Halloj,
chansade och köpte en dylik. Jag vet, den mäter skit och ska låta bra (vad man nu menar med det). Jag har ju en Marantz SR7500 sedan tidigare men den räcker inte riktigt till för att driva frontarna, ett par Dynaudio 52. Mellan för- och slutsteg hade jag till att börja med en Harmonitech Precision Link. Det lät inte riktigt bra. Det lät tunt, skrikigt och påfrestande. Inte alls den "rörkänsla" som många har vittnat om. Med tanke på att Marantz brukar låta väldigt mjuka i sin karaktär tyckte jag att det hela var väldigt konstigt. Eftersom jag ändå hade behov av en interconnect till så köpte jag en Van den Hul Hybrid, och vips så lät det betydligt bättre.
I den här historien gömmer sig ett filosofiskt förhållningssätt. Många brukar ju använda sig av kablar för att forma ljudet. Kanske är anläggningen i övrigt imperfekt och en kabel, som i sig kan vara imperfekt om man ser till dess förmåga att inte förvränga en signal, kanske kan räta ut kurvan. Är det så fel egentligen? Spelar det någon roll var i ljudkedjan som tonkurvan korrigeras någonstans? Kan man bygga en förstärkare där tonkurvan inte i något skede behöver korrigeras i sitt flöde genom alla komponenter? Om inte, så kan jag inte se något fel på att korrigera en i övrigt välljudande förstärkare med hjälp av en kabel. Förresten, en del brukar påpeka att det är billigare att korrigera rummet än att köpa en dyr kabel. Jag upplever nog att det är både billigare och snabbare gjort att byta kabel än att modifiera rummet. Kostnaden är inget skäl att avstå från en kabel som får det att låta bättre (nu vet jag ju inte hur väl mina preferenser överenstämmer med mätvärden, men i alla fall... Det är ju mitt välmående det handlar om) men å andra sidan är jag inte beredd att lägga hur mycket som helst på en kabel heller. Runt en tusing är helt okej för mig.
I övrigt kan jag säga att jag inte tror att HCA-2:an platsar på Stereophiles A-lista. Mellanregistret låter en aning hårt eller nasalt... Jag har inte bestämt mig vilket ord som bäst beskriver ljudet men den låter inte helt klockrent. Nu kan det vara andra delar i ljudkedjan som är problemet. Kanske avslöjar HCA-2:an en del brister i de övriga grejerna.
Lustig grej förresten. Om jag vänder på Precision Link-kabeln och kör den åt "fel håll" så låter det skit. Diskanten låter distad och hopklämd. En saxofon kan låta som en kazoo i värsta fall. Finns det någon förklaring till detta fenomen eller är det kabeln som är paj?
Något ostrukturerat inlägg, jag vet.
Tärnström