Digitalkabel

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Digitalkabel

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 19:27

Funderar lite på det här med digital överföring! Drive-DAC. Vad är lämpligast till kabel? Är det en typ RG59 med en enkel ledare, eller en koax flertrådig? Hoppas jag har uttryckt mig rätt nu så att jag inte får
alla "ordpoliser" på mig! :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-17 20:05

Om det är möjligt är optiskt aldrig fel...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 20:26

Kaffekoppen skrev:Om det är möjligt är optiskt aldrig fel...
Men är jag helt ute o cyklar, när det påstås att optisk överföring är sämre än elektrisk? Eftersom signalen får göras om från el. till opt. och sedan åter! Det påstås ju att det ska försämra ljudet! Eller?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-17 20:27

Nefilim skrev:
Kaffekoppen skrev:Om det är möjligt är optiskt aldrig fel...
Men är jag helt ute o cyklar, när det påstås att optisk överföring är sämre än elektrisk? Eftersom signalen får göras om från el. till opt. och sedan åter! Det påstås ju att det ska försämra ljudet! Eller?

Vem påstår det? bortsett från någon som vill sälja en dyr koaxialkabel :twisted:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-03-17 21:26

Jag har också hört att optiskt skulle vara sämre än elektrisk överföring.
Har inte jämfört själv men däremot är det stor skillnad ljudmässigt mellan digitalkablar.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-03-17 21:28

Det allra bästa skall väl vara firewire som dcs använder.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-17 21:30

Ja konstigt är det. Optiskt borde vara bättre, man slipper probem med jordslingor och problem med impedansanpassning.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-17 21:35

stereotypen skrev:Det allra bästa skall väl vara firewire som dcs använder.

Största nackdelen(enda?) med firewire är väl att utbudet på produkter minskar drastiskt

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-17 21:35

Såvida inte killen på Balance i Jönköping kopplade helt galet så har jag hört skillnad på optiskt överförd signal och icke optisk (vet inte om signalen från cd-spelaren då var digital eller analog). Det var inte till fördel för den optiska kabeln. På balance påstod han att optiskt var för känsligt, att det berodde på hur vinkeln var mellan kabel och apparat, men det var ju en hifihandlare iofs... :?

Jag vet inte om det är skillnad på olika optiska kablar och kontakter men jag har blivit visad en gång hur man kan sänka volymen genom att böja den optiska kabeln (som då gick till ett par högtalare). Detta var på Jönköping Högskola under ett studiebesök där. OM det är så med all optisk signal så blir man ju lite tveksam.
Senast redigerad av ekeponken 2006-03-17 21:39, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 21:36

ekeponken skrev:Såvida inte killen på Balance i Jönköping kopplade helt galet så har jag hört skillnad på optiskt överförd signal och icke optisk (vet inte om signalen från cd-spelaren då var digital eller analog). Det var inte till fördel för den optiska kabeln. På balance påstod han att optiskt var för känsligt, att det berodde på hur vinkeln var mellan kabel och apparat, men det var ju en hifihandlare iofs... :?
:?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-17 21:39

överför man via digital kabel kan det väl inte vara annat än digital överföring...analogt fungerar ju inte

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-17 21:40

The_Man skrev:överför man via digital kabel kan det väl inte vara annat än digital överföring...analogt fungerar ju inte

Vad jag menar är att när det var optisk signal så d/a omvandlades den antagligen i surroundreceivern, men jag vet inte om det var fallet med den ickeoptiska överföringen.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-17 21:51

ekeponken skrev:
The_Man skrev:överför man via digital kabel kan det väl inte vara annat än digital överföring...analogt fungerar ju inte

Vad jag menar är att när det var optisk signal så d/a omvandlades den antagligen i surroundreceivern, men jag vet inte om det var fallet med den ickeoptiska överföringen.

Jo samma sak där om det var med koaxialkabel.....men däremot kan det ju jämförts med den vanliga analoga utgången från cd/dvd och då förstår jag att det var skillnad....dock så borde den digital överföring varit bättre om det inte var en bra cd/dvd och en dålig extern da(reciever) omvandlare inblandad :wink: det behöver ju inte varit en bra och en dålig, utan kan ju varit en bra och en mindre bra :D

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 21:56

Tack The_Man! Jag har kommit till insikt! Har lyssnat lite nu och jämfört med en MIT-digitalkabel med "dosa på magen" som jag lånat av en kompis, mot en optisk kabel, köpt på ett känt stort elvaruhus för 29:-! MIT kabeln kostade ca 4500:- och jag kan inte höra någon skillnad alls! MIT kabeln är en exklusiv sak med dip switchar på! :D

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-17 21:57

:D se vad lätt det är att spara flera tusentals kronor

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-17 21:57

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Användarvisningsbild
Charles

Inläggav Charles » 2006-03-18 00:14

Ekeponken: Eftersom jag jobbar på högskolan i Jönköping (jobbar som nätverkstekniker där) så blev jag ju väldigt, väldigt nyfiken på var de visade just detta expriment... minns du vilken avdelning eller liknande det var på ?

Jag kan inte på något vis komma på hur en digital signal skulle kunna ge lägre volym genom att böja på kabeln. Jag kan ej heller komma på någon skillnad mellan optisk och coaxial anslutning när det gäller så korta avstånd som det gäller i ljudsammanhang, när det gäller längre sträckor så är ju den optiska överlägsen.

Om jag ska vara ärlig så har jag inte gjort några seriösa tester mellan optisk och coaxial digitalkabel, och jag ser inte heller några behov att göra det heller så länge det är samma människor som påstår att speciella metaller i kontakten och/eller att omsluta fibern med en voododosa ger ljudförbättringar i en optisk kabel!!

mvh Challe

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-03-18 00:30

Charles skrev:Ekeponken: Eftersom jag jobbar på högskolan i Jönköping (jobbar som nätverkstekniker där) så blev jag ju väldigt, väldigt nyfiken på var de visade just detta expriment... minns du vilken avdelning eller liknande det var på ?

mvh Challe

Jag vet inte hur det funkade, det var som sagt under ett studiebesök för 7 år sedan (3:an i gymnasiet). De hade en liten radio med löstagbara högtalare där de påstod att signalen till högtalarna var optisk. Då de böjde på kabeln så sänktes ljudnivån. Det var vad som hände, vet inte hur det funkade.

The_man

Det jag lyssnade på var en H/K DVD 25 som kopplades till en H/K receiver, det kan ju varit så att säljaren kopplade upp dels optiskt och dels analogt och att receivern isåfall hade en mycket sämre dac.

Hur som helst så verkar det ju som att det inte var någon skillnad mellan optisk och koaxial.

Användarvisningsbild
lilltroll

Digitalt är inte problemfritt

Inläggav lilltroll » 2006-03-22 23:39

Ungefär så här.

Vid överföring av ickebuffrad digital information som i S/PDIF så uppstår det problem. DAC:en måste klocka på källan, och om källan svajar så uppstår svaj (jitter) även hos DAC:en. DAC:en har inget alternativ, om den har sin egen klocka som går snabbare så går den före källan och får brist på data, går den efter så skulle den behöva mellanlagra data, som skulle växa med tiden.
Således, från den signal som genomströmmar kommunikationslänken, optisk som elektrisk, måste inte bara rätt digital dataström uttolkas utan även klocksignalen. Att klara av att överföra 1 Mbit/s över ett avstånd på 1 meter på en helt egen kanal kan väl inte anses som svårt idag, men 1-vägs kommunikation har starka begränsningar.

(Kan man acceptera en liten tidsdelay så går det nog att bygga en jitterreducerare som klarar de flesta fall, och jag tror att sådana finns att köpa för dyra pengar. )

En CD spelare med mycket dålig digitalutgång skulle således kunna låta sämre än en bättre, trots att signalen är digital.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-23 07:58

En digitalkabel skall ha oändlig bandbredd. Om man fouriertransformerar en fyrkantsvåg så innehåller denna frekvenser upp i oändligheten. Därför bör man inte använda en analogkabel avsedd för analogt ljud eftersom denna har begränsad bandbredd.

Då kablar är olika ger de upphov till jitter. Ingen fyrkantvåg är perfekt. Det tar ett tag innan sändaren/mottagaren har byggt upp/detekterat fyrkantvågen pga stigtiden m.m.

Vad som är sämst optisk/elektrisk tvistar de lärde om...:-). Detta torde bero på implementationen.

Klart är att om man synkar klockorna (vilket dock också påverkas av stigtider, detekteringstider m.m. och därför inte heller är perfekt) så får man ner jittret, dock aldrig till noll.

Min kombo som synkar klockorna använder sig faktiskt av en lite avrundad (bandbreddsbegränsad) digitalpuls just för att bandbreddpåverkan av överföringen då minskar. Detta kan man inte göra via den optiska överföringen vilket skulle kunna tala till dess nackdel just i min setup.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-03-23 11:26

Margaux skrev:Därför bör man inte använda en analogkabel avsedd för analogt ljud eftersom denna har begränsad bandbredd.

Och hur ser en coaxial digital kabel ut som saknar dessa bandbreddsbegränsningar? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-23 12:03

Naqref skrev:Och hur ser en coaxial digital kabel ut som saknar dessa bandbreddsbegränsningar? ;)

Det skulle jag oxå vilja veta :D

Det är impedansen som är viktig.

Att slöa ner flankerna är ett urgammalt knep för att slippa reflektioner i en transmissionsledning genom att begränsa stigtiden till 2 ggr kabelns löptid. Uppfylls detta villkor behöver inte termineringarna vara så noga.

Slö stigtid ger dock mycket riktigt lite mer jitter på grund av osäkerheten i mottagarens omslagsnivå.

I optiska kablar är det inte kabeln som begränsar utan lysdioden samt fotodetektorn.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-23 12:05

N

det kan du bättre än jag.

För en digitalkablel efterstävar man oändlig bandbredd. Det gör man inte för en analogkabel. Rätta mig om jag har fel.

Vad har respektive kablar för typisk bandbredd?

/Joachim

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-23 12:09

Att slöa ner flankerna är ett urgammalt knep för att slippa reflektioner i en transmissionsledning genom att begränsa stigtiden till 2 ggr kabelns löptid. Uppfylls detta villkor behöver inte termineringarna vara så noga.

Urgammalt eller inte. Jag har det då det är en speciell implementering för just min combo. Jag känner inte till andra.

/Joachim

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-04-12 19:11

Just nu använder jag en 10m lång KTV-kabel till min DAC! Låter helt ok eller mycket bra! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-12 20:39

LÅTER bra det ;-)

Återgå till Generellt om hifi