furutech fördelare med 'filter' effekt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

furutech fördelare med 'filter' effekt

Inläggav Ranefjord » 2003-11-18 14:27

Ett sorts filter för yttre störningar. Kan det fungera? :D
http://www.svalander.se/furutech/RTP-6E.pdf
http://www.svalander.se/furutech/e-TP60%20E(%20ENG.).pdf

En billigare och en dyrare variant från Svalander:
http://www.svalander.se/shoppen/kontakter.htm
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-18 15:04

Om jag har förstått dom länkade pdf-dokumenten rätt (vilket inte alls är säkert):
Nej, det fungerar inte på det sätt som beskrivs.
Dessutom är det helt onödigt dyrt att använda teflonisolerade kablar internt vid den frekvens som nätspänningen har ( om du inte har 200kHz i vägurtaget :) ) . Men om chassit till dosorna är av aluminium så ger det ett bra skydd mot div störningar. Det kräver förståss att alla nätkablar är skärmade. Inverkan på ljudet är dock obefentlig eftersom man har x antal meter sladd i väggen som är helt oskärmad FK. Dessutom är det några kilometer kabel fram till ditt hus. Dina grannar har kylskåp som slår av och på, tvättmaskiner med motorer som körs hit och dit mm...
Men om jag inte är fel ute så har högfrekventa signaler svårt att ta sig långa sträckor genom kabel, och eftersom elnätet är uppbyggt som det är i en kåk borde detta filtrera bort (i alla fall minska problemen med) en del högfrekvent jox helt av sig själv!

Att ha snygga fördelardosor i aluminum är dock inte så dumt. Elfa har en del snycgga och bra med skydd för stömspikar (t.ex. blixtnedslag i närheten) som jag funderar på att köpa. För utsendet och skyddet.
Senast redigerad av Max_Headroom 2003-11-18 15:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: furutech fördelare med 'filter' effekt

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-18 15:04

Det finns inget filter, däremot är lådan försedd med en faradaybur som fungerar som skärm. Likande effekt kan fås genom att stoppa uttagslisten i en kakburk av plåt, inte lika snyggt förstås...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-18 15:07

"inte lika snyggt förstås"

Säg inte det, det finns snygga kakburkar. Dessutom får man kakor med på köpet och det verkar man inte få när man köper ovan nämnda fördelardosor från Svalander. Klart minus alltså.

Jag hade planer på att bygga in min hörlursförstärkare i en te-burk, men det var svårt att ta upp hålen snyggt, så det blev en ful plastlåda från elfa istället.

Återgå till Generellt om hifi