Vad är det som gör kablar och andra tweaks irriterande?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Att någon tjänar pengar på falsk marknadsföring.
16
26%
Att någon bedriver falsk marknadsföring.
19
31%
Att folk går på falsk marknadsföring.
12
19%
Något annat.
15
24%

Antal röster : 62

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-07-04 13:58

Det är inte rötmånad ännu men en liten fråga om detta alltid lika heta ämne...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-04 14:05

Det som irriterar en smula är bondfpngeriet , pseudovetenskapen och lögnerna som kommit att känntecka stora delar av audiokabelbranschen samt diverse tillbehör såsom bybee, shakti etc.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-07-04 14:06

Jag förstår inte frågan riktigt - kablar är väl inget "tweak"? Kablar måste man ju ha för att det skall bli ljud. Och det är väl i sig inget fel på tweaks; SD-fot under högtalaren, koppla in konjugatlänk, hänga ett draperi på väggen, noggrant justera högtalarens invinkling är väl alla exempel på tweaks?

Eller menar du något annat med "kablar och andra tweaks"? Jag är noga med definitionerna, om inte det märks... :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-07-04 14:11

Almen, jag håller med om att det kanske är lite luddiga formuleringar, men jag är egentligen ute efter lite av varje som får en att bli irriterad när det gäller tex kablar. Personligen har mina "motiv" varierat med tiden.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-04 14:17

Håller med Almen om att kablar inte är något tweak! Däremot tror jag debatten "blir het" just för att det är nästintill omöjligt att särskilja de olika uppfattningarna.

Allt handlar ju om egna upplevelser. Ungefär som religion. Det finns där, men att bevisa, ja det är en annan sak.

Hörseln är ju inte lika exakt som t.ex synen. Därför kan hörseln påverkas av så många olika faktorer. Man hör vad man ser, men man ser inte vad man hör! Ungefär.

Detta ger utrymme för många olika personliga upplevelser och tycke och smak.

En snygg och dyr kabel måste ju bara "låta"bättre, eftersom den är kanske mer estetiskt tilltalande. :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-07-04 14:22

Det var väl ganska uppenbart att det inte var fråga om SD-fötter eller koaxkabel från Elfa, utan om suspekta "mekaniska dioder" och exotiska nätkablar för 10 000 kr, för att ta några exempel.

Var är viljan att förstå och tolka texten? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-07-04 14:23

Jag kan inte säga att jag blir irriterad av något av alternativen.

Kanske det sista alternativet om jag måste välja, eftersom det är svårt att komma på något... :wink:
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-07-04 14:24

Som sagt, det som är jobbigt och trist är den totala oförmågan att ifrågasätta sina egna upplevelser. Så istället tror man på massa trams som kabeltillverkarna och tidningar sagt. Att folk kan vara så svaga...
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-07-04 14:27

Jag blir irriterad när jag går in i en HiFi-butik och blir överöst med en drös av bullshit.

Därför brukar jag numera inte fråga någonting i HiFi-butiker.

Samtidigt kan jag tycka det är lite underhållande också. 8O :lol:

Det har väl hänt att jag har frågat något bara för att jag är nyfiken på om/vilket bullshit-svar jag kommer att få. :oops: :wink:

Som när jag frågade i en affär om kablar med märkning för signalriktningen.

Jag fick till svar att, ja det har betydelse, men det är ju inte alltid kablarna är uppmärkta, så då får man lyssna sig till åt vilket håll man skall vända kablarna. :lol:

Vh :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-07-04 14:35

Detta är väl flum?

S.k Shaktistenar som sägs göra underverk. :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-07-04 14:38

Ohh nej, det har säkert väldigt stor inverkan på ljudet.

Men personligen föredrar jag säkerhetsnålar i gardinerna, ljudet blir lite mjukare då. 8)

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-07-04 14:46

..Att inte folk kan få köpa vad de vill för sina pengar,,,

Tänk om det kunde läggas lika mycket enegri på att hitta nya artister/inspelningar med kvalite,,, Jösses vilket musikutbud det skulle finnas tillgängligt då... :roll:
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-07-04 14:50

Det är klart folk får köpa vad de vill!

Jag blir bara irriterad när jag får höra en massa trams om jag vill köpa HiFi-utrustning, det är inte nödvändigtvis så att säljaren ljuger medvetet, men jag vill ju få vettig information så att jag kan ta rätt beslut om vad jag skall köpa.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-07-04 14:56

Zalve skrev:..Att inte folk kan få köpa vad de vill för sina pengar,,,

Det är som jämförelsen med Evisu-jeans jag gjorde i andra tråden, det är väl ok om folk köper det för sina pengar. Man får väl vad man betalar för (märkeshysteri, stil osv) Men, om de i en debatt med någon som köper billiga Crocker eller rentav Kapp-Ahljeans, skulle påstå att de är "bättre" så blir det hela lite löjligt.

Man kan ju säga; "jag vet inte, jag köper mest för att jag vill ha dem" så slipper man en massa diskussion. :)

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-04 15:01

Jag blir bara irriterad när jag får höra en massa trams om jag vill köpa HiFi-utrustning, det är inte nödvändigtvis så att säljaren ljuger medvetet, men jag vill ju få vettig information så att jag kan ta rätt beslut om vad jag skall köpa.

Nu kan jag inte dra alla över en kam, men säljaren försöker säkert ge dig den informationen som han anser är relevant för att du ska kunna fatta rätt beslut.
Sen om den informationen inte duger för dig får du väll vända dig till någon annan.
Om du vill att säljaren står och viftar med mätdata och dyligt när du strosar in i affären så får du väll leta upp en affär som sysslar med sånt.
Om du är inne och ska köpa en ny stereo så ser jag det som en självklarhet att säljaren naturligtvis ger råd om vilken kabelnivå man ska lägga sig på samt ev. förbättringar som du i framtiden kan göra med div. olika underlag under cd, högtalare osv.
Detta är ju saker som förhoppningsvis den berörda säljaren har lyssnat fram med matchning etc. Det är ju ingen som tvingar dig att köpa hans förslag rakt av, utan kan ju vara en hint om vad du själv kan jobba vidare med.

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-07-04 15:06

Det som stør mig jævligt mycket ær att jag sjælv ær før korkad och fattig før att sjælv starta ett HiFi-bluff-produkt-føretag och tjæna storkovan. Så fort det dyker upp något nytt så tænker jag: "Fan, det dær borde jag kommit på, jag skulle bara behøvt jobba några år till, sedan kunde jag flytta till provnace och leva livets galda dagar!". Ta den dær kretskortbiten som holfi sæljer som exempel. Kostar høgst 1kr styck i stora volymer att tillverka. Sæljes lætt før en 100-ing. Med avdrag før reklam, porto etc så borde en vinst på 50kr/st vara fullt rimlig. Man behøver bara sælja 20 om dagen før att leva gøtt på en sådan produkt.

Men, jag ær ju å andra sidan moraliskt øverlægsen bluff-produkt-tillverkarna, då jag inte anvænder jorden ændliga resurser før att gøra saker som inte har någon reell funktion...

Se min nya omrøstning (om några minuter) på allmænt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-07-04 15:07

Voodoo-tweaks irriterar mig för att jag tror att det skadar hobbyn som helhet på lång sikt. Nya medlemmar kommer till forum och får höra att de ska lägga minst 10% av budgeten på kablar. När de dessutom bevittnar övriga diskussioner och halleluja-reportage finns det nog en del som börjar undra vilka knäppgökar som huserar inom hobbyn. Koppla detta med en lagom dos elitism och snobberi (ja, faktiskt), och man får en kombination som jag tror skadar både hobbyn och branschen på sikt. Man kan bara lura folk så länge...

Det är uppenbart att det inte smäller särskilt högt att ha BRA prylar, utan det viktiga är att man har exklusiva prylar som ingen annan har, eller i vart fall inte så många. Det är förmodligen en anledning till den stora floran av märken som brukar rekommenderas rådvilla. Riktningen framåt, mot bättre kvalitet verkar vara dold som i en olöslig labyrint. Alla måste gå vilse på sin egen väg (dock ivrigt påhejade av andra).

Nåja, det var dagens svammel... helt utan smileys.
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-07-04 15:13

Om du är inne och ska köpa en ny stereo så ser jag det som en självklarhet att säljaren naturligtvis ger råd om vilken kabelnivå man ska lägga sig på [...] Detta är ju saker som förhoppningsvis den berörda säljaren har lyssnat fram med matchning etc.

"Kabelnivå"? Det känns som att du förutsätter att dyrare är bättre. Rent tekniskt finns det väl inte så mycket som tyder på det, utan då handlar det i så fall om subjektiva preferenser. Då är det ju bara fråga om vad säljaren tycker och det kan ju vara precis vad som helst.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-04 15:17

Då är det ju bara fråga om vad säljaren tycker och det kan ju vara precis vad som helst.

Jag antar att du inte läste meningen där jag skrev:
Citat " Det är ju ingen som tvingar dig att köpa hans förslag rakt av, utan kan ju vara en hint om vad du själv kan jobba vidare med. "

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-07-04 15:19

Sanoj skrev:
Då är det ju bara fråga om vad säljaren tycker och det kan ju vara precis vad som helst.

Jag antar att du inte läste meningen där jag skrev:
Citat " Det är ju ingen som tvingar dig att köpa hans förslag rakt av, utan kan ju vara en hint om vad du själv kan jobba vidare med. "

// Jonas

.

Jodå, jag läser alltid hela inlägg. Faktum kvarstår dock: "hinten" blir rätt meningslös eftersom det bara handlar om något säljaren tycker. Vad säger att jag tycker likadant?

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-04 15:22

Faktum kvarstår dock: "hinten" blir rätt meningslös eftersom det bara handlar om något säljaren tycker. Vad säger att jag tycker likadant?

Varför frågar du säljaren om råd då :?: Då kan du väll lika gärna plocka ihop delarna du är intresserad av i butiken och lyssna själv.

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-07-04 15:25

Varför frågar du säljaren om råd då

Det gör jag inte. :) Det brukar inte hjälpa dock, man hinner knappt titta på en pryl förrän man får rådet att häkta på kablar för flera tusen...

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-04 15:31

man hinner knappt titta på en pryl förrän man får rådet att häkta på kablar för flera tusen...

Om säljaren anser att det låter bättre då, får han inte hänga på ett par kablar som han anser är bra. Förstör det din lyssningsupplevelse då :?:

// Jonas

.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-07-04 15:34

Sanoj skrev:
man hinner knappt titta på en pryl förrän man får rådet att häkta på kablar för flera tusen...

Om säljaren anser att det låter bättre då

...fattar ju vilken tänkande människa som helst varför.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-07-04 15:35

Det som irriterar mig med den s k kabeldebatten är att kablar är fullständigt verkningslösa för att skapa en bättre lyssningsupplevelse men ändå debatteras de, tar plats, kostar pengar etc.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-04 15:39

Det som irriterar mig med den s k kabeldebatten är att kablar är fullständigt verkningslösa för att skapa en bättre lyssningsupplevelse men ändå debatteras de, tar plats, kostar pengar etc.

Aj, har du tvingats till ett köp och får nu äta piller resten av ditt liv för att inte halka in igen :?:

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-04 15:41

...fattar ju vilken tänkande människa som helst varför.

..Och du vill då ha en förklaring :?:

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-04 15:42

Zalve skrev:..Att inte folk kan få köpa vad de vill för sina pengar,,,

Precis! Fast det är ju det som de inte får i just detta avseendet.... Folk köper något i tron att få en effekt, men försäljaren tillhandahåller inte något som har påstådd effekt - utan något antingen verkningslöst (placebo undantaget) eller med försämrande verkan.

Tänk va bra det hade varit om man hade FÅTT det som påstods! :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-07-04 15:44

Tänk va bra det hade varit om man hade FÅTT det som påstods!

Vad har hänt med egen lyssning innan köp :?: Är det omodernt nu för tiden :?:

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-07-04 15:49

Sanoj skrev:Vad har hänt med egen lyssning innan köp :?: Är det omodernt nu för tiden :?:

Butikerna hade hemskt gärna fått lov att ha kvalificerade Blindtest resp. F/E-lyssningsmöjligheter - då hade egen lyssning varit värt något.

Att lyssna under inverkan av placebo ger nada. *IMHO*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi