Nackdelar med att sitta nära bakväggen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2005-03-30 19:58

Jag tänkte på en sak; finns det några "grundregler" hur högtalarna skall optimalt placeras mot "sin" vägg, jämfört med avståndet från lyssnaren till bakväggen?

Om avståndet mellan det akustiska centret mellan högtalarkon-vägg och öron-vägg är detsamma, vad händer med ljudet? Kan man placera sig själv alt. högtalaren på sådant sätt att de förstärkningar och utsläckningar sker "tar ut varandra"?

T

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-03-30 20:07

Thomas_A skrev:Jag tänkte på en sak; finns det några "grundregler" hur högtalarna skall optimalt placeras mot "sin" vägg, jämfört med avståndet från lyssnaren till bakväggen?

Om avståndet mellan det akustiska centret mellan högtalarkon-vägg och öron-vägg är detsamma, vad händer med ljudet? Kan man placera sig själv alt. högtalaren på sådant sätt att de förstärkningar och utsläckningar sker "tar ut varandra"?

T


Med lådor så får du en peak som är densamma för båda reflektionerna. Dvs. man kan vinna på att ha olika avstånd. En dipol däremot kan funka riktigt bra med samma avstånd då det blir "+/-0". Usch usel förklaring.

För ett symmetriskt uppställt stereopar så kan man kanske optimera placeringen i längsriktningen genom att rita upp bukar och noder på de första tre-fyra axiella resonanserna och se till att man inte har både högtalare och lyssnare på en buk eller nod.

/Peter

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2005-03-30 20:21

"För ett symmetriskt uppställt stereopar så kan man kanske optimera placeringen i längsriktningen genom att rita upp bukar och noder på de första tre-fyra axiella resonanserna och se till att man inte har både högtalare och lyssnare på en buk eller nod. "


Du pratar om stående vågor nu eller? Det är väl inte samma sak som inteferens och kavitetseffekt (?)

T

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-03-30 20:32

Jag talade nog om både och... tror jag. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2005-03-30 20:39

Ok! :D

Jag tänkte mest på rums- och kavitetseffekter (högtalare-vägg, högtalare-golv, lyssnare-vägg) vilka "borde" vara enklare att lösa med placeringar/positioner än stående vågor som är en effekt av rummets dimensioner och materialegenskaper i väggar/tak/golv.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-03-30 21:35

Svante skrev:
Thomas_A skrev:Vore det inte bra om någon kunde simulera kamfiltereffekten från lyssningsbakvägg vid exempelvis tre olika avstånd; öra-vägg: 20 cm 50 cm och 150 cm?

På så sätt kan vi få information om vilka frekvenser som blir drabbade mest och kan få ideér om vad som bäst skulle kunna göras åt det.

Svante? :lol:

T


Ja, det är så enkelt att det inte behöver simuleras. Det låter sig göras analytiskt, det är ju bara att lägga ihop två sinusar med en fördröjning som motsvarar 2x avståndet till väggen.

p=p1* [sin(wt)+sin(wt-2*w*d/c)]

Återkommer med lite tydligare bilder och formler sen.


Ja, dåskavise, om man ändrar referensen lite så blir formlerna snyggare. Skillnaden blir bara en tidsförskjutning:

p=p1*[sin(wt+d*w/c)+sin(wt-d*w/c)]=-2*sin(wt)*cos(d*w/c)

Gäller för vinkelrätt infall och fullständigt reflekterande vägg. Detta är en klassisk stående våg, som alltså bara behöver en vägg i sin ursprungliga betydelse. Det är intressant att se hur "tidsfrekvensen" och "rumsfrekvensen" har separerats i två separata faktorer. Om vi väljer en punkt på avståndet d så varierar trycket som en konstant (-2*cos(d*w/c) ) gånger sin (wt). Väljer vi i stället att frysa tiden så varierar trycket som en annan konstant (-2 * sin(wt) ) gånger cos (d*w/c). Om vi väljer att plotta tonkurvan för några olika avstånd så koncentrerar vi oss på delen cos(d*w/c) och då blir det så här:

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2005-03-30 22:02

Från detta borde man kunna sluta sig till att om man placerar högtalare nära vägg samt lyssnar nära vägg så borde det vara lättare att dämpa bort effekten?

T

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-03-30 22:33

Thomas_A skrev:Från detta borde man kunna sluta sig till att om man placerar högtalare nära vägg samt lyssnar nära vägg så borde det vara lättare att dämpa bort effekten?

T


Nja, du glömmer örats riktningskänslighet och tidsupplösning. Det som ser ut som en grov kamfiltereffekt med många dippar när högtalaren står långt ifrån väggen motsvarar ett impulssvar fritt från tidiga reflexer. 1m löpväg (0.5 meter från väggen) motsvarar 3 ms ungefär. Har man kortare fördröjningar än så så ger man sig in i stereobildsregionerna. Jag tror det är ungefär det vi hör när vi lutar oss framåt i soffan, stereobilden ändras.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2005-03-31 04:22

hmm.... hur nära vägg? In-wall speakers borde väl inte ha några problem med stereobilden?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9644
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-31 10:45

Nu diskuterar vi väl mest lyssnarens placering mot angränsande ytor och hur vi uppfattar det hur det låter.


Högtalares placering och åtgärder kan man alltid lösa.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2005-03-31 11:01

Johan,

tänkte mest på att högtalarens position relativt vägg kontra lyssnarens position relativt vägg. Om effekten är likartad, med undantag från högtalarens spridningsegenskaper som i stor grad påverkar väggeffekten från högtalaren, så borde man kunna finna "optimala" kombinationer alt. "big no-no" kombinationer. Mycket små avståndsförändringar ger enligt ovanstånde intereferenskurvor, stora förändringar i kurvan. Speciellt då i området 100 Hz-800 Hz.

Anta att jag har ett medelavstånd mellan öron-vägg på 20 cm. Vilka avstånd från vägg till högtalare ska jag då INTE helst ha?

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-03-31 19:44

Thomas, som jag nämnde högre upp så är det värsta fallet det när avstånden är desamma. Med dipol så blir det annorlunda eftersom det råder en 180 graders skillnad på bakutstrålningen.

/Peter

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2005-03-31 20:10

Jo, det bir ett värstafall. Det borde också bli dåligt med 10 cm kombinerat med 30 eller 50?

En bra kombination är vid ett öron till väggavstånd på ca 20 cm borde vara ett avstånd från högtalare-vägg om ca 40 cm (?) Om jag förstått grafen rätt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-03-31 20:37

Man får inte glömma när vi resonerar kring detta att vi förmår skilja på en reflex som kommer bakifrån och en reflex som kommer framifrån. Det finns alltså en aspekt i detta som inte syns i en tonkurva (som en mikrofon mäter den, utan ytteröron och huvud).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2005-03-31 20:43

Exakt Svante. Som jag tyckt till tidigare så tror inte jag reflexen som sådan bakifrån är det stora problemet utan kombinationen stående vågor och fladderekon.

På konsert eller när polarn "framträder" i mitt vardagsrum så störs jag inte av en vägg bakom mig.

Jag har också testat med dämpning bakom skallen med soffan upp mot vägg men gillar det inte. Visst, det blir lite lugnare och tydligare uppåt men det känns onaturligt med ett "vakum" bakom skallen så där.

Något som RPG "BAD" panels eller liknande är nog att föredra men jag skulle börja med att behandla väggen bakom burkarna.

/Peter

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster