Vi har inget språk för att beskriva ljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-28 23:55

Ja, ju längre jag har arbetat med ljud, psykoakustik och röstterminologi desto mer övertygad blir jag om mitt påstående ovan. Påståendet gäller i högsta grad även för hifi. Det lustiga är att alla verkar vara ovetande om att det är så, alla har sitt eget språk och tror att alla andra har samma, fast de inte har det.

Det finns förstås undantag, och de uppstår när minst två personer sitter tillsammans och lyssnar på ljud och enas om etiketter att sätta på dem. Då kan de kalibrera sig mot varandra.

Sen finns det ett fåtal ord som är någorlunda väl etablerade, men de brukar inte vara klockrena och ofta värdeladdade. Jag tänker på ord som "varm", "vass", "briljant" etc. Dessa ord kan ge en aning om vad den andra personen upplever, men oftast inte ge en egen uppfattning om hur ljudet egentligen låter om man väl får höra det.

Ur detta kommer det en mängd missförstånd och bråk.

Mitt påstående i rubriken betyder i praktiken att:

-Man kan inte prata om ljud, utan att ha kalibrerat sig. I varje fall inte med någon större framgång.

-Vill man verkligen förstå vad det är för ljud en annan person har hört, måste man ha lyssnat tillsammans. Kanske inte just på ljudet i fråga, men man måste förstå den andres terminologi. Och det gör man oftast inte.

-Texter som beskriver ljud är i stort sett värdelösa på att förmedla hur ljudet låter, om man inte har läst andra texter av samma författare och jämfört detta med hur ljudet egentligen lät. Däremot kan texterna förmedla om skribenten gillade ljudet eller inte.

Varför säger jag nu detta? Jo, jag tror att vi när vi pratar om hifi och ljudkvalitet här på Faktiskt drabbas en hel del av detta. Man kan undvika problemet genom att prata om egenskaper som är fysikaliskt mätbara. "Ökning av diskanten". "THD=3%". Risken med att låsa sig till det är att språket blir fattigt och inte beskriver upplevelsen. Man kan alternativt ta till sig påståendet i rubriken och be om en beskrivning när det dyker upp en ljudbeskrivande term, gärna på ett sätt som går att koppla till ljud som man har hört. På samma sätt bör man besvara sådana frågor, utan att ta det som kritik mot språkbruket.

Tycker jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-29 00:04

Intressanta tankar och du har (förstås) rätt. Det är inte bara i detta sammanhang som vi tror att vi talar om och menar samma sak. Det gäller egentligen alla områden där man använder värdeladdade ord som beskrivning. Det är ju rätt vanligt inom politiken tex där vissa värdeladdade ord anses som positiva, jämlikhet tex. Men vad är det? Det är vi lika lite överens om som "varmt ljud".

Lika svårt är det med mer vanliga ord som tex "sanning".

Jag är övertygad om att många av de kontroverser som uppkommer här beror just på olika tolkningar av värderingar.

Jag instämmer även i att diskussionerna skulle bli ganska torftiga om man enbart ska hålla sig till verifierbara mätdata. Dels därför att dessa inte alltid innehåller hela sanningen (!), dels därför att de blir ganska enkelspåriga.

/ B

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-06-29 01:49

Problemet belyses sällan i press, då det görs så oftast självironiskt av skribenten ifråga - "det är svårt att hitta ord", "jag kommer bort mig i musiken och glömmer beskriva produkten". Även om goda kritiker finns är inflationen av recensenter - på bloggar, chatrooms och i konsumentbetyg - dom vi mest tar del av, oftast de sämre. Att hitta duktiga utövare är svårt. Kan dra en parallell till musiken, där jag ständigt återvänder till Andres Lokko, Fredrik Strage och några till. Inte för att det som recenseras alltid är intressant, utan för för deras sätta att perceptuellt beskriva musiken, ibland ge en liten lektion eller beskriva en genre är vägledande.

Men HiFi komplicerat i sin smalhet till musiken. Inom vinets värld är det enklare gilla det eller det vinet, än att bedöma lagringstunnor och glasen det dricks ur. Likadant hör alla (utom döva :wink: ) en gitarr, men inte stängars eller gitarrlådors olika inverkan.
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-06-29 07:40

Du har rätt, Svante.

Man skulle kunne ge förslag på sin tolkning av ljudet för att bli tydligare i språket. En blandning av ett mer vetenskapligt språk och subjektiva beskriviningar.

Ex:
Jag anser den här apparaten låter mjukare och varmare om jag jämför med den andra. Varmt är bra men i för stora mängder låter den snarare trött...
Kan eventuellt bero på att det saknas diskant, de högre frekvenserna är dämpade - vilket är negativt. Eller så har den mkt lägre distorsion - vilket är positivt.
Hur som helst hör jag en tydlig skillnad utan att veta vilken som egentligen är bäst.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-06-29 07:52

Jag misstänker att detta inte bara är ett resultat av att ord är värdeladdade, utan del av ett omfattande problem med språket. Rent allmänt finns det färre ord och uttryck än antalet fenomen vi möter i vår omvärld. Därtill kommer att språket i sin nuvarande utformning (och troligen även inkluderande den överskådliga framtiden) sällan är särskilt lämpat att beskriva nyanser, glidande skalor och liknande. I stället är språket ofta uppbyggt kring dikotomier, motsatspar, väl avgränsade kategorier, osv. Därigenom kan det bli svårt att diskutera exempelvis ljus - mörk klang på ett konstruktivt sätt, även om vi inte skulle lägga några värderingar i dessa begrepp.
Matematiken är betydligt bättre på att beskriva nyanser, gradvisa förändringar, glidande skalor, osv, jämfört med det vanliga tal- eller skriftspråket. Matematiken är ett mycket kraftfullt verktyg, men tyvärr återstår nog mycket forskning innan det fullt ut kan användas för att beskriva fenomenen inom människans uppfattning av ljud.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-06-29 08:10

Intressant! Jag hade i dagarna en kompis hemma och vi roade oss med att lyssna efter ljudmässiga skillnader från de två tuners jag har. En Onkyo T-9 ( 1978 ) och en Denon S-10 ( 90-tal ) Vi skrev ned våra intryck och jämförde. Jag skrev om Onkyo " fylligare röster, mer direkt på, något mer ihoptryckt ljudbild " Han skrev " röster med värme, saknas något i diskanten, halvbra stereo" Vid jämförelsen, efter en diskussion, enades vi om att vi kanske menat samma sak.

Fylligare röster, mer direkt på = Röster med värme, saknas något i diskanten.

Något mer ihoptryckt ljudbild = halvbra stereo

En tredje person kanske skulle ha skrivit = En viss färgning i mellanregistret med en något återhållen diskant samt ett ganska bra stereoperspektiv. :? 8)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-29 08:16

Vi ska inte glömma att det finns en anledning till att vi uttrycker oss med musik, konst osv och det är just för att vi saknar ord för det! Kunde vi på ett perfekt och uttömmande sätt beskriva en tavla skulle den inte behöva målas. Samma gäller förstås musiken.

Vad man kan sträva efter är att försöka likrikta den vokabulär som används. Eftersom det upplevda inte låter sig begränsas med ord blir naturligtvis tolkningen mycket individuell och frågan är om vi någonsin kan kommunicera detta med någon större framgång.

Om jag betecknar ett musikstycke som "kyligt framfört" så kan det tolkas på mängder av olika sätt och även om jag försöker förklara vad jag menar är det inte alls säkert att mina intentioner når fram efters jag och mottagaren i botten ändå baserar åsikten på olika grund.

I vårt samhälle försöker vi oftast att översätta våra känslor och åsikter med siffror. Berättar du att du är glad över din nya bil kommer genast frågan om hur många hästkrafter, antal dörrar, hur fort den går eller accelererar, hur många växlar det är osv. En ny lägenhet beskrivs i termerna av antal rum, kvadratmeter, hyra osv.

Inom HiFi är det likadant alternativt så tar man avstånd från mätdata och beskriver just det som tråden inleddes med, mjukt, rent, dynamiskt osv.

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-06-29 08:37

I vårt samhälle försöker vi oftast att översätta våra känslor och åsikter med siffror.

Jag misstänker att det är betydligt vanligare att vi inte försöker översätta det med siffror.

Vi bör nog försöka hålla isär upplevelser, vår förståelse av upplevelser och hur de uppstår samt apparaters egenskaper. Risken är annars stor att begreppsförvirringen blir än större.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-06-29 08:46

Jag tycker man kan lära sig lite i hur man beskriver bilar och lägenheter och använda det på ljud också. Ofta så beskriver man lägenheter/bilar med mätdata/fakta som du säger och sedan lägger man till ett omdöme om man tyckte att den kändes bra eller inte. Problemet uppstår när man försöker analysera varför man tyckte att det kändes bra/dåligt. Det kan ju vara svårt att veta exakt vad det beror på men man kanske gör ett försök att beskriva känslan. Bilen kändes seg eller sliten / pigg eller fräsch, lägenheten kändes mörk eller trång / ljus eller luftig /sunkig eller fräsch. Oftast räcker det med en sådan övergripande beskrivning av känslan man fick av objektet som helhet, att gå närmare ner på djupet och överanalysera kan leda till missförstånd iom att det är sin egen känsla man beskriver och inte fakta om själva objektet.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-06-29 08:54

Jo, men vitsen med att analysera är att det kan öka förståelsen av hur upplevelsen uppstår. Ditt exempel med lägenheten är bra därvidlag. Om man skall köpa en befintlig lägenhet kan det räcka med att konstatera om den känns rymlig/trång, sunkig/fräsch, osv. Men om du skall bygga en villa är det nog en fördel att ha lite förståelse för hur dessa upplevelser uppstår, annars är risken stor att missnöje infinner sig när huset står färdigt för inflyttning. Det kan bli rätt dyrt i längden.
För att tydligare knyta an till Svantes ursprungliga inlägg, vår förmåga att analysera är också beroende av de begrepp vi har. I mångt och mycket uppvisar vårt språk stora likheter med de begrepp vi använder i värt tänkande. Att utveckla ett lämpligt språk kan kanske vara något som går hand i hand med ökningen av vår förståelse av de fenomen som påverkar våra upplevelser.
Senast redigerad av niklasz 2006-06-29 17:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2006-06-29 11:50

Ord är svårt.
Hur många gånger har jag inte missförsått min fru, och hon säger "nej men jag menade inte alls så !"Och hon är den som känner mig bättre än någon annan.
Med risk för att anses knäpp, men det är jag nog, så vill jag säga att ibland blir jag trött på alla ord, åsikter och dyl. Wilmer X har en låt som handlar om hur folk har osikter om allt och förväntar sig att du ska ha det.
Det händer allt i mellan åt att jag bara ser på tv utan ljud. Ibland nu under VM i fotboll har jag stängt av ljudet på TVn och satt på någon cd som jag lyssnat på under tiden.

Gillar Bill50x inlägg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-06-29 13:06

pgv skrev:Det händer allt i mellan åt att jag bara ser på tv utan ljud. Ibland nu under VM i fotboll har jag stängt av ljudet på TVn och satt på någon cd som jag lyssnat på under tiden.

Ja, det gäller att hinna med så mycket som möjligt under den korta tid vi befinner oss på jorden ;-)

/ B

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-06-29 13:49

Jag kommer inte helt osökt att tänka på vinkännarna och de ansträngningar man gör för att upprätta en gemensam nomeklatur för alla de smaknyanser som ska beskrivas.

Tärnström

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-06-29 14:17

Problemet är att inom vinexpertisen är blindprovning ett accepterad testförfarande.

Eller ja, problemet ligger ju i HiFi-världen. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-29 17:10

Ja, nu menade jag faktiskt att ljudbeskrivande är värre drabbade än beskrivningar av andra fenomen. Jag tror faktiskt att det är så. De flesta andra saker som vi beskriver går att "ta på", känna, se smaka etc, men ljud, de bara hörs.

Dessutom är vi vana att använda ljud som informationsbärare och hjärnan är väldigt duktig på att sålla ut informationen från ljudet. Man är väldigt duktig på att bortse från "överföringskanalens" egenskaper. Iofs är det tur eftersom det innebär att man kan höra vad en person säger i nästan vilket rum som helst, men i slutänden innebär det att när själva ljudkvaliteten ska beskrivas, ja då blir det fel.

Jag tror alltså, på fullaste allvar, att för att en person ska kunna förmedla hur ett ljud låter med ljudbeskrivande ord, så måste båda ha hört ljudet eller något snarlikt och kommit överens om att just det ljudet ska ha just den etiketten.

Jag tror också att de flesta inte tror att det är så, men att de har fel. De tror helt enkelt att just deras etikettering är universell.

Och jag tror att ljudbeskrivande ord är extra hårt drabbade av fenomenet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-06-29 17:40

Svante, att döma av de "ljuddebatter" som finns tror jag att det ligger mycket i din bedömning att detta område är värre drabbat än de flesta andra.

Användarvisningsbild
xcisum

Inläggav xcisum » 2006-06-30 20:24

Det kan ju vara så att folk som lyssnar på musik får en stark upplevelse TROTS ljudet.De upplever något som har med musiken att göra.
Då får språket försöka beskriva uplevelsen.

Uplevelsen har nog inte så mycket att göra med HUR ljudet låter.

Språket kan beskriva hur ljud låter om vi bara anstränger oss att använda rätt ord som alla har en gemensam förståelse för.

ex1. KLANG kan vara ljus eller mörk (ord som värme,lyster,botten,skir,luftig,sammetslen,rondör,mm bör nog i möjligaste mån undvikas.

ex2. LJUDSTYRKA kan vara stark eller svag (ord som öronbedövande,jättestort ljud,litet ljud,högt ljud,lågt ljud,mm bör nog i möjligaste mån undvikas.Ett klokt sätt är ju annars att ange styrkan i gamla hederliga dB.

ex3. DYNAMIK Musik kan vara dynamisk eller komprimerad (ord som fett,snabb,tryck,svulstig,platt,taggig,mm bör nog i möjligaste mån undvikas.

hmm....... En virveltrumma lät starkt,ljust och dynamiskt
är väll mer begripligt än
hmm....... En virveltrumma lät högt,skirt och fett.

Ni kan nog fylla på med egna exempel.....

VH.
[/u]

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-30 20:37

Hehe, ja jag vill ju inte stympa den konstnärliga friheten, så man får förstås använda vilka ord man vill.

Men jag tror att det är just som du säger att vi är så vana att tolka innebörden av ljuden, att vi har förlorat förmågan att beskriva det lågnivålager som är själva ljudet.

Alltsomoftast när man för såna här debatter så undras det "jamen vad ska man säga då?" "Om jag inte får säga 'skirt', vad heter det då?" och så letar man efter ett ersättningsord. Men det blir ju inte bättre av det.

Man söker efter en standarduppsättning med ord som förväntas finnas Min poäng är just att den inte finns. Därför handlar det om en ganska jobbig kalibreringsprocess lyssnare emellan, när man ska prata om ljud, snarare än att bannlysa/favorisera vissa ord.

PS ett av orden som betyder väldigt olika saker för olika människor är "dynamisk". Det är en term som har en strikt teknisk definition, men som har kommit att användas för lyssningsintryck. Ganska olyckligt tycker jag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-06-30 21:25

Om man söker på AES hemsida på "papers" som innehåller ordet "evaluation" i titeln, så finns det nästan obegränsat med läsning om hur man kan beskriva ljud i olika sammanhang.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-30 22:03

paa skrev:Om man söker på AES hemsida på "papers" som innehåller ordet "evaluation" i titeln, så finns det nästan obegränsat med läsning om hur man kan beskriva ljud i olika sammanhang.

Ja, det är det vetenskapen måste göra för att kunna prata om ljud. Papprena (jag har inte tittat, medges) kan fungera som kalibrering med lite tur. Men det är fortfarande så att om man inte har deltagit i en "kalibreringsprocedur" innehållandes ljudexempel så har man inget gemensamt språk. Och mannen på gatan har nog inte gjort det.

Påstår jag.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-01 01:29

Tycker att det är rimligast att börja med att skilja mellan att beskriva ljud och att beskriva ljudåtergivning.

I det första fallet handlar det om att beskriva själva ljudet, men i det senare fallet handlar det om att gå längre och sortera fram i upplevelsemängden, en skillnad från vad det "borde ha varit".

Oavsett vilket har jag funnit att det bara finns ett bra sätt att tala om ljud, som alla KAN lära sig, även helt oberoende av varandra (alltså utan att behöva samkalibrera sig) och det är att beskriva saker efter deras fysikaliska egenskaper. Enda svårigheten är att man för att kunna göra det måste vara rimligt bra på att höra hur de fysikaliska egenskaperna är. :?

Det är mycket lätt att se, att diskussioner mellan tekniskt ljudinsatta personer sker med väldigt mycket mindre besvär, eftersom ord då instinktivt väljs som ÄR begripliga för dem som förstår hur ljud fungerar. Att föra en entydig dialog med den som inte förstår fysiken är, och kommer för all framtid att fortsätta vara, nästan omöjligt. Det är upplagt för missförstånd.
(Nota bene: "För all framtid" gäller så länge minst en av parterna inte förstår fysiken.)

Att före en dialog "om hur något låter" med en person som själv experimenterat med en massa olika sorters förvrängningar och därför har en bra (korrekt) bild av hur olika sorters förändringar upplevs (=att kunna förstå vad som defacto hänt tekniskt, genom att höra ljudet), är däremot nästan alltid hur lätt som helst! :P
Missförstånd är sällsynta och reds i de fall de ändå förekommer ut på nolltid, men för det mesta lyser de helt med sin frånvaro! :o

Tror således att problemet är en sorts kulturellt problem, som kan beskrivas:
Det är svårt för dem som själv har vaga begrepp, att göra sig förstådda - BÅDE med dem som har klara begrepp, och med de andra med vaga begrepp. :?

Slutsats: Insupande av kunskaper och erfarenheter är en mycket bättre väg till en bra dialog, än att försöka absorbera gällande praxis i ljudvärlden, avseende det förekommande fikonspråket. 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-01 01:46

IngOehman skrev:Att före en dialog "om hur något låter" med en person som själv experimenterat med en massa olika sorters förvrängningar och därför har en bra (korrekt) bild av hur olika sorters förändringar upplevs (kan förstå var som defacto hänt tekniskt, genom att höra ljudet), är däremot nästan alltid hur lätt som helst. Missförstånd är sällsynta och reds i de fall de ändå förekommer ut på nolltid, men för det mesta lyser de helt med sin frånvaro! :P

Ja, där finns det möjlighet att absolutkalibrera sig. En som bygger förstärkare vet hur det låter när det toppklipper och kan därför diskutera toppklippning och hur det låter med andra förstärkarbyggare. Förmodligen även med någorlunda kunniga hifinördar.

Men detta inskränker sig till saker som är lätta att förklara med fysiken. Ju svårare fysiken blir, desto knepigare blir språket. Språket blir lika svårt som fysiken, om inte svårare. Det går ju faktiskt att förstå en tonkurva fysikaliskt, utan att egentligen veta hur tonkurvepåverkan låter, i ett visst frekvensband.

Jag tror det är lite där man sitter idag, alla kan inte förstå allt om ljud, och därmed kan inte hörintrycken förankras i fysiken, i gemene mans språkbruk. Risken blir i stället att kristallklara teknikerord kontamineras av okunniga, just för att de bara byter ut blomsterorden mot någon teknikerterm som de har hört. Av den anledningen tycker jag att det är viktigt att hålla isär termer som beskriver fysiska företeelser och sådana som beskriver upplevelser. Upplevelserna får gärna ha lite blomsterspråk över sig. Och de kan kalibreras separat, utan en endaste (apparatbaserad) mätning.

Ändå har hifisvängen det mycket lättare än hur det är i röstträsket. Att mäta egenskaper på den mänskliga rösten är sju gånger svårare än att mäta tonkurva och dist på en högtalare. Och mappningarna mellan hörintryck och mätdata är minst sagt gungiga.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-01 13:21

Svante skrev:
IngOehman skrev:Att före en dialog "om hur något låter" med en person som själv experimenterat med en massa olika sorters förvrängningar och därför har en bra (korrekt) bild av hur olika sorters förändringar upplevs (kan förstå vad som defacto hänt tekniskt, genom att höra ljudet), är däremot nästan alltid hur lätt som helst. Missförstånd är sällsynta och reds i de fall de ändå förekommer ut på nolltid, men för det mesta lyser de helt med sin frånvaro! :P

Ja, där finns det möjlighet att absolutkalibrera sig. En som bygger förstärkare vet hur det låter när det toppklipper och kan därför diskutera toppklippning och hur det låter med andra förstärkarbyggare. Förmodligen även med någorlunda kunniga hifinördar.

Måste faktiskt lägga till att jag känner gott om exempel på tekniskt helt okunniga människor (men med gott omdöme och skarpt intellekt) som faktiskt lärt sig bakvägen att hantera teknisk terminologi på ett helt korrekt sätt för att beskriva återgivningskvaliteter (eller rättare sagt brister i återgivningen). Poängen med det är det självklara - även om dessa personer inte förstår sig på fysiken alls, kan de kommunicera med de människor som kan ställa eventuella problem tillrätta!

Det är ju ett klassiskt dilemma det där att inte kunna göra det, åtskilliga historier har berättats om räserförare som har utmärkt förartalang, men som aldrig lärt sig att kommunicera med teknikerna som ställer in bilen eller motorcykeln. :(

För det är ju det man har språket till - att kunna kommunicera. Ett blomsterspråk, som inte är fysikaliskt förankrat och som inte går att använda ens mellan icketekniker utan att de kalibrerar ihop sig har ju ingen funktion alls. I varje fall inte i min värld där poängen med apparaterna är att lyssna på musik (eller andra ljud). Att "prata om dem" är bara meningsfullt när det görs för att de skall kunna förbättras. Fast de hifi-intresserade kan förstås se på det med andra ögon, och de får de förtås göra, men pratar de gallimatias får de acceptera att de inte kan göra sig förstådda.

Blomster-pladdret är ju jämförbart med baby-joller (ljud som används innan man behärskar ett relevant språk), och det kan förvisso vara fascinernade att lyssna till det, men det är inte så användbart för att överföra information. 8)

Men detta inskränker sig till saker som är lätta att förklara med fysiken. Ju svårare fysiken blir, desto knepigare blir språket. Språket blir lika svårt som fysiken, om inte svårare. Det går ju faktiskt att förstå en tonkurva fysikaliskt, utan att egentligen veta hur tonkurvepåverkan låter, i ett visst frekvensband.

Det beror förstås på vad man menar när man säger "förstå". Är det en tonkurva (till skillnad från en generell frekvensgång) tycker jag man förstår den när man kan suggerera sig till att höra dess inverkan i huvudet. Det är i varje fall en komplettare förståelse än att bara veta att axlarna representerar frekvens (Hz) och nivå (decibel).

Jag tror det är lite där man sitter idag, alla kan inte förstå allt om ljud, och därmed kan inte hörintrycken förankras i fysiken, i gemene mans språkbruk. Risken blir i stället att kristallklara teknikerord kontamineras av okunniga, just för att de bara byter ut blomsterorden mot någon teknikerterm som de har hört.

Precis som ett spädbarn som börjar prata och inte använder orden korrekt. Åtgärden är densamma - man korrigerar vänligt. De som vill lära sig uppskattar det, de som lider av prestige-ångest kommer att känna sig skymfade, men det är ju deras problem.

Av den anledningen tycker jag att det är viktigt att hålla isär termer som beskriver fysiska företeelser och sådana som beskriver upplevelser. Upplevelserna får gärna ha lite blomsterspråk över sig. Och de kan kalibreras separat, utan en endaste (apparatbaserad) mätning.

Fast du inser väl att allting blandas samma ändå?

Blomstersrpåket, om det får frodas, kommer att kontaminera långt utanför upplevelse-perspektivet, eftersom folk som använder det kommer att uppleva att de beskriver återgivningsaspekter, och inte själva ljudet. Eller snarare - alltihopa i en osalig blandning, eftersom det inte ens är säkert att de värsta blomsterspråkarna inser vad återgivning är för något. De talar om apparater med "bra ljud", men ofta helt utan att ens refletera över att ljud inte skapas av apparaterna, utan återskapas.

Kort sagt: Kontaminering är oundviklig, och det enda sättet att reducera skadan är att oförvitligt vidhålla en så relevant terminologi som möjligt, för att hindra degenerering av begrepp som betyder något på riktigt. Detta att ett relevent språk är någon man måste förvärvas genom träning och erfarenheter är ju inget unikt för just audio.

Ändå har hifisvängen det mycket lättare än hur det är i röstträsket. Att mäta egenskaper på den mänskliga rösten är sju gånger svårare än att mäta tonkurva och dist på en högtalare. Och mappningarna mellan hörintryck och mätdata är minst sagt gungiga.

Det kan diskuteras... Skall vi göra det? :P

Det är ju inte "hur lätt" det är att mäta tonkurva och distorsion som är frågan, utan att lära sig att tolka alla egenskaper (som är OERHÖRT mycket komplexare att kartlägga än tonkurva och distorsion). I synnerhet är ljudfältsdekodrar som högtalare är komplexiteten extremt hög. Transmissionslänkar som förstärkare är lättare att kartlägga med mätningar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-01 14:47

IngOehman skrev:
Svante skrev:Ändå har hifisvängen det mycket lättare än hur det är i röstträsket. Att mäta egenskaper på den mänskliga rösten är sju gånger svårare än att mäta tonkurva och dist på en högtalare. Och mappningarna mellan hörintryck och mätdata är minst sagt gungiga.

Det kan diskuteras... Skall vi göra det? :P

Det är ju inte "hur lätt" det är att mäta tonkurva och distorsion som är frågan, utan att lära sig att tolka alla egenskaper (som är OERHÖRT mycket komplexare att kartlägga än tonkurva och distorsion). I synnerhet är ljudfältsdekodrar som högtalare är komplexiteten extremt hög. Transmissionslänkar som förstärkare är lättare att kartlägga med mätningar.

Vh, iö

Mm, allt det där finns med röstproduktion också. Även huvudet har ett spridningsmönster och faktiskt kommer inte allt ljud ur munöppningen som man kanske tror. Bröstkorgen strålar en del, och reflekterar etc.

Nu var det inte så mycket det jag tänkte på som alla etiska överväganden man måste göra när man mäter på människor. Det är inte svårt att mäta ljudtrycket inuti en högtalarlåda, det är bara att borra ett hål och stoppa in en mikrofon. Ska man mäta ljudtrycket under stämbanden så får man .... sticka ett hål...? 8O En del har faktiskt gjort det. Ljudalstraren är mycket svårare att modellera med massor av kraftigt olinjära fenomen, tex när stämbanden fläskar ihop etc.

Vad jag menar med blomsterspråket (tror jag) är att man inte ska haka upp sig så mycket på orden som används. Gör man det kommer de som använder de "fula" orden bara att mappa dem rakt av på standardiserade termer, "dynamik" är väl en av favoriterna där.

Jag rättade nyligen en hemtenta där eleverna skulle beskriva olika högtalartyper, och en förvånande stor andel sa att basreflexlådan hade en bättre dynamik än den slutna. Eller om det var tvärtom. Visserligen stod det så på en websida, men det gör det ju inte sant och jag tror inte att de egentligen visste vad dynamik innebar.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-07-01 15:25

Det här handlar väldigt mycket om språk överhuvudtaget.
När vi skriver/läser något, för att inte tala om när vi talar ( :D ), så är det så oerhört mycket mer än den semantiska/språkmässiga betydelsen i det vi skriver/säger som ger betydelsen.

Vi förutsätter alltid (medvetet eller omedvetet):

1. Att mottagaren har viss kunskap om ens egen världsbild och kunskap.

2. Att sändaren har dito.

3. Att vi har viss kunskap om mottagarens aktuella situation.

4. Att vi har viss kunskap om sändarens dito.

5. Att vi (åtminståne huvudsakligen) har samma uppfattning om betydelsen av orden och begreppen.

Här har vi en stabil grund för missförstånd och osänja.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-01 16:35

i skrev:Det här handlar väldigt mycket om språk överhuvudtaget.
När vi skriver/läser något, för att inte tala om när vi talar ( :D ), så är det så oerhört mycket mer än den semantiska/språkmässiga betydelsen i det vi skriver/säger som ger betydelsen.

5. Att vi (åtminståne huvudsakligen) har samma uppfattning om betydelsen av orden och begreppen.

Jag skulle vilja o-instämma med alla fem uttalandena. Eller det beror på vad du menar med "en viss".

Jag försöker iaf alltid få till en fungerande kommunikation, bitvis genom att undvika stereotyperna i punkterna. Jag tror det går med de flesta typerna av kommunikation, men jag tror att det är mycket svårare när man ska beskriva just ljud.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-07-01 16:42

Svante skrev:
i skrev:Det här handlar väldigt mycket om språk överhuvudtaget.

Jag skulle vilja o-instämma med alla fem uttalandena. Eller det beror på vad du menar med "en viss".

Jag försöker iaf alltid få till en fungerande kommunikation, bitvis genom att undvika stereotyperna i punkterna. Jag tror det går med de flesta typerna av kommunikation, men jag tror att det är mycket svårare när man ska beskriva just ljud.

Alltså, det jag syftar på är att utan (delvis) gemensam världs- och begreppsbild är all kommunikation totalt omöjlig ! Att vi överhuvud förstår varandra är just för att vi då har en gemensam världs- och/eller begreppsbild.

När vi då går in på delaljer där vi inte har gemensam kunskaps/yrkesbas så blir det problem. Om alla som diskuterade här var t ex akustiker utexaminerade från samma universitet/högskola och dessutom jobbade på samma företag så skulle det inte särskilt stora skillnader på beskrivning och uppfattning av företeelser vad gäller ljud. Tror jag... :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-07-01 19:43

Jag hålller med om det där sista E sade, men jag får ändå intrycket att vad ni båda säger är att man skall anpassa sig - således att man bör försöka ökar sin förmåga att missbruka ord i synkronisitet med majoritetens missbruk.

Därmed (om jag förstått rätt i att ingrediensen finns i båda era argument) är jag oöverens med er båda.

Lika missöverens som jag är med den som menar att man bör arbeta fram en god kommunikation med spädbart genom att lära sig jollra. Min uppfattning är ju att an skall bygga upp och inte rasera. När någt redan finns bör man bevara och inte rasera. När något är trasigt bör man reparera och inte rasera. Man skall aldrig rasera bra saker helt enkelt, för det försämrar.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-07-01 19:52

Hittar inte ordet "missöverens" i någon av mina ordlistor

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-01 22:00

Kaffekoppen skrev:Hittar inte ordet "missöverens" i någon av mina ordlistor

Det måste vara när Paris Hilton och Viktoria Silvstedt säger "Ja guuud vad fint!" unisont...?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi