alla "ordpoliser" på mig!
Moderator: Redaktörer
Men är jag helt ute o cyklar, när det påstås att optisk överföring är sämre än elektrisk? Eftersom signalen får göras om från el. till opt. och sedan åter! Det påstås ju att det ska försämra ljudet! Eller?Kaffekoppen skrev:Om det är möjligt är optiskt aldrig fel...
Nefilim skrev:Men är jag helt ute o cyklar, när det påstås att optisk överföring är sämre än elektrisk? Eftersom signalen får göras om från el. till opt. och sedan åter! Det påstås ju att det ska försämra ljudet! Eller?Kaffekoppen skrev:Om det är möjligt är optiskt aldrig fel...
stereotypen skrev:Det allra bästa skall väl vara firewire som dcs använder.
ekeponken skrev:Såvida inte killen på Balance i Jönköping kopplade helt galet så har jag hört skillnad på optiskt överförd signal och icke optisk (vet inte om signalen från cd-spelaren då var digital eller analog). Det var inte till fördel för den optiska kabeln. På balance påstod han att optiskt var för känsligt, att det berodde på hur vinkeln var mellan kabel och apparat, men det var ju en hifihandlare iofs...
The_Man skrev:överför man via digital kabel kan det väl inte vara annat än digital överföring...analogt fungerar ju inte
ekeponken skrev:The_Man skrev:överför man via digital kabel kan det väl inte vara annat än digital överföring...analogt fungerar ju inte
Vad jag menar är att när det var optisk signal så d/a omvandlades den antagligen i surroundreceivern, men jag vet inte om det var fallet med den ickeoptiska överföringen.
Charles skrev:Ekeponken: Eftersom jag jobbar på högskolan i Jönköping (jobbar som nätverkstekniker där) så blev jag ju väldigt, väldigt nyfiken på var de visade just detta expriment... minns du vilken avdelning eller liknande det var på ?
mvh Challe
Margaux skrev:Därför bör man inte använda en analogkabel avsedd för analogt ljud eftersom denna har begränsad bandbredd.
Naqref skrev:Och hur ser en coaxial digital kabel ut som saknar dessa bandbreddsbegränsningar?
Att slöa ner flankerna är ett urgammalt knep för att slippa reflektioner i en transmissionsledning genom att begränsa stigtiden till 2 ggr kabelns löptid. Uppfylls detta villkor behöver inte termineringarna vara så noga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster