Dämpning i högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Dämpning i högtalare?

Inläggav Ondjultomte » 2003-11-09 22:24

Jag undrar hur mycket dämpningsmaterial (gullfiber) som skall sitta i en högtalare.
Jag köpte nyss ett par beg LTS 3v. av Håkan i S. Åbyggeby.
Dock tyckte att det var lite klent med dämpning i dem,men eftersom jag inte kan något alls om högtalarkonstruktion så undrar jag bara om det är korrekt dämpat eller fall det borde vart lite mera dämpning i dessa.
Dämpningen är ca 3-4 cm tjockt ljusgultmaterial( ljusare än gullfiber) å mycket tunnare.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Dämpning i högtalare?

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-10 13:26

Det beror på en massa saker.

* Om högtalarljudet i lådan även ska dämpa frekvenser i mellanregsiterområdet eller inte.
A: Bas och mellanrigister: bra med mycket ludd, fluffigt nära elementet. Men óm man gör en basreflexlåda, krävs det noggrann utprovning.
B: Om det mestadels är basåtergivning ur lådan OCH det är basreflex, behövs inte lika mycket ludd.

* Om lådan är sluten eller inte
A: Mycket ludd e oftast bra till slutna lådor, då kan man minska lådvolymen.
B: För mycket ludd e dumt för basrefleclådor, då minskar lådans Q-värde, dvs förlusterna ökar. Det brukar vara onödigt.

MedmeraraMedmeraraMedmerara...

Finns förstås alltid exempel på konstruktioner som är gjorda i motsatt riktning, fast de är försvinnande få i antal... lyckligtvis... :roll:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-11-10 14:12

Har byggbeskrivningen här så jag kan tala om vad som står i den angående dämpmaterial:
Mellanregisterlådan skall vara helt full med glasull, men det skall inte vara packat.

I baslådan skall man använda "täckjacksfoder" (tror det är = hifikits "acoustic ull")
citat: "täckjacksfodret skärs ur ett flak som original är ungefär höjd=45*bredd=200*tjocklek=5cm stor. Denna skall skäras i tre delar för baslådan. Den första skall vara 92cm bred, den andra 80cm bred och den tredje är det som blir över. Första biten skall ligga utmed sidorna och framkanten i baslådan. Den andra biten skall vikas två gånger och läggas inuti den första. Den tredje delen kan man placera i filterlådan för att den inte skall resonera i onödan."

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-11-10 19:16

Då verkar det stämma alldeles utmärkt då :) jag vart bara lite nyfiken ...

Återgå till Generellt om hifi