Moderator: Redaktörer
Kranzberg skrev:I en annan tråd diskuteras kablars påverkan på återgivningen.
Där talas om att "spela in kablar".
Jag undrar:
Vad menas med att spela in kablar?
Låter kablar annorlunda efter x antal timmar "i tjänst"?
Hur förklaras det? Kan man mäta skillnaderna och beskriva dem i elektriska parametrar?
Jag kan tänka mig att ett högtalarelement som är en rörlig mekanisk komponent kan ändra karaktär med åren - men hur kan en kabel göra det? Finns det någon vetenskaplig undersökning att titta på?
Kranzberg skrev:I en annan tråd diskuteras kablars påverkan på återgivningen.
Där talas om att "spela in kablar".
Jag undrar:
Vad menas med att spela in kablar?
Låter kablar annorlunda efter x antal timmar "i tjänst"?
Hur förklaras det? Kan man mäta skillnaderna och beskriva dem i elektriska parametrar?
Jag kan tänka mig att ett högtalarelement som är en rörlig mekanisk komponent kan ändra karaktär med åren - men hur kan en kabel göra det? Finns det någon vetenskaplig undersökning att titta på?
Svante skrev:Lite kategoriskt och förutsättande normala driftförhållanden, men bara för att svara på frågorna så att vi kan gå vidare med roligare saker.
sv.wikipedia.org skrev:Placeboeffekten är den del av en medicins verkan som inte beror på substansen i sig. Exakt vari placeboeffekten består svårdefinierat, men tron på medlet och behandlingen samt sjukvårdspersonalens bemötande spelar in. Placeboeffekten är en högst verklig effekt, och absolut inte inbillad. Inom skolmedicinen är det en vanlig åsikt att de alternativmedicinska metoder vars verkan på kroppen inte kan beskrivas vetenskapligt, främst laborerar med placeboeffekt.
För att minimera placeboeffekter i studier av läkemedel på patienter utförs dessa så långt möjligt som dubbelblint det vill säga varken läkare eller patient vet vilka patienter som får det riktiga medlet och vilka som får verkningslös placebo, ett "blindpreparat" eller "blindtablett", som är ett medel som ser ut som ett läkemedel men som inte innehåller någon verksam substans. Placebopreparat brukar populärt kallas sockerpiller.
Kranzberg skrev:Sorry en okunnig, men vad är "placebo"?
Svante skrev:Kranzberg skrev:Sorry en okunnig, men vad är "placebo"?
Här: Att man tror att man hör nåt som inte finns. Kan vara mycket övertygande. Titta tex på:
http://www.media.uio.no/personer/arntm/McGurk_english.html
Kranzberg skrev:Sorry en okunnig, men vad är "placebo"?
Kranzberg skrev: Cd-spelare och förstärkare sägs också låta bättre om de får vara påslagna hela tiden. Också placebo?
.
Style skrev:Att elektronik kan låta bättre när den är uppvärmd är inte placebo. Det är enkel fysik. Uppvärmningen går dock betydligt snabbare än vad många tycks tro.
Kranzberg skrev:Och i så fall: Varför ägnar sig hifi-journalister åt sådant?
Hetsporren skrev:Kranzberg skrev:Sorry en okunnig, men vad är "placebo"?
Placebo är en pop/rock-trio, bestående av en amerikan, en britt och en svensk.
De spelade t.ex. på Roskilde i söndags och gav 1998 ut mästerverket "Without
You I'm Nothing"...![]()
Stefan skrev:Komponenter som kondingar och motstånd går väl att"spela in"
Stefan skrev:Inte vet jag![]()
men elektronik påstås ju behöva en "inspelningstid"
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Chris71 och 33 gäster