Hjälp med dämpning av vardagsrum.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Hjälp med dämpning av vardagsrum.

Inläggav Ondjultomte » 2003-11-11 20:28

(Detta inlägg kanske bättre passar under DIY ? )

Jag bor i en 2a på nedrebotten med betongväggar över allt, med trägolv. Det är relativt högt i tak (ca 2.86 m).
Av "klapptestet" kan man säga att jag har stora problem med eko i rummet just nu, det är mycket sparsamt möblerat än så länge, men tavlor å möbler är på ingång. Jag skall bara packa ihop befintliga möblerna, tapersera om samt köpa lite nya saker.

Som sagt så har jag problem med eko(efterklangstid?) å allmänt resonans elendä. Hur skall jag på ett enkelt å billigt sätt kunna minska mina problem? Jag har funderat på "gullfibertavlor" som är täckta med lämpligt tyg. Har ni några tips att ge mig ?
Vart skall jag placera dessa"tavlor" eller andra åtgärder som kan förbättra akustiken.

Jag bifogor en enkel skiss över rummet

http://www.b.kth.se/b00_fas/vardagsrum2.gif :
Bild

Användarvisningsbild
MagnusW

Inläggav MagnusW » 2003-11-11 21:18

jag håller på och provar mig fram med olika dämplösningar i mitt rum som ser nästan ut som ditt( iofs helt annorlunda möblerat ) men det enda som jag är nöjd med för tillfället är diffusorerna som jag satt upp på väggen bakom/över soffan och mina mattor. jag har tillverkat dämpväggar i rockwool på 2400*1000*150 bakom högtalarna och det blev helt kass. satsar nog på diffusorer även där tillsammans men nån form av tubetrap så småningom. på sidoväggarna och golvet har jag tjocka mattor.
alltså.. en stor gosig matta på golvet, någon slags diffusor över soffan för att få rummet att verka lite större och något som tar bort förstareflexen på sidoväggarna ( kanske en dämptavla :wink: ), det är mitt tips.
klapptesten tror jag bara på till viss del. lite efterklang vill iaf jag ha.

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-11-11 22:26

Jo lite efterkland vill man ju ha! ett helt dämpat rum är läskigt! 8O

Jag har funderat på en egentillverkat dämptavla vid TV för att ta hand om första reflektioner. På andra sidan så finns ju en fotölj som borde fungera lite som diffusor samt absorbent tycker ja :) tyvärr är dock gardinerna lite tunna och dem får inte bytas ut har min "bättre hälft sagt" :)

lite små hyllor, CD-ställ eller liknande ovanför soffan kanske borde ge nått? Tyvärr kan jag inte installera riktiga diffusorer, ty WAF är för låg :) Men någon fin tubetrap skulle gåan, efter mycket komprimissande :)

mårtendesign säljer ju nån fin italiensk sak, tyvärr kostar dem som bara den! :/ ...

Återgå till Generellt om hifi