Triod Ljud upphör

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Triod Ljud upphör

Inläggav Mr_Ekan » 2006-03-26 22:27

http://www.triod-ljud.nu/

Därhemma har såväl Edison 60, Edison Triod som Audion Sterling passerat revy... Nu får man önska EA lycka till!
11010000

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-26 23:13

Han lät i alla fall frisk och kry, när jag pratade med honom för en vecka sedan. :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-26 23:16

Ragnwald skrev:Han lät i alla fall frisk och kry, när jag pratade med honom för en vecka sedan. :)
Det kan man ju undra om han är när man läser tokigheterna han skriver på hififorum :o
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-26 23:33

Så.. jag har inte varit där och tittat. Kanske en dubbelnatur då.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-03-27 07:51

Vadå tokigheter. Jag tycker det är intressant det han skriver där. Grundat på lång erfarenhet vad jag begriper. Sen måste väl inte alla hålla med, men tokigheter, nej det var lite väl svepande.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-03-27 09:49

Erik är mycket bra på att bygga något bra med rör och enkla medel,
vi ser en hel del av det nu på DIY-forumet på Hififorum.

Bo Hansson (Rauna/Opus3) är också mycket aktiv på Hififorum.
Framför allt när det gäller ljudproduktion och ljudåtergivning, särskilt från vinyl.

Dessa båda herrar tillför mycket enligt min åsikt.
Senast redigerad av Bernt_inaktiv 2006-03-27 10:12, redigerad totalt 1 gång.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-03-27 10:03

Jag har läst en del som Bo Hanson har skrivit där. Han sticker ut som en av få som besitter stor kunskap, är oberoende av märken/kotterier och vågar ifrågasätta. Utan att framstå som dryg.

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-03-27 10:08

Alldeles riktigt. "utan att framstå som dryg" är mycket träffande.

(Vi har sett alltför mycket av motsatsen, särskilt av sådana som själv anser sig ha stor kunskap. Ingen nämnd ingen glömd.)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-27 11:15

mapem skrev:Vadå tokigheter. Jag tycker det är intressant det han skriver där. Grundat på lång erfarenhet vad jag begriper. Sen måste väl inte alla hålla med, men tokigheter, nej det var lite väl svepande.

Axiom som dessa tycker jag oansvarigt att häva ur sig, någon kan ju tro honom
Erik Andersson skrev:Nu är det även så att ju mindre effekt förstärkaren lämnar ju bättre återger den musikens gossiga detaljer. Det är moder natur!

Mapem> Mitt inlägg lät nog lite kategoriskt, han skriver en hel del vettigt också, alltså inte bara tokigheter. Erik är verkligen en supertrevlig snubbe som jag fått nöjet att prata med vid ett par tillfällen.

Bernt> Bo skriver mycket vettigt, i tråden om vad som var High End verkade han vara en av få som hade en vettig åsikt imo

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-27 11:20

Erik Andersson skrev:Nu är det även så att ju mindre effekt förstärkaren lämnar ju bättre återger den musikens gossiga detaljer. Det är moder natur!

Jösses vilken första klassens rappakalja. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-27 11:38

Bernt skrev:Alldeles riktigt. "utan att framstå som dryg" är mycket träffande.

(Vi har sett alltför mycket av motsatsen, särskilt av sådana som själv anser sig ha stor kunskap. Ingen nämnd ingen glömd.)

Talar du om dig själv nu? 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-27 11:59

Kan vi hålla denna tråd från drygheter; även gällande de som inte skriver här?

Mucka inte gräl i onödan.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-03-27 12:27

Närå Rydberg - Jag anser mig inte ha stor kunskap.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-27 12:52

Bernt skrev:Närå Rydberg - Jag anser mig inte ha stor kunskap.
Nej, det är nog inte så värsta många som tror det om sig själv skulle jag tro, även om folk runtomkring tror att de tror det :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-03-27 13:04

Varfør inte bygga en førstærkare som læmnar extremt lite effekt? En IC-krets typ OPA134 t.ex.
Det borde ju i så fall låta gudomligt!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-27 13:13

Nu är det även så att ju mindre effekt förstärkaren lämnar ju bättre återger den musikens gossiga detaljer. Det är moder natur!

Fast det finns ju förstärkare som är som linjärast när effekten är som lägst...

Citatet säger ingenting om förstärkartypen.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-27 13:33

Skärpning Morello! Det hade varit klädsamt att fråga t.ex. "kan du förklara hur du menar?" eller likn.
Rydberg skrev ang de som tror sig besitta kunskap:
"Nej, det är nog inte så värsta många som tror det om sig själv skulle jag tro, även om folk runtomkring tror att de tror det"
Håller med dig R.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-03-27 14:26

Håller också med.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-27 15:48

Jag tycker inte att man ska förringa Eriks insats i att förse Hifivärlden med rörförstärkare till överkomligt pris i tider när alla andra tillverkare levererar svindyra saker fulla av blingbling eller uselt konstruerat skräp. Hyfsat välljudande sådana tillika.

Att man kanske inte delar alla hans åsikter må vara hänt. Jag delar inte heller alla åsikter med honom.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-27 17:49

dimitri skrev:Skärpning Morello! Det hade varit klädsamt att fråga t.ex. "kan du förklara hur du menar?" eller likn.
Rydberg skrev ang de som tror sig besitta kunskap:
"Nej, det är nog inte så värsta många som tror det om sig själv skulle jag tro, även om folk runtomkring tror att de tror det"
Håller med dig R.

Ok, lite syrlig ton från min sida, men påståendet saknar grund och framställs dessutom som en naturlag vilket jag tycker är synnerligen olämpligt - speciellt eftersom Perka har en position som gör att många lyssnar på honom. En sådan status ska inte missbrukas för att sprida desinformation och dogmer tycker jag. :)
-Innehar F-skattsedel-

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-03-27 18:50

Oki Morello.
Nu mera smisk:
Påståendet av Erik A som Ola citerade:
"Nu är det även så att ju mindre effekt förstärkaren lämnar ju bättre återger den musikens gossiga detaljer. Det är moder natur!"
Ola (Rydberg) presenterade citatet så här:
"Axiom som dessa tycker jag oansvarigt att häva ur sig, någon kan ju tro honom"
Jag beundrar Bernt för hans behärskning inför en sådan självgodhet.
Detta om detta.

Och nu till något hellt annat:
Ang själva innehållet i citatet så är det så att på de nivåer jag avlyssnar mina skivor med mina tämligen effektiva högtalare så är effektnivåerna under 1 watt de allra viktigaste för att inte säga de enda.
En, kanske den minst väntade, frontfigur i klass-A rörelsen har konstruerad en förstärkare som särskilt tar hand om just den förta W. Han heter Nelsson Pass.
http://www.firstwatt.com/
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-03-27 19:07

dimitri skrev:Oki Morello.
Nu mera smisk:
Påståendet av Erik A som Ola citerade:
"Nu är det även så att ju mindre effekt förstärkaren lämnar ju bättre återger den musikens gossiga detaljer. Det är moder natur!"
Ola (Rydberg) presenterade citatet så här:
"Axiom som dessa tycker jag oansvarigt att häva ur sig, någon kan ju tro honom"
Jag beundrar Bernt för hans behärskning inför en sådan självgodhet.
Detta om detta.

Och nu till något hellt annat:
Ang själva innehållet i citatet så är det så att på de nivåer jag avlyssnar mina skivor med mina tämligen effektiva högtalare så är effektnivåerna under 1 watt de allra viktigaste för att inte säga de enda.
En, kanske den minst väntade, frontfigur i klass-A rörelsen har konstruerad en förstärkare som särskilt tar hand om just den förta W. Han heter Nelsson Pass.
http://www.firstwatt.com/

Men från Nelson Pass förstärkarfilosofier och företaget First Watt är det väl ljusår till påståendet "Nu är det även så att ju mindre effekt förstärkaren lämnar ju bättre återger den musikens gossiga detaljer. Det är moder natur!" som ju faktiskt inte handlar om tillnärmelsevis samma saker om man läser det som det står? Själv håller jag helt med Rydberg här och dessutom ser jag inte varför hans inlägg varken skulle tyda på självgodhet eller vara minsta anledning till att reagera starkt.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-27 19:11

Citatet är ryckt ur sammanhanget dessutom. Man ska veta att Erik har små SE-förstärkare med rör i åtanke när han skriver det.

Sådana distar mindre ju mindre effekt man plockar ur dem.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-03-27 19:21

Jax skrev:Citatet är ryckt ur sammanhanget dessutom. Man ska veta att Erik har små SE-förstärkare med rör i åtanke när han skriver det.

Sådana distar mindre ju mindre effekt man plockar ur dem.

Precis, tillråga på allt. Är det att effektförstärkaren skall ha så liten maximal uteffekt som möjligt för att låta så bra som möjligt eller är det att den skall tvingas ge så låg effekt ut som möjligt för att låta så bra som den kan? I fallet SE gäller det väl oavsett om man leker med sand eller är glasmästarns unge?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-27 19:23

Nåja, dom flesta förstärkare är som mest linjära i ett område runt vilopunkten, vilket blir vid pytteliten effekt.

Jax, jag tror faktiskt du håller med om påståendet är felaktigt. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-03-27 19:41

Morello skrev:Jax, jag tror faktiskt du håller med om påståendet är felaktigt. 8)

Mja, livet är inte svart eller vitt :)

Det är klart att om man avser 1W ur en ECC82 eller 1W ur en större triod så är det skillnad. Det kan dock inte förnekas att SE-steg med triod hjälper till att framhäva detaljer med hjälp av sin osymmetriska olinjäritet. Många gillar denna egenskap.

Att sedan Perka "glömde" säga att det var hans åsikt tycker jag inte man ska hänga upp sig på. :)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-27 19:58

Det där med att "släppa på låg nivå" klarar endast klass-A förstärkare av. Klass-B förstärkare (flertalet på marknaden)
är nästan värdelösa på pysvolymer.

Jag kan bara svara för egen del. Just nu spelar jag med en 2A3 singel-end förstärkare lämnar c:a 2,5 watt just det 2,5 watt.
Det räcker mer än väl att styra ut mina högtalare till full rikedom!
Högtalarna är ett par basreflex med uppgiven känslighet av c:a
90 Db. Så jag undrar bara, vad är det för konstiga (överspecifierade?) förstärkare herrarna använder. Nu är det även
så att ju mindre effekt förstärkaren lämnar ju bättre återger
den musikens gossiga detaljer. Det är moder natur!

Vad som sägs måste rimligtvis vara att effektsvagaförstärkare är överlägsna effektkraftiga dito. Det stämmer inte, eftersom kraftiga trnasistorförstärkare ofta spelar sanslöst rent på de effekter där små SET-steg distorderar flera procent!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-28 00:36

Hur mycket effekt kan man få ur en enda singel transistor med bibehållen highendlåg dist ?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-28 01:36

dimitri skrev:Skärpning Morello!

Det hade varit klädsamt att fråga t.ex. "kan du förklara hur du menar?" eller likn.

Jo, så kan man förstås tycka, men jag hoppas även att du Dimitri förstår hur svårt att ibland kan vara att "ifrågasätta saker på ett klädsamt sätt", när påstående tagna helt ur luften undslipper någons fingrar.

I synnerhet när det är påståenden om (icke existernade) naturlagar, som om de vore sanna, kan användas för att nedvärdera saker som är felfria om de inte är sanna. Fakta, åsikter, förmodanden och undringar är fyra helt skilda saker - de bör inte sammanblandas. När de gör det ändå bör folk få anmärka på det.

I detta specifika fall kanske det är ett missförstånd bara? Exempelvis att det uteslutande gäller Erik Anderssons (Perkas) erfarenhet av sina egna konstruktioner. Om det är så att han erfarit att det han "vunnit uppåt" (stor effekt) alltid skett på "bekostnad nedåt" (sämre småsignalhantering), så är det ju inget som någon kan ifrågasätta utan att i detalj känna till allt det som Perka erfarit och baserat sina uppfattningar på.

Men å andra sidan - om det handlar om hans syn på de apparater han själv gjort, är detta näppeligen ett argument för att han skall kunna påstå att moder natur tvingar verkligheten att bete sig på det viset. :? Och det var ju faktiskt det som Perka gjorde.

Erik Andersson är en av de trevligaste hifi-personer jag känner, och det gäller både hans allmänna inställning till världen och hans ständiga strävan åt ett hifi-samhälle som skall vara fullt av ömsesidig respekt och trivsamhet - låt entusasmen flöda! Han brukar alltid säga att det vore mycket trevligare, om alla som alltid bara berättar att det andra säger är fel, istället kunde ägna sig åt att själv skapa och berätta!

Jag håller till stor del med om det, till nästan 100% faktiskt, så jag hoppas samtidigt att Perka förlåter mig om jag trots allt försiktigt ställer mig på Morellos sida i denna fråga. I varje fall sakfrågemässigt.

Moder natur tvingar inte fram något offer i form av lågnivåfel, som funktion av högnivåprestanda. I varje fall inte om man tittar på musikåtergivning som någonting objektivit.

Om man däremot struntar i ursprungstroheten, och värderar vissa färgningar helt subjektivt vilket ibland kanske betyder på ett positivt sätt - ja då kanske man kan påstå att en liten förstärkares olinjäritet (som ger en kompression redan vid låga nivåer) ger en subjektiv "förbättring" av låga nivåer, eftersom dessa till följd av kompressionen lyfts fram. Det är förstås inte en förbättring av återgivningen, men det kan vara en förbättring av upplevelsen, för den som tycker så!

Ser man på verkligheten (eller rättare sagt på ordet "förbättring") på det viset kan man med fog hävda att smådetaljernas hörbarhet gynnas/förbättras av en förstärkare som redan vid några watts uteffekt distorderar tvåsiffrigt.

Kort sagt: Allt handlar om betraktningsperspektiv.

Talar man om återgivning (Morellos perspektiv) så har Morello rätt. Då är det han citerade rapparkalja.

Men talar man om "upplevelser" och stuntar helt i ursprungstroheten, går det inte att underkänna någons uppfattning att småsignalernas hörbarhet "förbättras" av de olinjäriteter som en väldigt liten förstärkare ställer till med. Att hävda att moder natur tvingar fram sådana förhållanden kan dock definitivt ifrågasättas, och det BÖR ifrågasättas. Om inte annat för att det skall kunna komma fram att det inte är en sanning sett ur ett musikåtergivningsperspektiv.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-28 01:44, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-28 01:43

Ragnwald skrev:Hur mycket effekt kan man få ur en enda singel transistor med bibehållen highendlåg dist ?

Exakt ingenting. :) Vad har föresten frågan med något annat i trådan att göra? 8)
-Innehar F-skattsedel-

Nästa

Återgå till Generellt om hifi