs vara raka upp emot 50-100KHz. :? :roll:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-02-26 17:54

Jag har nu gjort jämförande lyssningsprov (A/B) mellan MoFi vinylen och cd-skivan från Blue Note. Resultatet är att utgivningarna låter helt olika. Det som låter bäst enligt min mening är MoFi vinylen som låter lite fetare i basen och bättre brilla i diskanten. Ja vad beror nu detta på? En sak kan vara att det är olika lyssning när man har gjort mastringen och att det har varit olika folk inblandade. Man kan ju nu fundera över vilken av dessa två mastringar som är mest lik originalmixningen. Det får vi nu inte veta men man kan ju anta att man inte vill försämra utan snarare förbättra ljudet. :? Jag lyckades ändå göra en egen ändring för att få samma ljud från cd:n som från vinylen. Det hissande ljudet på sången som jag tidigare nämnt i låten "Let it rain" fanns inte heller på cd-skivan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-26 20:55

-30dB relativt vadå? :?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-02-26 21:06

Är det så viktigt..... naturligtvis under full ytstyrning eller full nivå om man så vill. :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-26 21:19

Nagrania skrev:

Är det så viktigt..... naturligtvis under full ytstyrning eller full nivå om man så vill. :D

Ok, men siffran är ju ganska irrelevant då du inte jämför med CD'n och dessutom anger du inte analysbanbredden; hur stor var den?
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-02-26 21:37

Det är ju så att jag kan se alla frekvenserna mellan 4-24KHz ner till -70dB under full nivå. Vad jag egentligen vill få fram är att en analog inspelning inte nödvändigtvis går högre upp i frekvens än digitala inspelningar. Jag har väl kunnat notera att vissa SACD inspelningar rullar av lite långsammare än analoga inspelningar och annorlunda jämfört med en cd-skiva. CD-skivor brukar alltid ha ett mycket brant lågpassfilter och dessutom brukar det på äldre cd-skivor skäras av lite tidigare än vad man gör idag med modern utrustning. Det har väl antagligen med att göra att man idag kan göra bättre filter och att man använder Bit-stream.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-26 21:46

Men jag undrar fortförande hur stor bandbredden är när du säger -30dB. :)
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-02-26 22:05

Menar du hur många dB/okt som nivån faller med från full nivå till -30dB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-27 01:36

Nagrania skrev:Menar du hur många dB/okt som nivån faller med från full nivå till -30dB.

Nej, jag menar hur stor del av spekrat som analyserats för att få fram en siffa som reltivt full utstyrning är -30dB. :)

Vad har du använt för mätutrustning? Är det en FFT-analysator, en analog tersbandsanalysator eller något annat?
-Innehar F-skattsedel-

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-02-27 10:46

Jaha du menar så! Jo jag har ständigt inkopplad en FFT från DK som heter MSD 550. Nu har jag haft min i snart 10 år och modellen är ersatt av en nyare som heter MSD 200.
http://www.dk-technologies.net/products ... pe=MSD200C
Jag har också en MSD 600 som är en 8-kanalig variant men fungerar också för 5.1.Jag har tidigare beskrivit den här godsaken på forumet. Den senare innehåller en form av dynamikmätning och naturligtvis FFT & RTA. En annan sak som inte är så dum är att man kan välja mellan analog och digital in/ut upp till 96/24.

Återgå till Generellt om hifi