Moderator: Redaktörer
n-puh skrev:Varför är tonkontroller utförda på det viset de normalt förekommer? Oftast är bas och diskant symmetriskt utformade med lika branthet med knäpunkt strax under 100 resp. strax över 10kHz.
De verkar illa anpassade att kompensera för skillnader i några pre-RIAA korrektioner.
De verkar inte motsvara någon loudness kompensation gentemot Fletcher-Munson.
Högtalare kan ju ha vilken krokig frekvensgång som helst (även om man utelämnar placeringen av dessa och samspelet med rummet).
Osv...
Hur borde de lämpligen vara utförda tycker ni?
Bill50x skrev:Alltså, tonkontroller behövs inte. Lyssna på musiken istället. Behöver man skruva på tonkontrollerna är anläggningen helt enkelt för dålig...
/ B
Behöver man skruva på tonkontrollerna är anläggningen helt enkelt för dålig...
Nagrania skrev:Bill50x skrev.Behöver man skruva på tonkontrollerna är anläggningen helt enkelt för dålig...
Det där är struntprat. Det märks att du inte har hört på lite äldreinspelad musik. Jag kan ju hålla med om att dagens musik är bättre equaliserad och därför låter bättre i dom flesta anläggningarna. Förresten vad är rätt och fel när det gäller hur dagens moderna elektriska popmusik låter. Varför har man inte samma basenergi och låga frekvenser igårdagensmusik som i dagens musikinspelningar.
Nagrania skrev:Jag är inte så säker på att Quad´s tonkontroll var så himla bra.....möjligen då på den tiden.
Morello skrev:Inte för att Bill50 är gammal eller så, men att han inte hört äldre musik torde vara dagens lögn
Nagrania skrev:Ja det är ju konstigt men jag har en Quad II som är från 50-talet. Den ser ungfär likadan ut som en 22:a men är då i mono. Dessutom har den det tidigare nämna korrektionsfiltren för monoskivor från olika skivbolag + ett mycket brantare lp-filter.
Nagrania skrev:Morello om du visste vad dom har gjort med din favo musikså skulle du nog överväga att bli fågelskådare istället. Garanterat inte filtrerat, komprimerat eller limiterat.
Nagrania skrev:De här två förförstärkarna fick sin matning från slutsteget men jag har aldrig haft något slutsteg utan jag byggde en separat nätdel. På baksidan finns det en anslutning med rörhållare så att man kunde anpassa phonoingången med olika små burkar för använd pickup.
Nagrania skrev:Nja det var väl bara det att du brukar ju alltid ha synpunkter på musiken för att den är enligt dig sönderskruvad. Musik ska väl helst låta som om den var inspelad live med två kulformade mikrofoner.
Svante skrev:I verkliga livet, det där allt sker akustiskt, finns det ingen volymkontroll, som bara påverkar ljudstyrkan. Varje sådan akustisk ändring av ljudstyrkan hänger ihop med spektrala ändringar, eller ändringar av efterklangen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster