Squeezebox. Favorit i repris.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Squeezebox. Favorit i repris.

Inläggav Nefilim » 2006-06-14 18:42

Vet att det finns tidigare trådar i ämnet, men jag hittade inte direkt svar på min eller mina frågor i dessa. (Eller så har jag missat det).

Jag går i tankar att inköpa en Squeezebox.

Då är mina frågor eller påståenden: Jag har för närvarande min Internetuppkoppling medels kabel mellan bredbandsmodem och PC.
Jag har en trådlös router som jag inte använder just nu för att jag har min dator väldigt nära modemet!

Om jag använder en Squeezebox trådlöst, då kan jag använda routern trådlöst till Squeezeboxen, samt LAN till PC?! Alltså kopplar med kabel från routern till PC, samt trådlöst från router till Squeezebox?

Innebär då detta att jag kan lyssna på webradio utan att datorn är på?

Finns det andra möjligheter med denna apparat?

Jag har ytterligare en fråga, som jag ställt tidigare utan någon respons.

Finns det intresse för ett gruppköp på en Squeezebox?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-14 18:49

Har fätt svar på min fråga ang webradio! På Nätet.. :oops: Hmmm..

Men kan jag via boxen styra en cd-spelaren i min dator?? :?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-14 19:40

Enklare om alla frågor ställs på samma ställe...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-14 19:50

Kaffekoppen skrev:Enklare om alla frågor ställs på samma ställe...

Jag vet.. :oops: men det blir fel ibland... :(

Användarvisningsbild
Strauss

Re: Squeezebox. Favorit i repris.

Inläggav Strauss » 2006-06-14 19:54

Om jag använder en Squeezebox trådlöst, då kan jag använda routern trådlöst till Squeezeboxen, samt LAN till PC?! Alltså kopplar med kabel från routern till PC, samt trådlöst från router till Squeezebox?

Funkar bra!

Innebär då detta att jag kan lyssna på webradio utan att datorn är på?

Går alldeles utmärkt

Finns det andra möjligheter med denna apparat?

I princip obegränsade möjligheter, kolla bland alla plugins som finns eller skriv ett eget om det är något speciellt du är ute efter.

Jag har ytterligare en fråga, som jag ställt tidigare utan någon respons. Finns det intresse för ett gruppköp på en Squeezebox?

Näeh, dom är ju så billiga ändå :)

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-06-14 21:02

Klart att det finns intresse för gruppköp.

Mvh Magnus Eriksson

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-06-14 21:07

Hmm, jag skulle nog kunna tänka mig en till... :)

Nefilim: möjligt att det finns nån plugin som kan styra CD-spelaren i datorn men poängen är ju att du ska rippa dina CD'n till hårddisk så att du slipper den hanteringen.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-06-14 21:14

CJNE skrev:Hmm, jag skulle nog kunna tänka mig en till... :)

Nefilim: möjligt att det finns nån plugin som kan styra CD-spelaren i datorn men poängen är ju att du ska rippa dina CD'n till hårddisk så att du slipper den hanteringen.

Visst. men den "Poängen" leder ju även till en uppmuntran om fildelning! (OT).
:?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-14 21:37

Jag med och jag tänker minsann lägga upp playlist med flac :-)

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-06-14 21:49

Nefilim skrev:Visst. men den "Poängen" leder ju även till en uppmuntran om fildelning! (OT).

Hmm, njae alltså om du inte rippar dina skivor så missar du ju nästan hela vitsen med en sån här lösning. Då måste du ändå gå och byta skivor så det blir ju egentligen bökigare än att använda en vanlig CD-spelare.

Det finns inget som tvingar dig att dela ut dina rippade filer bara för att du har möjlighet till det.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-06-14 23:00

CJNE skrev:Det finns inget som tvingar dig att dela ut dina rippade filer bara för att du har möjlighet till det.

Vad är det sant?! Då har jag delat ut i onödan i många många år :lol:

Man ska dela med sig sa alltid min fröken i skolan, och det får man väl tro på då :)

Och om jag ska vara lite seriös också.... som sägs här innan. Har man inte tänkt att rippa/ladda ner sina skivor behöver man ingen squeezebox. Spar pengarna till annat!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-06-15 10:04

Måste man ha en dator igång att läsa filer ifrån, eller funkar det med en nätverkshårddisk?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-06-15 10:23

Sanny_X skrev:Måste man ha en dator igång att läsa filer ifrån, eller funkar det med en nätverkshårddisk?

Du behöver en dator igång som kör programvaran slimserver för att komma åt ditt musikarkiv.
I teorin går det att köra slimserver på en moddad NSUS2 men i praktiken är den för slö för att det ska bli kul.

Det går att ansluta till Squeezenetwork för att lyssna på webradio (Pandora!) utan att servern behöver vara igång, om man vill.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-06-15 10:27

Strauss skrev:Vad är det sant?! Då har jag delat ut i onödan i många många år :lol:

Man ska dela med sig sa alltid min fröken i skolan, och det får man väl tro på då :)

Och om jag ska vara lite seriös också.... som sägs här innan. Har man inte tänkt att rippa/ladda ner sina skivor behöver man ingen squeezebox. Spar pengarna till annat!

Jag har enbart mina egna skivor rippade till flac inlagda i mitt musikarkiv, jag varken delar ut eller tankar hem.
Man behöver absolut inte ägna sig åt fildelning för att ha glädje av en Squeezebox 8).

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-06-15 11:52

CJNE skrev:Jag har enbart mina egna skivor rippade till flac inlagda i mitt musikarkiv, jag varken delar ut eller tankar hem.
Man behöver absolut inte ägna sig åt fildelning för att ha glädje av en Squeezebox 8).

Såklart inte, men delad glädje är dubbel glädje :D

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-06-15 12:25

Funkar det bra trådlöst får det bli en sån.

En slim och ett par aktiva högtalare på uteplatsen...

Blir det gruppköp? :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2006-06-15 12:38

Finns att köpa på DustinHome, 3195:-

PS. Har lite dåligt samvete för att jag inte skrivit mina synpunkter på denna produkt (i den andra tråden) :oops:

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-06-15 12:40

Finns även hos Komplett för 2995:-
Miljö-alarmist

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-06-15 16:17

Mich skrev:Finns att köpa på DustinHome, 3195:-

PS. Har lite dåligt samvete för att jag inte skrivit mina synpunkter på denna produkt (i den andra tråden) :oops:
Det är väl dags för det nu då ;-)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-09 12:39

Upptäckte precis att slimservern läser in alla cue-sheets, därmed kan man se alla artister och låtar även i sina dj-sets, självklart utan pauser mellan låtarna samt då hoppa till vilken låt man vill på ett smidigt sätt. Jösses vad glad jag blev när jag märkte det, att man missat det :oops:

Användarvisningsbild
n3mmr

Squeezebox och egenproducerad radio på hemnätet

Inläggav n3mmr » 2006-08-09 15:29

En idé jag haft ett tag vore att kunna köra ut kontinuerligt ett flertal strömmar på mitt hemmanät, dvs ett antal egna "nätradiokanaler".

Tanken var att man skulel kunna ta in och lyssna på pågående "skval" av några olika typer.

T ex tänkte jag skvala ut klassiskt, enbart jazz, slumpblandning osv.

Känslan skulel vara att "tryck igång radion och ratta in en kanal så får du se vad den spelar för dig".

Kan man göra detta m h a squeezebox och programvara på hemmadatorerna?

Eller måste man alltid från Squeezeboxen be om uppspelning just nu av en viss låt?

Med Radioarrangemanget skulel man kunna lyssna på flera oberoende kanaler m h a flera oberoende Squeezeboxar, tänkte jag.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-08-09 15:44

Nu har jag läst så mycket om SB3 så nu börjar jag bli riktigt sugen på en faktiskt.se. Verkar ju va klart smidigaste sättet att slippa att ha en dator jämte stereon vilket jag funderat på men valt bort därför att datorsurret interferrerar med tinnitusen.

Användarvisningsbild
Strauss

Re: Squeezebox och egenproducerad radio på hemnätet

Inläggav Strauss » 2006-08-09 16:18

n3mmr skrev:En idé jag haft ett tag vore att kunna köra ut kontinuerligt ett flertal strömmar på mitt hemmanät, dvs ett antal egna "nätradiokanaler".

Tanken var att man skulel kunna ta in och lyssna på pågående "skval" av några olika typer.

Känslan skulel vara att "tryck igång radion och ratta in en kanal så får du se vad den spelar för dig".

Eller måste man alltid från Squeezeboxen be om uppspelning just nu av en viss låt?

Med Radioarrangemanget skulel man kunna lyssna på flera oberoende kanaler m h a flera oberoende Squeezeboxar, tänkte jag.

Du kan göra på många sätt.. ha en playlist med bara en viss sorts musik, sortera på genre, artist... spela i rätt ordning, eller blanda.

Hur som helst är det inga problem att göra det du vill ska hända.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-08-09 17:02

Nefilim skrev:

Visst. men den "Poängen" leder ju även till en uppmuntran om fildelning! (OT).

Förstår inte hur det kan leda till "uppmuntran" av fildelning?? Bara för att man har sin musik på datorn så innebär väl inte det att man delar ut den t.ex på piratebay 8O

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
n3mmr

Det leder ju till frågan: Rippa i parti och minut

Inläggav n3mmr » 2006-08-10 10:57

Det leder ju till frågan:

Finns det nån simpel applikation som kan rippa CD i parti och minut, dvs man stoppar in en CD, så rippas den, och sen kommer släden ut, å då stoppar man in nästa som rippas, ad nauseam.

Gärna med automatisk uppsökning i CDDB, och support för flera CD-läsare i parallell.
(Jag har sett att min bärbara faktiskt orkar läsa in en CD via USB2, en CD via IDE och en CD via SCSI i parallell utan att det går nämnvärt långsammare än en enda CD på endera spelaren.)
Helst till FLAC eller annat lossless, ev till WAV eller PCM
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-08-10 11:11

Sanny_X skrev:Funkar det bra trådlöst får det bli en sån.

Finns fortfarande Wired-versionen, dvs den utan Wireless-nät?

Användarvisningsbild
CJNE

Re: Squeezebox och egenproducerad radio på hemnätet

Inläggav CJNE » 2006-08-10 11:12

Strauss skrev:
n3mmr skrev:En idé jag haft ett tag vore att kunna köra ut kontinuerligt ett flertal strömmar på mitt hemmanät, dvs ett antal egna "nätradiokanaler".

Du kan göra på många sätt.. ha en playlist med bara en viss sorts musik, sortera på genre, artist... spela i rätt ordning, eller blanda.

Hur som helst är det inga problem att göra det du vill ska hända.

Hmm, han vill ju kunna köra flera "stationer" parallellt, det går väl inte med bara en slimserver? Jag skulle kunna tänka mig att det går om man kör flera instanser av slimserver (kanske kan köras på samma maskin?) och sen väljer man på respektive SB vilken server som ska användas (alltså "rattar" in den station man vill ha).

Men jag kanske har missat något.

Användarvisningsbild
CJNE

Re: Det leder ju till frågan: Rippa i parti och minut

Inläggav CJNE » 2006-08-10 11:17

n3mmr skrev:Finns det nån simpel applikation som kan rippa CD i parti och minut, dvs man stoppar in en CD, så rippas den, och sen kommer släden ut, å då stoppar man in nästa som rippas, ad nauseam.

Gärna med automatisk uppsökning i CDDB, och support för flera CD-läsare i parallell.
(Jag har sett att min bärbara faktiskt orkar läsa in en CD via USB2, en CD via IDE och en CD via SCSI i parallell utan att det går nämnvärt långsammare än en enda CD på endera spelaren.)
Helst till FLAC eller annat lossless, ev till WAV eller PCM

En applikation som inte är simpel men som är bra är EAC.
Efter att du har konfigurerat programmet en gång (vilket är lite småknöligt) så är det riktigt smidigt att hantera.
Du matar in en skiva, trycker ctrl-a sen shift-f5, väljer eventuellt vilket CDDB-alternativ som ska användas (om det finns flera) sen rippas och komprimeras (till FLAC exempelvis) det av sig självt.
När det är klart matas skivan ut och processen kan startas om.

Vet ej om man kan ha flera CD-läsare dock....

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-08-10 11:19

n3mmr skrev:Finns fortfarande Wired-versionen, dvs den utan Wireless-nät?

Har inte sett den versionen i Sverige men jag kanske har letat dåligt.
Bör gå att beställa från USA annars om man vill det.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-08-10 11:21

n3mmr skrev:
Sanny_X skrev:Funkar det bra trådlöst får det bli en sån.

Finns fortfarande Wired-versionen, dvs den utan Wireless-nät?

Den finns.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi