HiFi-kedjans uppgift - när du får bestämma!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är bäst?

Jag vill uppleva saker "så sant som möjligt", alltså såsom de faktiskt lät i verkligheten!
86
51%
Jag vill uppleva saker "så maximalt illusoriskt som möjligt", alltså "trovärdigt" fel eller rätt är inte viktigt alls.
28
17%
Jag struntar helt i hur något skall vara - Jag vill bara ha en "maximal upplevelse"!
42
25%
Jag tycker inte någon av de ovanstående är något som jag kan identifiera mig med alls.
13
8%

Antal röster : 169

Användarvisningsbild
IngOehman

HiFi-kedjans uppgift - när du får bestämma!

Inläggav IngOehman » 2006-03-18 15:09

Viktig korrektion:
Alternativ två har en liten interpunkteringsmiss. Den skall läsas:
Jag vill uppleva saker "så maximalt illusoriskt som möjligt", alltså "trovärdigt". Fel eller rätt är inte viktigt alls.

Hur ser du på din hifi-apparatur och dess roll i ditt hem?

Jag kan tänka mig tre tydligt utskiljbara inställningar:

1. Man kan var vilja uppleva saker "så sant som möjligt", alltså såsom de faktiskt lät i verkligheten. Hur dåligt det än var!
. Man vill då att apparaturen skall agera teleporter och tidsmaskin, så att man när man spelar ett (perfekt) fonogram skapar en perfekt öppning till det som faktiskt hände. :P Spelar man mindre än perfekta fonogram så hör man förstås felen, men man tänker kanske "även felen är ju verkliga - verklig fel på fonogrammet, och dem vill jag också höra!
. Typ1 har dock toligen inget emot knappar på anläggningen som kan aktiveras medvetet för att bekämpa färgningar som man detekterat. Bara de går att koppla bort dem också. Fast låt inte detta styra valet, du kan mycket väl ogilla tonkontroller.

2. Eller också kan man vara ute efter att uppleva saker "så maximalt illusoriskt som möjligt", alltså trovärdigt. Man vill så att apparaturen skall spela upp så många fonogram som det bara går, så att det känns som om det är en verklig händelse som utspelas framför en. :P Är man sådan så resonerar man eventuellt (men inte helt säkert) "om det är likt den verkliga verkligheten struntar jag i, för det kan man ändå inte kontrollera!".
. Antagligen tycker man som typ2 att en anläggning inte skall ha en massa tonkontroller och reglage, men det är inte säkert att så är fallet. Låt det inte styra valet.

3. Man kan strunta helt i ord som både "verklighet" och "verklighetsillusion", och istället vara inriktad helt på "upplevelsen". Alltså söka den anläggning som ger de största upplevelserna, oavsett om de är färgade, onaturliga eller vad som helst - bara de är så tilltalande som möjligt är det min tekopp! :P
. Kanske gillar man att det finns tonkontroller, men troligare är att man hellre "stämmer av sin anläggning" med mera sofistikerade metoder, genom att kombinera alla små delar (inte minst är kablarna viktiga) med största noggrannhet. Genom långa lyssningspass utreds vilka bitar som samarbetar för bästa helhet, så att den maximala upplevlesen kan uppnås! Låt inte heller här det sista stycket styra valet.

För alla som inte alls känner igen sig i någon av de skissade karaktärerna (läs första halvan främst) finns ett fjärde val också. Det är bara till för dem som inte tycker att det går att känna igenom sig i någon av de tre skissade synsätten.

Är man kluven mellan flera av de tre, så rösta på den som stämmer bäst, och förklara i ett inlägg varför du känner dig kluven. 8)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-18 20:45, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-18 15:11

Det här var en mycket enklare fråga än den förra, tänker jag fel då?
Tror nämligen stenhårt att maximalt återskapande ger maximal upplevelse.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-03-18 15:16

Alt 1.
:)
Gillar inte tonkontroller men de är praktiska då det finns så mkt dåliga inspelningar.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-18 15:20

Ja det var inte svårt att välja denna gången :D

1
- Militant slacker

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-18 15:21

Men jag undrar hur man kan få en inspelningslokal att inte påverka inspelningen.... totalt dämpad lokal utan efterklang....hur skulle det låta?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-18 15:24

K-koppen:

Det låter förskräckligt om det är normal akustisk inomhus-musik du talar om. Det ligger i dess kompositionsnatur att vara beroende av efterklangen, eftersom den tillför en "historisk harmonik".

Tar man bort den stämmer inte musiken längre. Det finns dock musik som är gjord för utomhusbruk, och då kan den passa för en mycket mindre efterklangig miljö.

----

PAA:

Saken är väl den att det finns en viss släktskap med den förra frågan, men det finns inget som hindrar att den som svarade 1 sist nu svarar 2 eller 3.

Ej heller är det otänkbart att den som svarade 3 i gårdagens tråd, nu svarar 1.

Däremot tror jag det är osannolikt att någon som svarade 2 sist, nu skulle svara 1.

Men det är bara som jag tror.

En intressant sak är att jag tror att fördelningen mellan 1, 2 och 3 i hifi-världen är rätt så jämn, men jag tror att Faktiskt i rätt hör grad samlar på sig typ1-folk (enligt principen lika barn...). Men vi får väl se vad omröstningen visar.

Själv tycker jag det är rätt lätt att förstå både typ 1 och typ 3, men jag tycker att typ 2 är en mera ologisk inställning.

Jag är nog:
Till 88% typ 1.
Till 1% typ 2.
Till 11% typ 3.

:o

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-18 16:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-18 15:34

PAA:

Maximalt återskapande ger maximal upplevelse, säger du?

Tja, det beror förstås på vad man menar med "maximal".

En perfekt återgivning (100% ursprungstrogen) av en skolmatsal brukar inte vara av en maximalt skön upplevelse, men den kan förstås ändå vara fascinerande.

Men ger en återgivning av ett orkesterverk spelat i en stum skolaula en maximal musikupplevelse? Jag tror att rätt många skulle påstå att det blir bättre när man mickar lite närmare och lägger på lite "snygg" efterklang syntetiskt. Men mera likt verkligheten som rådde blir det förstås inte.

Jag föredrar den ursprungstrogna återgivningen, för jag gillar att få höra hur det var (svårartad typ 1-person), men jag föredrar den lätt fixade (om det är skickligt gjort) versionen rent estetiskt - den ger (ofta) en större musikupplevelse.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-18 15:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-18 15:38

Jag vill att musiken ska återges, med om möjligt samma realism och detaljrikedom och med samma dynamiska omfång, som vore musikerna fysiskt i mitt lyssningsrum. :D

D.v.s. med god närvaro, bergfast placering i ljudbilden, med driv och energi, med nerv och attackvillighet. Jag vill kunna höra fingrarna åka fram och tillbaka över greppbrädan och jag vill känna trycket från baskaggarna i bröstkorgen och jag vill rycka till av en plötslig attack på virveltrumman, jag vill höra flåset från saxofonerna och höra luften komma ut från en flöjt eller diggeridoo.

När sångaren sjunger, vill jag kunna "se" personen framför mig och när sångaren gapar stort, vill jag nästan kunna se vad vederbörande åt till frukost.

Det här är på ett ungefär, vad jag förväntar mig av anläggningen och mina skivor.

Vad anläggningen beträffar, så är jag rätt nära mina ideal, men däremot är det endast en liten del av alla inspelningar som kommer i närheten av allt detta och då får jag nöja mig med de rent musikaliska kvalitéerna och det är ju rätt OK det också, men riktigt nära Nirvana kommer jag när alla bitarna faller på plats, lite då och då.

/Rolle

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-18 15:38

Då förstår jag inte din röstning. :o (Du röstade 1 va?)

Din beskrivning av vad du "vill uppleva" stämmer ju rätt illa med hur musik brukar låta live, eller? :?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-18 16:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-03-18 15:42

Jag vill höra hur inspelningen låter, alltså alternativ 1.

Om inspelningen är riktigt bra så vill man ju inte förstöra den.

Å andra sidan finns det skräpinspelningar också, men att anläggningen är skräp gör ju inte saken bättre. Eller det gör det kanske ibland men då blir alla inspelningar förstörda i stället. :?

Om inspelningen är dålig så har jag ingenting emot att försöka manipulera den med till exempel tonkontroller.

Jag har ingenting emot färgat ljud heller om det låter bra, men då tycker jag att det är lämpligast att färgningen finns på inspelningen och inte i anläggningen.

Alltså, om ljudteknikern hör vad han/hon gör och den som sedan lyssnar hemma hör samma sak så är det väl det bästa.

Jag har liksom inte förstått idén med speciella monitorhögtalare för inspelningsändamål och "vanliga" högtalare för hemmalyssning.

Vh :P

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-03-18 15:46

Jag tog en tvåa för ettan känns väldigt avlägsen i nuläget.
Nu är det bara så bra ljud som möjligt för småslantar som gäller.

Referensanläggningen kommer när ekonomin är stadigare och starkare. :)

Tillägg:
Just ja! Det verkar inte heller möjligt att med rimliga instatser få till en jämn baskurva i det här rummet, så med bättre ekonomi och en annan lägenhet kan det bli aktuellt med lite mer exakta prylar.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-18 15:51

IngOehman skrev:PAA:
Återgivning ger maximal upplevlese?
Vh, iö

En dålig akustik är ju väldigt tråkig, men jag tror att jag vill ha med akustiken i alla fall, åtmindståne om musiken är omistlig. Det låter kanske inte så bra, men mer "verkligt" vilket trots allt gör upplevelsen större, än om det låter lite syntetiskt.
Sen finns det ju massor med musik som inte har någon riktig rumsambiens inspelad, men för sånt är ju dina frågor inte tillämpliga.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-03-18 16:01

paa skrev:
Återgivning ger maximal upplevlese?
Vh, iö

En dålig akustik är ju väldigt tråkig, men jag tror att jag vill ha med akustiken i alla fall, åtmindståne om musiken är omistlig. Det låter kanske inte så bra, men mer "verkligt" vilket trots allt gör upplevelsen större, än om det låter lite syntetiskt.
Sen finns det ju massor med musik som inte har någon riktig rumsambiens inspelad, men för sånt är ju dina frågor inte tillämpliga.

Hur menar du att frågorna inte är tillämpliga för musik utan riktig efterklang?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-18 16:02

paa skrev:Sen finns det ju massor med musik som inte har någon riktig rumsambiens inspelad, men för sånt är ju dina frågor inte tillämpliga.

Jodå - då återskapas ju (i bästa fall) det som hördes i studion. Det finns ingen fundamental skillnad mellan att återge en akustisk händelse, och en skapad händelse i ett kontrollrum. Om ingen gör något uppstår ju ingen musik i någondera fall.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-18 16:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-03-18 16:03

Onödig text borttagen
Senast redigerad av BACH 2006-03-18 18:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-03-18 16:04

Här svarar jag inte eftersom jag tycker att frågorna inte speglar hela verkligheten. Här är bara logetänkandet med. Jag saknar det synsätt som paradigm framförde:

paradigm skrev:Jag vill att musiken ska återges, med om möjligt samma realism och detaljrikedom och med samma dynamiska omfång, som vore musikerna fysiskt i mitt lyssningsrum.

Repliken att det inte låter så live kan jag inte hålla med om. Om dom verkligen står i mitt rum och spelar så låter det precis så live, dom står ju där.

(Förutsättningen är att dom lever förstås, annars blir det väl death metal eller nåt ... 8O )
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-18 16:06

Har du verkligen läst förstainlägget? :?

Var står något om logetänkande? :o
Och hur kunde du missa alternativ 4? 8O

Kan du inte citera den del av varje förslag som gör att just den beskrivningen inte stämmer med ditt synsätt? :P

(Jag talar nu inte om de kortfattade svarsalternativen, som ju av platsbristskäl inte kan vara så omfattande som behövs - utan om de förklaringar som finns i mitt första inlägg om vad respektiva alternativ betyder. Läs dem och citera det som inte stämmer med ditt sätt att se på målet.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-18 16:15

Prickade i 'Jag vill bara ha en "maximal upplevelse"', men det är jag övertygad om att jag får genom att de låter "såsom de faktiskt lät i verkligheten" !

8O :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-03-18 16:17

Jag bryr mig inte nödvändigtvis om hur något skall låta, bara det låter bra, men jag tycker att anläggningen skall återge inspelningen så exakt som möjligt, även om inspelningen i sig inte låter "naturligt".

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-18 16:30

Ingenjör Öhman:

Varför kommer jag att tänka jag på ordet "hårklyveri" måntro?

Varför måste ordet "live" göras synonymt med en s.k. "Live" inspelning på en stor arena?

"Live" kan väl lika gärna omfatta en mindre studioinspelning, eftersom musikerna förhoppningsvis är levande när de spelar på sina instrument, även om de gör det vid olika tillfällen.

Dessutom nämnde jag nog inte ordet "Live", i mitt inlägg över huvud taget. Jag tror jag skrev, att jag vill att det ska låta som om musikerna (med sina instrument) befann sig fysiskt i mitt lyssningsrum, oavsett om det är en studioinspelning eller ett större scenframträdande.

Det är s.a.s. själva musikernas och instrumentens förkroppsligande som jag så gärna vill "se" i mitt lyssningsrum.

Om jag därmed tryckte på fel knapp i omröstningen, så får jag be om ursäkt för det.

/Rolle

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-03-18 16:33

Hmmm, jag kanske har missat betydelsen av loge? :oops: hade för mig att det innebar att det är som om man satt i en loge i det rum där stycket framfördes. Det var nog texten "perfekt öppning" som förledde mig. Jag får läsa på lite tror jag ... 8O

Hursom, precisera var det. Jag har iofs inte deklarerat mitt synsätt, men jag försöker precisera ändå.

I första alternativet skulle jag vilja byta ut sant mot illusoriskt. Anledningen är att det aldrig kan vara sant att man är flyttad till den verkliga platsen, speciellt inte om man är kvar hemma. Dessutom kan man ännu inte resa bakåt i tiden. Däremot kan man skapa en högst trovärdig illusion av att man är på den verkliga platsen vid den aktuella tidpunkten.

Alternativ 2 blir då förstås tvärtom mot ett, att det skall låta så sant som möjligt, som om orkestern stod i ens eget rum. Det motsvarar då ett annat synsätt som är maximalt trovärdigt eftersom det är sant. Fast det blir nog illusoriskt det också, för chansen är nog liten att orkestern verkligen står där.

Alternativ 3 och 4 är helt OK som dom är.

Du säger: Jag kan tänka mig tre tydligt utskiljbara inställningar. Jag kan alltså tänka mig att det finns ytterligare en inställning. Det kanske finns ännu fler?

.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-03-18 16:47

paradigm skrev:.

Jag tror jag skrev, att jag vill att det ska låta som om musikerna (med sina instrument) befann sig fysiskt i mitt lyssningsrum, oavsett om det är en studioinspelning eller ett större scenframträdande.

/Rolle

Undrar om du inte får ta bort "in" i studioinspelning? Alltså, det skall låta som om musikerna står där man ställer högtalarna vid uppspelningen, oavsett om de ställs i en studio eller på en större scen. Då håller man med all eventuell färgning själv. I praktiken står dom nog i vardagsrummet, och då skall det låta som om musikerna stod i vardagsrummet och spelade. Man vill inte ha med en massa "färgning" från inspelningen då.

I det ena synsättet alltså, i det andra skall det låta som om man vore teleporterad till inspelningstillfället. Då skall inte rummet och egna anläggningen bidra med någon färgning.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-03-18 16:55

phon skrev:
paradigm skrev:.

Jag tror jag skrev, att jag vill att det ska låta som om musikerna (med sina instrument) befann sig fysiskt i mitt lyssningsrum, oavsett om det är en studioinspelning eller ett större scenframträdande.

/Rolle

Undrar om du inte får ta bort "in" i studioinspelning? Alltså, det skall låta som om musikerna står där man ställer högtalarna vid uppspelningen, oavsett om de ställs i en studio eller på en större scen. Då håller man med all eventuell färgning själv. I praktiken står dom nog i vardagsrummet, och då skall det låta som om musikerna stod i vardagsrummet och spelade. Man vill inte ha med en massa "färgning" från inspelningen då.

I det ena synsättet alltså, i det andra skall det låta som om man vore teleporterad till inspelningstillfället. Då skall inte rummet och egna anläggningen bidra med någon färgning.

Ja, jo, iofs, men om man plockar bort "in", så blev det ju aldrig någon inspelning att referera till och heller ingen skiva att lägga på tallriken... :wink:

/Rolle

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-18 16:56

Alternativ två, med tonkontroller. :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-18 16:59

IngOehman skrev:
paa skrev:Sen finns det ju massor med musik som inte har någon riktig rumsambiens inspelad, men för sånt är ju dina frågor inte tillämpliga.

Jodå - då återskapas ju (i bästa fall) det som hördes i studion. Det finns ingen fundamental skillnad mellan att återge en akustisk händelse, och en skapad händelse i ett kontrollrum. Om ingen gör något uppstår ju ingen musik i någondera fall.

Vh, iö

Visst finns en fundamental skillnad:
När man spelar in musik från elektroniska instument blandat med syntar och datorgenererade ljud så skapas musiken direkt i kontrollmonitorerna. Enda sättet att få det "rätt" återgivet blir då att ha samma monitorer och samma akustibehandling av rummet som i studion.
För en akustisk inspelning däremot kan man mycket väl tänka sig att det går att få bättre återgivning än i kontrollrummet.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-03-18 17:25

Röstade på alternativ 3. Det viktigase är att jag är nöjd, oavsett om det är färgat eller inte.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-18 17:26

PAA:
En inspelnings kvalitet är ju alltid beroede av antingen inspelningsuppsättningen, eller av lyssningen - eller av båda!

På så vis blir återgivningsbegreppet applicerbart.

Om man får förutsätta en "perfekt inspelning" är det ju lika rimligt att förutsätta en "perfekt lyssning" i studion. Eller hur? :wink:

Vh, iö

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-18 18:13

En inspelnings kvalitet är ju alltid beroede av antingen inspelningsuppsättningen, eller av lyssningen - eller av båda!

På så vis blir återgivningsbegreppet applicerbart.

Om man får förutsätta en "perfekt inspelning" är det ju lika rimligt att förutsätta en "perfekt lyssning" i studion. Eller hur? :wink:

Vh, iö

Menar du att man skall banda ett helt rockband med bara ett A-B par och ingen eq rätt ner på HD/tape?

Hmm... visst e det ballt... men kanske int så maxad upplevelse...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-18 18:33

Hade livet varit optimalt och alla inspelningar perfekta så hade jag röstat på alternativ 1. Tänk er en skiva som är inspelat så ljust så ljust för att det var så i verkligheten. Sådant vill inte jag ha. Jag vill att det skall vara njutningsfullt och då är inte det "perfekta" så perfekt för mig :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-03-18 18:49

popedh:

Det är väl bra om jag hör samma sak hemma som du hör i dina monitorer?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi