Experiment med ytterligare dämpning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Experiment med ytterligare dämpning

Inläggav Thomas_A » 2003-11-24 02:06

Jag ska bara rapportera om de ytterligare dämpningsförsök som jag gjort nu i helgen.

Bild

Resultatet med 4 skivor till av gullfiber mot väggen gav helt enastående resultat på klarhet, detaljer och djup i musiken. Live-känslan blir framträdande. Ljudet blev också mörkare och mer dymaniskt i klangen, utan att tappa något bett.

De försök jag gjort med dämpning bakom huvuden gav inte lika stor effekt, utan man fick en så kallad "tyst rum" känsla i sin omedelbara närhet vilket är obehagligt. En kudde bakom huvudet var bättre än ren dämpning.

Så nu blir det, innan några basuppgraderingar, en fundering på hur jag ska göra en snygg dämpvägg. Min flickvän blir väl chockad när hon kommer tillbaka nästa år, men det får hon ta.

T

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2003-11-24 03:07

Grattis!

Inte så jättesnyggt kanske, men säkert desto bättre välljud! :lol:
Köp gardiner på IKEA och häng framför dämpmaterialet, det kan säkert bli snyggt!

mvh,

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-11-24 09:57

prova ta bort tvn också så ska du se det händer grejjor.. men det har du väl provat redan?..
Projektor är hifinördens bästa vän om man vill kunna integrera hifi och film..

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Experiment med ytterligare dämpning

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-24 10:28

Mycket skoj!

Bra att du bekräftar det jag tidigare brukar skriva, att det upplevs obehagligt med absorption direkt bakom lyssningsplats.

Jag är dock inte helt övertugad att ett bortflyttande av TV:n kommer att innebära en förbättrad ljudbild. Stereosystemet har sina svagheter om man sitter det minsta "skevt" i soffan, det uppträder s k kamfiltereffekter och ljudet får en helt annan klang. Speciellt uppräder detta i högre grad då man absorberar mer. Då kan det vara gynnsamt med små svaga reflexer från t ex en TV. Dessutom blir det inte så värst mycket reflexer riktade mot lyssningsplats från en TV om man har den placerad i linje med högtalarna.

Du har väl inga utseendemäsiga krav va? Det är väl bara ljudet som är viktigt? Resten spelar väl ingen roll..., ända tills det ringer på dörren och flickvännen kommer. :roll: :oops:
Jag hade mineralull stående lite här och var tidigare , OCH konstigt nog stod dåvarande ex ut med mineralullen OCH torkade gröna köttbullar på köksbordet (de luktade inte längre eftersom de hade torkat).

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-24 12:00

Ja kul är det. Det som händer är att man hör mer. Det blir mer holografiskt och scenen framför en öppnar upp sig. Placeringen av instrument hörs bättre, röster i körer delas upp och placeras bättre.

Min tanke att att slå upp en träram till, och placera ett snyggt tyg framför med oljade trälister som täcker skarvarna.

Psykoakustiskt bör väl tyget vara av mörkare sort, neutralt eller? Om man ser på film så kanske en mörk bakgrund är att föredra.

T

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-11-24 17:42

min erfarenhet säger dock att tvn förstör rätt mycket. Dels har du reflexer från tvn sen har u också skramel från tvns flimsiga plastskal.
Men jag ska inte säga att jag vet exakt vad det beror på men bättre blir det iaf utan tvn. Mer fokus, detaljer och stereoperspektiv är min erfarenhet iaf. Och då spelar det ingen roll om det är 28 tum eller 22.. :wink:

edit: men det är ju enkelt att prova.. bara bär bort tvn.. till ett annat rum (om du inte vill ha skramlet från den kvar) helst.. Sen kan man ju fråga om det är nån vits eftersom man förmodligen vill ha tvn där och då får man ta det som det är..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-24 18:10

Lindroos: "Stereosystemet har sina svagheter om man sitter det minsta "skevt" i soffan, det uppträder s k kamfiltereffekter och ljudet får en helt annan klang. "

Kan man inte fixa det med väl valda diffusorer på väggarna mellan högtalare och lyssningsplats? Alltså dämpa lite mindre och diffusera lite mera?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-24 19:16

Max: Jo det kan man.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-26 19:04

PS.
Efter lyssningsträffen har jag också ändrat på baffelstödet på högtalarna (igen!). Nu med mer energi i 100-400 Hz området. Baffelstödet har jag märkt ska vara "lagom" men det varierar ju från rum till rum och högtalarens placering.

Ljudet blir mer avslappnat och med mer kropp speciellt på ljusare skivor. Det i kombination med dämpningen gör susen. Klapptestet är nu också mycket bättre i rummet.
DS.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2003-11-26 19:57

hmm, kablar är roligare :roll:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-26 20:52

Celef,

nä...kablar är snyggare. Fast vänta tills jag fått upp en oljad ram + ett snyggt tyg. Syrran som är designer snart ska vara med och välja.

T

Återgå till Generellt om hifi