Hur mycket av högtalarens tonkurvefel kan man lösa med EQ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Mer än de flesta tror.
4
21%
En hel del.
0
Inga röster
Signifikant mycket.
7
37%
Inte värt besväret. / Man gör mer skada än nytta.
8
42%

Antal röster : 19

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-04-23 17:24

Hur mycket av en högtalares tonkurvefel går att (utan för stora
biverkningar) åtgärda med EQ?

Kan och bör man ge sig på alla resonanser (som finns i fler än en riktning),
eller bara vissa...

Säg att man har en högtalare med tonkurva +/- 1,5 dB. Gott, men måste
väl kunna bli ännu bättre, förutsatt att man har en fin mätmikrofon att
undersöka tonkurvan med (i några olika riktningar)?

Har någon gett sig på detta? Vilken kvalitet på EQ:n krävs för att inte göra
mer skada än nytta; har ni kanske använt digital EQ, etc.

(Har nämligen inte sett så mycket diskussion i ämnet, annat än förskiktiga
åtgärder i basregistret för hela systemet högtalare–rum, samt mer eller
mindre tveksamma försök till rumskorrigering?)

Mvh E*

Red.: Lade till liten onödig omröstning.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-23 17:28

Jag tror att man kan göra en halvbra högtalare mycket bättre genom att släta till tonkurvan så att de "stora dragen" i den försvinner. Att ge sig på detaljerna, däremot, tror jag är dömt att misslyckas med. Och spridningen går ju aldrig att fixa. Men jag kan inte rösta, eftersom det beror på kvaliteten på högtalaren.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-04-23 17:32

Svante skrev:Att ge sig på detaljerna, däremot, tror jag är dömt att misslyckas med.

Berätta gärna varför du tror det! Flyttar sig de små resonanserna vid olika
ljudtryck, exempelvis? Eller finns de nästan alltid i bara en riktning, på
sådant sätt att det inte är någon bra idé att göra något åt dem?

Mvh E*
Senast redigerad av E 2006-04-23 17:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-04-23 17:43

Håller med Svante här. I stora drag kan man fixa till ganska mycket av en högtalares klangfärg men inte i de små detaljerna. Ingen högtalare har en exakt jämn spridning utan har olika frekvensgång i olika riktningar. Frågan är då, vilken av alla tonkurvor vill du fixa? Direktstrålningen eller den samlade frekvensgången? Det beror troligen ganska mycket på rummets egenskaper om direktstrålningen eller den samlade frekvensgången (inkl alla rumsreflexer etc) är det som upplevs som "riktigast" i frekvensgången.

Eller vill du ha något sorts vägt medelvärde så du inte behöver skruva fast huvudet i en tving varje gång du vill lyssna med rak frekvensgång?

Å andra sidan är ju inte frekvensgången det enda som ger högtalarkaraktär och enligt mitt sätt att se på det inte ens det viktigaste. Vore det så enkelt är det ju bara att köpa en rimligt bra och billig högtalare och komplettera med EQ. Det tror jag inte någon på detta forum tycker är en framkomlig väg till välljud :-)

/ B

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-23 17:45

Jag har gjort mången digital EQ. Du kan få en spikrak kurva i mätpunkten för frekvenser som saknar nollställen på jw-axeln. En svårighet är att det lätt blir sämre i alla de andra mätpunkterna. Därför duger inte 1 godtycklig mätning som underlag. Har man inte förstått baffeldiffraktionen så kan resultatet bli skrattretande dåligt.
Min-fas EQ är en bra utgångspunkt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-04-23 17:47

E skrev:
Svante skrev:Att ge sig på detaljerna, däremot, tror jag är dömt att misslyckas med.

Berätta gärna varför du tror det! Flyttar sig de små resonanserna vid olika
ljudtryck, exempelvis?

Mvh E*

Nja, det kan man kanske tänka sig, men framförallt tror jag att de varierar i olika riktningar i den mån de finns. De täta små krusningar man ibland ser på tonkurvor mätta i rum beror för det mesta just på rummet och det kompenserar man inte gärna för.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-04-23 17:58

Ja! Observera att vi talar om högtalarens tonkurva här – inte rummets!
(Kanske borde tydliggjort att man förutom en bra mikrofon behöver
frifältsliknande betingelser att mäta under också...)

Men små resonanser (små i förhållande till de "stora utslätningar" du talat
om tidigare) som finns i ett tillräckligt stort vinkelområde, de är inte lönt
eller alltför riskabelt att ge sig på?

Obs att jag lade till en mening i inlägget du citerade under tiden du skrev.

Mvh E*

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-04-23 18:22

E skrev:Ja! Observera att vi talar om högtalarens tonkurva här – inte rummets!
(Kanske borde tydliggjort att man förutom en bra mikrofon behöver
frifältsliknande betingelser att mäta under också...)

Men små resonanser (små i förhållande till de "stora utslätningar" du talat
om tidigare) som finns i ett tillräckligt stort vinkelområde, de är inte lönt
eller alltför riskabelt att ge sig på?

Obs att jag lade till en mening i inlägget du citerade under tiden du skrev.

Mvh E*

De krusningar som uppstår p g a baffeldiffraktionen ger man sig kanske inte heller på hur som helst. De får väl ändå anses tillhöra högtalaren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-04-23 18:29

Man kan i alla fall fixa baffelsteget. Dessutom kan man öka på basutsträckningen ordentligt, med t.ex ace eller Linkwitz transform, om man har långslagiga baselement.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-23 18:41

lilltroll skrev:Därför duger inte 1 godtycklig mätning som underlag. Har man inte förstått baffeldiffraktionen så kan resultatet bli skrattretande dåligt. Min-fas EQ är en bra utgångspunkt.
Håller med! Det måste vara en kompromiss mellan massa olika mätningar.

Som paa säger så är det just av den anledningen mest använt för att kompensera baffelsteg och i viss mån öka basutsträckningen (även om det i sig tillför andra problem)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-23 18:42

Det som inte går att fixa är ju hur högtalaren strålar ut ljud vilket är de tonkurvefel som påverkar ljudet mest negativt. eq påverkar ju högtalarens ljud likadant i alla riktningar, den tonkurvan är som bill50x antyder inte lika viktig men betydelse har den såklart iom att en ojämn total tonal balans gör att ljudet maskeras. Frekvenserna som dominerar överröstar frekvenserna som är dämpade, det räcker med några dB upp eller ner vid olika frekvenser.

Det är oftast detta (totala tonala balansens ojämhet) som gör att hörlurar låter mer eller mindre dåligt/bra detaljerat/odetaljderat. De har ofta så grova frekvensgångsojämnheter att ljudet helt enkelt maskerar sig självt. Man hör ju bara frekvenstopparna till slut när man börjar komma upp i flera dB upp och ner. En annan baksida med detta är att risken för tinnitus ökar.

När det gäller högkvalitativa högtalare handlar det snarare om hur de strålar ut ljudet (i 3D) eftersom vi är och rör oss i rummet i förhållande till högtalarna. Det är detta som oftast skiljer bra högtalare från halvbra eftersom högtalare av en viss kvalitet brukar ha en rimligt rak tonal balans. Hörlurar har ju bara riktningen rakt in i örat och påverkas inte av någon rumsdomän.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-04-24 01:54

E du beskriver att du undrar om det går att åtgärda en högtalare som har en så pass rak frekvensgång som +-1,5 dB uppmätt var? Det är få förunnat att ha så rak frekvengång hemma. Så då är svaret nej. Och lite ja.
Det finns alltid problem med att åtgärda ljudet med eq som alla beskriver här.
Och ja därför att man får fundera på om det är viktigt att det skall låta bra på en massa platser eller bara på ett fåtal. Har själv praktisk erfarenhet av digital eq och skulle aldrig komma på idén att låta bli och använda en. Dock så är mina equar också aktiva filter vilket ju inte heller gillas av en del här.
Och eftersom den har 60 minnen så kan man ju ställa in den för ensamlyssning, eller grupp. Eller "sent på kvällen" eller bio eller vad man vill för att kunna lyssna på lämpligt sätt.
Själv använder jag bara en inställning för allt. Inställningen är kritisk och rak frekvensgång är bara en del av vad som påverkar ljudet, så det tar lång tid att försöka finjustera.

Återgå till Generellt om hifi