Nackdelar med att sitta nära bakväggen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Nackdelar med att sitta nära bakväggen

Inläggav NNord » 2003-11-21 01:24

Vad för nackdelar har vi med att sitta nära bakväggen?
Typ 5cm till 1 meter med öronen.

Vad händer?

kan man lyckas diffusera något?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-11-21 01:36

Det brukar vara lite för mycket bas.... :mrgreen:

mvh,

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-11-21 02:02

ja som bara fasen..
det vet jag.,

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-21 02:13

Bygger man högtalare som är anpassade för det vinner man i minskad dist...

T

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-11-21 10:21

Kasst! dåligt perspektiv, frigjordhet mm

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2003-11-21 10:46

Det här får mig osökt att tänka på Audio Physics rekommendationer för högtalaruppställning. Lyssningspositionen precis vid bakvägg och högtalarna ungefär mitt i rummet. Någon som har testat den? Lite svår i ett normalt vardagsrum förstås, men kan vara intressant för alla med dedikerade lyssningsrum.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-11-21 11:02

När jag sitter mot bakväggen brukar ljudbilden bli mycket plattare, inget djup. Plus att basen blir bumligare.
Vill ha en vinylsvarv NU!

Maarten

Inläggav Maarten » 2003-11-21 11:18

Fast jag blev lite kategorisk, man kan ju förlora lite bas längre från väggen också.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-11-21 12:00

En stor nackdel är att reflexerna mot bakväggen blir mycket "påträngande". Direktljudet och det reflekterade ljudet från väggen får på så sätt mycket liten tidsskillnad till örat. Basen upplevs (som andra här redan beskrivit) kraftig, "svullen" och odistinkt, att ljudbilden faller ihop osv.

Tyvärr kvarstår problemet (fast annorlunda) ifall man dämpar väggen bakom sig kraftigt. Man slipper då reflekterade ljudvågor men samtidigt så upplevs ofta ljudet "överdämpat" och livlöst istället, förutsatt att man sitter MYCKET nära bakväggen.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2003-11-21 12:10

Callisto:

Håller med dig till fullo! Tycker det blir mycket skumma fasskillnader. Jag har inte detta problemet eftersom väggen bakom min soffa är smalare än soffan i sig. Så det blir inte så påträngande. Mina carlsson skall ju stå mot bakvägg, inte så långt från sidovägg, men detta kan jag inte ordna. Så det är väl ren tur att det låter rätt bra iaf. :P
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-21 13:21

Fungerar bra hemma hos mig om man dämpar med ett par kuddar bakom lyssningplatsen. Basen är inte speciellt bumlig i mina öron heller 8).

Ska bygge en speciell dämpkudde för ändamålet som tar hand om kamfiltereffekterna effektivt.

Mätningar kommer....

PS När vi pratar om djup i ljudbilden, vilket djup pratar vi om? Djup kan upplevas som sena reflexer både från inspelning och från egna rummet. När vi flyttar oss bort från väggen (både högtalare och huvud) flyttas reflexerna i tiden och man börjar särskilja dem och då uppleva dem som eko/djup....DS

T

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2003-11-21 14:49

Thomas_A Skrev:

Fungerar bra hemma hos mig om man dämpar med ett par kuddar bakom lyssningplatsen. Basen är inte speciellt bumlig i mina öron heller .

Hur bygger man Fullregister Högtalare (ej System) som är anpassade för att man kan sitta nära bakväggen ?.

(jag har sällan eller alldrig upplevt det som bra)
Nyfiken på hur du tänker ? :D

Är inte detta en omöjlighet ? om inte rummet uppfyller vissa krav. vad anser de fysiska variablerna (altså rummets beskaffenheter)
dimensioner och proportioner.
Om ej längd i förhållande till bredd och höjd är optimal kan man inte då få akustiska resonanser eller moder som är omöjliga att "dämpa" bort hur gärna man än vill ? Stående våg problematiken är inte lätt att handskas med medels några dämpkuddar (om de ligger i sub sonic området).

Vh.Göran Nilsson

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-21 15:27

Det finns nog inget rum som har optimala mått, då är det bättre att skriva att rummet har mest gynnsamma mått, minst dåliga mått, el dyl. Jag anser att distinktionen är ganska viktig, då det nästan aldrig i verkligheten finns något som är optimalt.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2003-11-21 15:40

johan Skrev:

Det finns nog inget rum som har optimala mått, då är det bättre att skriva att rummet har mest gynnsamma mått, minst dåliga mått, el dyl. Jag anser att distinktionen är ganska viktig, då det nästan aldrig i verkligheten finns något som är optimalt.

Hej Johan !

Ja det har du rätt i, (att få det 100% optimalt är nog en utopi)
man får nog ge sig ann problematiken (genom att räkna så gott det går innan på rums moder etc.)
då kanske man utifrån detta se var man "inte" bör sitta och vid vilka frekvenser det påverkas.

Vh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-21 15:52

Tyvärr kommer man inte särskilt långt genom att bara räkna på ett befintligt rum. För att räkna seriöst behövs B.E.M/F.E.M-metoder. Man kommer ändå hamna fel eftersom det är mycket svårt att kunna veta dörröppningarnas egenskaper, då måste man till slut räkna med hela lägenheten! Annars kan man mäte upp frekvenssvaret i rummet, "problemet" är att det beror på var man placerar högtalarna och lyssningsplatsen. Ofta räcker det ändå inte utan man behöver vid vissa frekvenser även veta åt vilka håll som svängningsformerna går, och det vet man bara genom att studera fasläget och mäta i fler punkter... Genom att mäta frekvensresponsen i ett antal punkter och titta på frekvenssvaren är det ändå mycket klurigt att bedöma vilken posistion som är minst dålig. Egentligen kan man säga att ALLA positioner i ett rum är dåliga, det gäller bara att hitta en som är så lite dålig som möjligt. Det brukar dock inte vara så svårt, utgångspunkten är längs mittaxeln, inte för nära väggen, och inte för nära mitten. Om högtalarna står nära sin bakvägg kan man flytta lyssningsplatsen bort från bakre väggen, om högtalarna är långt från sin bakvägg kan man ha lyssningsplatsen närmre bakvägg. Sedan beror det förstås kraftigt på vald högtalare också... Allt blir till slut en kompromiss som man vill minimera.

Edit:
OBS! I ovanstående talar jag enbart om återgivning av basregistret.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-21 16:11

En generell minskning av basnivån hos högtalare (som man får automatiskt extra genom att sitta nära vägg) kan man göra. Sen en parametrisk EQ för att minska stående vågor.

Tror att jag gjorde en liten demonstration i lördags på hur det låter med och utan korrektion i basen. Med separata subbar då.

Högre upp i frekvens erhåller man kamfiltereffekter men med en specialkudde tror jag mig kunna minska problemet drastiskt. Då vinner jag dels att jag får mindre dist i basen, samt att den faktiska ljudbilden i inspelningen framträder bättre.

T

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-21 16:43

Jag tror att en mindre diffusor faktiskt skulle vara bättre än en absorberande kudde bakom huvudet.

Fast den kan man ju råka slå i huvudet om man sätter sig häftigt i soffan och då blir det... AJ!

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2003-11-21 16:56

Johan skrev :

Egentligen kan man säga att ALLA positioner i ett rum är dåliga, det gäller bara att hitta en som är så lite dålig som möjligt. Det brukar dock inte vara så svårt, utgångspunkten är längs mittaxeln, inte för nära väggen, och inte för nära mitten.

Hej Johan !

Det var precis det jag menade med mina rekomendationer med anledning av Placerings vägledning:

1. Undvik att ha din lyssnings position inom en radie av 1 Meter från Centrum av rummet sett.

2.Försök att ha din lyssnings position 0,5-1,2 m ut från bakväggen (alltså motsatt den vägg högtalarna är placerade emot)

men du var lite mera tydlig och utförligare än jag var :wink:

/Göran

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-21 17:03

Det håller jag inte med om! Jag skrev nog alldeles före komplicerat och otydligt. Risken är att det väcker fler frågor än svar... 8O :wink:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-11-21 17:18

kanske en diffusor med dämpning framför?
kan sådant fungera?

dvs, meningen med DET skulle vara att man inte gör illa huvudet

iii

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-21 17:31

Isåfall en diffusor av gummi!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-11-24 13:22

jassådu! :lol:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-24 14:35

Jo jag är ju lite kinky! :P

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2003-11-25 12:35

Alltså om jag skulle sitta möblerat längst med långväggen
så skulle jag ju typ ha soffan MOT väggen, så nära att jag
kan luta huvudet mot bakväggen.

tror det är 4,6 i djupled då, och högtalarna är stora och djupa,
det blir knepigt..

fast som de står NU, har de mkt nära till sidoväggarna, typ 40cm
reflexer från sidoväggarna blir då, AJAJ

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2003-11-25 12:40

NNord - har du provat att vinkla in högtalarna hårt... så att on-axis korsas framför dig? Det borde minska tidiga väggreflexer en hel del.

*Har haft framgång med det konceptet tidigare med mina SuperZero:s som var frekvenslinjärast vid 30grader*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-03-30 15:24

jodå, testat och klart..
en gammal tråd jag hittade på..
NN

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-30 15:48

Vore det inte bra om någon kunde simulera kamfiltereffekten från lyssningsbakvägg vid exempelvis tre olika avstånd; öra-vägg: 20 cm 50 cm och 150 cm?

På så sätt kan vi få information om vilka frekvenser som blir drabbade mest och kan få ideér om vad som bäst skulle kunna göras åt det.

Svante? :lol:

T

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-30 17:57

Thomas_A skrev:Vore det inte bra om någon kunde simulera kamfiltereffekten från lyssningsbakvägg vid exempelvis tre olika avstånd; öra-vägg: 20 cm 50 cm och 150 cm?

På så sätt kan vi få information om vilka frekvenser som blir drabbade mest och kan få ideér om vad som bäst skulle kunna göras åt det.

Svante? :lol:

T

Ja, det är så enkelt att det inte behöver simuleras. Det låter sig göras analytiskt, det är ju bara att lägga ihop två sinusar med en fördröjning som motsvarar 2x avståndet till väggen.

p=p1* [sin(wt)+sin(wt-2*w*d/c)]

Återkommer med lite tydligare bilder och formler sen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-30 18:24

Svante skrev:
Ja, det är så enkelt att det inte behöver simuleras. Det låter sig göras analytiskt, det är ju bara att lägga ihop två sinusar med en fördröjning som motsvarar 2x avståndet till väggen.

p=p1* [sin(wt)+sin(wt-2*w*d/c)]

Återkommer med lite tydligare bilder och formler sen.

Sveper du dom också, eller?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-30 19:40

RPG har halvt absorberande halvt diffuserande produkter för dessa ändamål.

Jag skulle vilja sticka ut hakan och hävda att reflexerna och bakväggen i sig inte är ett problem utan att "det lilla rummet" är det.

Tänk när du är på fasching eller konsethuset, inte fan faller framförandet av närhet till bakvägg? Inte heller när polarna spelar i hemmer eller i en studio. Problemet är stående vågor som ALLA har sina maxima vid fasta ytor. Har man dessutom kala ytor både bakom lyssnaren och högtalarna så kan ju ljudet (alla frekvenser) stå å fara fram å tillbaka tills moster Greta kommer och avlöser dom.

/Peter

Nästa

Återgå till Generellt om hifi