test av svantes tes

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
boyafraid

test av svantes tes

Inläggav boyafraid » 2006-06-30 00:47

ja, är vårat språk för begränsat när det gäller att beskriva ljud - och talar vi om helt olika saker trots att vi tror att just våra egna ord är universellt gällande?
tänkte försöka mig på ett test här:
längst ner i det här inlägget finns en länk till en mp3-fil med musik som för de flesta här är okänd (för att minska risken att på förhand "veta" hur man anser det låter), testet går ut på att ni lyssnar på låten och beskriver LJUDET (alltså inte själva låten) med TRE ORD - inte meningar - och skickar dessa tre ord i ett pm till mig
redovisar ni era tre ord här direkt finns ju risken att ni påverkas av vad andra skrivit före er
när tillräckligt många skickat sina ord till mig eller tillräckligt lång tid förlupit redovisar jag alla orden i den här tråden så vi kan diskuttera om svantes tes håller
under tiden kan vi diskuttera om det här testet håller :wink:

låten (som är en helt laglig sådan liggandes på skivbolagets hemsida som "smakprov") -->
http://www.absolutelykosher.com/musicfi ... Mumble.mp3

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-30 00:53

Hehe, kul test! Det ska bli roligt att se alla svaren. Ännu roligare hade det varit om några lät bli att lyssna på låten och försökte bilda sig en uppfattning om ljudet ifrån omdömena. Sedan kunde man testa (fråga mig inte hur) om det stämmer med låten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-06-30 00:59

jag är beredd att göra en liten revidering redan - kan man inte beskriva ljudet med endast tre enkla ord är det okej att man använder tre "flerordiga" förslag- men inga långa målande meningar alltså

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2006-06-30 01:46

Svante hugger emot HiFi språket + Morello angriper begreppet "musikalitet" = Olof Lagercrantz ler i sin grav. :wink:
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-06-30 09:30

Kul idé.
Optimalt vore om alla lyssnade genom samma anläggning men det blir ju väldans svårt i praktiken.
Jag lyssnade genom ett halvdåligt headset :).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-06-30 09:42

Manzarek skrev:Svante hugger emot HiFi språket + Morello angriper begreppet "musikalitet" = Olof Lagercrantz ler i sin grav. :wink:

Nja, hugger och hugger... Jag vill hellre utveckla hifispråket, så att det kan börja fungera. Det gör det inte om man inte förstår mekanismerna bakom det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-07-01 21:10

sådär, har fått in 7 pm än så länge, 3 till kan jag väl få innan vi kollar resultatet?
kul att se alla svar!

Återgå till Generellt om hifi