Moderator: Redaktörer
mapem skrev:Vadå tokigheter. Jag tycker det är intressant det han skriver där. Grundat på lång erfarenhet vad jag begriper. Sen måste väl inte alla hålla med, men tokigheter, nej det var lite väl svepande.
Erik Andersson skrev:Nu är det även så att ju mindre effekt förstärkaren lämnar ju bättre återger den musikens gossiga detaljer. Det är moder natur!
Erik Andersson skrev:Nu är det även så att ju mindre effekt förstärkaren lämnar ju bättre återger den musikens gossiga detaljer. Det är moder natur!
Bernt skrev:Alldeles riktigt. "utan att framstå som dryg" är mycket träffande.
(Vi har sett alltför mycket av motsatsen, särskilt av sådana som själv anser sig ha stor kunskap. Ingen nämnd ingen glömd.)
Nej, det är nog inte så värsta många som tror det om sig själv skulle jag tro, även om folk runtomkring tror att de tror detBernt skrev:Närå Rydberg - Jag anser mig inte ha stor kunskap.
Nu är det även så att ju mindre effekt förstärkaren lämnar ju bättre återger den musikens gossiga detaljer. Det är moder natur!
dimitri skrev:Skärpning Morello! Det hade varit klädsamt att fråga t.ex. "kan du förklara hur du menar?" eller likn.
Rydberg skrev ang de som tror sig besitta kunskap:
"Nej, det är nog inte så värsta många som tror det om sig själv skulle jag tro, även om folk runtomkring tror att de tror det"
Håller med dig R.
dimitri skrev:Oki Morello.
Nu mera smisk:
Påståendet av Erik A som Ola citerade:
"Nu är det även så att ju mindre effekt förstärkaren lämnar ju bättre återger den musikens gossiga detaljer. Det är moder natur!"
Ola (Rydberg) presenterade citatet så här:
"Axiom som dessa tycker jag oansvarigt att häva ur sig, någon kan ju tro honom"
Jag beundrar Bernt för hans behärskning inför en sådan självgodhet.
Detta om detta.
Och nu till något hellt annat:
Ang själva innehållet i citatet så är det så att på de nivåer jag avlyssnar mina skivor med mina tämligen effektiva högtalare så är effektnivåerna under 1 watt de allra viktigaste för att inte säga de enda.
En, kanske den minst väntade, frontfigur i klass-A rörelsen har konstruerad en förstärkare som särskilt tar hand om just den förta W. Han heter Nelsson Pass.
http://www.firstwatt.com/
Jax skrev:Citatet är ryckt ur sammanhanget dessutom. Man ska veta att Erik har små SE-förstärkare med rör i åtanke när han skriver det.
Sådana distar mindre ju mindre effekt man plockar ur dem.
Morello skrev:Jax, jag tror faktiskt du håller med om påståendet är felaktigt.
Det där med att "släppa på låg nivå" klarar endast klass-A förstärkare av. Klass-B förstärkare (flertalet på marknaden)
är nästan värdelösa på pysvolymer.
Jag kan bara svara för egen del. Just nu spelar jag med en 2A3 singel-end förstärkare lämnar c:a 2,5 watt just det 2,5 watt.
Det räcker mer än väl att styra ut mina högtalare till full rikedom!
Högtalarna är ett par basreflex med uppgiven känslighet av c:a
90 Db. Så jag undrar bara, vad är det för konstiga (överspecifierade?) förstärkare herrarna använder. Nu är det även
så att ju mindre effekt förstärkaren lämnar ju bättre återger
den musikens gossiga detaljer. Det är moder natur!
dimitri skrev:Skärpning Morello!
Det hade varit klädsamt att fråga t.ex. "kan du förklara hur du menar?" eller likn.
Ragnwald skrev:Hur mycket effekt kan man få ur en enda singel transistor med bibehållen highendlåg dist ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster