Om jag har förstått dom länkade pdf-dokumenten rätt (vilket inte alls är säkert):
Nej, det fungerar inte på det sätt som beskrivs.
Dessutom är det helt onödigt dyrt att använda teflonisolerade kablar internt vid den frekvens som nätspänningen har ( om du inte har 200kHz i vägurtaget

) . Men om chassit till dosorna är av aluminium så ger det ett bra skydd mot div störningar. Det kräver förståss att alla nätkablar är skärmade. Inverkan på ljudet är dock obefentlig eftersom man har x antal meter sladd i väggen som är helt oskärmad FK. Dessutom är det några kilometer kabel fram till ditt hus. Dina grannar har kylskåp som slår av och på, tvättmaskiner med motorer som körs hit och dit mm...
Men om jag inte är fel ute så har högfrekventa signaler svårt att ta sig långa sträckor genom kabel, och eftersom elnätet är uppbyggt som det är i en kåk borde detta filtrera bort (i alla fall minska problemen med) en del högfrekvent jox helt av sig själv!
Att ha snygga fördelardosor i aluminum är dock inte så dumt. Elfa har en del snycgga och bra med skydd för stömspikar (t.ex. blixtnedslag i närheten) som jag funderar på att köpa. För utsendet och skyddet.