av matereo » 2008-08-25 22:27
Goldring 1042
Använder den nu med min Continuo och Cantus, och tidigare med en Sumiko arm på samma verk. Kan bara säga att av alla high output pickuper jag testat genom åren... Grado, Sumiko, Denon, Ortofon, Nagoka mfl, så är den(fast den verkar utgången nu) ett otroligt fynd och rätt outstanding i sin kategori.. iaf i mina öron. Men jag är knappast ensam om åsikten. Från början så hette modellen 1040 och hade en Van den hul slipning, men kom sedermera att heta 1042 och nu 1042gx där den stora/lilla? skillnaden var att man bytte till en Fritz gyger slipning. Vad jag förstår så är F. Gyger en av Van den Huls mera framstående adepter. För pengarna en otroligt hög detaljskärpa, utan Ortofonernas rätt kyliga och o-analoga karaktär. Inte riktigt lyckad på de tyngre armarna, annars allsidig och sägs tom vara riktigt okej i kombination med ultralätta armar som SMEIII.
Denon DL 304
Är numera förpassad till min halvtidspensionerade Voyd spelare, i stort sett bara därför att DL304 har en väldans låg utsignal, och för att jag just nu inte har någon särskilt bra förstärkning. En kanonbra, MC puppa som inte alls säljer för det pris den kunde ha gjort med tanke på vad den kan iaf hemma hos mig. Om jag ska vara lite svengelsk så är det troligtvis få MC Pickuper som ger så mycket "bang for the buck" tillgängliga. Har ju ändå haft några olika...
Ljudet i rätt arm och med bra Riaa tror jag ligger rätt i linje med vad många på faktiskt eftersträvar... för att använda andra begrepp än det ofta föredragna på faktiskt.se så har den varken känts euforisk eller kall.
Nagoka MP11
Köpte en i fjol och sade att jag skulle testa och skriva lite om den, men samtidigt som det är en okej budget puppa så kändes den inte särskilt modern eller rätt iaf i någon av mina armar. Ingen besvikelse, men en Ortofon eller Goldring, eller för att inte tala om Rega Bias2 är i samma prisklass ett bättre köp...tycker jag.
Så tycker jag om mina pickuper.
Senast redigerad av
matereo 2008-08-26 02:32, redigerad totalt 2 gånger.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited.