Hur koppla högtalare på gammal förstärkare med A&B utgån

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

Hur koppla högtalare på gammal förstärkare med A&B utgån

Inläggav Ivil » 2006-04-21 22:13

Hej!
Jag har en gammal 2-kanals förstärkare från 70-talet som jag blev lite fundersam över. Den har nämligen en switch för högtalarpar A eller högtalare B, dessutom har den ett läge A+B. Kan man koppla på något annat sätt (2 högtlare) än på just A eller B? kan man använda både A&B eller blir det precis samma sak resultat? Hoppas ni förstår frågan :D (börjar bli lite trött nu verkar det som)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-21 22:26

Har själv funderat över detta, men aldrig brytt mig om att titta under locket (har själv två sådana apparater).

Antagligen är det så att om du kör med två par högtalare A+B, så blir det en parallellkoppling av högtalarna på respektive kanal.
Vilket innebär att om du ansluter 4st 8 ohm högtalare, så blir resultatet 4 ohms last för förstärkaren, vilket bör vara ok.
Men pass upp för att ansluta enbart 4 ohmshögtalare. 2 ohm kan bli tufft för förstärkaren.

Vad jag funderat över, är om det ligger någon motståndskompensation i A+B-läget, men har som sagt inte kollat än.
Senast redigerad av Ragnwald 2006-04-21 22:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-04-21 22:26

Grejjen är att det var fräckt en gång i tiden med ljud kommandes från lite var stans, ungefär som nu mao med surround. :wink: Därav "A+B". Koppla in dina burkar på A eller B, lira en skiva och njut. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-21 22:30

B-utgångarna dras med fördel till köket eller trädgården. Musik under arbetet. :)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-04-21 23:23

Om jag tolkar din fråga rätt, så har du en dubbelterminal på baksidan av dina högtalare, och undrar om du får någon form av biamping genom att köra med A till topp och B till bas.

Nej. Det får du inte. Du får sannolikt (99.99...% säkert :wink: )en biwirelösning

Kan du vinna något på biwiring? Troligen inte hörbart. Kör du med den stående rekomendationen på Faktiskt (EKK) så kan du ju alltid prova. Kostnaden är ju försummbar :D
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Återgå till Generellt om hifi